matematykaszkolna.pl
matura qwera: Korzystając z definicji zbadaj monotoniczność funkcji f(x)=x2 w przedziale (0,)
29 lis 21:11
PW: Trzeba wziąć dwa dowolne elementy z dziedziny (nie wskazując ich konkretnie), czyli x1 i x2 i zbadać, czy jeśli x1<x2, to a) f(x1) < f(x2) (wtedy funkcja jest rosnąca) b) f(x1) > f(x2) (wtedy funkcja jest malejąca) c) różnie może być, zależy od x1 i x2 (wtedy funkcja nie jest monotoniczna). Przypadek funkcji niemalejącej (nierosnącej) pominąłem, bo tu nie będzie potrzebny. No to bierzmy dowolne x1 i x2, x1<x2 i zbadajmy różnicę f(x2) − f(x1) = x22 − x12 = (x2 − x1)(x2+x1) >0, bo ... Mamy więc: dla dowolnych x1 i x2 ∊ (0,) jeśli tylko x1<x2, to f(x2) − f(x1) > 0 f(x2 > f(x1), czyli przypadek a). Każde zadanie pt. "zbadaj monotoniczność" rozwiązuje się według tej sztampy, Czasem zamiast badać różnicę f(x2) − f(x1) wygodniej jest badać iloraz
 f(x2) 

 f(x1) 
i pokazać, że jest większy (lub mniejszy) od 1. Wtedy, jeśli udowodnimy np., że
 f(x2) 

>1
 f(x1) 
i wiemy, że f(x) >0, to po pomnożeniu przez mianownik mamy f(x2 > f(x1). Sposób z dzieleniem wymaga jednak pewności, że f(x) ma stały znak − żeby wiedzieć "w którą stronę" będzie nierówność po wymnożeniu przez mianownik.
29 lis 21:59