rownanie
x: Wyznacz wszystkie liczb rzeczywiste spelniajace rownanie : (x3+4x2−2x−8)−x2−3x−4=0
5 cze 22:44
Ajtek:
Żeby liczba po podniesieniu do potęgi była =0, to sama musi być =0.
Potęga zaś nie może być =0.
Chyba tak to było.
5 cze 22:48
pigor: ...
x∊∅ z definicji funkcji wykładniczej . ...
5 cze 22:49
Eta:
ax≠0
5 cze 22:49
Ajtek:
Aaaa
Faktycznie
pigor .
5 cze 22:50
123: Aby:
(x3 + 4x2 − 2x − 8)−x2 − 3x − 4 = 0, to podstawa musi być równa zero a wykładnik dowolny
(bo nie istnieje taka liczba k, gdzie ak = 0), więc:
x3 + 4x2 − 2x − 8 = 0
x2(x + 4) − 2(x + 4) = 0
(x2 − 2)(x + 4) = 0
(x − √2)(x + √2)(x + 4) = 0
x1 = √2 V x2 = −√2 V x3 = −4 ⇒ x ∊ {−4, −√2, √2}
5 cze 22:50
Beti: x∊{−4,−√2,√2}
5 cze 22:51
Ajtek:
No to teraz zgłupiałem
.
5 cze 22:53
x: Jeszcze odnoscnie zadania w wykladniku jest −x2−3x+4 (przepraszam za blad) czy nie trzeba
wtedy zrobic jakies dziedzny bo w rozwiazaniach nie ma x=−4
5 cze 22:55
Ajtek:
Wróć do mojego poierwszego postu i zobaczysz.
5 cze 22:56
pigor: ... a więc funkcja y=a
x=0 ⇔ a=0 i x≠0 , czyli tu
x3+4x2−2x−8=0 i −x2−3x−4≠0 ⇔ x
2(x+4)−2(x+4)=0 i x
2+3x+4≠0 ⇔
⇔ (x+4)((x−
√2)(x+
√2)=0 i x∊R ⇔
x∊{−4,√2,−√2} . ...
5 cze 22:57
picia:
−4 odpada bo w liczniku wyjdzie 0.
5 cze 22:58
x: ok juz zalapalem dzieki wielkie
5 cze 22:58
Ajtek:
Czyli kurcze miałem rację
. Zrobiliście mi przez chwilę wodę z mózgu
.
5 cze 22:59
x: Dawno nie ruszalem potegowej i wykladniczej i widac braki
5 cze 23:00
123: A ja zapomniałem rozpatrzyć wykładnika
Cóż... zmęczenie...
5 cze 23:03
Mila: Ajtek dobrze, ale powinieneś napisać "wykładnik różny od zera".
5 cze 23:05
Ajtek:
Hej
Mila, to skrót myśłowy był, podobnie jak cała moja wiedza matematyczna
.
5 cze 23:06
picia:
ja jeszcze lepiej napisalem.
czyli zeby by jasne, rozwiazaniem jest √2, −√2? bo x zmienil poprawil postac
wykladnika na
−x2−3x+4
5 cze 23:10
Mila: Ja to zrozumiałam. Ale to uwaga na przyszłość.
5 cze 23:10
Ajtek:
Dzięki Mila, postaram się zapamiętać
.
5 cze 23:12
x: jeszce mam pytanie odnosnie jednego zadnia Wyznacz wszystkie liczby spelniajace rownanie:
(5−x)x3−4x2+x+6=1 zrobilem zalozenie ze x≠−1,−2,−3 i teraz co musze zrobic ?
5 cze 23:16
Ajtek:
Aby liczba po podniesieniu do potęgi była =1, to sama musi być równa 1, lub wykładnik potęgi
musi być =0.
Oczywiście liczba podnoszona do potęgi nie może być =0
5 cze 23:18
x: no ok ale w dalszym ciagu nie wiem jak to zrobic jak wezme 10 i potem mam przyrnowan z 5−x=0?
czy jakos inaczej ?
5 cze 23:27
Ajtek:
Chwila, tylko zjem
5 cze 23:29
x: ok dzieki wielkie
5 cze 23:30
pigor: ... tu masz taką
alternatywę koniunkcji :
(5−x≠0
i x
3−4x
2+x+6=0)
lub (5−x=1
i x
3−4x
2+x+6≠0) ⇔ ... i dalej sam
. ...
5 cze 23:31
Beti:
I przypadek:
1 do każdej potęgi daje 1. żeby tak było, to 5−x musi być = 0:
5−x=0 => x = 5
II przypadek:każda liczba (oprócz 0) podniesiona do potęgi 0 daje 1, więc:
5−x ≠0 i x3−4x2+x+6 = 0 − trzeba rowiązać
5 cze 23:34
Ajtek:
Jedziemy po kolei.
Jedynka podniesiona do każdej potęgi da nam 1, prawda
.
5−x=1 ⇒ x=4
Wiemy również, że każda liczba podniesiona do potęgi zerowej, wyłączając zero, da nam 1,
czyli:
5−x≠0 ⇒x≠5
Wracamy do potęgi:
x
3−4x
2+x+6=0
i teraz sprawdzasz dla jakich x−ów ten wielomian jest =0.
Rozwiązaniem jest suma tych warunków, pamiętając o tym że x≠5.
5 cze 23:36
x: ok wszystko sie zgadza tylko wyszlo mi ze x={−1,2,3,4} a jeszcze wyszla 6 a z tego wielomianu
mamy 3 pierwisatki i z warunku 5−x=1 ⇒x=4 to gdzie ta 6 sie podziala?
