matematykaszkolna.pl
JĘZYK POLSKI - POWTÓRKA DO MATURY - NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA Z LEKTUR 123: JĘZYK POLSKI − POWTÓRKA DO MATURY − NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA Z LEKTUR Cześć! Jako że sam zdaję polski podstawowy pomyślałem, że siądę i poświęcę chwilę czasu na przypomnienie sobie najistotniejszych zagadnień ze wszystkich lektur które mnie obowiązują. Jeśli chcecie pozostałe epoki to piszcie a dodam więcej. Daje przykład jak to będzie wyglądać. Może wam się spodoba i przyda. Wszak to sama esencja z 3 lat liceum i technikum emotka STAROŻYTNOŚĆ − OŚWIECENIE: 1) Sofokles − "Król Edyp": − nad człowiekiem ciąży fatum i przeznaczenie − można z nim walczyć i przed nim uciekać ale i tak poniesie się klęskę − można też przyjąć to co nas czeka z godnością − Edyp tego nie przestrzegał i poniósł klęskę 2) W. Szekspir − "Makbet": − problem dojścia do władzy − bez winy nie ma kary − natura i psychika zbrodniarza − człowiek sam decyduje o swoim losie i czynach (kontrast z "Królem Edypem") − Makbet ponosi klęskę 3) Molier − "Świętoszek": − "Świętoszek" jako komedia charakterów, czyli krytyka i ośmieszanie zachowań i charakterów bohaterów np. ślepej wiary i zaufania Orgona w stosunku do Świętoszka − "Świętoszek" jako krytyka stosunków rodzinnych, czyli ośmieszanie przesądów panujacych w odzinach np. Orgon decyduje za kogo ma wyjść jego córka − przebieg intrygi wymyślonej przez Dorynę ROMANTYZM: 1) Juliusz Słowacki − "Kordian": − cel napisania dramatu,czyli nieobecność Słowackiego w powstaniu i ostra krytyka powstańców za brak zorganizowania − Kordian jako początkowy romantyk (miłość do Laury), jego niesprecyzowane poglądy na świat i próba ich nakierowania przez Grzegorza (opowiadania o Napoleonie i bajka o Janku co psom szył buty) − podróż po Europie i poznanie zasad rządzących światem − przemiana wewnętrzna Kordiana na Mont Blanc i postanowienie podjęcie czynnej walki z zaborcą (winkielriedyzm − "Polska Winkielriedem narodów") − spisek koronacyjny, czyli rozmowa spiskowców: Podchorąży (Kordian), Ksiądz i Pochorąży, ich ostra polemika na temat zabicia króla (niemożność dogadania się) − "Kordian", jako nowy rodzaj poezji − pobudzającej i zachęcającej do walki (w przeciwieństwie do Dziadów) 2) Adam Mickiewicz − "Dziady cz. III": − nieobecność Mickiewicza w powstaniu oraz proces filaretów, jako przyczyny powstania dramatu − symboliczna przemiana Gustawa w Konrada i jej znaczenie − męczeństwo narodu polskiego na podstawie rozmów więźniów (Adolf o Cichockim, Żegota, Wasilewski, sprawa młodego Rollisona) − mała improwizacja, jako nieudane przewidywanie losów kraju − wielka improwizacja, jako przejaw troski o losy narodu, utożsamienie się z nim w cierpieniu oraz bunt przeciwko Bogu − widzenie księdza Piotra, czyli mesjanizm dramatu, kojąca rola poezji wg. Mickiewicza i "Polska jako Mesjasz narodów" − bal u senatora Nowosilcowa, czyli dwulicowość senatora i sprawa Rollisona − Salon Warszawski, czyli podział społeczeństwa polskiego oraz porównanie go przez Piotra Wysockiego do lawy (znaczenie) 3) Zygmunt Krasiński − "Nie−Boska Komedia": − geneza dramatu, czyli rozprawienei sięz poezja i polemika z ocjem na temat sensu rewolucji − dramat rodzinny, czyli Mąż, Żona, Orcio i Dziewcia − 2 rodzaje poetó − prawdziwi, błogosławienii (Orcio) i sztuczni chcący być nimi dla sławy i pieniędzy, kótrzy zatracajasię w poezji (Mąż) − dramat społeczny, czyli Hrabia Henryk, Pankracy i Leonard w Okopach Św. Trójcy − przewrót najuboższych warstw społecznych nie majacy żadnego uzasadnienia i do niczego nie dążący, a jedynie do zemsty − polemika Hrabiego Henryka z Pankracym na temat "za" i "przeciw" arystokracji − klęska Hrabiego Henryka i istateczna porażka Pankracego, który ginei widząc Chrystusa − prowidencjalizm dramatu 4) J.W. Goethe − "Cierpenia Młodego Wertera": − werteryzm, jako moda za przyczyną książki Goethego − Werter jako typowy romantyk − neisczęśliwa miłość do Lotty (która kocha Alberta) i jej skutki (samobójstwo) − rola przyrody i poezji w życi uWertera − stosunek wyższych klas społecznych do niższych na przykładzie pracy Wertera jako urzędnika − cechy Wertera jako romantyka 5) Adam Mickiewicz − "Pan Tadeusz": − geneza utworu, czyli chęć powrotu poety do czasów dzeciństwa i ucieczka od sporów emigracyjnych po upadku pwostania listopadowego − obyczaje szlachty i obrzędowość w Panu tadeuszu − spór o zamek (przebieg i skutki) − miłość Tadeusza do Zosi − Jacek Soplica, czyli buntownicz przeszłość i miłość do Wey − córki Stolnika, zabicie Stolnika i ekspiacja (zadośuczyienie) Jacka, jako emsiariusza − Ksiedza Robaka − polonez, jako symbol optymizmu, pojednania i nadziei na przyszłość
1 maj 00:06
asdf: dzięki wielkie! Na pewno mi się przyda, będziesz robić opis reszty lektur?
