matematykaszkolna.pl
rownanie x: Wyznacz wszystkie liczb rzeczywiste spelniajace rownanie : (x3+4x2−2x−8)−x2−3x−4=0
5 cze 22:44
Ajtek: Żeby liczba po podniesieniu do potęgi była =0, to sama musi być =0. Potęga zaś nie może być =0. Chyba tak to było.
5 cze 22:48
pigor: ... x∊∅ z definicji funkcji wykładniczej . ... emotka
5 cze 22:49
Eta: ax≠0
5 cze 22:49
Ajtek: Aaaa Faktycznie pigor emotka.
5 cze 22:50
123: Aby: (x3 + 4x2 − 2x − 8)−x2 − 3x − 4 = 0, to podstawa musi być równa zero a wykładnik dowolny (bo nie istnieje taka liczba k, gdzie ak = 0), więc: x3 + 4x2 − 2x − 8 = 0 x2(x + 4) − 2(x + 4) = 0 (x2 − 2)(x + 4) = 0 (x − 2)(x + 2)(x + 4) = 0 x1 = 2 V x2 = −2 V x3 = −4 ⇒ x ∊ {−4, −2, 2}
5 cze 22:50
Beti: x∊{−4,−2,2}
5 cze 22:51
Ajtek: No to teraz zgłupiałem .
5 cze 22:53
x: Jeszcze odnoscnie zadania w wykladniku jest −x2−3x+4 (przepraszam za blad) czy nie trzeba wtedy zrobic jakies dziedzny bo w rozwiazaniach nie ma x=−4
5 cze 22:55
Ajtek: Wróć do mojego poierwszego postu i zobaczysz.
5 cze 22:56
pigor: ... a więc funkcja y=ax=0 ⇔ a=0 i x≠0 , czyli tu x3+4x2−2x−8=0 i −x2−3x−4≠0 ⇔ x2(x+4)−2(x+4)=0 i x2+3x+4≠0 ⇔ ⇔ (x+4)((x−2)(x+2)=0 i x∊R ⇔ x∊{−4,2,−2} . ... emotka
5 cze 22:57
picia: −4 odpada bo w liczniku wyjdzie 0.
5 cze 22:58
x: ok juz zalapalem dzieki wielkie emotka
5 cze 22:58
Ajtek: Czyli kurcze miałem rację emotka. Zrobiliście mi przez chwilę wodę z mózgu .
5 cze 22:59
x: Dawno nie ruszalem potegowej i wykladniczej i widac braki
5 cze 23:00
123: A ja zapomniałem rozpatrzyć wykładnika Cóż... zmęczenie...
5 cze 23:03
Mila: Ajtek dobrze, ale powinieneś napisać "wykładnik różny od zera".
5 cze 23:05
Ajtek: Hej Mila, to skrót myśłowy był, podobnie jak cała moja wiedza matematyczna .
5 cze 23:06
picia: ja jeszcze lepiej napisalem. czyli zeby by jasne, rozwiazaniem jest 2, −2? bo x zmienil poprawil postac wykladnika na −x2−3x+4
5 cze 23:10
Mila: Ja to zrozumiałam. Ale to uwaga na przyszłość.
5 cze 23:10
Ajtek: Dzięki Mila, postaram się zapamiętać emotka.
5 cze 23:12
x: jeszce mam pytanie odnosnie jednego zadnia Wyznacz wszystkie liczby spelniajace rownanie: (5−x)x3−4x2+x+6=1 zrobilem zalozenie ze x≠−1,−2,−3 i teraz co musze zrobic ?
5 cze 23:16
Ajtek: Aby liczba po podniesieniu do potęgi była =1, to sama musi być równa 1, lub wykładnik potęgi musi być =0. Oczywiście liczba podnoszona do potęgi nie może być =0
5 cze 23:18
x: no ok ale w dalszym ciagu nie wiem jak to zrobic jak wezme 10 i potem mam przyrnowan z 5−x=0? czy jakos inaczej ?
5 cze 23:27
Ajtek: Chwila, tylko zjem
5 cze 23:29
x: ok dzieki wielkie emotka
5 cze 23:30
pigor: ... tu masz taką alternatywę koniunkcji : (5−x≠0 i x3−4x2+x+6=0) lub (5−x=1 i x3−4x2+x+6≠0) ⇔ ... i dalej sam . ... emotka
5 cze 23:31
Beti: I przypadek: 1 do każdej potęgi daje 1. żeby tak było, to 5−x musi być = 0: 5−x=0 => x = 5 II przypadek:każda liczba (oprócz 0) podniesiona do potęgi 0 daje 1, więc: 5−x ≠0 i x3−4x2+x+6 = 0 − trzeba rowiązać
5 cze 23:34
Ajtek: Jedziemy po kolei. Jedynka podniesiona do każdej potęgi da nam 1, prawda emotka. 5−x=1 ⇒ x=4 Wiemy również, że każda liczba podniesiona do potęgi zerowej, wyłączając zero, da nam 1, czyli: 5−x≠0 ⇒x≠5 Wracamy do potęgi: x3−4x2+x+6=0 i teraz sprawdzasz dla jakich x−ów ten wielomian jest =0. Rozwiązaniem jest suma tych warunków, pamiętając o tym że x≠5.
5 cze 23:36
x: ok wszystko sie zgadza tylko wyszlo mi ze x={−1,2,3,4} a jeszcze wyszla 6 a z tego wielomianu mamy 3 pierwisatki i z warunku 5−x=1 ⇒x=4 to gdzie ta 6 sie podziala?
