matematykaszkolna.pl
wyznacz dziedzine ania :
 x−5 
bardzo prosze m,i wytlumaczyc o co chdozi i jak to zrobic. wyznacz dziezdine 2x2

 x−2 
co oznacza x2 ? prosze niech ktos ze mna zrobi ten przyklad
19 paź 15:19
ania : prosze mi wytlumaczc jak to sie robi
19 paź 15:29
ania : jak ktos zyczliwy zrobi ze mna 1 przyklad to inne zrobie sama na podstawie tego blagam pomozcie chce sie czegos nauczyc a nie spisac od kogos w szkole
19 paź 15:33
Artur_z_miasta_Neptuna: na pewno dobrze napisalaś przykład
19 paź 15:38
Artur_z_miasta_Neptuna: bo szczerze mowiąc to nie ma NAJMNIEJSZEGO sensu
19 paź 15:38
ania :
 x−5 
tak 2x2

 x−2 
19 paź 15:38
ania :
 x+1 
i polecenie to wyznacz dziezdine wyrażenia 3 dostalismy do zrobienia drugi to

:
 x−3 
 x+5 

 x−4 
19 paź 15:39
ania :
 1 1 
a trzeci to x−

+ x−3

 x+4 x 
19 paź 15:40
ania : mialam nadzieje ze mi ktoś tutaj pomoze bo sama nie umiem zrobic tego nie rozumiem w ogole tego wyznaczania dziedziny wyrazeniaemotka
19 paź 15:41
Artur_z_miasta_Neptuna: to w pierwszym może jednak x2 powinno być w drugim:
x+1 

x−3 
 

x+5 

x−4 
 
co musi być spełnione, aby należeć do dziedziny 1) mianownik górnego ułamka ≠0 czyli x−3 ≠0 2) mianownik dolnego ulamka ≠0 czyli x−4 ≠0
 x+5 
3) mianownik 'głównego' ułamka ≠0 czyli

≠ 0
 x−4 
i na podstawie tego wyznaczasz dziedzinę w trzecim 1) mianownik ułamka ≠0 2) liczba pod pierwiastkiem kwadratowym (a tak naprawdę PARZYSTEGO stopnia) ≥0 3) mianownik drugiego ułamka ≠0
19 paź 15:44
Artur_z_miasta_Neptuna: a dlaczego takie są warunki?
 1 
a powiedz mi ile to jest

no wlaśnie ... nie wiesz ... ja tez nie wiememotka nikt
 0 
tego nie wie emotka albo ile to jest −5 no właśnie ... też nie wiesz ... na poziomie gimnazjum/liceum nikt tego nie wie (a reszta cicho siedzieć ) i stąd te warunki
19 paź 15:45
ania :
 x−5 
no nie wiem czzemu jest x2emotka moze to blad w druku zrobmy 2x2

czyli zaczynam od
 x−2 
mianownika x−2 nie moze rownac sie zero tak?
19 paź 15:47
ania : haha czyli reszta wie emotka
19 paź 15:47
Artur_z_miasta_Neptuna: tak dokładnie od tego zaczynasz ... i tylko to tutaj masz no to gratuluję ... przećwicz to sobie jeszcze
19 paź 15:48
ania : i to w założeniach napiasć zał. x−2≠0 x=2 i co dalej mam zrobic
19 paź 15:51
Artur_z_miasta_Neptuna: x≠2 czyli Df = R / {2}. koniec zadania
19 paź 15:53
Aga1.: x≠2 tak zostawić lub zapisać w formie równoważnej D=R−{2} lub D=(−,2)U(2,)
19 paź 15:54
ania : ok cyzli jesli napisze po prostu Df=R/{2} to tak już moze to zostac i tak moge wpisac w odpowiedz? emotka
19 paź 15:56
ania : ja myslala ze trzeba bedzie cos liczyć tutaj,, a czy osi nie powinno się narysowac do tego i to zaznaczyc?
19 paź 15:57
ania :
 x+5 
to podpunkcie b bedzie x−3≠0 x≠3 x−4≠0 x≠4 i

≠0 − i to juz tak zostawiam ?
 x−4 
19 paź 15:58
ania : czy napisac x≠−5 i x≠4
19 paź 15:59
Artur_z_miasta_Neptuna:
x+5 

≠ 0 // *(x−4) bo x−4 ≠0 (patrz poprzedni warunek)
x−4 
czyli x+5 ≠ 0 czyli x≠ −5
a 

≠ 0 .... wtedy ZAWSZE a≠0 (oraz dodatkowo wcześniej założenie, że b≠0)
b 
19 paź 16:02
ania : czyli Df= R/{3,4−5} ?
19 paź 16:05
ania : a podpunkcie trzecim x+4≠0 x≠−4 x−3≥0 i x≠0 ?
19 paź 16:06
Aga1.: tak.
19 paź 16:07
ania : a jak zapisac w podpunkcie 3 Df=R/{−4,i dale jak wpisac ten pierwiastek i x
19 paź 16:08
Aga1.: w trzecim x≠−4 i x−3≥0 i x≠0
19 paź 16:09
ania : ale jak to zapisac w odpowiedzie Df= R/{?}
19 paź 16:10
Aga1.: rysunek
19 paź 16:12
Aga1.: Wyznacz część wspólną trzech warunków.
19 paź 16:13
ania: oka w porpzednich dwoch przykladach nie rysujemy osi>?
19 paź 16:15
Aga1.: Nie było takiej potrzeby, ale jak się uprzesz, to możesz podawać odpowiedź jako sumę kilku przedziałów.
19 paź 16:18
ania: to bedzie D=(−,3)U<3,)w smie czemu tylklo 3 jest jak tam est jeszcze x nie moze rownac sie −4
19 paź 16:18
ania: ? cy moze mi ktos jeszcze raz ostatni przyklad wytlumaczyc
19 paź 16:23
Aga1.: Część wspólna , to tam, gdzie występują trzy kolory, a −4 wyrzuciłam zaznaczając kółeczkiem pustym (pierwszy z lewej strony)
19 paź 16:23
ania: trzy kolory to bd D= <3,+) ?
19 paź 16:26
Aga1.:
 1 1 
x−

+x−3

 x+4 x 
x+4≠0, x≠−4, czyli x∊(−,−4)U(−4,) i x≠0 , czyli .... i x−3≥0, x≥3, czyli x∊<3,) Przedziały zaznaczyłam na osi liczbowej, a część wspólna , to dziedzina D=<3,)
19 paź 16:28
Aga1.: Tak Aniu.
19 paź 16:29
ania : a w podpunckie 1 D=(−,2)U(2,) cze przy 2 jest nawias ) a nie > cemu to przedzial otwarty a nie zamkniety nie powinno byc x∊<2,+) wiec D=(−,2> U <2+) ?
19 paź 16:33
Aga1.: rysunekPrzecież 2 nie należy do dziedziny, więc nie może być przedział domknięty. <a,b) przedział lewostronnie domknięty ( a należy do przedziału, prawostronnnie otwarty, b nie należy do przedziału
19 paź 16:38
ania : acha ale powiedz mi prosze bo mnnie to zaciekawilo jak bysmy chcialy narysowac do podpunktu 1 i 2 wykres os z przedialami to akby to wygladalo ?
19 paź 16:43
Aga1.: rysunekNp. z godz.16;05 D=R−{−5,3,4} D=(−,−5)U(−5,3)U(3,4)U(4,)
19 paź 17:15