sprawdź czy pkt a=(0, -4) , b=(2, 0), c=(202, 4
aaa: sprawdź czy pkt a=(0, −4) , b=(2, 0), c=(202, 400) są współliniowe. dzięki za pomoc
6 lis 19:38
PuRXUTM: można tak:
napisz wzór prostej AB i sprawdź czy należy do niej punkt C, jak należy to są współliniowe, jak
nie należy to nie są wspóliniowe
6 lis 19:40
Nienor: Liczysz prostą ab i sprawdzasz, czy należy do niej c.
6 lis 19:40
aaa: a jak to zrobić? bo ja podstawiłam za x0 i 2 a z y −4, 0 (f(x)=ax+b) no i połączyłam klamrą i
wyszło a=−4...dobrze? i co dalej?
6 lis 19:43
aaa: ?
6 lis 19:45
evitte: pomóżcie, bo ja serio nie wiem co dalej...
6 lis 19:47
Nienor: Żle:
−4=0*a+b ⇒b=−4
0=2a+b ⇒ a=2
prosta AB to y=2x−4
podstawiam C
400=2*202−4
400=404−4
400=400 są współlinowe.
6 lis 20:07
Mila: prosta AB:
y=ax−4 i 2 jest miejscem zerowym⇔a*2−4=0⇔a=2
y=2x−4
liczę wartość dla x=202
y=2*202−4=404−4=400 ⇔punkt (202;400) jest współliniowy z punktami A i B.
6 lis 22:02
pigor: .... ,
sprawdź czy pkt a=(0,−4) , b=(2,0), c=(202,400) są współliniowe.
lub z równania prostej przez 2 punkty musi zachodzić równość:
(y3−y1)(x2−x1) = (y2−y1)(x3−x1) , no to sprawdzam :
(400+4)(2−0) = (0+4)(202−0) ⇒ 404*2 = 4*202 ⇒ 808 = 808, więc tak .są ...
.
6 lis 22:56
Gustlik: Wektorami:
A=(0, −4)
B=(2, 0)
C=(202, 400)
| 4 | |
AB→=[2−0, 0−(−4)]=[2, 4] ⇒ a1= |
| =2 |
| 2 | |
| 404 | |
AC→=[202−0, 400−(−4)]=[202, 404] ⇒ a2= |
| =2 |
| 202 | |
Współczynniki kierunkowe prostych wyznaczonych przez wektory AB
→ i AC
→ są równe ⇔ punkty są
wspólliniowe.
6 lis 23:09
MQ: @Gustlik
Jak już się bawimy wektorami, to −− brute force −− iloczyn wektorowy.
A tu nawet tego nie trzeba, bo widać od razu, że AC→=101*AB→
6 lis 23:17
Eta:
6 lis 23:20
Gustlik: Można, tylko iloczynu wektorowego niestety nie ma w programie nauczania, a z wektorów łatwo
liczy się współczynnik kierunkowy prostej, jeżeli wektor ma współrzędne [w
x, w
y], to
| wy | |
a= |
| . Tu akurat widać zależność, ale nie zawsze rzuca się ona w oczy. |
| wx | |
A skoro iloczyn wektorowy to można obliczyć wyznacznikiem wektorów, bo wartość iloczynu mozna
obliczyć wyznacznikiem − tu wyjaśnienie tej metody:
https://matematykaszkolna.pl/forum/forum.py?komentarzdo=3423 .
d(u
→, v
→)=
| u
x u
y |
| v
x v
y |
Warunek równoległości: d(u
→, v
→)=0
Czyli
d(AB
→, AC
→)=
| 2 4 |
| 202 404 |
=2*404−4*202=808−808=0
Wektory AB i AC równoległe, więc punkty współliniowe.
6 lis 23:25
6 lis 23:26
Mila: I po co te armaty?
6 lis 23:31
Eta:
Po to by zabić "muszkę"
lub się popisywać !
6 lis 23:32
MQ: Jakie armaty?
Robimy dwa wektory i zauważamy, że jeden jest wielokrotnością drugiego.
Żadnego liczenia prostych, współczynników kierunkowych itp. itd.
6 lis 23:33
Eta:
Nie róbcie "z podstawy" .....
habilitacji
6 lis 23:35
Gustlik: Eta, tę habilitację na podstawie to nam zapewniło MEN. Na poziomie podstawowym zadania
robi się trudniejszymi sposobami, niż na rozszerzeniu. Paradoks nad paradoksy, ale tak jest
niestety.
7 lis 02:34