5 cze 23:42
Beti: ups oczywiście w I przypadku x = 4
5 cze 23:42
pigor: ... emotka czyli (5−x≠0 i x3−4x2+x+6=0) lub (5−x=1 i x3−4x2+x+6≠0) ⇔ ⇔ (x≠5 i x3+x2−5x2+5+x+1=0) lub [x=4 i x2(x+1)−5(x2−1)+1(x+1)≠0] ⇔ ⇔ (x≠5 i (x+1)(x2−5x+5+1)=0) lub [x=4 i (x+1)(x2−5x+6)≠0] ⇔ ⇔ (x≠5 i (x+1)(x−2)(x−3)=0) lub (x=4 i (x+1)(x−2)(x−3)≠0] ⇔ ⇔ [x≠5 i (x=−1 lub x=2 lub x=3)] lub (x=4 i x≠−1 i x≠2 i x≠3) ⇔ ⇔ x∊{−1,2,3,4} − szukane rozwiązania danego równania. emotka
5 cze 23:58
Ajtek: Tobie wyszła 6, czy w odpowiedziach masz 6
5 cze 23:59
Mat: Tak odp: x∊{−1,2,3,4,6} w ksiażce mam adnotacje ze jest to zadanie maturalne z maja 2004 ale nie moge odszukac tego arkusza w internecie
6 cze 00:03
Ajtek: Jeżeli jest 6 to przychodzi mi tylko na myśl takie coś: 5−x=−1 ⇒ x=6 ale trzeba dać od razu warunek że: x3−4x2+x+6=2k dla k∊N, bowiem (−1) podniesione do parzystej potęgi daje zawsze 1. Nic innego mi do głowy nie przychodzi.
6 cze 00:06
Mat: dobra jakos przezyje dzieki wielkie za pomoc emotka
6 cze 00:13
Ajtek: Nie ma sprawy. Jak mnie coś oświeci więcej to napiszę emotka.
6 cze 00:14
Ajtek: Dla x=6 mamy: Podstawa =−1, natomiast wykładnik =84 ⇒ (−1)84=1. Chyba o to chodziło emotka.
6 cze 00:28
Mat: nom jakies chytre jest to zadanie bo trzeba analizowac konkretne liczby a nie tylko rozwiazac, no coz ale to bylo 2004 teraz sie troche zmienilo
6 cze 00:34
Ajtek: Zmieniło się na gorsze wg mnie. Mniej materiału=mniejsza wiedza=mniej myślenia.
6 cze 00:36
Mat: tez sie z tym zgadzam porownac material nawet z sprzed 3−4 lat z tym to naprawde strasznie jest okrojony.Nawet na podstawie juz nie ma funkcji ctg (rzeczywscie tudno zamienic licznik z mianownikiem gdy ma sie tg) Strach sie bac co bedzie za 10 lat
6 cze 00:42
Ajtek: ZS tego co słyszałem nowa podstawa ma wejść, ale tylko w klasach o profilu mat/i cośtam, jeżeli dobrze zrozumiałem. Wrócą pochodne, granice i podobne przyjemności.
6 cze 00:44
Mat: To nawet dobre wiesci bo z tego co wiem to material ktory teraz realizuje sie w LO jest zupelnie nie przydatny na studia,nagle jest taki skok z rownan kwadratowych na pochodne granice macierze,liczby zespolone emotka
6 cze 00:48
Ajtek: Skok skokiem. Jeżeli idziesz na studia, gdzie matematyka jest jednym z przedmiotów, to musisz zdawać rozszerzenie. Z podstawą mało kto, o ile w ogóle, sobie poradzi na studiach.
6 cze 00:52
Mat: NIe no to oczywista sprawa.Z tego co mi sie wydaje na wszystkich dobrych uczelniach potrzebna jest matma roz. inaczej nie masz sie najmiejszych szans aby sie dostac na dany kierunek
6 cze 00:54
Ajtek: Moja uczennica, tego roczna maturzystka znalazłą na UW bodaj kierunek zwiazany z ekonomia, na ktory przyjmują z podstawa.
6 cze 00:57
Ajtek: Inną sprawą jest fakt, ile miejsc zostanie dla tych, którzy mają tylko podstawę.
6 cze 00:58
Mat: Tak na Uw , z tego co mi sie wydaje jest przelicznik z roszczerzenia 100%=100 pkt a z podstawy 100%=80 pkt (ale nie chce sklamac).Natomiast na Sgh czy politechnike to bez rozszerzenia sie nic nie wskura
6 cze 01:01
Ajtek: Właśnie przeglądałem kierunki i też to zauważyłem, natomiast nie pamiętam kierunku, o którym mówiła.
6 cze 01:07
Mila: AD zadanie 1.Ajtek, Picia wydaje mi się, że skoro podstawa równa zero to wykładnik może przyjmować tylko wartości dodatnie i trzeba badać, czy spełniony jest ten warunek a nie tylko miejsce zerowe wykluczyć.( ?)
6 cze 13:10
Ajtek: Tak Mila, masz rację emotka. Jak zauważyłaś zapewne, w pierwszym wpisie nie miałem do końca pewności emotka. A tak w ogóle to dzień dobry.
6 cze 13:13
Mila: Witam, nie wtrącałam się wczoraj, bo było Was dużo.Zadanie ciekawe.emotka
6 cze 13:17
Ajtek: Zadanko ciekawe i, o dziwo, coś pamiętałem z założeń .
6 cze 13:18