matematykaszkolna.pl
.. asdf: rysunekfizyka Na zielono − jednostki Punkt materialny porusza się po prostej w kierunku rosnących x. Na rysunku przedstawiono jego zależność położenia od czasu. Obliczyć: 1. średnią prędkość dla całego ruchu 2. prędkość maksymalną 3. średnie przyspieszenie dla pierwszych 5 sekund. x0 = 0
 Δx 7 
1. Średnia prędkośc to po prostu V =

=

m/s
 Δt 9 
2. Prędkośc maksymalna −−−−jak z wykresu to policzyć? 3. średnie przyspieszenie dla pierwszych 5 sekund:
 x5 − x0 
Vśr0→5s =

= 1m
 5s 
 1 
asr =

?
 5 
2 lis 21:30
aniabb: vśr=7/11
2 lis 21:33
asdf: tak emotka a jak będzie z prędkością maksymalną?
2 lis 21:34
aniabb: vmax=2m/s
2 lis 21:35
aniabb: między 2 a 3 sek
2 lis 21:35
aniabb: najbardziej stromy kawałek krzywej
2 lis 21:36
asdf: Vmax dla t2→3s będzie?
2 lis 21:36
asdf: ok, dzięki, teraz postaram się z tego narysować przyspieszenie emotka
2 lis 21:37
asdf: rysunekdobrze?
2 lis 21:44
aniabb: jeśli myślałeś o prędkości to w miarę ... musisz podzielić na mniejsze kawałki na tych łukach
2 lis 21:46
asdf: chodziło mi o przyspieszenie
2 lis 21:48
asdf: to źle?
2 lis 21:53
aniabb: jesteś w połowie..drugi raz to samo i będzie przyśpieszenie
2 lis 21:55
asdf: Czyli nie rozumiem...
2 lis 21:57
asdf: rysunekzacznę od łatwiejszego
2 lis 21:58
aniabb: ten jest milutki... z tego przyśpieszenie ci wyjdzie jak przed chwilą próbowałeś
2 lis 22:00
asdf: rysunekto jest przyspieszenie tak?
2 lis 22:00
aniabb: brawo
2 lis 22:01
asdf: Teraz spróbuję to opisać, czy dobrze myślę: W pierwszej sekundzie jest już na drugiej sekundzie, ma przyspieszenie: 2m/s (od postoju do ruchu) Dla t ∊ <1,3> porusza się ruchem jednostajnym, jego prędkość to 2m/s, a przyspieszenie jest równe 0. Prędkość w 4 sekundzie to 1 m/s, czyli zwalnia...jego przyspieszenie to −1 m/s. W piątej sekundzie przez "ułamek" sekundy zatrzymuje się, jego v = 0, a = −1. Od piątej sekundy zaczyna się cofać. jego prędkość to −1m/s ale do tyłu, a = −1. Od 6 sekundy do 9 sekundz cofa sie ze stałą prędkością V = −1 m/s, a = const. W ostatniej sekundzie hamuję, czyli zmienia prędkość z −1m/s na postój (0m/s), a jego przyspieszenie w tym momencie wynosi a = 1m/s Dobrze rozumiem?
2 lis 22:06
aniabb: tak ..tylko wszędzie zamiast słowa prędkość używaj zmiana prędkości
2 lis 22:09
aniabb: i jak stała prędkość to a=0 przy słowie const zazwyczaj myślimy o różnej od zera
2 lis 22:10
aniabb: W pierwszej sekundzie ma przyspieszenie: 2m/s (od postoju do ruchu) Dla t ∊ <1,3> porusza się ruchem jednostajnym, jego prędkość to 2m/s, a przyspieszenie jest równe 0. zmiana Prędkość w 4 sekundzie to 1 m/s, czyli zwalnia...jego przyspieszenie to −1 m/s. W piątej sekundzie przez "ułamek" sekundy zatrzymuje się, jego v = 0, a = −1. Od piątej sekundy zaczyna się cofać. jego zmiana prędkość to −1m/s ale do tyłu, a = −1. Od 6 sekundy do 9 sekundz cofa sie ze stałą prędkością V = −1 m/s, a =0. W ostatniej sekundzie przyśpiesza, czyli zmienia prędkość z −1m/s na postój (0m/s), a jego przyspieszenie w tym momencie wynosi a = 1m/s
2 lis 22:13
asdf: rysunekTeraz jego przemieszczenie: Od S0 do S5 porusza się do przodu, czyli wykres będzie rósł:
 at2 2*1 
S0 →1s =

