matematykaszkolna.pl
Ratunku! ;) Ja: Mam prosbeemotka za zadanie mialam przejsc z postaci ogolnej do postaci kanonicznej z uzyciem wzoru skroconego mnozenia.Wyglada to tak: f(x)=2x2+6x+2 f(x)=2(x2+3x)+2
 9 9 
f(x)=2[(x2+3x+

)−

]+2
 4 4 
Nie rozumiem skąd wzięło się tam dziewięć czwartych...Jesli ktoś mógłby wytłumaczyc mi tą 3 linijke byłabym wdzięczna ; >
5 wrz 17:06
Buuu: Raz 94 dodano, raz odjęto, czyli w zasadzie nic nie zmieniono. A jest to potrzebne bo: 2((x2 + 3x + 94) − 94) + 2 2((x+32)294) + 2 2(x+32)2 − 1,5
5 wrz 17:18
Buuu: Po prostu ładnie pasuje do wzoru skróconego mnożenia
5 wrz 17:18
Ja:
 3 
a skad to

?
 2 
5 wrz 17:36
Ja: a wlasciwie po co,a nie skad...
5 wrz 17:36
asdf: wiesz jak wygląda postać kanoniczna?
5 wrz 17:38
Ja: Ja mam to rozwiązane dalej tylko nie rozumiem skad taki krok,jak rozumowac.a ze do wzoru pasuje to wiem,tylko chcialabym to jakos zauwazyc...
5 wrz 17:38
Buuu: po co to było 94, a 32 jest tylko konsekwencją wciągnięcia x2 + 3x + 94 do wzoru skróconego mnożenia: (a+b)2 = a2 + 2ab + b2. 94 to b2, więc b = 32
5 wrz 17:38
Ja: tak...a(x−p)2+q
5 wrz 17:39
Ja: Jestem po pierwsezj lekcji i niezbyt ogarniam .moglibyscie tak od poczatku?JAK ROZUMOWAC ...
5 wrz 17:42
Buuu: x2 + 3x musimy wciągnąć do wzoru skróconego mnożenia z sumą(bo tam plus jest). Znasz tylko jedne taki wzór: (a+b)2 = a2 + 2ab + b2, tylko, że czegoś nam brakuje: nie ma przecież b2. x2 = a2 ⇔ a = x i teraz ciekawsza część: 3x = 2ab, za a wstawiamy wyliczony wcześniej x 3x = 2xb /:2x 32 = b
5 wrz 17:42
asdf: Ok, zaraz Ci to wytłumaczę
5 wrz 17:42
asdf: o, już Buu Ci wytłumaczył(a) emotka
5 wrz 17:43
asdf: Chcesz drugi sposób liczenia?
5 wrz 17:45
Buuu: Skoro b = {3}{2} to do wzoru musimy wstawić b2, czyli 94: x2 + 3x + 94 Skoro z nikąd dodaliśmy 94 to gdzie indziej trzeba zabrać 94 i stąd mamy: (x2 + 3x + 94) − 94
5 wrz 17:47
Ja: dzięki wielkie! teraz rozumiem.tylko cholera muszę to jakoś pojąć bo przeciez nie bede za kazdym razem ukladac rownania emotka
5 wrz 17:48
Ja: drugi mam w zeszycie i tez go nie rozumiem...ale ponoc wszystko opiera sie na wzorach ...wiec m,oze dam rade.chyba ze bedziesz tak mily i wytlumaczysz...; >
5 wrz 17:50
asdf: tak, z deltą? emotka
5 wrz 17:54
Ja: yhym ...
5 wrz 17:55
asdf: y = 2x2 + 6x +2 a = 2 b = 6 c = 2 Δ = b2 + 4ac Δ = 36 − 4*2 * 2 Δ = 36 − 16 = 20
 −Δ −20 −5 
q =

=

=

 4a 8 2 
 b −6 −3 
p =

=

=

 2a 4 2 
postać kanoniczna: y = a(x − p)2 + q
 −3 5 
y = 2(x −

)2

 2 2 
 3 5 
y = 2(x +

)2

 2 2 
5 wrz 17:57
asdf: Pierwsza klasa, czy druga? emotka Nie wiesz to pytaj, ja wrócę koło 19:30 to mogę ewentualnie Ci odpisać jak nikt tu nie zaluka emotka
5 wrz 17:59
Ja: Dziękuję!emotkarozumiem. Musze tylko zrobic parę przykładów i powinno byc dobrze ;> 2 metoda jest łatwiejsza ...
5 wrz 18:02
Ja: Możesz dac jakiś przykład o proporcjonalnym stopniu trudności,ja zrobie go ta metoda pierwszą i sprawdzisz?
5 wrz 18:04
asdf: Proszę, jak zaczynasz "zabawę" z funkcjami to polecam Ci ściągnąć program geogebra, łatwiej zrozumiesz jak będziesz widzieć to na "kartce": http://www.geogebra.org/cms/en/download ściągnij wersje "webstart"
5 wrz 18:05
Ja: 2...w 1 była o niebo prostsza funkcja liniowa Ok,to jak będziesz miał czas to napisz emotka
5 wrz 18:05
Ja: O spoko... Dokładnie ''zabawę'' −,−
5 wrz 18:06
asdf: Już nie mam czasu, będę koło 19:30 to Ci mogę rozpisać parę przykładów, do zobaczenia
5 wrz 18:07
Ja: Czy ktos może podać jakis przykład?i potem sprawdzić...
6 wrz 17:54