matematykaszkolna.pl
hej ggdd: le litrów wody nalezy dodac do octu 10% aby otrzymac 1 litr octu 4%
23 lis 10:28
krystek: Hej ,hej.
23 lis 10:29
aniabb: 10 4 j.m 4 0 6 j.m −−−−−−−−−−− 10 j.m zakładając gęstość octu równą 1g/cm3 0,4 l octu 10% i 0.6 l wody
23 lis 10:32
ggdd: troche nie rozumiem zapisu
23 lis 10:36
aniabb: tzw krzyżyk stężeń ..odejmujesz po przekątnej i otrzymujesz proporcję w jakiej należy mieszać ocet 10% (4−0) jednostek masowych octu rezultat tu 4% woda ma 0% (10−4) jednostek masowych wody
23 lis 10:39
krystek: x*0,10=(x+y)0,04 x+y=1 _______________
23 lis 10:39
ggdd: ok , dziękuję bardzo emotka
23 lis 10:40
aniabb: tiaaa... od kiedy gram + gram = litr
23 lis 10:41
krystek: zadanie mówi o litrach
23 lis 10:42
ggdd: czyli musimy dolac i wode i ocet , tak ?
23 lis 10:47
krystek: Tak x→ilość octu10% y→ilość wody 0% I prawidłowo czysty składnik to: x*10%=y*0%+(x+y)*4% x+y=1 _____________
23 lis 10:52
ggdd: 0,6 l wody i 0,4l czyli razem 1 l
23 lis 10:54
ggdd: dzięki wielkie
23 lis 10:54
aniabb: ale % w chemii jest ułamkiem MASOWYM więc 10% roztwór octu to 10 gram (kg, ton ..) na 100 gram (kg, ton ..) roztworu
23 lis 10:55
krystek: Ok aniabb podeszła" chemicznie" do zadania .
23 lis 10:55
krystek: Ale trafiłam!
23 lis 10:56
aniabb: trzeba ułatwiać pracę chemikom bo po takiej matmie mają sajgon
23 lis 10:59
+-: Do czego to założenie"zakładając gęstość octu równą 1g/cm3" w zadaniu nie było określone czy mają być to "%" wagowe czy objętościowe, wodpowiedzi powiedziane jest j.m. bez konkretnego określenia jednostki j.m→jednostka miary kg, litr itp
23 lis 11:05
aniabb: j.m oznacza jednostka masy .. krzyżyk ze stężeń molowych daje j.o jednostki objętościowe
23 lis 11:07
krystek: W zad jest mowa o litrach i procentowym stężeniu ,a więc o czystym składniku, nie ma potrzeby rozwija tej wiedzy .
23 lis 11:10
aniabb: ale na wszystkich butelkach z octem jest stężenie masowe oki oki ..obiecuję że się przestawię na matematykę i będę rozwiązywać wszystko wiaderkami
23 lis 11:14
pigor: ... , a ja uważam, chemicy jak chcą niech się bawią w swoje "procenty", a dla mnie sprawa jest banalna (a zapewne o taką tu chodzi), bo jeśli mama cię poprosi i zrobienie octu 4%−owego z 10%−wego , bo taki właśnie ma w kuchni, to jak nie potrafisz tego zrobić w pamięci (tak w swojej pamięci) napisz np. takie równanie : 10%*(1−x)= 4%*1 ⇔ 5(1−x)= 2 ⇔ 1−x= 0,4 ⇔ x= 0,6 l − taką część litra wody (a więc pół litra + kieliszek "setkę) musisz zmieszać z 0,4 lltra (pól litra minus 100−tkę) octu 10%−wego i mama będzie zadowolona . ... emotka
23 lis 11:34
aniabb: pigor trochę precyzji na forum gdzie co chwilę ktoś woła o formalizm to chyba wam nie zaszkodzi krzyżyk stężeń jest zdecydowanie wygodniejszy...(wystarczy odejmować ) w pamięci umiem liczyć mam w kuchni dzbanuszek z podziałką moja mama już od kilkunastu lat nic nie robi
23 lis 11:43
pigor: ... widzę, że chemia to twój konik, szanuję to i podziwiam, bo ja nigdy nie lubiłem jej (chyba od momentu, gdy chemiczka w LO chciała na się zrobić ze mnie chemika i co lekcję mnie brrrrrrrrr...emotka pytała) ; zapewne znajdą się zwolennicy takiego podejścia do sprawy , ale musiałem przedstawić swój pogląd na takie sformułowanie zadania (mało ... emotka chemiczne ); pozdrawiam serdecznie . ... emotka
23 lis 12:38
aniabb: 11 lat chemii wyrabia odruchy trudne do opanowania.. ale Twój post po prostu zabolał ..zwłaszcza napisany długo po tym jak już se pokajałam że nie będę
23 lis 12:43
pigor: ... , Przepraszam, Bardzo Przepraszam, jeśli tak to odczułaś , zwłaszcza, że Ty tu na tym forum − jak widzę − odwalasz kawał dobrej , najtrudniejszej roboty, podziwiam i gratuluję cierpliwości . emotka
23 lis 14:30
Mila: Matematycy popełniają błąd w układaniu zadań o roztworach. Powinny być jednostki masy, a nie litry.
23 lis 21:53