matematykaszkolna.pl
znowu ja 123: Dany jest ciąg pięciu liczb: 5, 10, x, y , 15\4. Trzy pierwsze z nich w podanej kolejności tworzą ciąg arytmetyczny a trzy ostatnie rosnący ciag geometryczny. Oblicz x i y Prosze o BARDZO dokladne rozwazanie i podanie szczegółów bo nie moge tego rozgryźć od paru dni i nie daje mi to spokoju. Moze nie bylo mnie na wszystkich lekcjach i mam braki
5 maj 12:37
123: NIEWIDOMY świetnie tłumaczysz zadania Moze teraz też pomożesz ?
5 maj 12:56
123: Ludzie pomocy
5 maj 13:18
Aluśka: haloooo
5 maj 13:33
Aluśka: tez mnie ciekawi to zadanie
5 maj 13:34
sylwia gdansk: mowilam CI jak to zrobic
5 maj 14:02
sylwia gdansk: z wlasnosci ciagu geometrycznego i arytmetycznego i uklad rownan
5 maj 14:03
łahaha: ale umwiłas ze ma byc y2 i cos tam ale dlaczego to 2 co to za wlaściwość
5 maj 14:09
Zoraj: skoro 5, 10, x to ciąg arytmetyczny to widać że różnica to 5, więc x=15 z własności ciągu geometrycznego mamy a2n=an−1xan+1 czyli y2=10 154
5 maj 14:12
łahaha: no ok tylko moj nauczyciel od matmy jest dziwny i nie podaje nam tych wzorów
5 maj 14:14
Zoraj: nie 10 154 tylko y2=15 154 czyli y=7,5
5 maj 14:14
sylwia gdansk: nom Zoraj dobrze gada
5 maj 14:15
Zoraj: Ale z tym że ten ciąg ma być rosnący to coś nie pasuje
5 maj 14:15
łahaha: dzieki postaram sie to przeanalizowac i zobacze czy wyjdzie
5 maj 14:15
Zoraj: rosnący z prawej na lewą stronę oczywiście?
5 maj 14:16
łahaha: no właśnie, dlatego mam problem bo licze i nic mi sie nie zgadza
5 maj 14:16
sylwia gdansk: co snie tak robicei
5 maj 14:17
łahaha: a napiszecie mi po kolei jak to am wygladac? cale zadanie
5 maj 14:17
sylwia gdansk: 10=5+x/2 y2=x*15/4
5 maj 14:18
Zoraj: jak z prawej na lewą to się zgadza, iloraz q=2 wtedy bo 3,75 x 2=7,5 i 7,5 x 2=15
5 maj 14:18
sylwia gdansk: uklad rownan
5 maj 14:18
łahaha: aha ok
5 maj 14:19
łahaha: dziekuje
5 maj 14:20
łahaha: a to sa normalne wzory z lekcji?
5 maj 14:21
sylwia gdansk: bogdan dobrze : 10=5+x/2 y2=x*15/4
5 maj 14:22
łahaha: dlaczego dzielicie to przez 2?
5 maj 14:22
sylwia gdansk: bo taka jest wlasnosc!
5 maj 14:23
łahaha: spokojnie
5 maj 14:24
łahaha: naprawde jestem ciemniak z matmy
5 maj 14:24
sylwia gdansk: to nie ma znaczenia ze jestes ciemniak kazda osoba moze nauczyc si e 2 wzorow
5 maj 14:25
łahaha: no tak tylko te wzory trzeba miec podane gdziekoliek a ja ich nie mam wni w zeszycie ani w ksiazce ani na lekcji nie bylo o nich mowy
5 maj 14:26
sylwia gdansk: sa google?
5 maj 14:27
sylwia gdansk: w ksiazce 100% sa
5 maj 14:28
łahaha: no sa, ale medium nauczyciel tweirdzi ze mowi wszytsko dziekuje za pomoc
5 maj 14:28
sylwia gdansk: jezeli masz troche oleju w glowie to ciachniesz spokojnie ta nierownosc
5 maj 14:29
Bogdan:
 15 
5, 10, x, y ,

.
 4 
Ciąg arytmetyczny: 5, 10, x. Z własności ciągu arytmetycznego otrzymujemy: 2*10 = 5 + x ⇒ x = 15.
 15 
Ciąg geometryczny: x = 15, y,

.
 4 
 15 225 
Z własności ciągu geometrycznego otrzymujemy: y2 = 15 *

⇒ y2 =

 4 4 
 15 15 
Stąd y =

lub y = −

 2 2 
 15 15 15 15 
Mamy więc dwa ciągi: 15,

,

oraz 15, −

,

.
 2 4 2 4 
Pierwszy jest malejący, drugi nie jest monotoniczny (jest naprzemienny)
 15 15 
Jeśli ciąg ma być rosnący, to kolejność wyrazów jest następująca:

