matematykaszkolna.pl
Punkty A(-2,-4), B(5,-3), C(6,0) i D(1,5) są wierzchołkami czworokąta ABCD Dominika: Punkty A(−2,−4), B(5,−3), C(6,0) i D(1,5) są wierzchołkami czworokąta ABCD a) Wykaż, że przekątne AC i BD są do siebie prostopadłe b) Oblicz pole czworokąta ABCD
11 cze 17:14
Basia: ad.a jeżeli przerabialiście wektory to policz iloczyn skalarny AC →i BD a jeżeli nie to napisz równania pr.AC i pr.BD i skorzystaj z warunku prostopadłości prostych (równania w postaci kierunkowej) a1*a2 = −1 ad.b napisz najpierw czy znasz wektory, bo nie chce mi się pisać bez potrzeby
11 cze 17:24
Dominika: Potrzebuję tylko podpunktu b
11 cze 17:25
Dominika: Nie znam
11 cze 17:26
Gustlik: rysunekPunkty A(−2,−4), B(5,−3), C(6,0) i D(1,5) są wierzchołkami czworokąta ABCD a) Wykaż, że przekątne AC i BD są do siebie prostopadłe b) Oblicz pole czworokąta ABCD WEKTORY, WEKTORY, WEKTORY ! ad a) I sp. AC=[6−(−2), 0−(−4)]=[8, 4]
 4 1 
aAC=

=

 8 2 
BD=[1−5, 5−(−3)]=[−4, 8]
 8 
aBD=

=−2
 −4 
spełniony jest warunek prostopadłości prostych. II sp. z iloczynu skalarnego wektorów, iloczyn skalarny=0 dla wektorów prostopadłych AC*BD=8*(−4)+4*8=−32+32=0 cnd. b) z wyznacznika wektorów A(−2,−4), B(5,−3), C(6,0) i D(1,5) AB=[5−(−2), −3−(−4)]=[7, 1] AC=[6−(−2), 0−(−4)]=[8, 4] AC=[1−(−2), 5−(−4)]=[3, 9] Liczę pole trójkąta ABC P1 wyznacznik wektorów d(AB, AC)= | 7 1 | | 8 4 | =7*4−1*8=28−8=20
 1 1 
P1=

|d(AB, AC)|=

*|20|=10
 2 2 
Liczę pole trójkąta ACD P1 wyznacznik wektorów d(AC, AD)= | 8 4 | | 3 9 | =8*9−4*3=72−12=60
 1 1 
P2=

