matematykaszkolna.pl
za :): jak zrobic ten szereg nieskoncz.
 1 

 nln4n 
n=2
23 maj 16:06
Basia: ale co zrobić ? zbadać zbieżność ?
23 maj 16:08
Krzysiek: 'jak zrobić ten szereg' ? chcesz zbadać zbieżność zapewne... a)kryterium porównawcze korzystasz z tego, że: ln(n)≤n (dla n>0) b) kryterium o zagęszczaniu c)kryterium całkowe
23 maj 16:11
Basia: a co mi to da, że ln(n) ≤ n ? n*ln4(n) ≤ n5
1 1 


ale to nic nie daje
nln4n n5 
23 maj 16:14
Krzysiek: chciałem napisać o tym porównawczym bo raczej z kryterium o zagęszczaniu rzadko się korzysta ale jak widać to szacowanie nic nam nie daje.
23 maj 16:17
Basia: tu całkowe najłatwiej zastosować (o ile już się zna całki) z tych klasyków: ani porównawcze, ani d'Alemberta, ani Cauchy'ego nie działają innych jeszcze nie sprawdzałam
23 maj 16:20
:): ok spoko zbadac zbieznosc
23 maj 16:46
:): nei wiem jak to zrobic
23 maj 16:47
Grześ: zbadaj, czy:
 1 

jest zbieżna, czyli ma określoną wartość emotka
 nln4n 
2 Podpowiedź rozwiąż tą całkę przez podstawienie: t=ln(n)
23 maj 16:54
Basia:
 1 1 
J = 2+

dx = limb→+ 2b

dx
 x*lnx x*lnx 
t = lnx
 dx 
dt =

 x 
 dt 
J = ln2lnb

= limb→+ [lnt 2]lnb =
 t 
limb→+ [ ln(lnb) − ln(ln2)]= + dobrze to policzyłam czy coś poknociłam ? bo w kiepskiej formie dziś jestem czyli byłby rozbieżny ?
23 maj 16:56
Grześ: [P[Basiaaaaa], po co rozwiązywałaś... wg mnie trzebabyło poczekać, czy ta osoba w ogóle miała do czynienia z całkami. Ech...
23 maj 16:57
Grześ: Basiaaaaa, po co rozwiązywałaś... wg mnie trzebabyło poczekać, czy ta osoba w ogóle miała do czynienia z całkami. Ech...
23 maj 16:58
Basia: oczywiście, że źle; tzn. dobrze, ale nie dla tego szeregu tam jest przecież ln4n
 dt 1 
czyli będzie ∫

= −

 t4 t2 
czyli mamy
 1 1 1 
limb→+ [ −

+

] = 0+

 (lnb)2 (ln2)2 (ln2)2 
czyli zbieżny
23 maj 17:00
:): miała
23 maj 17:06