matematykaszkolna.pl
[Z[dpelczar - zadania]] dpelczar: Tu wklejajcie fajne zadania maturalne dla mnie − poziom rozszerzony W razie potrzeby liczę na waszą pomoc − z góry dziekuje emotka
26 kwi 18:10
tim: Jaki dział głównie cie interesuje?
26 kwi 18:12
26 kwi 18:17
dpelczar: najgorzej u mnie z prawdopodobieńtwem... wiec sam sie go poucze... Po protu takie zadanka jak na maturze będą: logarytmy, wart. bezwzględna, wielomiany, trygonometria (jak mam dobry dizen to mi idzie), rownania i nierownosci z parametrem... itp...
26 kwi 18:21
tim: Z parametrem [z matury] masz radka to jest maturalne.
26 kwi 18:22
tim: Zadanie powiedzmy za 3 punkty mx2 − 3(m + 1)x + m = 0 Dla jakich m równanie nie ma rozwiązań w zbiorze rzeczywistych
26 kwi 18:24
radek: czyli Δ<0 Δ= [−3(m+1)]2 − 4m2 < 0
26 kwi 18:26
tim: To dla dppelczara chyba
26 kwi 18:26
tim: Wg mnie najlepszym rozw. bedzie rozw. zadan na forum.
26 kwi 18:32
dpelczar: wiec zadanie od timusia emotka licze delte i wychodzi 5m2 + 6m +1 < 0 (bo wtedy nie ma rozwiązań = miejsc zerowych) 5m2 + 6m +1 < 0 (m + 1)( m + 15) < 0 m= −1 m=−15 równanie nie ma rozwiazania dla m ∈ (−1 ; 15) zgadza sie
26 kwi 18:40
tim: Przykro miemotka Metoda ok, ale gorzej z rozwiązaniem. Spróbuj deltę jeszcze raz.
26 kwi 18:42
dpelczar: racja emotka ma nie pomnożyłem 1 przez trzy... emotka wiec ostatecznie bedzie Δ= 5m2 − 18m +9 5m2−18 +9 < 0 (m − 35) (m −3) < 0 m= 35 m = 3 nie ma rozwiazan dla m∈(35 ; 3) teraz
26 kwi 18:51
tim: Już prawie. Dalej coś namieszałeś (złe znaki)
26 kwi 18:56
xpt: dpelczar − jeżeli Δ<0 to nie ma miejsc zerowych należących do zbioru liczb rzeczywistych. Radzę, jesli podobne zadanie pojawi się na maturze, to zaznaczyć, bo odpowiedź jest nieprecyzyjna.
26 kwi 19:02
dpelczar: o matkoemotka ale dalem ciała...emotka ma być +18 m∈(−3 ;−35)
26 kwi 19:10
tim: Teraz ok
26 kwi 19:10
tim: Chcesz jeszcze jedno? (z wart. bezwzględną i parametrem?) albo z jakiejś innej kategorii?
26 kwi 19:11
nana: Podstawa AB trójkata ma długość 24 cm. Na boku AC zaznaczono punkty A1, A2, a na boku Bc punkty B1, B2 w taki sposób,że A1IIB1 i A2B2IIAB. Wiedząc, że IA1B1I=8cm, IA2B2I=20cm, onlicz stosunek pól: a) trójkątów A1B1C, A2B2C, ABC b) figur A1B1C, A2B2B1A1 i ABB2A2 Proszę pomóżemotka)))) jak najszypciej, chodzi mi głównie o dobre rozpisanie....emotka) Z góry dziękiemotka
26 kwi 19:11
dpelczar: jesli Δ< 0 to są zespolone no ale na maturze wiadomo... ale zaznaczyc co ze jesli mniejsza od zera to nie ma rozwiazan tak emotka
26 kwi 19:11
dpelczar: Tim to dawaj wart bezwzg emotka
26 kwi 19:12
tim:
 2 
Dane jest równanie |

+ 3| = p z niewiadomą x. Wyznacz liczbę rozwiązań tego
 x 
równania w zależności od parametru p Za 3−4 punkty. Jak wolisz
26 kwi 19:14
xpt: Jeżeli delta jest mniejsza od zera to nie ma rozwiązań w zbiorze liczb rzeczywistych. Tak mi moja nauczycielka z liceum poradziła, a nie mógłbym powiedzieć, żeby kiedyś mi źle doradziła emotka
26 kwi 19:16
dpelczar: rysunek
26 kwi 19:17
dpelczar: Te trójkąty są podobne wiec stosunek podstaw bedzie odzwierciedlał ich pola wiec:
|A1B1| P11C 

=

|A2B2| P22C 
26 kwi 19:20
dpelczar: XPT − rozumiem emotka wiec tak zrobie emotka
26 kwi 19:20
dpelczar: rysunekTim masz to z arkuszy chyba emotka jedno rozwiazanie dla p = 0 i p=3 2 rozwiazania dla p ∈(0,3) u (3,+)
26 kwi 19:28
dpelczar: nana wystarczy poradzisz juz sobie
26 kwi 19:28
tim: A brak rozwiązań?
26 kwi 19:29
dpelczar: Jesli dobrze to prosze o kolejne emotka emotka emotka
26 kwi 19:32
dpelczar: oczywiscie dla p (−,0) wiedziałem ze cos mi znajdzieszw rozwiazaniu emotka ale w ten sposub sie naucze emotka
26 kwi 19:33
tim: Jeszcze jakieś łatwe ci damy. Dane są liczby:
 5 110 
a =


 11 411 
 −497 
b =

 732 
Oblicz wartość bezwzględną liczby x = b − a − π
26 kwi 19:34
nana: prosze rozpisz dalej...emotka
26 kwi 19:36
tim: Funkcja f(x) przyporządkowuje liczbom naturalnym (0,12) liczbę ich naturalnych dzielników, bez 1 i samej siebie. Wykonaj wykres, tabelkę oraz podaj Df, Zwf, miejsca zerowe, oraz oblicz wartość f(5) + f(3) − f(4). Te dwa zadania NIE są z arkuszy.
26 kwi 19:37
tim: Co do 1. Wynik nie musi być obliczony, ale ma być w najprostszej postaci emotka
26 kwi 19:39
dpelczar: NANA : A1B1 = 8 A2B2 = 20
8 P11C 4 

=

=

20 P11C 5 
A1B1C 8 

=

PABC 24 
A2B2C 20 

=

PABC 24 
Reszta analogicznie... Niech ktos policzy ci podpkt. b bo ja juz nie moge musze leciec... a jesli ci sie spieszy to popros kogos emotka
26 kwi 20:43
dpelczar: Ok zabiore sie za nie ale dopiero w nocy bo musze isc... ale dizekuje emotka bo beda ciekawe zadania emotka
26 kwi 20:44
nana: ok dzięki wielki...emotka
26 kwi 21:21
dpelczar: Tim nie rozumiem tresci zadaniaemotka staram sie czytam po kilka razy i nie wiem... i co oznacza (0,12) −−> oznacza przedział 0, 1, 2, 3, 4... 11, 12
27 kwi 14:58
tim: Tak, oznacza przedział od (0,12)
27 kwi 15:00
tim: ale zawuaż, że przedział OTWARTY, czyli (0,12) (bez 0 oraz 12)
27 kwi 15:00
Bogdan: Przedział (0, 12) oznacza zbiór wszystkich (nie tylko całkowitych) liczb od 0 bez zera do 12 bez 12. Jest to przedział dwustronnie otwarty. Uwaga: (0, 12) ≠ {0, 1, 2, ... 12}.
27 kwi 15:04
dpelczar: teraz rozumiem emotka bede kombinował emotka
27 kwi 15:10
tim: Ale UWAGA! W poleceniu interesuje nas tylko naturalne!
27 kwi 15:12
Kasia.z: Dane są funkcje f(x)=3x2−5x i g(x)=(19)−2x2−3x+2. Oblicz dla których argumentów x wartość funkcji f są większe od wartości funkcji g.
27 kwi 15:15
Kasia.z: w trójkącie ABC dane są: AB=8 BC=3 kąt ACB=60o. Oblicz objętość i pole powierzchni całkowitej bryły powstałej po obrocie trójkąta dookoła boku BC
27 kwi 15:18
tim: Kasiu.. nie tu, tylko nowe zadanie utwórz.
27 kwi 15:19
dpelczar: to chyba nie zadania maturalne... Narazie jem... emotka
27 kwi 15:38
Michał Szczotka:): siostra mi przyniosła nowe dzisiaj to ci zaraz coś wkleje
27 kwi 15:43
Kasia.z: ależ to są zadania maturalneemotka proste są to wiem ale nie wiem jak zabrać się do tego....naprowadźcie mnie trochę proszę resztę sama wykombinuje...
27 kwi 15:46
Kasia.z: wystąpił malutki błąd miało być:: Dane są funkcje f(x)=3x2−5x i g(x)=19−2x2−3x+2. Oblicz dla których argumentów x wartości funkcji f są większe od wartości funkcji g.
27 kwi 15:59
Kasia.z: Dane są funkcje f(x)=3x2−5x i g(x)=(19)−2x2−3x+2. Oblicz dla których argumentów x wartości funkcji f są większe od wartości funkcji g
27 kwi 16:01
miśka: pomoze ktos mi z zadaniem ?
27 kwi 16:02
Michał Szczotka:): ja
27 kwi 16:28
Michał Szczotka:):
 1 
3x2−5x>(

