matematykaszkolna.pl
Zero pomysłów... o.O daveustro: rysunekKiedy samolot lecący ze stałą prędkością znalazł się w punkcie S, pilot zmierzył kąt widzenia wieży α oraz depresję jej podnóża β (α<β). Po przebyciu trasy ST długości 800m ponownie zmierzył depresję podnóża wieży: φ (φ>β). Zakładając, że tor lotu samolotu i wieża leżą w jednej płaszczyźnie, wyznacz wysokość h wieży AW. Nawet nie wiem jak zacząć... Co trzeba zauważyć, jak to zrobić? Mógłby ktoś rzucić jakimś pomysłem, rozwiązać pozdr
26 kwi 13:43
tim: Mogę wkleić rozw.. jeżeli nikt nie wpadnie. [Ja tylko skopiuje]]
26 kwi 13:59
@Basia: kąt STA = 180−fi kąt SAT = 180−β − (180−fi) = fi − β z tw.sinusów
ST SA SA 

=

=

sin(fi−β) sin(180−fi) sin(fi) 
 800*sin(fi) 
SA =

 sin(fi−β) 
ST AT 

=

sin(fi−β) sin(β) 
 800*sinβ) 
AT =

 sin(fi−β) 
przedłuż AW punkt przecięcia ST i przedł.AW nazwijmy B
 AB 
sin(fi) =

 AT 
z tego liczysz AB
 TB 
cos(fi) =

 AT 
z tego liczysz TB z tr.SBW masz
 BW BW 
sin(β−α) =

=

 SB ST+TB 
z tego liczysz BW h = AB−BW
26 kwi 14:01
tim: Basiu, mogę wkleić? Porównasz..
26 kwi 14:02
@Basia: Jasne, że możesz.
26 kwi 14:05
26 kwi 14:05
@Basia: Nie rozumiem 2 kroku tego rozwiązania. Dlaczego α+β+STA +SAT = 180 ? Zgodnie z rysunkiem daveustro β+STA+SAT=180 A wydaje mi się, że rysunek daveustro jest prawidłowy. Wydaje mi się bo nie bardzo wiem co to jest depresja. A już wiem. daveustro źle zaznaczył kąt α. α to kąt BSW. Czyli to wklejone przez Ciebie rozwiązanie jest prawidłowe.
26 kwi 14:17
@Basia: Ale z tego by wynikało, że depresja β to kąt ASW ? Jest tak ? Bo jeśli nie, to to wklejone też nie jest poprawne
26 kwi 14:20
@Basia: No to mi się nie zgadza. Wg mnie α = BSW β = ASW fi = ATB wtedy STA = 180−fi SAT = 180−β−(180−fi) = fi−β
ST SA AT 

