matematykaszkolna.pl
Wzajemnie położenie dwóch płaszczyzn - help ;/ Zmęczony człek : treść zadani: Napisać równanie płaszczyzny zawierającej os OZ i tworzącej z płaszczyzną β:2x + y + 25 −1 = 0, kąt o mierze π/3
8 lis 23:36
Artur_z_miasta_Neptuna: jako że kompletnie nie pamiętam wzorów (które z pewnością sprawiają, że zadanie się robi szybko) to napiszę, jakbym wyszedł z tego problemu. 1) zauważam że płaszczyzna β jest prostopadła do płaszczyzn πxy 2) z tego powodu dalsze rozważania można sprowadzić do rozważań w R2 3) w tym momencie oś OZ jest sprowadzona do punktu (0,0) w układzie współrzędnym (x,y) 4) płaszczyzna β natomiast jest to prosta o równaniu 2x + y + 25 −1 = 0 5) rysuję prostą β 6) wyznaczenie prostej α, która przechodzi przez punkt (0,0) i tworzy kąt 60o z prostą β nie jest już trudnym zadaniem 7) otrzymane równianie prostej α jest równocześnie równaniem płaszczyzny koniec zadania
8 lis 23:44
Artur_z_miasta_Neptuna: lub .... można: 1) Wyznaczyć normalną płaszczyzny β 2) Normalna płaszczyzny α będzie miała współrzędne (x,y,0) −−− tylko wtedy płaszczyzna α ma prawo zawierać oś OZ 3) płaszczyzny będą nachylone względem siebie pod kątem 600 ... jeżeli normalne będą nachylone względem siebie pod kątem 180−60 = 120o (wynika to z sumy kątów wewnętrznych czworokąta) 4) obliczam iloczyn skalarny wektorów normalnych przy założeniu z punktu (3) 5) potrzebuję jeszcze drugie równanie emotka, np., że płaszczyzna α musi zawierać punkt (0,0,0) wyznaczam x,y wektora normalnego płaszczyzny α ... i stąd mam równanie płaszczyzny α (chybaemotka )
8 lis 23:51
Agu: czyli... równaniem płaszczyzny α, z którego będziemy korzystać, będzie α: 0*A + 0*B + Cz + D = 0 α: Cz + D = 0 tak więc robię wektory normalne z płaszczyzn: α −> n = [0,0,C] β −> n = [2,1,2√3] i dalej podstawiam do wzoru, i mi wyjdzie.. tak?
8 lis 23:54
Artur_z_miasta_Neptuna: nie ... A*x + B*y + 0*z + 0 = 0 (D=0 ... aby płaszczyzna zawierała (0,0,0))
8 lis 23:56
Agu: bo początkowo robiąc to zadanie wyszło mi że wektor od płaszczyzny α ma współrzędne [A,B,0] ale poźniej po użyciu wzoru, obliczeniach się zaczęło za bardzo zagmatwać. ale po tej odpowiedzi mam zamęt już w głowie ; p bo istnieje taki przydatny wzór: | n1 ◯ n2 | cosς = −−−−−−−−−−−−−−− |n1| * |n2|
8 lis 23:58
Artur_z_miasta_Neptuna: o 23:51 napisałem jasno .... wektor normalny πα ma postać (A,B,0) więc dobrze myślałaś proponuję spróbować metodą z 23:44
9 lis 00:00
Artur_z_miasta_Neptuna: po drugie ... Nβ ile Ci wyszedł I niby z jakiej racji tyle
9 lis 00:01
Agu: no to moje zadanie wyszło tak: α: Ax + By = 0 n = [A,B,0] β: 2x + y + 2√5 −1 n = [2,1,2√5] wstawiając do wzoru powychodziło mi dalej: 1 | 2A + B | −−− = −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− 2 √A2 + B2 * √10 na lekcji w innych przykładach dochodziliśmy do tego żeby np. A = ileś tam B ale tutaj wychodzą wzory skróconego mnożenia... da się to inaczej rozwiązać?
9 lis 00:05
Artur_z_miasta_Neptuna: czemu ostatnia współrzędna to 25 skoro nie ma współrzędnej 'z' we wzorze płaszczyzny β
9 lis 00:06
Agu: aaa. bo już widze bład w moim zapisie dla Ciebie. tam zamiast 2 kolega mój się pomylił. powinno być z. czyli 2x + y + z√5 −1 n = [2,1,√5]
9 lis 00:09
Artur_z_miasta_Neptuna: |2A+B| = 4A2+B2 |n1|*|n2| = A2+B2*2 czyli:
1 4A2+B2 

=

2 2A2+B2 
2A2+B2 = 24A2+B2 A2+B2 = 4A2+B2 A2+B2 = 4A2+B2 (ponieważ A2+B2 oraz 4A2+B2 > 0) 3A2 = 0 A=0 B= ... ile
9 lis 00:09
Artur_z_miasta_Neptuna: a no ejjj ... no to mój pierwszy wywód (taki piękny) niestety się nie sprawdził
9 lis 00:09
Artur_z_miasta_Neptuna: to wtedy |n2| = 4+1+20 = 25 = 5 emotka i wyjdzie że A2 = ileś tam B2
9 lis 00:11
Artur_z_miasta_Neptuna: kurde dobra: |n2| = 10 czyli: 10A2+B2 = 2*4A2 + B2 czyli: 10A2+10B2 = 16A2 + 4B2 6B2 = 6A2 A2 = B2
9 lis 00:13
Artur_z_miasta_Neptuna: i chyba w końcu dobrze ... jak myślisz
9 lis 00:13
Agu: skąd to 20? jeżeli n2 = [2,1,√5], więc jego długość... 4+1+5 = 10
9 lis 00:15
Artur_z_miasta_Neptuna: było to 20 z tego ... że nadal traktowałem 25 zamiast 5 ... poprawiłem się później emotka
9 lis 00:16
Agu: √4A2 + B2 − skąd tą wartość brałeś? bo z wzoru w liczniku jest iloczyn skalarny tych wektorów w wartości bezwzględnej...
9 lis 00:22
Zmęczony człek : dzieki za szybką odpowiedz emotka i przepraszam najmocniej za moj bład − Agu ma racje miało byc z
9 lis 00:25
Zmęczony człek : kolega napisał ze wyszło mu x+3y = 0 i 3x−y = 0 ale nie mam pojęcia jak do tego doszedł
9 lis 00:33