matematykaszkolna.pl
dowód na potęgach pierwiastach, wzorach skróconego mnożenia Anula: Kolega podrzucił mi ciekawe zadanie: Udowodnij, że (sqrt (3 + 2 sqrt 2))x + (sqrt (3 − 2 sqrt 2))x = 6. Potrzebuje pomocy, bo sama nie daję rady. Z góry dziekuję emotka
8 paź 23:30
ZKS: Widać jakieś podobieństwo między liczbą 3 + 22 a liczbą 3 − 22?
8 paź 23:35
ZKS: Mamy liczbę a + b liczbą odwrotną do niej jest liczba postaci a − b jeżeli spełnia warunek: a2 − b2 = 1 gdzie a = 3 i b = 22. Sprawdź czy te liczby są liczbami odwrotnymi.
8 paź 23:40
Anula: Są liczbami odwrotnymi zgodnie z tym warunkiem...ale jak to się ma do całego równania z wykładnikiem x?
8 paź 23:51
ZKS: Skoro są odwrotne to jak można zapisać inaczej tę liczbę a − b?
8 paź 23:52
Anula: a−b=1/a+b
8 paź 23:54
ZKS: emotka Więc mamy:
 1 
(a + b)1/2x + (

)1/2x = 6
 a + b 
Co byś zaproponowała teraz? Masz jakiś pomysł na to czy nie bardzo?
8 paź 23:58
Anula: hmm, podniosłabym do kwadratu emotka zazwyczaj tak się robiło...ale nie wiem dlaczego potęgę zastąpiłeś 1/2x a nie jak w zadaniu x...
9 paź 00:01
ZKS:
 1 
Bo jest pierwiastek na całość nałożony ale jeżeli chcesz możemy zapisać bez

w potędze.
 2 
 1 
(a + b)x + (

)x = 6
 a + b 
To teraz zastanów się co nam da podniesienie obustronnie do kwadratu? Raczej nie tędy droga.
9 paź 00:05
Anula: Zapomniałam o naszym pierwiastku z wrażenia, że pierwszy raz radzę się internetowo z zadaniem...no właśnie podniesienie do kwadratu nic nie daje...myślenie pod presją mi nie wychodziemotkamoże zastanowię się jeszcze jutro z Twoimi podpowiedziami emotka
9 paź 00:08
ZKS: Taka mała podpowiedź. x4 − 10x2 + 9 = 0 Jak rozwiązała byś tutaj to zadanie? Nie grupując tylko liczą Δ dla równania kwadratowego bo teraz mamy równanie dwukwadratowe.
9 paź 00:08
Anula: Pomocnicza zmienna.
9 paź 00:09
ZKS: Wiec zastosuj w tym równaniu pomocniczą zmienną. Za co byś podstawiła nową zmienną pomocniczą?
9 paź 00:10
Anula: To zadanko to bułka z masłem emotka
9 paź 00:11
ZKS: Które zadnie to bułka z masłem? emotka
9 paź 00:12
Anula: Za a+b?
9 paź 00:12
Anula: To z podpowiedzi emotka
9 paź 00:13
ZKS: Coś więcej nie samo a + b bo to nam nic nie da bo nadal będziemy mieli zmienną x w potędze.
9 paź 00:14
Anula: Wiem
9 paź 00:14
ZKS: To też jak dojdziesz jak je rozwiązać. emotka
9 paź 00:15
ZKS: Więc za co proponujesz?
9 paź 00:15
asdf: x4 − 10x2 + 9 = 0 x2 = t ≥ 0 lub: x4 − 9x2 − x2 + 9 = 0 grupuj emotka
9 paź 00:16
Anula: (a+b)1/2. Wtedy będzie równanie kwadratowe do rozwiązania prawda? t2−6t+1=0...nie wiem czy tak, ale zaraz sprawdzę.
9 paź 00:16
ZKS: Prawda więc sprawdź sobie.
9 paź 00:19
ICSP: ZKS ja bym podstawił inaczej.
9 paź 00:19
Anula: Równanie kwadratowe z pomocniczą zmienna potrafię rozwiązać...chyba znów pudło zaliczyłam moją błyskotliwą myślą... emotka ZKS teraz to mnie nie zostawiaj emotka
9 paź 00:20
Anula: a jak?
9 paź 00:21
ICSP: (a+b)x = t − moje podstawienie.
9 paź 00:22
Anula: Wychodzi, rozumiem ZKS...nie wiem jak Ci dziękować...zacznę hobbystycznie zadania chyba rozwiązywać hehe...Pozdrawiam wszystkich, kochani jesteście. P.S. Podobał mi się Twój sposób naprowadzania...
9 paź 00:23
Anula: ICPS to co napisałeś to to samo co ja zrobiłam, tylko inaczej zapisaneemotka
9 paź 00:24
ZKS: Ale dobrze podstawiła ICSP tam według mnie była literówka i zabrakło (a + b)1/2x.
9 paź 00:24
ZKS: Przepraszam za zapis wyżej chodziło mi o: (a + b)1/2x
9 paź 00:25
Anula: Potwierdzam, była literówka emotka
9 paź 00:25
ZKS: To jak obliczyłaś t1 i t2?
9 paź 00:26
Anula: No z delty i wyszło emotka
9 paź 00:27
ZKS: I obliczyłaś też x?
9 paź 00:29
Anula: hmm, myślałam, że to trzeba udowodnić dla każdego x...dla x=2 pasuje gołym okiem, nie obliczałam x.
9 paź 00:33
ZKS: To jest równanie a nie dowód. emotka A to że x = 2 pasuje to widać a widzisz tu jest jeszcze jedno rozwiązanie tylko jakie musisz obliczyć. emotka
9 paź 00:36
Anula: Myślę, ale chyba już jest za późno...tak na marginesie znasz wszystkie zad na pamięć? emotka
9 paź 00:38
Anula: x=2 lub x=−2?
9 paź 00:41
Anula: Policzyłam x emotka potwierdź czy dobrze
9 paź 00:42
ZKS: Hah niestety ale nie znam. Na te zadania jest pewien schemat rozwiązywania jak byłem w klasie maturalnej to robiłem podobne. emotka Jak zrobisz to zadanie to będziesz Ty miała satysfakcję że Ci się udało ale również i ja że udało mi się w jakimś stopniu pomóc w rozwiązaniu.
9 paź 00:42
ZKS: Ale to jest strzał czy wszystko zostało policzone? emotka
9 paź 00:43
Anula: (a+b)1/2x=3+22 lub (a+b)1/2x=3−22...skoro 3−22=1/3+22 to 1/2x=1 albo 1/2x = −1...tak?
9 paź 00:45
ZKS: Wszystko w porządku potwierdzam wynik to x = ±2.
9 paź 00:46
Anula: dzięki dobranoc i może do następnego emotka
9 paź 00:48
ZKS: Proszę. emotka I ja też już się zbieram więc dobranoc i może do następnego razu.
9 paź 00:49