)−2x2−3x+2
 9 
3x2−5x>3−2*(−2x2−3x+2) nie ma nierówności wykładniczych na maturzeemotka wiesz co dalej?
27 kwi 16:31
dpelczar: nom podstawy sie opuszcza i robi sie nierówność z wykładnikow
27 kwi 16:36
tim: dpelczar dawaj
27 kwi 16:37
dpelczar: zrobie to emotka jak masz jeszcze jakis to dawaj emotka bede ok 21 i zamieszcze rozwiazania emotka
27 kwi 16:37
tim: Ok.
27 kwi 16:39
Michał Szczotka:): ja szukam jakiegoś zadania ale znowu dostałem z pochodną albo jakimiś szeregami albo indukcja a ty raczej delpczar tego nie umiesz co? mogę ci jakieś przepisać ale coś co na pewno umiesz to to 1.Usuń niewymierność z mianownika
1 

32+2 
2. Dla jakich wartości parametru k∈R równanie cos2x+2k=sinx ma przynajmniej jedno rozwiązanie w przedziale (0;π) Prosze 2 zadanka jak zrobisz to podam ci następneemotka
27 kwi 16:43
Wito: Macie fajne zadanko z wielomianow: Liczba 2 jest dwukrotnym pierwiastkiem W(x)=x4+ax3+bx2+20x−4. Wyznacz a i b. Dla wyznaczonych a i b rozloz ten wielomian na czynniki
27 kwi 17:12
Kris_garg: 1.Usuń niewymierność z mianownika; odpowiedz to : 1 − −−−− 22
27 kwi 18:02
Kris_garg: dlej usuwając wychodzi 2 −−−−− 4
27 kwi 18:05
miśka: pomoze ktos z zadaniem?
27 kwi 18:05
Michał Szczotka:): najpierw zastawów się o co chodzi w usuwaniu niewymierności z mianownika
27 kwi 18:06
miśka: pomoze ktos z moim zadaniem do konczyc?
27 kwi 18:07
miśka: bardzo prosze o szybka pomoc musze dokonczyc zad
27 kwi 18:08
miśka: jest ktos kto moze pomoc?
27 kwi 18:09
dpelczar: Umiem pochodne emotka z szeregami gorzej... indukcja − zalezy... emotka
27 kwi 21:45
Mickej: 1. Dla jakich wartosci parametru a prosta o równaniu y=2x−a jest styczna do okręgu o równaniu x2+y2−4x−3y=0 2. Wyznacz ekstrema i przedział monotoniczności funkcji o równaniu
 x2+x+2 
f(x)=

 x2−9 
gdybyś nie wiedział jak to zrobić to pytaj
27 kwi 21:52
Mickej: Rozwiąż równanie X3−2,5x2+5x−2=0
27 kwi 22:23
Mickej:
 1 
W jakim punkcie wykresu funkcji f(x)=

należy poprowadzić styczną do tego wykresu
 x3 
aby pole trójkąta ograniczonego tą styczną i osiami układu współrzędnych było równe
 8 

 27 
27 kwi 22:45
dpelczar: Z usunięciem niewy,mierności mam problem...emotka a zadanie drugie to wiec tak: cos jest "ścieśniony" dwa razy a 2k podnosi wykres cos o jakąś wartość sądze ze k ∈(0,1)
27 kwi 22:47
dpelczar: MICKEJ − policzyłem pochodną ale Δ<0 co teraz...
27 kwi 22:50
dpelczar: chodzi mi o zadanie x3 − 2.5x2+5x = 0
27 kwi 22:50
dpelczar: no tam na koncu jeszcze −2 jest
27 kwi 22:51
Mickej: nie gdzieś zrobiłeś błąd sprawdź jeszcze raz a ta niewymierność to jest po prostu cudoemotka
27 kwi 22:51
Mickej: wystarczy skorzystać z twierdzenia o pierwiastkach wymiernych a nie pochodną machać
27 kwi 22:54
dpelczar: podpowiedz mi − kurde nie wiem czy mam gorszy dzisiaj dzien czy jestem taki słaby z matmy emotka
27 kwi 23:10
Mickej: ale w którym zadaniu tym równaniu 3 stopnia
 1 
x=

jest pierwiastkiem
 2 
27 kwi 23:12
dpelczar: dam sobie dzisiaj spokuj... jestem przemeczony... jutro zobacze na te zadania bo dzisiaj idzie mi coraz gorzej...emotka
27 kwi 23:26
Mickej: jeszcze mamy czas do matury jeszcze 2 tygodnie
27 kwi 23:27
dpelczar: ale normalnie nie moge sobie z tymi zadaniami poradzic... sadze ze bedzie zle u mnie z matura... ale mimo to dziekuje i prosze o pomoc w przygotowaniu sie do niej.. widze ze jestes dobry i oblukany w matmie... ja osobiscie matematyke lubie i to bardzo... ale niepotrzebnie sobie zmarnowalem caly rok i dopiero 2−3 mies przed matura zaczalem sie uczyc a tak na prawde cos robiec z grobej rury to od 1mies i na tym forum zadania robic... dzieki za zaangarzowanie emotka
27 kwi 23:31
grazia: oblicz wartosci pozostalych funkcji trygonometrycznych wiedzac ze tgα=9/4 i ctgα=−4/9 czy ktos mi to obliczy?dzieki
28 kwi 08:36
Mickej: Wykaż, bez użycia kalkulatora i tablic, że 352+7352−7 jest liczbą całkowitą
28 kwi 16:25
dpelczar: Mickej Liczba całkowita to 14 emotka
28 kwi 16:50
Krzysiek: "5m2+18m +9 < 0 (m − 3/5) (m −3) < 0 m= 35 m = 3" Sorry, ale co to jest? Od kiedy (m+3/5)(m+3)=5m2+18m+9
28 kwi 16:55
Mickej: 14 to liczba całkowita ale tutaj wynikiem jest 2 a nie 14emotka tylko licze na jakieś sensowne rozwiązanie z twojej strony
28 kwi 17:05
Mickej: Krzysiek widział kiedyś postać iloczyn ową nie widział wiadome postać to a(x−x1)(x−x2) teraz równe?
28 kwi 17:08
dpelczar: Miałem pisać krzyśkowi własnie co do postaci iloczynowej.... wiem ze mialem pomyłki w znakach ale wynik ostateczny(poprawiony) byl dobry emotka własnie mecze s sie z tymi pierwiastkami...
28 kwi 17:11
Krzysiek: aha, czyli tam po prostu w zapisie twoim nie ma tego a przed nawiasami, zapomniałem o czymś takim. Nie łatwiej z tego 5m2+18m+9 wyliczyć deltę.
28 kwi 17:36
Mickej: nawet nie wiem o jakiej delcie mówcie
28 kwi 17:41
dpelczar: kurde zamieniałem to na potęgi niewymierne, cudowałem, i mi nie wyszło... powiedz mi jak to zrobiłes... emotka
28 kwi 17:52
Mickej: robię sobie równanie że całe to wyrażenie = np k czy jakaś inna literka i na tym działam podnosze do 3 i dalej to już ładniej wychodzi
28 kwi 17:55
dpelczar: to tak robiłem − podnosiłem do 3 potegi....ale nie dawałem niewiadomej k.... a po podniesieniu do potegi i tak sie pojawialo pierw. 3−topnia z ...... do kwadratu...emotka
28 kwi 18:05
Mickej: doglądam housa i napisze ci rozwiązanie
28 kwi 18:25
dpelczar: MICKEJ:
 1 
W jakim punkcie wykresu funkcji f(x)=

 x3 
należy poprowadzić styczną do tego wykresu
 8 
aby pole trójkąta ograniczonego tą styczną i osiami układu współrzędnych było równe

