matematykaszkolna.pl
Geometria.Trapez. Okrąg. . . V.Abel: Witam po wakacjach! ! ! Mam ogromną prośbę o pomoc w tym zadaniu: Na okręgu o danym promieniu r opisano trapez równoramienny ABCD o dłuższej podstwaie AB i krótszej CD. Punkt styczności K dzieli ramię BC tak, że |CK| : |KB| = 2:3. 1. Wyznacz długość ramienia tego trapezu. 2. Oblicz cosinus kąta CBD Naprawdę ważne ! ! !
5 wrz 20:46
rumpek: rysunek1o Z samych oznaczeń wprowadźmy sobie: |CK| = 2x i |KB| = 3x. 2o a + b = c + d ⇒4x + b = 10x ⇒b = 6x
5 wrz 21:03
rumpek: 2o wynika z warunku wpisania okręgu w trapez, natomiast te |CE| = 2x to wynika już z samego przystawania trójkątów. Pozostało teraz obliczyć ramię wystarczy Tw. Pitagorasa. (5x)2 = x2 + (2r)2 25x2 = x2 + 4r2 24x2 = 4r2 / : 4 6x2 = r2 / : 6
 r2 
x2 =

, x > 0
 6 
 6r 
x =

 6 
 56r 
Zatem ramię trapezu wynosi: 5x =

emotka
 6 
5 wrz 21:07
V.Abel: dlaczego |CK| = 2x i |KB| = 3x. ? ? ? ?
5 wrz 21:10
rumpek: bo tak sobie oznaczyłem, napisałem przecież na początku
5 wrz 21:12
rumpek: Teraz aby obliczyć kąt cosα, będziemy potrzebowali twierdzenie cosinusów i tw. Pitagorasa: 1o Tw. Pitagorasa (5x)2 + (2r)2 = |BD|2
 25r2 
|BD|2 =

+ 4r2
 6 
 25r2 24r2 
|BD|2 =

+

 6 6 
 49r2 
|BD|2 =

, |BD| > 0
 6 
 76r 
|BD| =

 6 
2o Tw. cosinusów |CD|2 = |BD|2 + |BC|2 − 2 * |BD| * |BC|*cosα i dalej już sam licz
5 wrz 21:13
V.Abel: Ok, dziękuję Ci bardzo, ale moje pytanie brzmi dlaczego tak właśnie oznaczyłeś, że ramię ma 2x i 3x !?!?..
5 wrz 21:15
rumpek: "Punkt styczności K dzieli ramię BC tak, że |CK| : |KB| = 2:3.", wprowadziłem x bo przecież nie wiemy co dokładnie mamy obliczyć, więc nie mogę wprowadzić suchych liczb. 2 i 3
5 wrz 21:18
V.Abel: Dobrze, właśnie to mnie zastanawiało, a można np x= 2/3y ? P.S Wyczuwam u Cb niepotrzebne emocje. Więcej cierpliwości do ludzi. Nie ma niepotrzebnych pytań emotka
5 wrz 21:21
rumpek: "Dobrze, właśnie to mnie zastanawiało, a można np x= 2/3y" sprawdź sam P.S. Zamiast dawać niewłaściwą ocenę, proponuję siąść i zacząć nadrabiać braki z gimnazjum.
5 wrz 21:26
V.Abel: Nie musisz na mnie naskakiwać i być bardziej wyrozumiały. Tak ponieważ Ty zapisałeś 2x i 3x , a ja x= 2/3 y , to to samo?
5 wrz 21:31
rumpek: 1o nie naskakuje 2o napisałem ci abyś sam sprawdził, czyli rozwiązał zadanie z Twoimi oznaczeniami 3o coś zbyt łatwo oceniasz człowieka,
5 wrz 21:34
V.Abel: Ok, wyjaśnijmy coś sobie. To Ty odpowiadasz mi w sposób budzący we mnie mieszane uczucia, co to Twojego nastawienia. Wrzucam tu całe zadanie i oczekuję jakiejś pomocy i odp na dalej zadawanie pytania. I to Ty zbyt szybko oceniasz ludzi, biorąc mnie za kogoś kto, kolokwialnie mówiąc," idzie na skróty" Odp mi na pytanie?
5 wrz 21:43
rumpek: 1. Pomagający jest aby pomagać. 2. Sam musisz próbować, a nie liczyć na gotowe tak jak napisałeś. 3. Nie powinno być nastawienia pomagający musi tak jak jest to u Ciebie napisane "Wrzucam tu całe zadanie i oczekuję jakiejś pomocy i odp na dalej zadawanie pytania". 4. Ja jak i większość osób pomagających nie jest za gotowcami, na które ty oczekujesz. 5. Ocenianie ⇒ jak wrzucasz 3 zadanie z rzędu i nawet nie próbujesz jego rozwiązać, to proszę się nie dziwić. Ale z tego co pamiętam to nie oceniłem Ciebie Napisałem tylko "mamy za Ciebie robić zadania domowe? Sam spróbuj" i to było pytanie, no ale widać że z czytaniem też kiepsko.
5 wrz 21:50