1 maj 00:09
kylo1303: Wrzucaj ile masz, przyda sie Tym bardziej ze zawarles informacje w przystepny sposob xD
1 maj 00:10
123: Jeśli chcecie to tak emotka Jutro znajdę chwile to dorzucę resztę emotka Po prostu siadam i piszę co pamiętam Jak coś to chodziłem do klasy mat−info
1 maj 00:12
elpe: takie moge czytać duży +
1 maj 00:12
jok: Inny świat − Grudzińskiego Jest to powieść o zagrożeniu człowieczeństwa. Opowiada o życiu więźniów w ich osobie. Sposób życia,prawa , mechanizmy które zniewalają człowieka i poniżają. Niemoralne wieziennictwo, za niemieckie nazwisko, kolor skóry. Ten kto spędził życie w łagrach stawał się złagrowany − pozbawiony jakichkolwiek wartości moralnych. "Człowiek jest ludzki w ludzkich warunkach." Głownym tematem rozmów jest jedzenie, kobiety za jedzenie oddawali swoje cnoty. Choroby to kurza ślepota, pelagra, szkorbut. Nieuleczalnie chorych więźniów odsyłano do trupiarni. "Inny świat" to opis siły i jednocześnie słabości człowieka, który stara się przeżyć w obozowych warunkach. Grudziński doszedł do wniosku, iż zniewolenie wcale nie musi oznaczać upadku człowieczeństwa i załamania zasad wiary, przeciwnie, może te wiarę wzmocnić. Tylko prawdziwa, szczera wiara mogła dać siłę do przeżycia więźniom.
1 maj 00:15
kylo1303: Najwazniejsze ze nie trzeba duzo czytac. Chociaz jednego nie jestem pewien: "− człowiek sam decyduje o swoim losie i czynach (kontrast z "Królem Edypem") " A przypadkiem nie bylo na odwrot, ze tak jak u Edypa jego los byl przepowiedziany i tak naprawde jego wybory byly tylko pozorne? Moge sie mylic bo ostatni raz z ta lektura mialem do czynienia w I klasie LO.
1 maj 00:15
123: Nie. Wiedźmy tylko były jakby "odbiciem jego złej strony" i zaproponowały mu to aby zostać królem. Do niego należała decyzja − zostać tym kim jest i zachować szacunek, czy zdobyć więcej i stracić reputacje. Wybrał to drugie a ukierunkowała go żona emotka @jok − to jak jutro dopiszę będzie wszystko emotka
1 maj 00:18
jok: @123 może wymienimy się notatkami na temat lektur? gg, e−mail...
1 maj 00:20
Basiek: Ładnie, pracowicie emotka Pocieszę Was, oboje macie po części rację. Makbet jest podobny do Edypa...., no i nie jest. Po części jest bohaterem tragicznym. Początkowo to on sam decyduje o swoim losie, on wybiera, później jednak zostaje uwikłany w machinę zbrodni i niestety, staje się marionetką w rękach losu. emotka
1 maj 00:20
fd: Dlatego nie nawidzę polskiego. Tutaj każdy ma swoją rację i nie wiadomo gdzie jest. Wszystko można inaczej interpretować, a i tak punkty są wedle klucza..Gorzej jak z pzpn...
1 maj 00:29
123: @jok Co do notatek to nigdy ich nie robię Ale jak chcesz pogadać nie ma problemu. Podeślij gg na: anton869@o2.pl emotka Odezwę się
1 maj 00:30
Basiek: No wiecie co... pff. Dziewczyny mają zawsze rację− z def.
1 maj 00:32
kylo1303: A jak dziewczyna nie ma racji patrz wyzej.
1 maj 00:34
123: Powiem tak: dziewczyny mają rację bo mają mocne argumenty ^^
1 maj 00:34
asdf:
1 maj 00:35
Basiek: Kylo− zawsze wiedziałam, że mądry z Ciebie chłopak emotka
1 maj 00:35
dariuszzplusemtak: pedulum i kwadrat szczescia chinczykow o przetworze π6
27 mar 18:43
Iwcia .: I like it . <3
25 lis 20:04
Monaiw .: Więcej lektur .!
25 lis 20:05
bezendu: Tutaj jest matematyka
25 lis 20:08
Hajtowy: 123 jak masz czas to możesz jeszcze dopisać kilka lektur emotka Np. Przedwiośnie, Lalka, Granica emotka
25 lis 21:02
Radek: No i nie dopisał lalki
26 lis 15:31
Hajtowy: halo halo 123 żyjesz?
13 sty 22:02
Marcin: Dzięki za odświeżenie tematu, przyda się
17 kwi 15:26
daras: ja tam zacząłęm czytać lektury dopiero w 4 klasie i to nie wszystkie zdążyłem, bo wolno czytam i dokładnie, żadne tam Mickiewicze ...i byłem przygotowany żeby kazdy temat nagiąć do wojny, nawet cytat z Paragrafu 22 wstawiłem, grunt to dobre nastawienieemotka
17 kwi 20:31
bezendu: Daras teraz każdy ma gotową pracę i jest trzy razy Z ZAKUJ−ZDAJ−ZAPOMNIJ
17 kwi 20:42
Bartek: Bartek
3 maj 20:27