 27 
 8 
Ptr =

 27 
1 8 

xy =

2 27 
 16 
x=

y= tgα*x + b
 27y 
 y 27y2 16 
tgα =

=

=

 
16 

27y 
 16 27x2 
 1 16 
i tu mam problem co dalej bo wyszło mi ze b =


 x3 27x 
i teraz jak podstawie za wszystko do funkcji liniowej to mi sie normalnie skraca... przynajmniej wiem ze nie ma błedu rachunkowego... ale co zrobic ... dalej...emotka
28 kwi 18:35
Mickej: 352+7352−7=k \ ()3 k3=(352+7)3−3(352+7)2 352−7+3(352+7)−(352−7)3 k3=14−3352+7352−7(352+7352−7) i teraz 352+7352−7=1 to chyba oczywiste dalej 352+7352−7=k to z początkowego podstawienia i otrzymujemy k3=14−3k a to ma tylko jedno rozwiązanie k=2emotka
28 kwi 18:50
dpelczar: jesli mozesz to pokarz mi ze 352+7 * 352−7 = 1 nie moge tego udowodnić... nie wychodzi mi... do twojej pierwszej postaci doprowadziłem(brakuje ci tam jednego pierwiastka i kwadratu...)
28 kwi 19:01
Mickej: no to nie widać czasem przy takich rzeczach a to to tak 3a*3b=3ab 352+7352−7=3(52+7)(52−7) z różnicy kwadratów 350−49=31=1 a to drugie to nie teraz bo mnie tu słońce tak jara że zaraz kotka dostane
28 kwi 19:04
dpelczar: kurde ze nie wpadłem na to...emotka
28 kwi 19:08
tim: 100!
28 kwi 19:08
dpelczar: ale fajne zadanie emotka teraz bede wiedział jak je rozgryść emotka
28 kwi 19:08
dpelczar: 100 silnia pytasz sie lie to jest czy 100 postow emotka
28 kwi 19:09
tim: To ostatnie
28 kwi 19:12
dpelczar:
28 kwi 19:14
dpelczar: a mozesz mi pomoc z tym wykresem bo stanąłem w miejscu...emotka
28 kwi 19:18
dpelczar:
 1 
Chodzi mi o zadanie ze styczną... i f(x) =

 x3 
28 kwi 19:31
Mickej: rysunekwykres jest nieparzysty więc dla x<0 wykres wygląda jak lustrzane odbicie
28 kwi 19:56
ciemny :(: MICKEJ dasz rade to zrobić Albo tim... albo ktokolwiek emotka
 1 
W jakim punkcie wykresu funkcji f(x)=

 x3 
należy poprowadzić styczną do tego wykresu
 8 
aby pole trójkąta ograniczonego tą styczną i osiami układu współrzędnych było równe

 27 
28 kwi 20:12
dpelczar: widze ze ktos tez potrzebuje odpowiedzi na to zadanie ... emotka
28 kwi 20:15
Mickej: wyznacz równanie kierunkowe prostej f(x)={1}{x3} a po co ci to zadanie?
28 kwi 20:19
Mickej:
 1 
f(x)=

nawet już mi ułamki nie wychodza
 x3 
28 kwi 20:20
Mickej: widzę że zero chęci
28 kwi 20:42
dpelczar: Nie wiem jak to zrobić a chęci mam sporo jak widaćze robie cokolwiek emotka tylko nie było mnie dluga chwile na kompie...
28 kwi 23:15
@Basia: Zadanie ze styczną. Takich stycznych jest nieskończenie wiele. prosta y = ax+b przecina oś OY w p−cie (0,b), oś OX w p−cie (−ba;0)
 b*(−ba) −b2 
P=

=

 2 2a 
−b2 8 

=

2a 27 
16a = −27b2
 27 
a= −

b2
 16 
y = −2716b2x + b dla b=1 y = −2716x + 1 f'(x) = −3x43x4 = −2716 27x4 = 16*3 x4 = 169 x = ±23 = ±233 dla b=2 y = −274x + 2 −3x4 = −274 27x4 = 3*4 x4 = 49 x = ±449 itd. ogólnie: −3x4 = −27b216 1x4 = 9b216
 16 24 24 
x4 =