5 cze 23:42
Beti: ups
oczywiście w I przypadku x = 4
5 cze 23:42
pigor: ...
czyli
(5−x≠0 i x
3−4x
2+x+6=0) lub (5−x=1 i x
3−4x
2+x+6≠0) ⇔
⇔ (x≠5 i x
3+x
2−5x
2+5+x+1=0) lub [x=4 i x
2(x+1)−5(x
2−1)+1(x+1)≠0] ⇔
⇔ (x≠5 i (x+1)(x
2−5x+5+1)=0) lub [x=4 i (x+1)(x
2−5x+6)≠0] ⇔
⇔ (x≠5 i (x+1)(x−2)(x−3)=0) lub (x=4 i (x+1)(x−2)(x−3)≠0] ⇔
⇔ [x≠5 i (x=−1 lub x=2 lub x=3)] lub (x=4 i x≠−1 i x≠2 i x≠3) ⇔
⇔
x∊{−1,2,3,4} − szukane
rozwiązania danego równania.
5 cze 23:58
Ajtek:
Tobie wyszła 6, czy w odpowiedziach masz 6
5 cze 23:59
Mat: Tak odp: x∊{−1,2,3,4,6} w ksiażce mam adnotacje ze jest to zadanie maturalne z maja 2004 ale
nie moge odszukac tego arkusza w internecie
6 cze 00:03
Ajtek:
Jeżeli jest 6 to przychodzi mi tylko na myśl takie coś:
5−x=−1 ⇒ x=6
ale trzeba dać od razu warunek że:
x3−4x2+x+6=2k dla k∊N, bowiem (−1) podniesione do parzystej potęgi daje zawsze 1.
Nic innego mi do głowy nie przychodzi.
6 cze 00:06
Mat: dobra jakos przezyje
dzieki wielkie za pomoc
6 cze 00:13
Ajtek:
Nie ma sprawy. Jak mnie coś oświeci więcej to napiszę
.
6 cze 00:14
Ajtek:
Dla x=6 mamy:
Podstawa =−1, natomiast wykładnik =84 ⇒ (−1)
84=1.
Chyba o to chodziło
.
6 cze 00:28
Mat: nom jakies chytre jest to zadanie bo trzeba analizowac konkretne liczby a nie tylko rozwiazac,
no coz ale to bylo 2004 teraz sie troche zmienilo
6 cze 00:34
Ajtek:
Zmieniło się na gorsze wg mnie. Mniej materiału=mniejsza wiedza=mniej myślenia.
6 cze 00:36
Mat: tez sie z tym zgadzam porownac material nawet z sprzed 3−4 lat z tym to naprawde strasznie jest
okrojony.Nawet na podstawie juz nie ma funkcji ctg (rzeczywscie tudno zamienic licznik z
mianownikiem gdy ma sie tg) Strach sie bac co bedzie za 10 lat
6 cze 00:42
Ajtek:
ZS tego co słyszałem nowa podstawa ma wejść, ale tylko w klasach o profilu mat/i cośtam, jeżeli
dobrze zrozumiałem. Wrócą pochodne, granice i podobne przyjemności.
6 cze 00:44
Mat: To nawet dobre wiesci bo z tego co wiem to material ktory teraz realizuje sie w LO jest
zupelnie nie przydatny na studia,nagle jest taki skok z rownan kwadratowych na pochodne
granice macierze,liczby zespolone
6 cze 00:48
Ajtek:
Skok skokiem. Jeżeli idziesz na studia, gdzie matematyka jest jednym z przedmiotów, to musisz
zdawać rozszerzenie. Z podstawą mało kto, o ile w ogóle, sobie poradzi na studiach.
6 cze 00:52
Mat: NIe no to oczywista sprawa.Z tego co mi sie wydaje na wszystkich dobrych uczelniach potrzebna
jest matma roz. inaczej nie masz sie najmiejszych szans aby sie dostac na dany kierunek
6 cze 00:54
Ajtek:
Moja uczennica, tego roczna maturzystka znalazłą na UW bodaj kierunek zwiazany z ekonomia, na
ktory przyjmują z podstawa.
6 cze 00:57
Ajtek:
Inną sprawą jest fakt, ile miejsc zostanie dla tych, którzy mają tylko podstawę.
6 cze 00:58
Mat: Tak na Uw , z tego co mi sie wydaje jest przelicznik z roszczerzenia 100%=100 pkt a z podstawy
100%=80 pkt (ale nie chce sklamac).Natomiast na Sgh czy politechnike to bez rozszerzenia sie
nic nie wskura
6 cze 01:01
Ajtek:
Właśnie przeglądałem kierunki i też to zauważyłem, natomiast nie pamiętam kierunku, o którym
mówiła.
6 cze 01:07
Mila: AD zadanie 1.Ajtek, Picia wydaje mi się, że skoro podstawa równa zero to wykładnik może
przyjmować tylko wartości dodatnie i trzeba badać, czy spełniony jest ten warunek a nie tylko
miejsce zerowe wykluczyć.( ?)
6 cze 13:10
Ajtek:
Tak
Mila, masz rację
.
Jak zauważyłaś zapewne, w pierwszym wpisie nie miałem do końca pewności
.
A tak w ogóle to dzień dobry.
6 cze 13:13
Mila: Witam, nie wtrącałam się wczoraj, bo było Was dużo.Zadanie ciekawe.
6 cze 13:17
Ajtek:
Zadanko ciekawe i, o dziwo, coś pamiętałem z założeń
.
6 cze 13:18