matematykaszkolna.pl
pomoże ktoś ? Karolina: Z urny zawierającej 4 kule białe i 6 czarnych losujemy jedną. Po obejrzeniu koloru zwracamy ją do urny. Następnie wyciągamy 2 kule. Oblicz prawdopodobieństwo, że w ten sposób wylosujemy 3 kule jednego koloru
25 lis 23:11
irena_1: A={bbb, ccc} Narysuj drzewko uproszczone o ciągach − bbb − ccc Pierwsze losowanie
 4 
− b z prawdopodobieństwem

,
 10 
 6 
− c z prawdopodobieństwem

.
 10 
Jeśli za pierwszym razem wylosujemy białą, to dwie białe losujemy z prawdopodobieństwem
 4 3 

*

 10 9 
Jeśli za pierwszym razem wylosujemy czarną, to kolejne dwie czarne losujemy z
 6 5 
prawdopodobieństwem

*

 10 9 
 4 4 3 6 6 5 4 15 19 
P(A)=

*

*

+

*

*

=

+

+

 10 10 9 10 10 9 75 75 75 
26 lis 09:04
irena_1: Ostatni "+" zastąpić trzeba"="
4 15 19 

+

=

75 75 75 
26 lis 09:05
PW: Niech B1 oznacza zdarzenie "za pierwszym razem wyciągnięto kulę białą", a B2 − zdarzenie "w drugim losowaniu obydwie wyciągnięte kule są białe". Z treści zadania wynika, że B1 i B2 są zdarzeniami niezależnymi, więc zdarzenie B1∩B2 − "w obydwu losowaniach wypadły same kule białe" ma prawdopodobieństwo P(B1∩B2) = P(B1).P(B2).
 4 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 6 
Należy przyjąć, że P(B1) =

i P(B2) =

=

,
 10 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 45 
 46 4 
więc P(B1∩B2) =


=

.
 1045 75 
Podobnie niech C1 oznacza zdarzenie "za pierwszym razem wyciągnięto kulę czarną", a C2 − zdarzenie "w drugim losowaniu obydwie wyciągnięte kule są czarne". Zdarzenia C1 i C2 są niezależne, więc
 6
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 615 1 
P(C1∩C2) =


=


=

.
 10
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
 
 1045 5 
Zdarzenia "wylosowano wszystkie 3 kule białe" i "wylosowano wszystkie 3 kule czarne" są rozłączne, więc szukane prawdopodobieństwo
 4 1 19 
P(B1∩B2 ∪ C1∩C2) = P((B1∩B2) + P((C1∩C2) =

+

=

.
 75 5 75 
Trzeba zwrócić uwagę, że nie skonstruowaliśmy w sposób jawny przestrzeni zdarzeń elementarnych. Są to formalnie rzecz biorąc zbiory postaci {{a}, {b,c}}, w których wszystkie elementy a należą do zbioru dziesięcioelementowego, zaś {b,c} są podzbiorami tego samego zbioru dziesięcioelementowego. Wykracza to pewnie poza schemat szkolny, dlatego zazwyczaj pomijamy w takich zadaniach opis formalny przestrzeni Ω na zasadzie "wszyscy wiemy o co chodzi". Podejrzewam, że uczeń ma po prostu narysować drzewko, czym osobiście się brzydzę. Można też podejść do opisu w chytry sposób: mamy dwie jednakowe urny, w każdej są 4 białe i 6 czarnych kul. Wykonujemy doświadczenie polegające na losowaniu 1 kuli z pierwszej urny i 2 kul z drugiej urny. Określamy osobno dwie różne przestrzenie zdarzeń z dwoma różnymi prawdopodobieństwami. Wtedy jasno widać, że można zastosować "regułę mnożenia prawdopodobieństw" − tak to się chyba o tym teraz w szkole mówi. Uwaga. Opis ireny: "A = {bbb,ccc}" jest niepoprawny i może być kwestionowany przez sprawdzających (chyba lepiej już nic nie pisać) Ja rozumiem skrótowość wypowiedzi na forum, ale ta skrótowość może się przerodzić w zły wzorzec.
26 lis 11:23
Filip:
 
nawias
10
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
hmm, a nie prosciej jest zrobic tak ze Ω=
*
a zdarzenie A=
*
+
     
 
nawias
6
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 
*
? Wynik wychodzi mi taki sam
   
7 kwi 15:53
Filip: i wynik to P(A)=A/Ω
7 kwi 15:55