=

=

 9b2 32b2 (3b)2 
 2 23b 
x = ±

= ±

 3b 3b 
gdzie b∊R\{0}
29 kwi 01:06
dpelczar: Teraz wiem jak sie za to zabrac... emotka Dziekuje BASIU A czy mój poczatek rozwiazania był na dobrym tropie A myślałem ze bedzie jedno rozwiazanie...
29 kwi 10:25
Tomek: Zadanie Maturalne. Uzasadnij, że jeśli liczby x1, x2 są pierwiastkami równania ax2+bx+c=0, gdzie ac≠0, to liczby 1/x1, 1/x2 są pierwiastkami równania cx2+bx+a=0
29 kwi 10:43
Kris_garg: z Vieta: x1*x2= −b/a 1/x1 * 1/x2 = −b/a/c/a = −b/c czyli ac≠0 Mam pytanie wie ktoś jak wyglada sprawa z tablicami matematycznymi(zestaw wzoró) na maturze roz. ? do arkuszu egzaminujacy dostaje cale 19 stron jakie sa umieszczone na tej stronie (Zestaw wzorów matematycznych z CKE)? czy tylko wybrane wzory zgodne z tresca zadan w tescie maturalnym ?
29 kwi 11:16
Mickej: wszystkie wzory z CKE
29 kwi 11:18
♊: Krisgarg − mozesz zobaczyć jakie wzory są na tych tablicach − po lewej masz menu wybierz "MATURA Z MATEMATYKI" i na dole masz link do zestawu wzorów.
29 kwi 11:49
Kris_garg: to dobra wiadomość dla mnie bo niekiedy zdarza mi się zapomnieć wzoru a tu go będę miał pod ręką aha i mam jeszcze jedno pytanie według tego artykułu NIE może sie pojaic żadne zagadnienie tu wymienione w zdaniach maturalnych w tym roku ? Posiadam kilka ksiazek przygotowujacych egzaminujacego do matury i tam polowa jak nie wiekszosc zadan jest z tymi zagadnieniami ? wiec jak to bedzie tak naprawde bo juz tylko 14 dni a ja dalej nie jestem w 100 % pewny o co tu chodzi ? Od 1 września 2007 r. obowiązuje nowa podstawa programowa z matematyki. Różni się ona zakresem treści od podstawy programowej obowiązującej wcześniej, według której uczona była młodzież, która przystąpi do egzaminów w roku szkolnym 2008/2009. Mając to na uwadze, dyrektor CKE ogłosił listę treści, które nie będą sprawdzane na maturze w 2009. Na egzaminie maturalnym z matematyki na poziomie rozszerzonym nie będą sprawdzane poniższe treści: * Twierdzenie o rozkładzie liczby naturalnej na czynniki pierwsze. * Wzór (a – 1)(1 + a +...+ an−1) = an −1 * Indukcja matematyczna. * Różnowartościowość funkcji. * Funkcje parzyste, nieparzyste, okresowe. * Dwumian Newtona. * Równania i nierówności wykładnicze i logarytmiczne. * Nierówności trygonometryczne. * Wzory redukcyjne. * Przykłady ciągów zdefiniowanych rekurencyjnie. * Pojęcie granicy ciągu. * Obliczanie granic ciągów. * Suma szeregu geometrycznego. * Pojęcie funkcji ciągłej. * Pojęcie pochodnej. * Interpretacja geometryczna i fizyczna pochodnej. * Obliczanie pochodnych wielomianów i funkcji wymiernych. * Związek pochodnej z istnieniem ekstremów i z monotonicznością funkcji. * Zastosowanie pochodnej do rozwiązywania problemów praktycznych. * Przykłady przekształceń geometrycznych: obrót. * Twierdzenie o związkach miarowych między odcinkami stycznych i siecznych. * Wielościany foremne. * Rzut prostokątny na płaszczyznę. * Prawdopodobieństwo warunkowe. * Wzór na prawdopodobieństwo całkowite. * Niezależność zdarzeń. * Schemat Bernoullego. * Twierdzenie o trzech prostych prostopadłych.
29 kwi 12:27
♊: Książki z zadaniami nie są aktualizowane tak często, jak wymagania egzaminacyjne. Równie dobrze może się zdarzyć tak, ze w przeddzien egzaminu cos się zmieni w wymaganiach (tak było na przykład z maturą z języka angielskiego bodajże 2 lata temu). Ja się i tak uczyłem całej podstawy programowej z liceum na maturę (bo nie chciało mi się przy powtarzaniu sprawdzać co wywalili a czego nie :P ). Jednak na chwilę obezną, jeśli nie ukazał się nowszy artykuł to ten jest ważny.
29 kwi 12:34
Mickej: to jest syf a nie bo za takie głupie zadanie z logarytmów albo wykładniczej czy pochodnej było zawsze po 7 ,8 czy nawet 9 pkt a były proste a teraz dają jakieś kiczowate zadania za 4 pkt i trzeba kombinować
29 kwi 12:44
Kris_garg: Mógłbyś podać przykład takiego zadania za 4 pkt ?
29 kwi 12:55
Kris_garg: Ja mam takie za (4 pkt) : Rozwiaż równanie: sinx + 3cosx = 1 . Rozwiązania w przedziale <−π,2π>
29 kwi 12:58
Mickej: https://matematykaszkolna.pl/forum/15002.html tutaj wczoraj schemat rozwiązywania takich zadań podawaliśmy sprawdź sobie
29 kwi 13:00
Mickej: wszystkie zadanie obliczeniowe czyli funkcje logarytmy i jakieś inne pierdoły z ostatnich lat robię jedynie z jakimi mam problemy to jakieś treściowe pipidułki
29 kwi 13:01
tim: A mam pytanie odnośnie nowej matury od 2010 (tej obowiązkowej). Poziom podstawowy (jak czytałem) będzie miał 20−30 zamkniętych, kilka za 2p oraz kilka 4−6 punktów. Czy poziom rozszerzony również będzie miał tak samo, czy się nie zmieni?
29 kwi 13:02
Kris_garg: Wiem czytalem: tylko mam maly problem mianowice wyszło mi sin( π/3 + x) = 1/2 xo= π/3 +x = π/6 = −π/6 x = −π/6 + 2kπ ? i jak dalej z rozwiazaniami
29 kwi 13:04
Mickej: Zamknięte na Poziomie R chyba kpisz poziom R się nie zmienia no jeszcze może wam materiał obetną bo zaraz to jeszcze nawet funkcje zabiorą z matury
29 kwi 13:10
tim: Mickej.. A już myślałem, że tak dobrze będzie . Mickej od 2012 (ja się załapię) mają połowę obciąć materiału
29 kwi 13:12
Mickej: może zostawią chociaż równania liniowe i twierdzenie Pitagorasa to zdasz
29 kwi 13:15
Bogdan: sinx + 3cosx = 1
 π 
 π 
sin

 3 
 
Podstawienie: 3 = tg

=

 3 
 π 
cos

 3 
 
 
 π 
sin

 3 
 π 
sinx +

* cosx = 1 mnożymy obustronnie przez cos

 
 π 
cos

 3 
 3 
 π π π 
sinx cos

+ sin

cosx = cos

 3 3 3 
 π π 
sin(x +

) = sin

 3 6 
 π π π π 
x +

=

+ k*2π lub x +

= π −

+ k*2π, k € C
 3 6 3 6 
 −π π 
x =

+ k*2π lub

+ k*2π
 6 2 
29 kwi 13:15
tim: No... Na podstawie ma być kolejność wykonywania działań 2+2*2 i dwa warianty
29 kwi 13:15
tim: Nie no żart
29 kwi 13:16
Kris_garg: w odp jest x { − π/6, π/2 i 1 5/6π ? } przedział przypominam <−π,2π>
29 kwi 13:27
Krzysiek: nie rozumiem tego przejścia:
 π π π 
sinxcos

+sin

cosx=cos

 3 3 3 
na
 π π 
sin(x+

)=sin

 3 6 
 π π 
cos

=sin

na to wpadłem, ale co się dzieje z tymi cosinusami z lewej strony?
 3 6 
29 kwi 13:37
Mickej: z wzoru sin(α+β)=sinαcosβ+sinβcosαemotka
29 kwi 13:39
Bogdan: rysunek Komu przypominasz? Dokończ zadanie już sam. Wpasuj po prostu podane rozwiązania do podanego przedziału przyjmując odpowiednią wartość k.
29 kwi 13:45
Krzysiek: heh, racja
29 kwi 13:52
dpelczar: Fajne zadanie − sam tez chwile myslalem skad było przejscie emotka
29 kwi 14:08
Mickej: tak to jest jak się nie robiło zadanek przed maturą
29 kwi 14:11
dpelczar: Nie no... zadan troche robiłem... emotka ale czasem pomysłu brakuje albo czegos nie zauwaze...
29 kwi 14:17
dpelczar: f(x) 2sinx2x − sinx −1 Wyznacz zbior wartosci funkcji... 2sinx2 − sinx −(sin2x + cos2x )=0 2sin2x − sinx − sin2x − cos2x = 0 sin2x − sinx − cos2x = 0 nie wiem co teraz sinx (sinx −1) − cos2x = 0 czy jak bo nie wiem
29 kwi 18:42
Mickej: a tam jest sin2x czy sinx2
29 kwi 18:44
Mickej: bo raz tak raz tak piszeszemotka
29 kwi 18:44
dpelczar: sin2x wszedzie emotka
29 kwi 18:46
dpelczar: rysunekwiec powstanie po odjęciu
29 kwi 18:48
Mickej: no to ja robie na 2 sposoby 1. rysuje wykres i odczytuje z niego co i jak 2. robisz tak sinx=t t∊<−1;1> 2t2−t−1=0 i teraz pierwsze co robisz to sprawdzasz czy wierzchołek należy do przedziału <−1;1> jesli tak to sprawdzasz jaką wartość przyjmuje następnie sprawdzasz dla skrajnych wartosci przedziału i juz masz zbiór wartosciemotka
29 kwi 18:48
dpelczar: rysunekczy dobrze wysle ale zostanie jeszcze wykres cos2x... i nie wiem...
29 kwi 18:50
Mickej: jak zabierasz się za rysowanie to 2sinx−sinx−1 to perfekcyjna postać nie przekształcajemotka
29 kwi 18:54
tak: rysunek
29 kwi 18:56
dpelczar: rysunekaaaa wiem ze juz zle mam... wykrs po odjeciu sin2x − sinx to bedzie tak jak teraz mam wyzej .. emotka
29 kwi 18:57
dpelczar: w sumie emotka
29 kwi 18:58
Mickej: jak widze jak ty te wykresy rysujesz to normalnie jak sin2x−sinx może osiągać wartość −2?
29 kwi 19:00
Mickej: masz stornke z wykresami ostatnio ją znalazłem pomoże ci chyba http://www.jogle.pl/wykresy/
29 kwi 19:01
13LateK: wyznacz wszystkie wartości α (α≠kπ, keC), dla których trzy liczby ctgα, sinα, 16cosα, w podanej kolejności tworza ciąg geometryczny
29 kwi 19:03
dpelczar: Mickej: wyszło mi 2t2 −t −1 =0
 1 
t1 = −

