df
__std__call__: Witam!
Pierwsze zajęcia z fizyki doświadczalnej zmiażdżyły mnie − liczenie całek krzywoliniowych i
inne piękne rzeczy

.
Poszukiwana jest przeze mnie literatura traktująca o wektorach, polach skalanych, polach
ekwiskalarnych, gradientach pola skarnego, strumieńiach wektora, polu wektorowym, rotacji pola
wektorowego, dywergencji, potęcjale pola. Ogólnie nie wiem czego szukać, nie wiem jak nazywa
się ten dział matematyki, który się zajmuje tymi rzeczami (bo to chyba bardziej matema niż
fizyka). Te pochodne i całki, które się tam pojawiają to jako tako rozumiem − w zasadzie kilka
wzorów ale nie rozumiem pól wektorowych, dywergencji i innych z tego typu zagadnień.
9 paź 20:05
jan: __std__call__ studiujesz na technicznej ?
9 paź 20:08
9 paź 20:10
9 paź 20:20
Krzysiek: to oczywiście standardowo w Krysickim/Włodarskim coś znajdziesz.
9 paź 20:22
__std__call__: Właśnie potrzebuję czegoś więcej niż kilku zadań i minimum teorii bo gość nas mocno − jak
zapowiada − będzie z tego czegoś maglował.
9 paź 20:33
__std__call__: Basiu − polecisz coś?
9 paź 21:21
Mila: Całki krzywoliniowe opisane w Krysickim ( II tom) , zamieniamy je na zwykłe całki oznaczone.
Różne cykloidy, kardioidy, lemniskaty itp też są opisane, całki policzone ( konkretnie
zobaczysz)
Ponadto wolfram Ci pomoże. Ja znam kilka poleceń, Piotr jest biegły.
Ponadto będziesz miał ćwiczenia.
Asystenci pomogą, wyjaśnią.Porozmawiaj z kolegami z II roku.
9 paź 22:22
Trivial: Jak można zaczynać studia od analizy funkcji wielu zmiennych... Bez sensu..
9 paź 23:48
Mila: Wiesz, Trivial ,myślę, że wykładowca był po imprezie i myślał, że to II rok.
9 paź 23:50
Piotr:
dowiedzcie sie od starszych rocznikow o co chodzi i jak to wyglada. taka moja rada
10 paź 02:05
Basia: Nie wiem co tu można poradzić.
To jakiś obłęd i szaleństwo.
Nie rozumiem jak można w ogóle w ten sposób ułożyć program studiów. (patrz wpis Triviala)
Przecież nikt nie policzy pochodnych cząstkowych jeżeli nie wie w ogóle co to jest pochodna.
Jaka to uczelnia
__std__call__ ?
Link, który podałeś zaprowadził mnie na Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska
Politechniki Łódzkiej, ale nie jestem pewna czy dobrze trafiłam, no i nie wiem jaki kierunek
studiujesz.
Ja bym z tym poszła do dziekana albo do prodziekana ds.kształcenia, a jak nie pomoże to do
rektora, a jak i to nie pomoże to do Kudryckiej.
Przecież to jest skandaliczne.
Jeżeli chodzi o podręczniki to kiepsko się orientuję w analizie wektorowej, ale zdaje się, że
niezły jest podręcznik Gewerta i Skoczylasa
http://www.gis.wroc.pl/descriptions/el_an_wekt.htm
z tym, że żeby go czytać ze zrozumieniem trzeba jak sądzę przeczytać najpierw pozycje 1−4
z tej listy
http://www.gis.wroc.pl/descriptions/el_an_wekt.htm
10 paź 03:58
Basia: Już wiem co studiujesz. Z wielkim trudem znalazłam plan zajęć.
Czytam tam:
Algebra z geometrią analityczną
BHP i ergonomia
Elementy analizy matematycznej I
Podstawy fizyki I
Podstawy fizyki II
Technologia informacyjna
Wstęp do analizy matematycznej
Nie wiem czy to wiarygodne, bo stronę www ten Twój wydział ma rozpaczliwie nieudaną.
Linki nie działają. Przekierowania wyrzucają nie tam gdzie powinny. Wyświetlają się puste
strony itp.
Rozumiem, że na fizyce poczęstowano Was tą analizą wektorową.
Zupełnie niezrozumiałe. Przecież ktoś ten plan chyba koordynuje i wie, że dopiero zaczynacie
uczyć się analizy tym bardziej, że jest w programie.
Z tym, że jak rozumiem, problemy i tak masz z tym czego na wykładach z analizy nie będzie.
W takim razie kupuj te Elementy Analizy Wektorowej Gewerta i Skoczylasa, bo nic lepszego raczej
nie znajdziesz.
10 paź 06:36
__std__call__: Witam!
Prowadzący korzysta (w zasadzie przepisuje ten plik, który podałem), jednak studiuję fizykę
techniczną na politechnice poznańskiej. Niestety z prorektorem ds. kształcenia mam fizykę
doświadczalną i we wtorek stwierdził następująco − po zapisaniu tablicy całkami − ja mam
nadzieję, że to państwo umiecie a jak nie umiecie to musicie się nauczyć. Co gorsza mam jeden
przedmiot o nazwie matematyka, który gdybyśmy zaczęli od analizy a nie algebry − to zważywszy
na wysokie kwalifikacje dydaktyczne prowadzącej − na pewno choć coś bym rozumiał z fizyki.
Najgorsze jest to, że prowadzący − wszyscy, prócz pani doktor od matematyki − nie zdają sobie
sprawy z tego co jest w programie liceum.
10 paź 07:54
aniab: to że matura schodzi na psy nie znaczy, że całe wyższe kształcenie ma iść za nią ... i
wykładowcy chyba świadomie wolą nie wiedzieć co teraz jest w liceum
10 paź 09:14
b.: Mnie to nie szokuje, całki krzywoliniowe pojawiały się u mnie na fizyce w liceum, chociaż na
matematyce oczywiście ich nie było, i nikomu to nie przeszkadzało