=

= 1
 2 2 
S1 →3s = tutaj policzę polem = 4. Czyli jest to wektor: (3,4) < ruch jednostajny (a = 0) czyli kąt 45o S3→5 = pole wychodzi: 2 * 2 / 2 = 2, wektor: (2,2) Od t = 5s "samochód" zaczyna się cofać, czyli wykres będzie w dół: S5→6 = pole wychodzi: 1 *1/2 = 1/2, wektor (1,−1/2), a = −1 S6→9 = pole wychodzi: 3, wektor = (3,3) a = 0, kąt 45o S9→10 = pole wychodzi: 1/2, zwalnia do postoju. Jego cała droga to 7+ 4 = 11 m jego przemieszczenie to 3m tak?
2 lis 22:25
asdf: ?
2 lis 22:32
aniabb: tak..ale łatwiej liczyć kratki pod wykresem prędkości niż zrozumieć co piszesz
2 lis 22:33
asdf: staram się to zrozumieć dobrze Punkt materialny porusza się zgodnie z równaniem: x(t) = At − Bt2, gdzie: A = 3 cm/s
 1 
B =

cm/s2
 2 
znajdź V(t) i a(t) b) śr. prędkośc w ciągu 0−6 s c) śr. prędkość w ciągu 3−8 s −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− x(t) = At − Bt2
 at2 
x(t) = x0 + V0 +

 2 
x0 − przemieszczenie początkowe, czyli = 0 V0 = A − prędkość początkowa, czyli = 3cm/s I teraz mam taki zapis, którego nie rozumiem:
a 

= −b → a = −2b <<< z kąd to się wzięło?
2 
(t1)' = 1 (t2)' = 2t
2 lis 22:47
aniabb: to co stoi przed t2 a/2 we wzorze ogólnym'' −B w zadaniu więc a/2 = −B
2 lis 22:53
asdf:
 dx 
Vt =

= A * 1*t0 − B * 2t1
 dt 
a co z tym dt?
2 lis 23:01
aniabb: nic ..mówi nam po jakiej zmiennej liczymy pochodną
2 lis 23:11
asdf:
 dV 
a(t) =

= (A − 2Bt)' = 0 − 2B * 1 *t0
 dt 
To dół zawsze się omija?
2 lis 23:15
aniabb: tak
2 lis 23:16
aniabb: df/dx = f' po prostu inny zapis .. przydatny potem jak funkcje wielu zmiennych
2 lis 23:17
asdf: prędkośc − droga po czasie szybkość − przemieszczenie po czasie
2 lis 23:17
aniabb: odwrotnie
2 lis 23:23
asdf: szybkość = V prędkość = |V|
 at2 1m 
x(6) = x0 + V0t +

= At − Bt2 = 3cm/s*6s −

* 36s2 = 18 − 18 = 0
 2 2s2 
 x(6) − x0 0 − 0 
Vśr0−6s =

=

= 0
 6 6 
średnia prędkosć3−6s =
 9 
x(3) = 3*3 −

= 4,5
 2 
 64 
x(8) = 8*3 −

= 24 − 36 = −12
 2 
 9 
I tutaj jeden punkt na osi to (3,

) a drugi to: (8,−12)
 2 
Jak obliczyć pole nad osią OX i pole pod osią OX skoro nie znam miejsca zerowego?
2 lis 23:39
asdf: szybkość = V prędkość = |V|
 at2 1m 
x(6) = x0 + V0t +