,

, 15.
 4 2 
5 maj 14:29
sylwia gdansk: to wy tu robicie gotowcebez sensu
5 maj 14:30
łahaha: rozwiazujemy zdania domowe
5 maj 14:31
łahaha: dziekuje BOGDAN wlasnie o to mi chodzilo
5 maj 14:31
;/: skoro x wychodzi 15 to nie możliwe żeby to był ciąg rosnący
5 maj 14:32
łahaha: no wiec jak to bedzie? ok jest?
5 maj 14:32
sylwia gdansk: rozumiem spr rozwiazania jezeli ktos nie moze zrobic jakos naprowadzic ale dawac gotowca niech chociaz co kolwiek ludzie licza mature pisza!
5 maj 14:32
łahaha: ale to ze TY umeisz coz zrobic to nie znaczy ze kazdy potrafi mnie jest wygodniej miec gotowe zadanie i analizowac je spokojnie, a pozniej wiem jak je zrobic
5 maj 14:34
sylwia gdansk: no niech Ci bedzie ale to na twoja niekorzysc idzie
5 maj 14:35
łahaha: wiem o tym doskonale o tym wiem tylko problem w tym ze duzo zalezy od nauczyciela a ja sie samemu nie naucze w domu
5 maj 14:36
sylwia gdansk: no matmy to sie sam raczej nie nauczysz to napiszcie petycje i tyle
5 maj 14:37
łahaha: pisaliśmy i nic, nauczyciele sa przydzielani od góry niestety ;[
5 maj 14:38
łahaha: a to ze jest 5wzorów a my na lekcji mammy podane 3z nich to juz nie moja wina
5 maj 14:38
sylwia gdansk: mozna zmienic ja tez tak mialam cala klasa jest za tym zeby zmienic dyrektor ma obowiazek wam zmienic
5 maj 14:39
łahaha: widocznie u nas nauczyciele sa wazniejsi niz uczniowe i nie mamy nic do gadania
5 maj 14:40
łahaha: ale mimo wszystko dziekuje za zadanie
5 maj 14:40
Zoraj: Ściągnij sobie z www.cke.edu.pl wzory maturalne z matematyki, takie jakie na maturze będą do dyspozycji, tam są praktycznie wszystkie najważniejsze wzory.
5 maj 14:40
Bogdan:
 15 
W zadaniu nie jest powiedziane, że x, y,

tworzą ciąg rosnący w tej właśnie
 4 
kolejności, wobec tego ustawiamy te wyrazy ciągu w takiej kolejności, żeby ciąg
 15 15 
był rosnący, czyli

,

, 15.
 4 2 
Sylwio, też nie lubię dawać gotowców, ale czasami warto pokazać pełne rozwiązanie, żeby pokazać sposób rozwiązania.
5 maj 14:41
sylwia gdansk: bez sensu ;−/ szok u nas nie bylo problemu fakt ze ten nauczyciel tez nas nie lubil ale to my wyszlismy z inicjatywa zmiany heh...piszesz mature z matmy nie
5 maj 14:42
łahaha: no dokladnie, a widzac gotowe rozwiazanie lepiej mi sie uczyc
5 maj 14:42
łahaha: no piszemy niestety
5 maj 14:43
sylwia gdansk: uuu to proponyje na jakies korepetycje jezeli jest mozliwosc albo w szkole pewnie macie jakies moze fakultety dla tych co za bardzo sobie nie radza
5 maj 14:44
łahaha: a mozna to zadanie zrobic tak: ciąg arytmetyczny: a1=5 a2=10 a3=x wiedząc, że r=an+1 − an wiec: r=a2−a1 r=5 zatem r=a3−a2 5=x−10 x=15 i teraz ciąg geometryczny: a1=x=15 a2=y a3=15/4 wiedząc, że an=a1*q*n1 wiec: a3=a1*q2 15/4=15*q2 \ :15 .... i jak to policze i wychodzi q=1/2 i dalej licze tak samo a2=a1*q1 a2=15 * 1/2 a2=7.5
5 maj 15:03
łahaha: tylko nie wiem czy to napewno tak wyszlo jak powinno
5 maj 15:04
Bogdan: Tak też można, ale jest to dłuższa i bardziej czasochłonna droga, a podczas sprawdzianu lub egzaminu czas jest na wagę złota.
5 maj 15:06
łahaha: ja to rozumiem ale chodzilo mi o niestosowanie tych wzorów ktorych nie znam z lekcji zeby sie nauczyciel nie doczepil
5 maj 15:08