matematykaszkolna.pl
Rozwiąż równanie. VQ: 5x + 10 x 5x−2 = 725 Trzeba tu sprowadzić 10 do potęgi, której podstawą jest 5 (tak mi się wydaje), tylko nie mam pojęcia jak to obliczyć.
19 wrz 20:49
ICSP:
 1 7 
5x + 10 *

* 5x =

 25 25 
t = 5x , t > 0
 10 7 
t +

t =

 25 25 
35 7 

t =

25 25 
 7 25 
t =

*

 25 35 
 1 
t =

 5 
 1 
5x =

 5 
x = −1
19 wrz 20:51
VQ: Jest jakiś drugi sposób? Nie wiem, wyłączenie czegoś przed nawias?
19 wrz 21:28
ICSP: Przecież ja własnie wyłączyłem przed nawias emotka
19 wrz 21:29
Eta: Bez podstawienia (za t) 5x*25+10*25*5x−2= 7 5x*25+10*5x= 7 5x(25+10)=7
 7 1 
5x=

=

 35 5 
5x= 5−1 x= −1
19 wrz 23:46
Gustlik: ICSP, czemu się tak męczysz ułamkami? Wymnóż całe równanie przez wspólny mianownik i licz na liczbach całkowitych − o wiele prościej.
 10 7 
t+

t=

/*25
 25 25 
25t+10t=7 35t=7 /:35
 7 1 
t=

=

 35 5 
19 wrz 23:53
ICSP: ale ja się lubię męczyć z ułamkami emotka
19 wrz 23:54
Eta:
19 wrz 23:55
Ajtek: Przecież ułamki nie "gryzą", a są podstawą matematyki emotka
19 wrz 23:56
Eta: emotka Ajtek emotka
19 wrz 23:56
Ajtek: Dobry wieczór Eta, Gustlik, ICSP emotka.
19 wrz 23:56
Ajtek: Eta pójdę dalej w las i napiszę, że pierwiastki też nie gryzą emotka.
19 wrz 23:58
Eta: A czy w matematyce jest "coś" ? co "gryzie" ?
19 wrz 23:59
Ajtek: yyyyyyy no to ja przemilczę...... ........ jak dla mnie logika
20 wrz 00:00
Gustlik: ICSP, No tak, ale wielu uczniów woli liczyć na liczbach całkowitych, dlatego lepsza jest metoda z wymnażaniem całego równania przez wspólny mianownik i liczenia na liczbach całkowitych. Pozdrawiam.
20 wrz 00:13
Ajtek: Gustlik ja równiez wolę liczyć na l. całkowitych. Ale nie zawsze się tak da na "dzień dobry", patrz wyrażenia wymierne emotka.
20 wrz 00:25