matematykaszkolna.pl
wyznacz pozostale pierwiastki renek: 2. Dany jest wielomian W(x) = x3 – x2 +mx +12. Liczba – 3 jest pierwiastkiem tego wielomianu. Wyznacz pozostałe pierwiastki.
17 paź 20:12
ICSP: podstawa czy rozszerzenie ?
17 paź 20:13
renek: A sam nie wiem. Zdaję się że podstawa.
17 paź 20:14
renek: Wielomiany to głównie podstawa. Nie wiem co może być na rozszerzeniu w takich zadaniach...
17 paź 20:15
ICSP: Na rozszerzeniu : − to co na podstawie oraz ponadto − twierdzenie Bezout'a − twierdzenie o pierwiastkach wymiernych − wzory Viete'a − dzielenie wielomianów − schemat Hornera ale skoro jesteś na podstawie
17 paź 20:17
ICSP: ale skoro jesteś na podstawie to najpierw oblicz m korzystając z faktu ze w(−3) = 0
17 paź 20:17
asdf: m = −8
17 paź 20:19
renek: No dobra, m=−8, co teraz?
17 paź 20:25
ICSP: teraz dzielisz otrzymany wielomian przez dwumian (x−3). Otrzymasz trójmian kwadratowy którego pierwiastki policzysz już z delty.
17 paź 20:26
Piotr: przez (x+3) czy dzielenie jest na podstawie ?
17 paź 20:28
ICSP: tak Piotrze przez (x+3)
17 paź 20:28
Piotr: myslalem, ze dzielenia nie ma na podstawie.
17 paź 20:29
asdf: Zadziwie Cie Piotrze, nie ma dzielenia..
17 paź 20:29
Piotr: no wlasnie tak myslalem, ze dzielenia nie ma na podstawie.
17 paź 20:30
ICSP: Przecież napisałem ze jest na rozszerzeniu Bez dzielenia kolega przecież tego nie rozłoży emotka
17 paź 20:32
Piotr: no to troche nielogicznie piszesz : skoro jestes na podstawie to wyznacz m, a potem dziel
17 paź 20:34
asdf: Że ja piszę nie logicznie?
17 paź 20:35
ICSP: Jak nie zrobili dobrze zadania pod materiał z podstawy to trzeba niestety wejść na rozszerzenie (no nie trzeba bo jest sposób. Niestety jak dla mnie jest on straszzzzznie nudny i długi )
17 paź 20:36
Piotr: ICSP to pisal emotka
17 paź 20:36
pigor: ... teraz grupujesz po 2 wyrazy wielomianu ... emotka "pod" dwumian {x+3) , bo jego będziesz chciał(a) wyłączyć przed nawias redukując w ten sposób stopień wielomianu najprościej − moim zdaniem − tak : W(x)=0 ⇔ x3−x2−8x+12= 0 ⇔ x3+3x2 −4x2−12x +4x+12=0 ⇔ ⇔ x2(x+3) −4x(x+3) +4(x+3)= 0 ⇔ (x+3)(x2−4x+4)= 0 ⇔ (x+3)(x−2)2= 0 ⇔ ⇔ x=−3 ∨ x=2 − szukany pierwiastek − tu dwukrotny − danego wielomianu . emotka
17 paź 20:37
Piotr: jak dla mnie to skandal, ze nie ma dzielenia. pierwiastek czesto latwo znalezc ale pogrupowac caly wielomian juz nie. nie rozumiem tego kompletnie.
17 paź 20:38
ICSP: Piotr zaczynasz gadać jak Gustlik emotka
17 paź 20:38
Piotr: ja wole grupowanie, jest fajniejsze i w ogole. mam takiego jednego delikwenta i pytam : a jak zrobisz ten wielomian ( trudniejsze grupowanie) ? on : nie zrobie i nie musze, bo takich na podstawie nie ma. ja : ze co ? on : nie ma. bo nie uczymy sie dzielenia i tw Bezout
17 paź 20:42
ICSP: dobrze gada emotka Co ma się nadwyrężać
17 paź 20:43
renek: Pigor, dziękuję za pomoc emotka
17 paź 20:44
aniab: teraz żeby zdać maturę wystarczy umieć czytać... zadania są tak pisane pod tablice że chłopak z gimnazjum miał 50%
17 paź 20:46
ICSP: Nomemotka Dzięki tym tablicom jest troszkę łatwo Chociaż przyznam się, że jak pierwszy raz spojrzałem do nich na maturze. To na początku nie mogłem się połapać w definicjach Co do zadania : w(x) = x3 − x2 + mx + 12 mamy obliczyć pozostałe pierwiastki wiedząc ze jednym z nich jest x1 = −3 zatem oznaczam pozostałe jako x2 oraz x3 i mam ze : x2 + x3 = 4 x2 * x3 = 4 teraz juz widać na oko ze x2 = x3 = 2 To tak z cyklu jak rozwiązać to zadanie w mniej niż 5s
17 paź 20:51
asdf: Matura podstawowa różni się od egzaminu gimnazjalnego tylko nazwą, bo różnicy w trudności rozwiązywania zadań nie widzę.
17 paź 20:51
aniab: matura łatwiejsza..wiadomo czego się spodziewać ..na egzaminie mają większy rozrzut zadań
17 paź 20:53
Gustlik: Niestety proponuje się nauczyć tego: − twierdzenie Bezout'a − twierdzenie o pierwiastkach wymiernych − wzory Viete'a − dzielenie wielomianów − schemat Hornera To są proste rzeczy i powinny być wymagane na podstawie, te "rozszerzone" metody rozwiązywania zadań z wielomianów są prostsze od tych "podstawowych", schemat Hornera w wielu przypadkach jest łatwiejszy od grupowania. Jak widać, poniższy przykład bez schematu Hornera byłoby trudniej rozwiązać. W(x) = x3 – x2 +mx +12 W(−3)=0 W(−3)=−27−9−3m+12=−3m−24 −3m−24=0 −3m=24 /:(−3) m=−8 W(x) = x3 – x2 −8x +12 Teraz Horner: 1 −1 −8 12 −3 1 −4 4 0 (x+3)(x2−4x+4)=0 (x+3)(x−2)2=0 Odp: x=2 (2−krotny)
18 paź 00:33
sse: matura z matematyki nie powinna byc obowiązkowa − zacznijmy od tego
7 lis 03:38