=

=

sin(fi−β) sin(180−fi) sinβ 
z tego liczę SA i AT
 AB 
sin(fi) =

z tr.TBA
 AT 
 TB 
cos(fi) =

 AT 
z tego liczł AB i TB z tr.SBW
 BW BW 
tgα =

=

 SB 800+TB 
z tego liczę BW h = AB−BW ale może mylę się co do tych katów
26 kwi 14:32
daveustro: O nice emotka właśnie zjadłem obiad, już czytam, co mi tu napisaliście, ale z góry dzięki emotka
26 kwi 14:34
@Basia: Błąd: β=ASB tak to rozumiem, ale może źle.
26 kwi 14:34
daveustro: już piszę te kąty: α = kąt ASW β = kąt AST (przyjmując, że B, to punkt przecięcia się przedłużeń ST i AW, to) φ = ATB
26 kwi 14:40
@Basia: dlaczego α=ASW ? wg.mnie α=BSW przecież to kąt pod jakim pilot z poziomu SB widzi wierzchołek wieży W co do β zgadzam się z Tobą, ale w rozwiązaniu wklejonym przez Tima β=ASW i tego w tym rozwiązaniu nie rozumiem
26 kwi 14:44
daveustro: no w sumie nie wiem, dlaczego akurat tam jest α tak mam na rysunq w zadaniu emotka na te nazwy depresji osobiście wiele nie patrze, bo ładnie to właśnie na tym rysunq przedstawione emotka
26 kwi 14:51
26 kwi 14:55
@Basia: Do tego rysunku jest to pierwsze rozwiązanie jakie napisałam, ale ja się z tym rysunkiem nie zgadzam, pod warunkiem, że poprawnie napisałeś treść.
26 kwi 14:59
tim: To jest zad. z egz. maturalnego [zaraz ci dam lnk]
26 kwi 15:00
26 kwi 15:00
daveustro: Treść też ctrl+c −> ctrl+v Ale dzięki, idea jest, więc git emotka pozdr emotka
26 kwi 15:01
@Basia: A nie, jednak dobrze. kąt widzenia wieży, a nie jej wierzchołka. Czyli to pierwsze rozwiązanie jest dobre. Nie rozumiem w takim razie rozwiązania wklejonego przez Tima
26 kwi 15:02
daveustro: właśnie emotka tim, masz może wyniki do niego
26 kwi 15:02
tim: Nie emotka
26 kwi 15:03
daveustro:
26 kwi 15:03
@Basia: No to w żaden sposób w tr.STA nie będzie tak jak w tym wklejonym rozwiązaniu. Będzie tak jak napisałam.
26 kwi 15:07
daveustro: a do tego jakiś pomysł? kiedyś była jakaś zagadka z kelnerką, że się złotówka zgubiła, czy coś takiego, ale to było proste, bo kolejność rozwiązań (o ile dobrze pamiętam) była istotna a tutaj? http://alfaiomega.matematyki.w.interia.pl/grafika/ciekawostki/jakto.jpg
26 kwi 15:15
tim: To jest banalne Sprawdź sobie pochyłość
26 kwi 15:16
daveustro: ale jak... przecież podstawa ta sama długość, druga przyprostokątna to samo, więc z pola w trójkącie prostokątnym to samo wychodzi... no i nie wiem emotka o co z tą pochyłością?
26 kwi 15:19
tim: No ok są dwa trójkąty, ale! mają inną pochyłą przyłóż sobie linijkę i porównaj
26 kwi 15:20
daveustro: no to wracam do trójkąta pitagoryjskiego: a2 + b2 = (przecież) c2 więc ta przeciwprostokątna też będzie równa... czy jednak nie? (przecież nie bd linijką po monitorze jeździł )
26 kwi 15:23
tim: Nie chodzi o długość, tylko ta przyprtokątna NIE JEST prostaemotka. przyłóż linijkę.
26 kwi 15:24
@Basia: pionowa przyprostokątna zielonego nie jest identyczna; stąd
26 kwi 15:25
daveustro: no i zgłupiałem... przyprostokątne (przecież to widać po tych linijkach) są obie proste... pionowa przyprostokątna zielonego też jest taka sama (bo po 2 jednostki) więc dalej nie wiem ale przyznacie, że ciekawe emotka
26 kwi 15:28
tim: Co?
26 kwi 15:29
tim: MI CHODZI O PRZECIWPROSTOKĄTNE.. NAPRAWDĘ PRZYŁÓŻ!
26 kwi 15:29