 2 
t2 = 1 potem podstawiłem (−1) za t wyszło mi 2=0 czyli sprzeczne za t podstawilem 1 i wyszło 0=0 czyli rownanie prawdziwe z tego wnioskuje ze −1 nie nalezy do wykresy wiec t ∊ (−1, 1>
 1 π π 
chyba ze mam zrobic tak −

= sinx −−−> x = −

i π−

+ 2*k*π
 2 6 6 
1 = sinx −−−−> x = 0 i x = π + k*π ale nie wiem co dalej czy to wystarczy...
29 kwi 19:14
dpelczar:
 π 
kurde.... sorryyy 1 = sinx −−−> x =

+ 2*k*π przepraszam za pomyłke
 2 
29 kwi 19:15
Mickej: nie tak patrz wierzchołek
 b 
p=−

 2a 
 −1 
p=−

 4 
 1 
p=

czyli należy i dla tego argumentu będzie minimum bo ramiona skierowane do dołu
 4 
wyznaczamy wierzchołek
 Δ 
q=

 4a 
q=−1 dla skrajnych wartosci to f(−1)=2+1−1=2 f(1)=2−1−1=0 czyli zbióra wartosci to <−1;2>
29 kwi 19:18
dpelczar:
 1 
aha ale dla P(

; −1) to chyba max bedzie emotka
 4 
29 kwi 19:22
dpelczar: kurcze to łatwiejszy algorytm takich zadan emotka
29 kwi 19:23
Mickej: −1 to raczej min a maks to 2
29 kwi 19:24
dpelczar: ale chodzi mi ze wierzchołek to bedzie wart max emotka a ty napisałes min i nie wiem
29 kwi 19:24
dpelczar: a teraz takie zadanko na 5pkt
 x2+2x−6 
f(x) =

na przedziale < −4 , 1>
 x+5 
wyznacz najmniejsząi najwieksza wartosc emotka
29 kwi 19:30
Mickej: nawet pochodnej nie trzeba robić ale to nie teraz za 30 min to zrobie
29 kwi 19:32
dpelczar: ok bo wiem ze wart bedzie najmniejsza kiedy mianownik bedzie najwiekszy emotka a wartosc najwieksza kiedy mianownik bedzie najmniejszy emotka dobrze mysle
29 kwi 19:37
Mickej: nie koniecznie
29 kwi 19:38
dpelczar: aha bo licznik jest zmienny ...
29 kwi 19:40
Mickej: ekstrema należą do przedziału niestety więc trzeba pochodną machnij jeśli możesz
29 kwi 19:47
dpelczar: ok
29 kwi 19:49
dpelczar: pochodna wyszła
−x2 + 8  

(x+5)2 
29 kwi 19:52
Kris_garg: q=−1 ? czemu −1 Δ= −12 − 4 * 2 * −1 = 1+8 = 9 q= 9/ 4*−2 = −9/8
29 kwi 19:52
dpelczar: teraz granica tej pochodnej w przedziale <−4 ; 1> to własnie beda te odpowiednio najmniejsze i najwieksze czy popatrzec ze ramiona paraboli w dol sa...
29 kwi 19:53
dpelczar: nie rozumiem Kris o co ci chodzi...
29 kwi 19:54
Kris_garg: poprzednie zadanie jak mu wyszyszło −1 = q ? przeciez Δ= 9 a = 2 wiec q= 9/4*2 = 9/8 a nie −1
29 kwi 19:58
dpelczar:
 9 
tak emotka ma być

ale juz takich małych błędów mu nie wytykałem − bo wiedziałem juz jakie
 8  
jest rozwiazanie emotka
29 kwi 20:00
dpelczar: MIckej ja musze isc bede dzisiaj ok 24 emotka jak siedzisz do pozna to porobie jakies zadania emotka i jeszcze raz dziekuje za pomoc emotka
29 kwi 20:01
dpelczar: pochodną policzyłem ale co dalej... dokoncz kiedy mozesz narqa emotka
29 kwi 20:02
Kris_garg: Przyjemne zadanko za 4 pkt: W trójkącie ABC boki AB i AC mają odpowiedni długość 4 i 6 , a kąt przy wierzchołku A to 60. Oblicz długość cześć dwusieczne kata BAC zawartej w trójkącie ABC ?
29 kwi 20:20
Mickej: brzydka ta pochodna ma być taka
 x2+2x−6 
f(x)=

 x+5 
 (x2+2x−6)'(x+5)−(x2+2x−6)(x+5)' 
f'(x)=

 (x+5)2 
 (2x+2)(x+5)−(x2+2x−6)1 
f'(x)=

 (x+5)2 
 x2+10x+16 
f'(x)=

 (x+5)2 
funkcja wymierna osiąga ekstrema gdy licznik =0 czyli x2+10x+16=0 Δ=100−64=36 Δ=6
 −10−6 
x1=

=−8
 2 
 −10+6 
x2=

=−2
 2 
badamy znak pochodnej i dla −8 osiąga min a dla −2 maksimum tylko że −8 nie należy do przedziału więc musimy sprawdzić dla skrajnych wartosci naszego przedziału
29 kwi 20:23
Mickej: wyznaczyć bok BC z tw cosinusów pozostałe jeden kąt przy podstawie i dwysieczna
29 kwi 20:25
Kris_garg: rysunekA nie lepiej Pabc= Pabd +Pacd wzór P= 1/2absinα Odp: AD = 123/5
29 kwi 20:34
Mickej: każdy robi jak lubi
29 kwi 20:36
Kris_garg: Zadanie za 3pkt: Wyznacz równanie obrazu prostej l o równaniu 2x−3y−5=0 w jednokładności o środku S=(o,−3) i skali k= −2 ?
29 kwi 20:39
Mickej: nie wiesz jak to zrobić czy dorzucasz zadania delpczarowi?
29 kwi 20:40
Kris_garg: dziele sie zadaniami maturalnymi z innymi uczestnikami forum przy okazji można poznać kilka rozwiązań jednego zadania
29 kwi 20:42
Mickej: to lepiej w poscie Koczeraemotka tam wczoraj maturzyści machali
29 kwi 20:44
Kris_garg: Ide ogladać LM ! ARSENAL Prawdopodobienśtwo że wygra arsenal moim zdaniem 90 % narazie
29 kwi 20:48
Bogdan: rysunek W sprawie dwusiecznej w trójkącie.
 123 
Wg Krisgarga |AD| =

≈ 4,16.
 5 
Jeśli |AB| = 4, to w omawianym trójkącie długość dwusiecznej AD jest mniejsza od 4.
29 kwi 21:18
POMOCY: rysunekc2 = 42 + 62 − 2*4*6* cos60o c2 = 28 c = 27
27 6 

=

sin60 sinβ 
 33 321 
sinβ =

=

 27 14 
4 s 

=

sin71o sin79o 
4 s 

=

0.9455 0.9816 
 4*0.9816 
s=

= 4.15
 0.9455 
Tak mi wyszło... ale powinno byc s<4 ale nie wiem...
30 kwi 00:05
gregory: ja mam zagadke pewnie już ją ktoś tutaj widział ale napisze emotka a = b a2 = ab a2 − b2 = ab − b2 (a + b )( a − b ) = b( a − b ) a + b = b 2b = b 2 = 1
30 kwi 01:55
gregory: gdzie tutaj jest błąd emotka
30 kwi 01:56
tim: Widz, s którym miejscu, ale nie wiem dlaczegO O.O
30 kwi 08:23
tim: Już wiem emotka
30 kwi 08:27
Mickej: podzieliłeś przez 0 to nie zagadka
30 kwi 09:18
dpelczar: bez kalkulatora porównaj liczby:
 sin19osin7o+sin71ocos367o 
a=

 2sin282o 
 1 
b =

tg 300o
 2 
30 kwi 18:33
Mickej: sin71=cos19 cos367=cos7 to z pamięci przerobiłem ale chyba tak ma być sin19sin7+cos19cos7=cos2=sin88
30 kwi 18:41
dpelczar: Moj login dpelczar − zmieniam nick na Damian emotka
30 kwi 18:43
Mickej: 1. Rozwiąż układ równań a)
xy 