|d(AC, AD)|=

*|60|=30
 2 2 
P=P1+P2=10+30=40
11 cze 17:30
Dominika: Nie da się tego zrobić innym sposobem? Bo wyznacznika wektorów nie robiliśmy
11 cze 17:40
Gustlik: Dominika wektory są proste jak konstrukcja młotka, wzór na ich współrzędne jest tutaj: https://matematykaszkolna.pl/strona/1623.html , a na iloczyn skalarny tutaj: https://matematykaszkolna.pl/strona/1629.html i https://matematykaszkolna.pl/strona/1630.html . Natomiast wyznaczniki wektorów i obliczanie pól za ich pomocą opisałem tutaj: https://matematykaszkolna.pl/forum/forum.py?komentarzdo=i18 . Lepiej się naucz wektorów, bo to PODSTAWA GEOMETRII ANALITYCZNEJ. Z takie zadaniem jak to bez wektorów jest kupa roboty, dużo żmudnych obliczeń i łatwo o pomyłke, zajmie ci ono pół dnia i ze dwie kartki A4. Mniej czasu zajmie Ci nauczenie się wektorów choćby z tej strony, niż rozwiązanie tego zadania bez nich. Poza tym będzie Ci łatwiej z innymi zadaniami, bo wektory przydają się niemal we wszystkich zadaniach z geometrii analitycznej.
11 cze 17:41
Dominika: Rozumiem, ale chodzi o to, że w ogóle nie przerabialiśmy czegoś takiego na lekcji i dziwne to będzie jak oddam kartkę z zadaniem zrobionym takim sposobem
11 cze 17:44
Dominika: Współrzędne były, ale iloczynu skalarnego, kąta między wektorami ani wyznaczników wektorów nie było
11 cze 17:46
Gustlik: Nauczycielka MUSI uznać tak rozwiązane zadanie, matematyczka POWINNA znać ten sposób. Jeżeli nie uzna − to trzeba interweniować u niej, potem u wychowawczyni, u dyrektora, a jak to nie pomoże − do kuratorium. Poza tym Ty się uczysz nie dla nauczycielki, tylko dla siebie, w dodatku CKE na maturze honoruje każdą poprawna metodę, nawet taką, której nie ma na lekcjach. Masz po prostu zadanie zrobić dobrze. Wektorami zadania rozwiązuje się krócej i prosciej, znając ten sposób zaoszczędzisz sporo cennego czasu i na maturze i na sprawdzianie, a ten zaoszczędzony czas wykorzystasz na inne zadania i wynik będzie lepszy.
11 cze 17:50
Gustlik: Co z tego, że nie było? Masz prawo znać te zagadnienia i je stosować w zadaniach, zwłaszcza, że są banalnie proste. Jeszcze raz powtarzam − nauczycielka MUSI uznać tak rozwiązane zadanie.
11 cze 17:51
Gustlik: Zadanie https://matematykaszkolna.pl/forum/149765.html zrób tym samym sposobem.
11 cze 17:53
Dominika: Dzięki emotka Spróbuję zrobić. Ale mógłbyś mi podać sam wynik, żeby wiedzieć czy dobrze zrobiłam. Nie chcę rozwiązania tylko wynik emotka
11 cze 17:55
pigor: ... lub jeśli nie masz wskazanego sposobu (narzędzi) do obliczenia tego pola, to narysuj sobie dany czworokąt na kratkowanym papierze i ... emotka licząc odpowiednio np. tak: : PABCD= 8*9−1212(1*3+1*7+5*5+3*9)= = 72−1−12(3+7+25+27)= 71−12*62= 71−31= 40 j2 . ... emotka
11 cze 17:56
Dominika: Gustlik czy ma wyjść w tym zadaniu https://matematykaszkolna.pl/forum/149765.html 32?
11 cze 18:10
Basia: dla tych, którzy nie znają wektorów: wystarczy policzyć |AC| i napisać równanie pr.AC
 |AC|*d(B; pr.AC) 
PABC =

 2 
 |AC|*d(D; pr.AC) 
PADC =

 2 
11 cze 18:18
Gustlik: Basiu, tym, co nie znają wektorów polecam zapoznanie sie z nimi, bo zaproponowana przez Ciebie metoda obliczania pola trójkąta to najdłuższa i najtrudniejsza metoda z możliwych. To właśnie ta metoda powinna być na rozszerzeniu, a wektorowa na podstawach. Pozdrawiam emotka
12 cze 01:17
Gustlik: Punkty A(−1,−2) B (5,2) C(0,4) i D(−3,2) są wierzchołkami trapezu ABCD. Oblicz pole tego trapezu AB=[5−(−1), 2−(−2)]=[6, 4] AC=[0−(−1), 4−(−2)]=[1, 6] AD=[−3−(−1), 2−(−2)]=[−2, 4] d(AB, AC)= | 6 4 | | 1 6 | =6*6−4*1=36−4=32
 1 
P1=

|d(AB, AC)|=16
 2 
d(AC, AD)= | 1 6 | | −2 4 | =1*4−6*(−2)=4+12=16
 1 
P2=

|d(AC, AD)|=8
 2 
P=P1+P2=16+8=24 Gdzieś masz błąd, skoro wyszło Ci 32. Pozdrawiam
12 cze 01:23