matematykaszkolna.pl
monotoniczność wrrrrrrrrr: mam pytanie... wiem pewnie się powtórzy... ale piszę już w środę maturę... i ciągle się mylę bo róznie widzę... chodzi o monotoniczność czemu nieraz pisze się nawias domknięty a nieraz otwarty czy tak i tak uznają mi na maturze (link niżej wszystko wyjaśni) tu akurat przy − 2 jest domknięty matematyka.pisz.pl/strona/1483.htmlodpowiedz ale nieraz pisze się otwarty kiedy?
11 maj 19:55
tim: Więc tak. Przyjęte jest (na maturze) jeżeli masz podane przedziały monotoniczności to otwarte, jeżeli zaś maksymalneprzedziały monotoniczności to domknięte, chyba, że wyklucza je dziedzina.
11 maj 20:16
wrrrrrrrrr: aha czyli jak by byla np. taka sinusoida to pisze np. rosnąca (−3, 3) malejąca (3,2) rosnąca (2, 5) podałamprzykladowe liczby
12 maj 10:58
imię lub nick: rysunekmoże lepiej inny przykład: załóżmy że mamy funkcję: y=x dla x∊(−1;1) y=−x dla x∊<2;4) wtedy: funcja jest rosnąca w przedziale (−1;1) malejąca w przedziale <2;4) roxzumiesz?
12 maj 11:16
♊: rysunekJemu chodzi o taki przykład . . . Są 2 możliwości jednakowo poprawne zapisu tego. 1. Funkcja rosnąca w przedziale <C,A) oraz (B,D) i malejąca w (A,B) 2. funkcja rosnąca w przedziale <C,A> oraz <B,D) i malejąca w <A,B> Małe wyjaśnienie − te nawiazy pogrubione muszą być zawsze (bo funkcja po nich się kończy) Te nawiasy podkreślone można stosować zamiennie. Ale jeżeli już stosujesz jednych to stosujesz ich cały czas, nie możesz tosować raz tak raz tak, bo tak Ci wygodniej. Więcj jeżeli napisał(a)byś, że funkcja rośnie w przedziale <C,A> i maleje w (A,B) i znowu rośnie w <B,D) to masz błąd. Jak ja zdawałem maturę to były możliwe obie wersje, ale trzeba było zdecydować się na jedną i tą stosować przez cały egzamin.
12 maj 11:27
imię lub nick: teraz też powinny być możliwe dwie wersje. im chodzi jedynie o to żeby nie podawać niekompletnych przedziałów. np. funkcjia y=x jest rosnąca w całej swojej dziedzinie ale jak podamy że jest rosnąca w przedziale (−1;1) to nie jest to nieprawdą
12 maj 11:54
♊: Aj! Potem wywaliłem dalszą częśc mojej wypowiedzi. Ogólnie nie ma jedynej słusznej metody, bo do tej pory najtęższe mózgi matematycznego świata nie doszły do porozumienia w trakcie żarliwych dysput na ten temat (cytat z jednej z nich zamieszczam poniżej: ___________________________________________________________________________________ <prof A> To mają być przedziały Zamknięte ! Z−A−M−K−N−I−Ę−T−E ! ! ! <prof B> OTWARTE ! Zamknąć to Ty się możesz. <prof C> Ja lubię chomiki ! C − H − O − M − I − K − I ! ! ! ___________________________________________________________________________________ oczywiście nie bierzcie tego "cytatu" aż tak dosłownie ;P
12 maj 12:04