=y−1
x+3 
x+2 1 

=

xy y+1 
b) x+ay=b ax−by=c c) |x2−5|=1 x+y=5 2. Rozwiąż nierówność a) |x−2|<x+10 b) |1−|x||≤3
 f(2) 
3. trójmian f(x)=ax2+bx+c ma pierwiastki −1 i 3 oblicz

 f(1) 
4. rozwiąż równanie, nierówność a) 3x6+4x4+5x2=0 b) x5−4x3−8x2+32≥0
30 kwi 21:30
Mickej: Wyznacz wartość wyrażenia log32*log43.......log109
30 kwi 21:31
Mickej: ostatni log ma być log109
30 kwi 21:34
Wito: zamien wszystkie logarytmy, na logarytm z podstawa 10 i ladnie sie uprosci
30 kwi 21:40
Wito: i wyjdzie log102
30 kwi 21:42
Mickej: tu wrzuca się zadanka dla deplczara bez podpowiedzi
30 kwi 21:42
Klara: 4 a) x2( 3x4 +4x2 +5)=0 x = 0 −−− pierw. dwukrotny w drugim delta < 0 −−− wiec nie ma pierw.rzeczywistych b) x3( x2 −4) −8(x2 − 4)=0 ( x 2 −4)( x3 − 8) =0 ( x −2)(x +2)( x −2)( x2 +2x +4)=0 x= 2 x = −2 −− pierw. dwukrotny x2 +2x +4 −−− brak pierw. rzeczywistych
30 kwi 21:43
Wito: ok juz bede wiedzial
30 kwi 21:46
dpelczar: wiec robie emotka
30 kwi 22:07
dpelczar: jesli sobie nie poradze to wtedy poprosze o pomoc emotka Układ równań a) (x+2)(y+1) − xy = 0 2y = −2 −x
 −2 −x 
y =

 2 
(y−1)(x+3) = xy 3y−x−3 = 0
 x+3 
y=

 3 
−2−x x+3 

=

2 3 
−6−3x = 2x+6 −5x = 12
 12 
x=

 5 
 27 
y=

 15 
30 kwi 22:12
dpelczar:
 12 
zapomniałem minusa ma byx x= −

 5 
 1 
wiec y =

 5 
30 kwi 22:25
Eto Klara: emotka dla pewności podstaw i sprawdź emotka
30 kwi 22:29
dpelczar: układ b) x+ ay = b ax −by=c | 1 a | det | a −b | = −b−a2 det1 = b a = −b2 −ac c −b det2 = 1 b = c − ab a c
30 kwi 22:47
dpelczar: układ c) |x2 −5| =1 x+y =5 x2 −5 = 1 x2 +5 ≥0 −(x2 −5) =1 x2+5 <0 x = 6 v x=− 6 x2 = 4 x= 2 v x= −2 x = 5 −y |(5−y)2 −5| = 1 (5−y)2 −5 =1 −[(5−y)2 −5] =1 y2 −10 +19 =0 Δ = 26 y1 = 5 −6 y2 = 5+6 pary liczb x = 6 y=5−6 oraz x=−6 y = 5+6 spełniają te rownania emotka DOBRZE
30 kwi 23:10
dpelczar: dla x =2 i x=−2 nie pisalem bo oczywiste ze wtedy równania wyjdą sprzeczne emotka wiec nie pisalem w rozwiazaniu bo dyza zabawy emotka
30 kwi 23:17
Michał Szczotka: gdy x=2 lub x=−2 uzyskujemy podstawiająć do x+y=5 x=2 x=−2 y=3 y=7emotka
30 kwi 23:17
Michał Szczotka: |22−5|=1 |−1|=1 2+y=5 ==>y=3emotka
30 kwi 23:19
Michał Szczotka: Zbadaj monotoniczność ciągu
 (n+2)!*n 
an=

 5n 
30 kwi 23:22
Damian: ok zrobie je za chwile idem jesc emotka
30 kwi 23:24
Klara: zad/ dla jakiej wartości parametru "k" równanie: I 11 − x2I =k ma trzy rozwiazania
1 maj 00:03
Bogdan: Klaro, stosuj przy ułamkach dużą literę U
1 maj 00:06
Klara: Tak Bogdanie , wiem ale chodziło mi o moduł całego ułamka emotka
1 maj 00:12
Klara:
1 

= k
I1−x2I 
1 maj 00:13
Damian:
 |1| 1 
czyli chodziło ci o

= k ale ze to to samo co

= k
 |1−x2| |1−x2| 
to rozumiem o co chodzi emotka zaczne te zadania rano robic bo jstem juz padniety... emotka
1 maj 01:10
Michał Szczotka: dla k=1emotka są 3 rozwiązaniaemotka
1 maj 11:13
Klara:
1 maj 12:17
Michał Szczotka: wygrałem cukierka za rozwiązanieemotka
1 maj 12:18
Klara: <mars>
1 maj 12:20
Klara: Witam emotka Zad: Dla jakich wartości parametru "m" proste y = x +m i y = mx − 4 przecinają się w punkcie należącym do symetralnej odcinka AB o końcach : A(1,1) B( − 3, 5)
1 maj 12:43
Kris_garg: Wykaż że jeśli a, b , c sa dlugościami boków trójkąta, to długość srodkowej Sa, opuszczonej na bok o długości a wyraża się wzorem : Sa= 1/2 2b2 + 2c2 − a2 ?
1 maj 13:06
Klara: rysunekZastosuj wzór cosinusów" c2 =( 12a)2 +sa2 − 2*12a*sa*cos(180o− β) =a24 + sa2 +a*sa*cosβ podobnie: b2 = (12a)2 + sa2 − 2*12a*sa*cosβ= a24 +sa2 − a*sa *cosβ dodając stronami obydwa równania otrzymasz: c2 + b2 = 2sa2 +12a2 dalej juz tylko przekształć i oblicz I saI
1 maj 13:39
Kris_garg: możesz mi to wytłumaczyc jaśniej jak − 2 * 1/2a = a ? czemu nie −a ? i gdzie i jak uprościło się to 180 − β ?
1 maj 13:54
Klara: cos( 180o − β) = − cosβ −− ze wzorów redukcyjnych ( IIćw więc os ujemny) wiesz już ?
1 maj 13:58
Kris_garg: ok ale dlalej nie umiem tego przeksztalcic do tej postaci z tresci zdania ? nie wychodzi mi to samo
1 maj 14:15
Kris_garg: Sa= c + b − a czyli Sa= 1/2 √2b2 + 2c2 − a2 ? tak ?
1 maj 14:20
Damian: Rozwiazanie nierówności od Michała.... |x−2| − x−10 < 0 w przedziale (−,2> −(x −2) −x −10 <0 −x +2 −x −10 <0 −2x <8 x >4 w (2;+) x −2 −x −10 <0 −12 <0 z tego wynika ze w przedziale (2;+) nierówność x−2 −4 −10 <0 ma nieskonczenie wiele rozwiazań Dobrze myśle Biorąc pod uwagę że w ogóle myślę emotka
1 maj 14:21
Damian: Nierówność − kolejna od Michała emotka emotka |1−|x|| ≤3 założenie |x|≥0 − zawsze wiec |1−x|≤3 1−x ≥0 x≤1 |1−x| ≤ 3 ⋀ |1−x| ≥ −3 1−x ≤ 3 1−x ≥ −3 −x ≤ 2 −x ≥−4 x ≥ −2 x ≤ 4 x∊ <−2 ; 4> emotka Zgadza się
1 maj 14:29
Kris_garg: Zad. za (6 pkt.) Narysuj wykres 1−|x| f(x)= −−−−−−−−− |x| −2 Korzystajac z wykresu funkcji f: −odczytaj dla jakich argumentów funkkcja f przyjmuje wartści dodatnie −wyznacz wszystkie wartości parametru k, dla ktorych równanie f(x) = k jest sprzeczne
1 maj 14:39
Michał Szczotka: wpadłem na 5 min i spadam dalej prezentacji się uczyć co do moich nierówności |x−2|<x+10 Lewa strona jest zawsze dodatnia więc dla ujemnej strony prawej nierówność nie ma sensu więc gdy x<−10 równanie nie ma sensu sprawdźmy dla x≥−10 |x−2|<x+10 podnosimy obu Stronnie do kwadratu możemy ponieważ obie strony w rozpatrywanym przedziale ≥0 i uzyskujemy x2−4x+4<x2+20x+100 24x>−96 x>−4 a skoro rozpatrywaliśmy w przedziale x≥−10 i x wyszedł nam x>−4 to rozwiązaniem jest x∊(−4;) co do drugiej to ja to robię tak korzystając z tożsamości |x|≤a −a≤x≤a uzyskujemy −3≤1−|x|≤3 −4≤−|x|≤2 mnożymy przez(−1) −2≤|x|≤4 |x| zawsze większe od −2 więc nie ma sensu rozpatrywać |x|≤4 −4≤x≤4 odp x∊<−4;4>
1 maj 14:52
Kris_garg: Nie potrafie tego narysować dla x<2,) 1−x f(x) =−−−−−−− x−2 dla x(−,−2> 1+x f(x)= −−−−−−− −x−2
1 maj 14:53
Damian: Od Michała: 3x6 + 4x4 + 5x2 =0 x2 (3x4 + 4x2 + 5) = 0 x2 = t t(3t2 + 4t + 5) = 0 t= 0 v 3t2 + 4t + 5 = 0 Δ = 16 − 60 = −44 I co teraz emotkaemotkaemotka Jeżeli pochodna to] 3t2 + 4t +5 = 0 6t + 4 = 0 6t = −4
 4 2 
t = −