wystarczyło, że się
człowiek nauczył jakichś podstawowych operacji na symbolach... i szczerze mówiąc, jak się
później uczyłem ,,porządnie'' tych pojęć na matematyce, to miałem wrażenie, że choć rozumiem
niby czym są i co się z nimi robi, to nie mam takiej intuicji jak kiedyś na fizyce w liceum

Na analizie, wbrew pozorom, robi się podobnie − np. liczy się różne przykłady z funkcjami
trygonometrycznymi, na ogół nie mówiąc, czym te funkcje są... ale że każdy ma jakąś intuicję
geometryczną i zna wzory (na ogół bez dowodów), to można sobie różne rzeczy liczyć

Albo np. w liceum używa się liczb rzeczywistych, a który licealista zna jakąś poprawną ich
definicję lub konstrukcję?
Ciężko jest wszystko dobrze zrozumieć, w przypadku wielu obiektów człowiek uczy się tylko
pewnych operacji na nich, nie rozumiejąc dobrze, czym są te obiekty, i to zwykle wystarcza
(choć czasem prowadzi do błędów

).
Podsumowując, tutaj nie radziłbym Ci uczyć się tych rzeczy od podstaw, bo się zagrzebiesz w
szczegółach. Naucz się jak się liczy przykładowe całki krzywoliniowe, pojawiające się na
zajęciach − pójdź na konsultacje do prowadzącego.
10 paź 09:50
Basia:
@b
Przeglądałeś ten plik, do którego link podał __std__call__ ?
Nie znam się na fizyce zupełnie, ale pomijając przykłady, to fizyki tam nie ma.
To jest teoretyczny wykład z analizy wektorowej wykorzystujący pojęcia analizy matematycznej i
topologii choćby takie jak ciągłość, spójność, jednospójność, granica, pochodna, całka itp. i
pojęcia algebry liniowej np. iloczyn wektorowy, z twierdzeniami i ich dowodami włącznie.
Natomiast zupełnie nie ma tej intuicji, w jaką zostałeś wyposażony w szkole.
__std__call__ wiele z tych pojęć zna, ale na pewno wielu jego kolegów nie.
Uczelnia, nie uprzedziła ich, że na długich, pomaturalnych wakacjach powinni sobie przerobić
analizę (oczywiście wystarczyłoby w zakresie takim, jakiego kiedyś uczono w szkole).
Możliwe, że skoro to w ramach wykładu z fizyki, to tylko niejako wstęp, informujący jaki aparat
będzie dalej używany, tak na zasadzie "żeby nie było, że nie powiedzieliśmy skąd się co
bierze", a potem już będzie fizyka i wystarczy właśnie nauczyć się, jak piszesz, podstawowych
operacji na symbolach.
Chociaż jak pamiętam fizykę teoretyczną (mgliście pamiętam) to niezupełnie tak to wygląda.
A te pojęcia, które __std__call__ najbardziej przestraszyły czyli pole skalarne, pole
ekwiskalarne, gradient pola skalarnego, strumień wektora, pole wektorowe, rotacja pola
wektorowego, dywergencja, potencjał pola albo zostaną dokładniej wyjaśnione, albo w ogóle
ostatecznie nie będą za bardzo potrzebne. Nie umiem ocenić.
10 paź 12:42
Mila: Basiu,
Wektory w LO− tylko wspomniane,( i słusznie Gustlik się o to piekli) o układzie współrzędnych w
przestrzeni nie ma wzmianki na matematyce, może na fizyce, tego nie wiem.
Nie mogą wymagać od młodzieży, aby samodzielnie przerabiała w wakacje przed studiami granice,
pochodne, całki.
Niestety teraz nie dziwię się, że polscy naukowcy "wywalczyli" jeden grant w UE.
W dziwnych czasach żyjemy.
10 paź 15:11
__std__call__: Niestety ale przez najbliższy semestr na fizyce będziemy korzystać z teorii pola i innych
elementów analizy wektorowej. Jednakże po konsultacjach z prowadzącym zrozumiałem większość
rzeczy − ot, cały problem sprowadza się do zapamiętania wzorów prostych pochodnych i całek i
dalej do analizy otrzymanych wyników. Nie jest to nawet takie straszne, jednakże będę musiał
się mocno w temat zagłębić bo będziemy z tego korzystać przez kilka semestrów.
11 paź 21:26
__std__call__: W każdym razie nadal jestem zainteresowany literaturą − Trivial może pomożesz − chyba też
jesteś na fizyce?
11 paź 21:30
Krzysiek: Hennel,Szuszkiewicz zadania i problemy z fizyki tom 2
11 paź 21:32