matematykaszkolna.pl
Liczby rzeczywiste SEMMITTO: Witam Szkoła Zakupiła Tablicę interaktywna w promocyjnej cenie 3910zł która była o 15% niższa od ceny katalogowej. Jaka jest cena katalogowa tablicy
22 cze 16:59
pigor: ... i tak ... emotka w realu , to z warunków zakupu ( a tu niech będzie zadania) masz, jeśli x=? − szukana cena katalogowa , np. równanie 85%x = 3910 ⇔ 81x= 391 000 ⇔ x= 4600 zł − szukana cena . ... emotka
22 cze 17:09
pigor: ... i jeśli ktoś nie wie po co we życiu mi matematyka to powyżej ma odpowiedź np. po TO
22 cze 17:11
pigor: ... oczywiście ... emotka w życiu , pozdrawiam
22 cze 17:12
hubert:
 (2√2−4)2 
Wykaż, że liczbę

jest wymierna.
 3−2√2 
22 cze 19:51
pigor: ... np. tak : zauważ, że
(22−4)2 4*2−2*2*42+(−4)2 24−162 

=

=

=
3−222 3−222 3−222 
 8(3−22) 
=

=8 ∊W c.n.w. . ... emotka
 3−222 
22 cze 20:36
Ajtek: pigor mała literówka (cyfrówka) w mianowniku emotka.
22 cze 20:38
hubi: Zbiór (−;−5) ∪ (−1; −) jest rozwiązaniem nie równości: wykonaj obliczenia i zaznacz poprawna odpowiedz A.|x+2| > 3 B.|x−3| > 2 C.|x−2| < 3 D.|x+3|< 2
22 cze 22:07
hubi: emotka emotka emotka
22 cze 22:08
mala: Zbiór (−;−5) ∪ (−1; −) czy (−1, +)?
23 cze 00:15
hubi: ten pierwszy zbiór (−;−5) ∪ (−1; −)
23 cze 12:23
hubi: Pan Nowak chce ulokować 10000zł w banku na okres jednego roku. Ma do wyboru dwa rodzaje lokat: lokata A − oprocentowanie w stosunku rocznym 4,6%, kapitalizacja odsetek po roku, lokata B − oprocentowanie w stosunku rocznym 4,2% kapitalizacja odsetek co kwartał. Wykonaj odpowiednie obliczenia i wskaż która lokata jest korzystniejsza dla pana Nowaka?
23 cze 12:25
Gustlik: Najlepiej z proporcji: 3910 zł − 85 % x zł − 100 %
 3910*100 
x=

=4600 zł
 85 
23 cze 12:34
Saizou : lokata A 4,6%−rok z roczną kapitalizacją Kk=10 000*1,046=10 460 zł lokata B 4,2%−rok→1,05% na kwartał
 1,05 
Kk=10 000*(1+

)4=10 426,66 zł
 100 
Korzystniejsza jest lokata A
23 cze 12:41
hubi: Zbiór (−;−5) ∪ (−1; −) jest rozwiązaniem nie równości: wykonaj obliczenia i zaznacz poprawna odpowiedz A.|x+2| > 3 B.|x−3| > 2 C.|x−2| < 3 D.|x+3|< 2 prosze jeszcze o to zadanko z góry dziekuje emotka
23 cze 12:51
Saizou : a) x+2>3 lub x+2<−3 x>1 lub x<−5 x∊(−∞:−5)u(1:+∞) b) x−3>2 lub x−3<−2 x>5 lub x<1 x∊(−∞:1)u(5:+∞) c) x−2<3 i x−2>−3 x<5 i x>−1 x∊(−1:5) d) x+3<2 i x+3>−2 x<−1 i x>−5 x∊(−5:−1)
23 cze 13:01
hubi: oki to jest dobrze dziekuje ale która odpowiedz mam zaznaczyc A,B,C,czy D
23 cze 14:00
Aga1.: Nie ma takiej odpowiedzi. (−1,−) −−− jakiś dziwny zapis.
23 cze 14:24
pigor: hmm ... emotka , a jeśli już chcemy mówić o proporcji w zadaniu z tablicą interaktywną na początku tej strony , to mówmy o niej , a nie o schemacie − algorytmie − koniecznym dla komputera, a nie dla ucznia (człowieka) i ja bym go do niego nie przyzwyczajał (pokazał raczej nie) , a wręcz zakazał , natomiast zapytałbym go , jakie wielkości widzi w zadaniu i jaką zależność między nimi ; i tak np. tu : jest nią stały stosunek (iloraz) ceny i odpowiadającego jej procentu , dlatego zwie się wprost proporcjonalnością tych wielkości , co zapisujemy równaniem zwanym proporcją
 x 3910 
np. tak :

=

85% x= 3910 *1 , a to jest właśnie moje
 100% (100−15)% 
równanie w poście powyżej , a więc do szukania proporcjonalności wprost lub odwrotnej (iloczyn stały) namawiałbym każdego ucznia, tam gdzie tylko się da (a ile tego w fizyce ) . ... emotka
23 cze 14:47
Eta: Hmm emotka czyli jak będą obniżki w marketach to muszę wziąć ze sobą długopis i na kolanie układać proporcje
23 cze 14:55
pigor: ... emotka no cóż , tak możesz, ale nie długopis tylko wyjąć z kieszeni np. tablet , bo algorytm zwany tu schematem z czasem zapomina się , a schematu co, skąd i dlaczego , śmiem twierdzić, że nie , dlatego ja w markecie ja (a może i inni) odtworzyłbym tę proporcję (nie algorytm ) w swojej pamięci operacyjnej i w niej wykonał proste dzielenie, bo bym wiedział co przez co, lub wyjął komórkę (kalkulator) i 3910 podzielił przez 0.85 i tyle , a uczeń właśnie do tego powinien dążyć i z czasem dojść poprzez ćwiczenie schematów logicznych (rozumienie) , a nie ćwiczenie algorytmów ni w ząb ich nie rozumiejąc i po czasie zapominając , co przez co dzielić, a może mnożyć itp. . emotka
23 cze 15:37