matematykaszkolna.pl
Jaką liczbą musi być x, aby zachodziła poniższa równość bąbel:
 
nawias
1
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
−1
nawias
nawias
−2
nawias
 
[(
)−3] 2 = (2 x+1 )3 * (
)2
   
9 wrz 13:46
bąbel:
 1 1 
[(

) −3]2 = (2x+1)3 * (−

)2
 2 2 
9 wrz 14:06
bąbel: Błagam o pomoc!
9 wrz 14:18
Gustlik:
 1 1 
(

)−6=23x+3*(

)2
 2 2 
26=23x+3*2−2 26=23x+3−2 6=3x+3−2 6=3x+1 5=3x /:3
 5 
x=

 3 
9 wrz 15:40
szklanka: Gustlik , także się przyłączem , zawsze mnie interesowała jak to się dzieje z potęgą 23x+3 Pytania: Trzecia linijka dlaczego " *2 " zniknęło? Czwarta linijka skąd " 6= " Jakieś wzory są na to?
9 wrz 15:45
Gustlik: Trzecia linijka: am*an=am+n, stąd 23x+3*2−2=2(3x+3)+(−2)=23x+3−2 Czwarta linijka: ax=ay ⇔ x=y Opuszczam podstawy potęg, czyli 2 i porównuję wykładniki, stąd równanie 6=3x+3−2.
9 wrz 15:52
Krzysiek: Szlanka . Zawsze starasz sie tak robic w takich rownaniach czy nierownosciach aby miec po obu stronach jednakowe podstawy poteg . Natomist wykladniki poteg moga byc roze (najczesciej tak jest) . Jesli masz juz jednakowe podstawy poteg9naturalnie wieksze od zera) to tak jak napisal Ci kolega Gustlik opuszczasz je i porownujesz tylko wykladniki poteg . OProcz tych wzorow co podal CI kolega Gustlik w trzeciej i czwartej linijce dobbrze jest pamietac taki wzor an=1/an. Przyklad ( 12)x=8. Teraz jak zrobic zeby 8 zamienic tak aby w postawie byla 12. Skorzystam z tego ze 8=23. Natoniast 23= 12 3. czyli napiszemy tak 12x=123. Teraz podstawy poteg opuszczamy i porownujemy wykladniki czyli x=−−3 . Pozdrawiam
9 wrz 17:21