=

 6 3 
i co teraz POmoże mi ktos z tymi końcówkami zadań emotka
1 maj 14:53
Damian: Michał czyli mam źle bo jak sprawdziłem przedział <−2 ; 4> to sie zgadzało... emotka chodzi mi o pierwszą wart. bezwzględna emotka
1 maj 14:57
Damian: Kros Garg... |x|−2 ≠ 0 wiec x≠ −2 i x ≠2 zaraz napisze reszte ... jak potrafie emotka
1 maj 15:00
Michał Szczotka: brakuje ci w rozwiązaniu przedziału bo ty masz <−2;4> a rozwiązaniem jest <−4;4> będę za godzinę jak by co
1 maj 15:07
Damian: Kolejne zadanko od MICHAŁA
 1−|x| 
f(x) =

 |x|−2 
 1−x 
f(x) =

x≥0
 x−2 
 1+x 
f(x) =

x<0
 −x+2 
1−x −(−1+x) (x−2)−1 −(x−2) 1 1 

=

=

=


= −

− 1
x−2 x−2 x−2 x−2 x−2 x+2 
1+x (x+2)−1 x+2 1 1 

=

=


=

+ 1
−x−2 −(x+2) −(x+2) −(x+2) x+2 
1 1 1 

−−[SOX]−−> −

−−>[2,−1]−−>

+1
x x x−2 
1 1 

−−[−2,−1]−−>

−1
x x+2 
Dobrze
1 maj 15:20
Damian: Plissss powiedzcie ze dobrze... emotka bo sie staram jak moge ... emotka a jesli zle to powiedzcie gdzie jest błąd... emotka
1 maj 15:21
Damian: Przepraszam o zadanie było od Krisa emotka
1 maj 15:22
Damian: zadanie od MICHAŁA x5 − 4x3 −8x2 + 32 ≥0 x3(x2 −4) −8 (x2 − 4) ≥0 (x3 −8)(x2 −4)≥0 x = 2 x=2 x=−2
1 maj 15:27
Damian: rysunek
1 maj 15:29
Damian: x≥0 ⇔ x∊<−2,2> ⋃ <2,+) ⇒ x∊<−2,+) Mam rację popatrzcie na moje rozwiazania czy robie dobrze prosze... emotka
1 maj 15:31
Damian: Zadanie z logarytmami... zamieniłem podstawy − wszystko sie uprosciło i wyszło log10 2
1 maj 15:39
Bogdan: Dobrze Damian, ale trzeba dopisać: (x3 −8)(x2 −4) ≥ 0 (x − 2)(x2 + 2x + 2)(x − 2)(x + 2) ≥ 0 (x − 2)2(x + 2)(x2 + 2x + 2) ≥ 0
1 maj 15:42
Damian: Klaro zad 4 b) wyszlo nam podobnie ale wydaje mi sie ze masz błąd... emotka bo pierw. dwukrotnym jest "2" a trzykrotnym jest "−2" emotka
1 maj 15:42
Damian: hmmm Bogdanie... czyli −2 jest podwójnym miejsc. zerowym hmmm czyli wykres mam zle...emotka własnie dochodze do tego co napisałes... emotka
1 maj 15:46
Damian: aaaaaa juz wiem emotka 2 jest podwójnym a −2 pojedynczym − znaki mi sie pomyliły jak patrzyłem na twoje rozwiazanie emotka CZYLI MAM DOBRZE emotka jupi emotka
1 maj 15:47
Damian: nie ma to jak śmiać sie z samego siebie emotka emotka emotka
1 maj 15:48
Damian: a Bogdanie mam pytanie Jesli nie napisze takiej formy jak ty mi właśnie pokazałes, ale dobrze narysuje wykres i zaznacze przedziały prawidłowo to uznają mi to na maturze jako dobre rozwiazanie czy niepełne
1 maj 15:52
Damian: Zadanie z ciągiem Zbadaj monotoniczność ciągu:
 (n+2)! n 
an =

 5n 
 n!(n+1)(n+2) n 
an =

 5n 
 (n+1)! (n+2)(n+3)(n+1) n!(n+1)2(n+2)(n+3) 
an+1 =

=

 5n+1 5n *5 
an n!(n+1)(n+2)n 5n * 5 5n 

=

*

=

an+1 5n n! (n+1)2(n+2)(n+3) (n+3)(n+1) 
Tylko teraz nie wiem co zrobić...emotka sprawdzic czy wynik jest ≥0 czy co....
1 maj 16:23
Michał Szczotka: monotoniczność ciągu badamy w następujący sposób an−an−1<0 gdy spełniona jest nierówność ciąg jest rosnący gdy jest sprzeczna ciąg jest malejący a gdy wychodzi nam 0 po obu stronach nierówności ciąg jest stałyemotka
1 maj 16:28
Michał Szczotka: tutaj przykładyemotka z rozwiązaniem https://matematykaszkolna.pl/strona/263.html
1 maj 16:29
Bogdan: Damianie, jeśli na rysunku zaznaczysz liczby −2 oraz 2, to musisz wcześniej je wyprowadzić rachunkowo i trzeba te rachunki pokazać.
1 maj 16:29
Damian: Rozumiem emotka juz licze dalej emotka
1 maj 16:40
Bogdan:
 (n + 2)! n 
an =

 5n 
 (n + 3)! (n + 1) (n + 2)! (n + 3) (n + 1) 
an+1 =

=

 5n+1 5 * 5n 
 (n + 2)! (n + 3) (n + 1) (n + 2)! n 
Badamy znak różnicy: an+1 − an =


=
 5 * 5n 5n 
 (n + 2)! (n + 3)(n + 2) 
=

* (

− 1) = ...
 5n 5 
Jeśli an+1 − an > 0 to ciąg an jest rosnący, jeśli an+1 − an < 0 to ciąg jest malejący.
1 maj 16:41
Damian: czyli moge zrobić tak... an+1 − an >0
1 maj 16:42
Damian: aha rozumiem emotka
1 maj 16:42
Damian: wyszło mi takie cosik....
n! (n+1)2(n+2)(n+3) − n!(n+1)(n+2) n*5n 

>0 5n * 5 >0
5n *5 
n!(n+1)(n+2) [ (n+1)(n+3) − n*5n ]>0 n!(n+1)2(n+2)(n+3) − n! (n+1)(n+2) * n5n > 0 n!(n+1)(n+2) [(n+1)(n+3) − n5n] > 0 n! (n+1)(n+2) = 0 n! =0 n=−1 n = −2 (n+1)(n+3) − n5n = 0 n=0 n2+4n+3 − n5n = 0 n2 + 4n + 3 nie ma pierw w zbiorze liczb rzeczywistych −n*5n = 0 5n > 0 −n = 0 n=0 Nie wiem czy jest dobrze... oceńcie co i jak... emotka
1 maj 16:58
Damian: mam rysować wykres wielomianu
1 maj 17:00
Michał Szczotka: nie nie emotka przy ciągach się nie rysujeemotka nie możesz z nierówności przechodzić na równość przyrównując coś do zeraemotka są 2 sposoby rozwiązywania takich zadań książkowy ten który zaproponował Bogdan albo taki bardziej nie książkowy jak ci podawałem tylko przy moim gdy coś opuszczasz to zawsze uzasadniaj dlaczego tak robisz:0
1 maj 17:37
Damian: Ale.... nie potrafie.... nie łapie
1 maj 17:47
Damian: Po prostu sie gubie ...
1 maj 17:47
Michał Szczotka: ja spadam na grilaemotka pamiętam że jakiś czas temu było parę zadanek tego typu na forum poszukajemotka ładnie rozwiązane byłyemotka jeśli nie znajdziesz to ja rozhukam to zadankoemotka
1 maj 17:50
Bogdan:
(n + 2)! (n + 3)(n + 2) 

* (

− 1) =
5n 5 
(n + 2)! (n + 3)(n + 2) − 5(n + 3)(n + 2) 

*

=
5n 5 
(n + 2)! (n + 2)! 

