matematykaszkolna.pl
h Laik: przy pomocy kryterium porownawczego zbadac zbieznosc szeregu:
 n3n+3 

 n2 
wykazuję rozbieżnosc, do czego najlepiej to porównac?
4 wrz 21:30
Basia: n*3n+3 = n*n1/3+3 > n4/3
n3n+3 n4/3 1 

>

=

n2 n2 n2/3 
a to jest szereg harmoniczny rzędu α=23 < 1 czyli rozbieżny
4 wrz 21:34
Laik: dziękuje emotka
4 wrz 21:38
Laik: a coś takiego?
 n+3 

 n+5 
4 wrz 21:54
Krzysiek: szereg rozbieżny więc szacuj od dołu
4 wrz 21:56
Laik: tez z porównawczego
4 wrz 21:57
Laik: juz wiem, mialem blad w obliczeniach
4 wrz 21:59
Laik:
 n3+4n 
a w przykładzie

moge tak porownac?
 n4−2n2 
n3+4n n3 


=1n − harmoniczny rozbieżny. Czy za dużo uciąłem? Skąd
n4−2n2 n4 
wiedzieć ile można zmienić pierwotny szereg?
4 wrz 22:03
Godzio: Jest ok emotka
4 wrz 22:05
Godzio:
n + a n + 0 


dla a,b ≥ 0
n − b n − 0 
Zwiększając licznik wartość ułamka rośnie Zmniejszając mianownik wartość ułamka rośnie Zmniejszając licznik wartość ułamka maleje Zwiększając mianownik wartość ułamka rośnie
4 wrz 22:07
Laik: to wiem, ale chodzi mi o to jak bardo mogę przekształcić pierwotny szereg. Bo jesli chce zmniejszyc licznik to nie wstawie tam zera to juz bedzie zbyt duza ingerencja. Chodzi mi o to gdzie jest granica
4 wrz 22:10
Basia: wszystko co jest prawdą jest dopuszczalne ale nie wszystko co jest prawdą daje pożądany wynik
4 wrz 22:11
Laik: rozumiem, czyli starac sie pozmieniac zawsze jak najmniej?
4 wrz 22:16
Krzysiek: ważne żebyś wiedział (czuł) kiedy masz ograniczać od dołu a kiedy od góry , a ile razy będziesz zmniejszał/zwiększał mianownik/licznik to już nie ma znaczenia
4 wrz 22:18
Laik: ok, dziękuję wam bardzo emotka
4 wrz 22:21
Laik:
 4n 
a czym ograniczyc od dołu

zeby to jakos sensownie wyszło? bo jakos sobie poradzic
 3n−2 
nie moge
4 wrz 22:37
Krzysiek: po co ograniczać.. sprawdziłeś warunek konieczny?
4 wrz 22:38
Laik: tyle się jeszcze musze nauczyć... Dzięki ! emotka
4 wrz 22:40