daveustro: no przyłożyłem i dalej nie wiem (nie zauważam tam tej nieprostoliniowości) emotka ale dobra, uwierzę Ci tim na słowo to teraz na odskok od rysunków itp. http://www.edz.win.pl/tgronek/matematyka.php?get=Wyr.wymiernedlaA2.pdf emotka
26 kwi 15:33
tim: PRZECIWPROSTOKĄTNE ZIELONEGO I CZERWONEGO TRÓJKĄTA SĄ RÓŻNE (PADAJĄ POD INNYM KĄTEM, POLICZ SOBIE NP. COS, CZY COŚ) PRZEZ TO JAK CZERWONA POSZŁA DO GÓRY, ZAJMUJE TAM WIĘCEJ MIEJSCA. SIN CZERWONEGO = 3/8 SIN ZIELONEGO = 2/5 ICH PRZECIWPROSTOKĄTNE PADAJĄ POD INNYM KATEM!
26 kwi 15:33
tim: Uf.
26 kwi 15:34
daveustro:
26 kwi 15:36
tim: ROZUMIESZ?
26 kwi 15:36
tim: Skoro kąty są inne, to zmieniając kąty, zmieniasz pole, dlatego ten jeden tam jest pusty emotka
26 kwi 15:37
daveustro: no tak emotka mniej więcej, +/− ale tam chyba zamiast SIN czerwonego i zielonego, to chyba miał być TG, tak?
26 kwi 15:40
@Basia: Tim jeżeli kat się zmienił a przeciwprostokatna nie to musiała zmienić się przyprostokatna. Pionowa zielonego nie ma na górnym rysunku 2 jednostek. I tyle.
26 kwi 15:45
@Basia: Na dolnym zresztą też nie musi. Bo kto wam powiedział, że to szerokie = dwa małe ?
26 kwi 15:47
daveustro: a nie? przecież jak te grubszą podzielisz na dwie równe części, to będą 2 jednostki i będzie pasowało... w sensie nie pasowało
26 kwi 15:51
@Basia: No właśnie w tym rzecz, że nie muszą. Pomiar nawet z dokładnością do 0,5 mm. to za mało, żeby mieć pewność. A różnica kątów już da się zauważyć.
26 kwi 16:50
tim: @Basiu, więc co w końcu?
26 kwi 17:35
daveustro: w każdym bądź razie, wracając do zadania z początku, jak Wam to powychodziło? bo mi dość dziwny wynik wyszedł, a nie mam tego jak sprawdzić
26 kwi 19:58
daveustro: Na powierzchni kuli narysowano okrąg wielki (to znaczy mający środek w środku kuli) i styczny do niego okrąg o połowę krótszy. Kąt, jaki tworzą płaszczyzny zawierające te okręgi ma miarę: A) π/6 B) π/5 C) π/4 D) π/3 Zadanie pasuje do tego wczorajszego tematu: zero pomysłów... o.O O co w tym w ogóle chodzi?
27 kwi 13:42
tim: Tzn wiem, że odp D (z arkusza), ale czemu już nie.. To musi Basia, albo ktoś ze "starszyzny"
27 kwi 14:03
daveustro: Wszystkie arkusze, z których robię zadania już znasz? respect Do tego akurat mam też te odpowiedzi, ale właśnie nie rozumiem w ogóle treści ;\ To prośba do Basi, albo kogoś ze "starszyzny" emotka Mógłby ktoś wytłumaczyć? emotka
27 kwi 14:05
tim: [Pozdrowienia dla google.pl] Ja też średnio, więc się nie wypowiadam.
27 kwi 14:05
daveustro: No tak, wujek google wszystko zna
27 kwi 14:08
@Basia: rysunekczerwona kropka − szukany kąt R − promień kuli Wszystkie punkty niebieskiego okręgu leżą na powierzchni kuli, stąd OA = OC = R AC jest średnicą tego małego okręgu (o połowę krótszego) czyli AC = połowie średnicy koła wielkiego kuli czyli AC = R tr. AOC jest równoboczny ⇒ α=60 = π3
27 kwi 16:01
daveustro: To jak "starszyzno"? Uda się? plz help
27 kwi 16:02
daveustro:
27 kwi 16:02
@Basia: Ta niebieska przerywana linia to powinna być elipsa. Bo tak widzimy w rzucie okrąg. @Jakubie ! Dlaczego nie można narysować elipsy z ukośnymi średnicami ?
27 kwi 16:03
daveustro: Noo, dzięki Basia emotka Zrozumiałem, aczkolwiek sam bym na to chyba nie wpadł... Także dzięki emotka
27 kwi 16:10