* (−4*(n + 3)(n + 2))= −4 *

* (n + 3)(n + 2) < 0
5*5n 5*5n 
 (n + 2)! 
ponieważ: −4 <0,

> 0, (n + 3)(n + 2) > 0, n ∊ N+
 5*5n 
Ciąg an jest malejący.
1 maj 17:55
Damian: Panie Bogdanie a nie moge wpasc skąd sie wzięła druga linijka... zamiana −1 na ułamek ale jak
1 maj 18:21
Michał Szczotka: to jest błąd każdemu zdarzają się pomyłkiemotka
1 maj 22:11
Damian: Możę pan wytłumaczyc emotka Nie moge do tego dojsc emotka
1 maj 22:11
Bogdan: Proszę wykonać działanie: x − 5x =
1 maj 22:17
Damian: x − 5x = −4x
1 maj 22:20
Bogdan: To niech x = (n + 3)(n + 2). (n + 3)(n + 2) − 5(n + 3)(n + 2) = proszę dokończyć
1 maj 22:22
Damian: emotka teraz juz wiem emotka DZIĘKUJE emotka wynik to −4(n+3)(n+2)
1 maj 22:29
Bogdan: Tak i nie ma błędu, jak sugerował Michał.
1 maj 22:33
Klara: Witamemotka poprawimy: an= U{(n+2)!*n}{5n
 (n+3)!*(n+1) 
an+1 =

 5n+1 
 (n+2)!*(n+3)(n+1) 
an+1=

 5*5n 
zatem różnica an+1 − an =
 (n+2)!*n 
= U{(n+2)!*(n+3)(n+1)}{5*5n

=
 5n 
 (n+2)! (n+3)(n+1) 
=

*(

n)=
 5n 5 
 (n+2)! n2 +5n +3 − 5n 
=

*(

=
 5n 5 
 (n+2)! n2 +3 
=

*

 5n 5 
wyrażenie ( n+2)! >0 5n >0 n2 +3 >0 5>0 więc cała róznica >0 −−− zatem ciąg jest rosnącyemotka
1 maj 22:39
Damian: nie mowiłem nic obłędzie tylko nie wiedziałem co z czego... emotka
1 maj 22:39
Bogdan: Witam Klaro, co tak późno się pojawiasz. Uwijam się tu dzisiaj jak w ukropie, no i uciekło mi n. Dziękuję za poprawienie. emotka
1 maj 23:33
Klara: Witam Bogdanie, dzisiaj Świeto Pracy Majówkę zaliczyłam emotka ...... teraz patrzę jak się uwijasz emotka Cześć pracy
1 maj 23:38
Kris_garg: Witam Zadanie (6pkt.) : Przekrój stożka wyznaczony przez wierzchołek i cięciwę podstawy jest trójkątem równobocznym o polu 163. Płaszczyzna tego przekroju tworzy z płaszczyzną podstawy stożka kąt o mierze π/4, Oblicz objętość stożka?
2 maj 10:36
Kris_garg: Zadanie (4pkt.): Wykaż że jeśli suma częściowa ciągu (an) wyraża się wzorem Sn= n(2n−3) dla n∊N, to ciąg an jest ciągiem arytmetycznym.
2 maj 10:39
Michał Szczotka: no fakt nie są trudne tylko w drugim zastanawiam się co oznacza suma częściowaemotka cienko u mnie z taką teorią ale wykazać bym wykazał
2 maj 10:42
Kris_garg: Zadanie (4pkt.) W okrąg o promieniu długości r wpisano kwadrat, w który następnie wpisano okrąg, a w ten okrąg znowu wpisano kwadrat itd. Oblicz sumę pól wszystkich wpisanych kwadratów?
2 maj 10:56
Kris_garg: Zadanie (6 pkt.): Graniastosłup prawidłowy trójkątny, w którym krawędź podstawy ma długość 12 cm, a wysokość 9 cm, przecięto płaszczyzną przechodzącą przez krawędź podstawy dolnej i środki wóch krawędzi podstawy górnej. Oblicz pole otrzymanego przekroju i miarę kąta nachylenia przekroju do płaszczyzny podstawy?
2 maj 11:08
Kris_garg: Zadanie (9 pkt.) : Rozwiąż nierówność: 2−sinx + 4−sinx + 8−sinx + ... ≥ 0,(9)
2 maj 11:11
Michał Szczotka: to z kwadratem odpada na na maturze nie ma szeregu geometrycznego ostatnie tak samo
2 maj 11:41
Krzysiek: Jezscze co do zadania z ciągiem to:
 (n+2)!*n 
an=

 5n 
 (n+2)!*(n+3)(n+1) 
an+1=

 5n*5 
 (n+2)! 
więc skąd potem przy mnożeniu jest an=

gdzie się podziało jedno n?
 5n 
 (n+3)(n+1) 
an+1=

−n tu to już w ogóle nie wiem co sięstało...
 5 
2 maj 11:51
Michał Szczotka: jak się nie wie skąd się coś wzięło to się robi po swojemu miałem to zadanie na sprawdzianie kiedyś i zrobiłem je na max pktemotka ja np nie rozumiem w rozwiązaniu Bogdana dlaczego
n+2)! (n+3)(n+2) n+2)! (n+3)(n+2)−5(n+3)(n+2) 

* (

−1)=

*(

)
5n 5 5n 5 
przecież jeśli próbował bym to rozbić to
(n+3)(n+2)−5(n+3)(n+2) (n+3)(n+2) 


−1
5 5 
ale może tylko mi się wydaje
2 maj 12:10
Bogdan: Michale, uciekło mi n. Zobacz wyżej wpis Klary (ten z czerwoną literką n).
2 maj 14:39
@Basia: Zadanie kris−garg 2−sinx + 4−sinx + 8−sinx + ... ≥ 0,(9) Lewa strona jest sumą nieskończoną ciągu geometrycznego, w którym
 1 
a1 =

 2sinx 
 1 
q =

 2sinx 
|q|<1
1 

<1
2sinx 
2sinx>1 2sinx>20 sinx>0 x∊⋃k∊ℂ(0+2kπ; π+2kπ)=⋃k∊ℂ(2kπ; 3kπ) wtedy i tylko wtedy można zastosować wzór na sumę nieskończoną dla wszystkich pozostałych x czyli x∊⋃k∊ℂ<kπ; 2kπ> nierówność jest spełniona ponieważ
 1 
q=

>1 czyli suma S=+
 2sinx 
a + > 0,(9) Prawa strona jest sumą nieskończoną ciągu 0,9 + 0,09 + 0,009+........ czyli geometrycznego, w którym a1 = 0,9 q = 0,1 dalej już sobie poradzicie
2 maj 15:15
Kris_garg: rysunekZadanie z kwadratem : d= a2 r= 1/2a2 1/2a2= r / 1/2 a2= r/2 a=r2 a1(czarna kropka) =r2 a q= 2/2 czyli P= a2 = 2r2 , q2= (2/2)2 = 1/2 gdzie |q|< 1 a1 S= −−−−−− = 2r2 * 2/1 = 4r2 1− q
3 maj 11:19