matematykaszkolna.pl
Proste zadanka z funkcji kwadratowej Maciej: 1.Sprowadz do postaci kanonicznej, iloczynowej i narysuj wykres funkcji. −2x2+x−1. 2.Rozwiąż nierówność: x2 − 10x + 9 ≤0 (Rysunek) 3.Napisz równanie prostej równoległej oraz prostopadłej do prostej: 2x − 4y =0 i przechodzącej przez punkt A(−2,1). 4.Rozłóż wielomian na czynniki: a) W(x)= x3 +2x2 − 16x −32 b) W(x)= x3 −8 Są to bardzo pilne zadania na zaliczenie. POMOCY!
24 cze 09:57
Aga1.: a) y=−2x2+x−1 a=−2, b=1,c=−1 Δ=b2−4ac Δ= licz
 −b 
p=

 2a 
p= oblicz
 −Δ 
q=

 4a 
q= oblicz Postać kanoniczna y=a(x−p)2+q podstaw liczby za a,p,q. Postać iloczynowa nie istnieje, gdy Δ<0. Zapisz obliczenia to Ci sprawdzę.
24 cze 10:12
Maciej: Δ=1−4*(−2)*(−1) =8
  −1  
p=

=1
  −1  
 −8 
q=

=1
 −8 
y= −2(x−1)2 + (−1) (chyba samo −1 sie pisze ) Coś takiego mi wyszło....
24 cze 10:47
Aga1.: popraw Δ=1−4*(−2)*(−1)=1−8=
 −1 
p=

=
 2*(−2) 
q= I końcowy wzór też popraw.
24 cze 11:12
Maciej: Δ=1−4*(−2)*(−1)=1−8= −7
 −1 
p=

=0.25
 −4 
 −7 
q=

=0.87?
 −8 
y= −2(x−0.25)2 +0.87?
24 cze 12:15
picia: nie Δ dobrze, p dobrze, q źle
 −Δ 7 7 
q=

=

= −

 4a −8 8 
nie wiem po co zamieniasz na dziesietne. zostaw ulamki zwykle.
24 cze 12:24
Maciej: No dobra. To już czaje z 2 też dałem radę. 3i4 nie rozumiem wgl. Pomóżcie
24 cze 12:37
picia: 3. zamien na postac y= proste sa rownolegle gdy a1=a2 ( ich wspolczynniki kierunkowe sa takie same) podstaw potem punkt i wyliczasz b.
24 cze 12:47
picia: natomiast prostopadle sa gdy a1*a2= −1 ( czyli wspolczynnik kierunkowy jest odwrotny i ma znak przeciwny) i potem robisz tak samo.
24 cze 12:49
Maciej: Nie no tego to nie czaje. Mozesz mi to rozwiązać?
24 cze 13:54
picia: pokaze Ci jak zrobic te rowolegle a Ty zrobisz prostopadle ok? 2x − 4y =0 A(−2,1) przeksztalcam rownanie do postaci y= ax+b 2x−4y=0 −4y= −2x // : (−4)
 1 
y=

x
 2 
 1 
czyli wspolczynnik kierunkowy to

 2 
teraz pod wzor y= ax+b podstawiam wspolrzedne punktu A=(−2;1)→ pierwsza wspolrzedna to x a
 1 
druga y; oraz a=

 2 
 1 
wiec mamy tak 1=

*(−2)+b
 2 
1= −1+b 2=2 b=2
 1 
wiec wzor wyglada tak y=

x+2
 2 
24 cze 14:04
picia: tam ma byc oczywiscie 2=b b=2
24 cze 14:06
Maciej: sorry próbowałem,ale nie wychodzi mi to. Ja nie czaje matmy wgl praktycznie.
24 cze 14:47
Maciej: Uczyc tego to bede mogł sie potem. Teraz zalezy mi na czasie zeby jutro to zaliczyc i zdac
24 cze 14:48
Mila: 3) Prosta prostopadła 2x − 4y =0 dana prosta, równanie ogólne 2x=4y /:4
 1 1 
y=

x równanie kierunkowe,

− współczynnik kierunkowy
 2 2 
y=a2*x+b równanie prostej
 1 
a2*

=−1 z warunku prostopadłości dwóch prostych: a1*a2=−1
 2 
a2= −2 y=−2x+b, b wyznaczymy podstawiając współrzędne punktu A=(−2,1) 1=−2 *(−2)+b b=1−4=−3
 1 
y=−2x−3 ta prosta jest prostopadła do prostej y=

x i przechodzi przez punkt A
 2 
24 cze 15:06
Mila: Rozłóż wielomian na czynniki: a) W(x)= x3 +2x2 − 16x −32 =grupuję wyrazy i wyłączam wspólne czynniki =x2*(x+2)−16*(x+2)= wyłączam (x+2) =(x+2)*(x2−16)=(x+2)*(x−4)*(x+4) skorzystałam z wzoru a2−b2=(a−b)(a+b) b) W(x)= x3 −8=x3−23 skorzystaj z wzoru a3−b3 = masz w tablicach
24 cze 15:13
Maciej: czyli to 3 to jest już zrobione w całości tak? Czy jak to ma wyglądać?
24 cze 16:01
Mila: Picia zrobił proste równoległe, a ja prostopadłe. Czytaj ze zrozumieniem. Zasada 3z (zakuć, zdać, zapomnieć) nie jest dobra.
24 cze 16:03
Aga1.: Zasada 3z ( zakuć , zaliczyć i zapamiętać) jest lepsza.
28 cze 08:54
Artur_z_miasta_Neptuna: Aga1 −−− przydaje się szczególnie na tydzień przed maturą ... co nie Albo po kołach, gdzie egzamin jeszcze człeka czeka emotka
28 cze 09:10