= At − Bt2 = 3cm/s*6s −

* 36s2 = 18 − 18 = 0
 2 2s2 
 x(6) − x0 0 − 0 
Vśr0−6s =

=

= 0
 6 6 
średnia prędkosć3−6s =
 9 
x(3) = 3*3 −

= 4,5
 2 
 64 
x(8) = 8*3 −

= 24 − 36 = −12
 2 
 9 
I tutaj jeden punkt na osi to (3,

) a drugi to: (8,−12)
 2 
Jak obliczyć pole nad osią OX i pole pod osią OX skoro nie znam miejsca zerowego?
2 lis 23:39
asdf: ?
2 lis 23:44
aniabb: masz drogę, więc nie liczysz pola ... x(8)−x(3) /5 =−16,5/5 = −3,3m/s
2 lis 23:45
aniabb: 64/2=32 x(8)=24−32=−8
2 lis 23:48
asdf: http://postimage.org/image/8549b4wwb/ tak też się dało zrobić, żeby dodać te dwa pola? Oczywiscie zamiast −12 jest −8
2 lis 23:50
aniabb: też można ale wtedy to ma być wykres prędkości od czasu więc liczysz v(3) i v(8) i pole pod prostą
2 lis 23:54
2 lis 23:55
aniabb: a jak masz drogę to po prostu −12,5/5 = −2,5
2 lis 23:56
asdf: Żeby obliczyć przemieszczenie po czasie, czyli prędkość to rysuję coś podobnego jak w poście z 2225 i liczę z tego pole między osią OX?
3 lis 00:00
aniabb: nie..to już wykres drogi tu po prostu dzielisz przyrost drogi przez przyrost czasu .. kratki liczy się z wykresu prędkości (21:58) i wtedy mamy drogę
3 lis 00:12
aniabb: v=a*t v= pole pod krzywą przyśpieszenia s=v*t s= pole pod krzywą prędkości −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− v=Δs/Δt v= pochodna drogi ..przyrost/przyrost a=Δv/Δt a= pochodna prędkości ..przyrost/przyrost
3 lis 00:16
asdf: Dzięki, nie wiem czemu, ale coś nie może mi to wejść w głowę....Chyba za dużo dzisiaj i wszystko na raz (macierze, sprawozdanie, teraz to...)
3 lis 00:21
3 lis 00:22
aniabb: rysunek v=ds/dt
3 lis 00:24
aniabb: rysuneka=dv/dt
3 lis 00:26
aniabb: oczywiście na rysunkach Δ zamiast d ale nie chciało się napisać emotka
3 lis 00:26
asdf: Nie rozumiem tego kompletnie, pierw zrobię proste przykłady...
3 lis 00:31
aniabb: zobacz na wzory jak mnożysz razy czas to pole jak dzielisz przez czas to przyrosty
3 lis 00:33
asdf: Podstawy pierw muszę ogarnąc prędkość − przemieszczenie po czasie Na przykład: pójdę do sklepu z V = 3cm/s, będę wracał ze średnią prędkością 30mm/s To moje przemieszczenie = 0 tak?
3 lis 00:38
Piotr: sorry, ze sie wcinam ale widze, ze jestes. co to (... skasowałem link na żądanie firmy reprezentującej eTrapez (Jakub) ...)? emotka
3 lis 00:45
asdf: a co ma być? strona...sciagaj co chcesz.
3 lis 00:47
Piotr: yyy ja tam sie nie znam ale jakos to dziwnie wyglada. jakies gry tam sa. to jakis serwer czy jak ?
3 lis 00:48
asdf: Nie wiem, ja tylko z tamtad sciagalem etrapez: (... skasowałem link na żądanie firmy reprezentującej eTrapez (Jakub) ...) To nie jest moja strona emotka Mam inną
3 lis 01:01
Piotr: nie, no linku nie potrzebuje. sam sobie wszedlem. mam wrazenie, ze to jest czyjs dysk... jak Ty to znalazles
3 lis 01:06
asdf: dostałem emotka Czemu tak drążysz ten temat?
3 lis 01:06
Piotr: masz swoja strone internetowa
3 lis 01:07
asdf: ze 3 lata temu dla nauczenia sie troche php zrobilem, przy okazji nauczylem sie (bardzo) duzo z css i html
3 lis 01:08
Piotr: z ciekawosci ja pamietam jak kiedys szukalem etrapez to nie bylo latwo a tu wszystko szybko ze strony
3 lis 01:08
asdf: @aniabb, dziękuję za pomoc, już coś mi powoli świta w głowie, jutro spróbuję to dokończyć i lepiej ogarnąć.
3 lis 01:11
Piotr: od razu widac, ze kibic barcelony i manchesteru city
3 lis 01:12
asdf: ja? czemu?
3 lis 01:13
Piotr: mam dobra pamiec emotka
3 lis 01:14
asdf: nie mówię, że nie...ale w jaki sposób to wywnioskowałeś?
3 lis 01:16
Piotr: pamietam co pisales ........... ze mna
3 lis 01:17
asdf: Ja muszę spadać, bo czas goni.. P.S Zobacz sobie na meczyki.pl − ciekawe mecze jutro (ale nie dla mnieemotka) Dobranoc!
3 lis 01:17
Piotr: przypomnij sobie a nie szukaj. to by bylo za proste
3 lis 01:18
Piotr: eee wole sopcast albo streamTorrent. spokojnej !
3 lis 01:19