matematykaszkolna.pl
... maturzystka: Korzystając z własności wartości bezwzględnej, wykaż, że dla podanych wartości x prawdziwa jest równość:
 4 3 
a) |6x − 9| *

= 6 dla x ≠

 |6 − 4x| 2 
b) 3x2 + 8x +16 + 36 − 36x + 9x2 = 18 dla x ∊ <4;2>
 4x2 + 16x + 16 
c)

= 2 dla x > −2
 x + 2 
 36 − 24x + 4x2 + |x − 3| 
d)

= 3 dla x ≠ 3
 9 − 6x + x2 
22 wrz 23:52
Basia: ad.a |6x−9| = 3|2x−3| |6−4x| = 2|3−2x| a co powiesz o |2x−3| i |3−2x| ? ad.b,c,d x2+8x+16 = (x+4)2 x2+8x+16 = (x+4)2 = |x+4| powtórz wzory skróconego mnożenia i powalcz trochę sama w (c) i (d) wyłącz sobie najpierw wspólny czynnik przed nawias (w licznikach)
22 wrz 23:59
ICSP: według mnie warto wspomnieć o własności : |ab| = |a|*|b|
23 wrz 00:01
Basia: może i warto ICSP, ale przecież to maturzystka
23 wrz 00:03
ICSP: Basiu ja kiedyś głowiłem się nad podobnym zadaniem w trzeciej klasie tylko dlatego ze nie znałem tej własności emotka Mogła o niej nie słyszeć, mogła o niej zapomnieć, ja tylko przypominam że coś takiego istnieje emotka
23 wrz 00:05
Basia: maturzystka nic nie powie, bo wpisała zadanka i poszła spać z nadzieją, że jutro przepisze sobie gotowe rozwiązania i w poniedziałek "świetnie przygotowana" pójdzie do szkoły Ręce opadają..................
23 wrz 01:07
deni: xD
23 wrz 01:16
także maturzystka: a ja wciąż nie rozumiem
8 gru 19:15
także maturzystka: podpunkt b. nie wiem jak mam go ruszyć.
8 gru 20:08
Marcin: I maturzystka To skrócone mnożenie pod pierwiastkami emotka
8 gru 20:12
PW: b) wyrażenia pierwiastkowane "zwinąć" korzystając z wzoru a2+2ab+b2 = (a+b)2 lub a2−2ab+b2 = (a−b)2 − wtedy okaże się, czemu równa się pierwiastek na zadanym przedziale − liczbie a−b (w drugim wypadku a−b), czy też liczbie do niej przeciwnej.
8 gru 20:14
PW: Chochlik − poprawiam − liczbie a+b (w drugim...
8 gru 20:16
także maturzystka: czyli jak mi wychodzi że "iksy" się zredukują i 6=6 to o to chodzi.?
8 gru 20:24
także maturzystka: |x+4|+|x−2|=6 x+4−x+2=6 6=6 i już mogę napisać to ukochane cbdu ?
8 gru 20:25
PW: No miałaś wykazać, że na podanym przedziale prawdziwa jest równość. Skoro po przekształceniach i skorzystaniu z faktu, że x∊ <2, 4> (chyba nie <4, 2>) doszłaś do równoważnej prawdziwej równości, to znaczy że badana równość jest prawdziwa.
8 gru 20:28
także maturzystka: ok dzięki. paniczny strach przed frazą "wykaż że" i "udowodnij" opróżnia umysł. dziękuję za cierpliwość
8 gru 20:37
PW: 36−36x+9x2 = (6+3x)2, a więc 36−36x+9x2 = (6−3x)2 = |6−3x| = 3|2−x| = 3(2−x) dla x∊<2, 4>, a więc badana równość na zadanym przedziale ma postać 3(x+4) + 6 − 3x = 18 18 = 18, co oznacza że badana równość jest równoważna równości prawdziwej. Musiałem sobie to napisać, bo "w locie" podzieliłaś przez 3.
8 gru 20:40