JĘZYK POLSKI - POWTÓRKA DO MATURY - NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA Z LEKTUR
123: JĘZYK POLSKI − POWTÓRKA DO MATURY − NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA Z LEKTUR
Cześć! Jako że sam zdaję polski podstawowy pomyślałem, że siądę i poświęcę chwilę czasu na
przypomnienie sobie najistotniejszych zagadnień ze wszystkich lektur które mnie obowiązują.
Jeśli chcecie pozostałe epoki to piszcie a dodam więcej. Daje przykład jak to będzie wyglądać.
Może wam się spodoba i przyda. Wszak to sama esencja z 3 lat liceum i technikum
STAROŻYTNOŚĆ − OŚWIECENIE:
1) Sofokles − "Król Edyp":
− nad człowiekiem ciąży fatum i przeznaczenie
− można z nim walczyć i przed nim uciekać ale i tak poniesie się klęskę
− można też przyjąć to co nas czeka z godnością
− Edyp tego nie przestrzegał i poniósł klęskę
2) W. Szekspir − "Makbet":
− problem dojścia do władzy
− bez winy nie ma kary
− natura i psychika zbrodniarza
− człowiek sam decyduje o swoim losie i czynach (kontrast z "Królem Edypem")
− Makbet ponosi klęskę
3) Molier − "Świętoszek":
− "Świętoszek" jako komedia charakterów, czyli krytyka i ośmieszanie zachowań i charakterów
bohaterów np. ślepej wiary i zaufania Orgona w stosunku do Świętoszka
− "Świętoszek" jako krytyka stosunków rodzinnych, czyli ośmieszanie przesądów panujacych w
odzinach np. Orgon decyduje za kogo ma wyjść jego córka
− przebieg intrygi wymyślonej przez Dorynę
ROMANTYZM:
1) Juliusz Słowacki − "Kordian":
− cel napisania dramatu,czyli nieobecność Słowackiego w powstaniu i ostra krytyka powstańców za
brak zorganizowania
− Kordian jako początkowy romantyk (miłość do Laury), jego niesprecyzowane poglądy na świat i
próba ich nakierowania przez Grzegorza (opowiadania o Napoleonie i bajka o Janku co psom szył
buty)
− podróż po Europie i poznanie zasad rządzących światem
− przemiana wewnętrzna Kordiana na Mont Blanc i postanowienie podjęcie czynnej walki z zaborcą
(winkielriedyzm − "Polska Winkielriedem narodów")
− spisek koronacyjny, czyli rozmowa spiskowców: Podchorąży (Kordian), Ksiądz i Pochorąży, ich
ostra polemika na temat zabicia króla (niemożność dogadania się)
− "Kordian", jako nowy rodzaj poezji − pobudzającej i zachęcającej do walki (w przeciwieństwie
do Dziadów)
2) Adam Mickiewicz − "Dziady cz. III":
− nieobecność Mickiewicza w powstaniu oraz proces filaretów, jako przyczyny powstania dramatu
− symboliczna przemiana Gustawa w Konrada i jej znaczenie
− męczeństwo narodu polskiego na podstawie rozmów więźniów (Adolf o Cichockim, Żegota,
Wasilewski, sprawa młodego Rollisona)
− mała improwizacja, jako nieudane przewidywanie losów kraju
− wielka improwizacja, jako przejaw troski o losy narodu, utożsamienie się z nim w cierpieniu
oraz bunt przeciwko Bogu
− widzenie księdza Piotra, czyli mesjanizm dramatu, kojąca rola poezji wg. Mickiewicza i
"Polska jako Mesjasz narodów"
− bal u senatora Nowosilcowa, czyli dwulicowość senatora i sprawa Rollisona
− Salon Warszawski, czyli podział społeczeństwa polskiego oraz porównanie go przez Piotra
Wysockiego do lawy (znaczenie)
3) Zygmunt Krasiński − "Nie−Boska Komedia":
− geneza dramatu, czyli rozprawienei sięz poezja i polemika z ocjem na temat sensu rewolucji
− dramat rodzinny, czyli Mąż, Żona, Orcio i Dziewcia − 2 rodzaje poetó − prawdziwi,
błogosławienii (Orcio) i sztuczni chcący być nimi dla sławy i pieniędzy, kótrzy zatracajasię w
poezji (Mąż)
− dramat społeczny, czyli Hrabia Henryk, Pankracy i Leonard w Okopach Św. Trójcy − przewrót
najuboższych warstw społecznych nie majacy żadnego uzasadnienia i do niczego nie dążący, a
jedynie do zemsty − polemika Hrabiego Henryka z Pankracym na temat "za" i "przeciw"
arystokracji
− klęska Hrabiego Henryka i istateczna porażka Pankracego, który ginei widząc Chrystusa
− prowidencjalizm dramatu
4) J.W. Goethe − "Cierpenia Młodego Wertera":
− werteryzm, jako moda za przyczyną książki Goethego
− Werter jako typowy romantyk − neisczęśliwa miłość do Lotty (która kocha Alberta) i jej skutki
(samobójstwo)
− rola przyrody i poezji w życi uWertera
− stosunek wyższych klas społecznych do niższych na przykładzie pracy Wertera jako urzędnika
− cechy Wertera jako romantyka
5) Adam Mickiewicz − "Pan Tadeusz":
− geneza utworu, czyli chęć powrotu poety do czasów dzeciństwa i ucieczka od sporów
emigracyjnych po upadku pwostania listopadowego
− obyczaje szlachty i obrzędowość w Panu tadeuszu
− spór o zamek (przebieg i skutki)
− miłość Tadeusza do Zosi
− Jacek Soplica, czyli buntownicz przeszłość i miłość do Wey − córki Stolnika, zabicie Stolnika
i ekspiacja (zadośuczyienie) Jacka, jako emsiariusza − Ksiedza Robaka
− polonez, jako symbol optymizmu, pojednania i nadziei na przyszłość
1 maj 00:06
asdf: dzięki wielkie! Na pewno mi się przyda, będziesz robić opis reszty lektur?
1 maj 00:09
kylo1303: Wrzucaj ile masz, przyda sie
Tym bardziej ze zawarles informacje w przystepny sposob xD
1 maj 00:10
123: Jeśli chcecie to tak
Jutro znajdę chwile to dorzucę resztę
Po prostu siadam i piszę co
pamiętam
Jak coś to chodziłem do klasy mat−info
1 maj 00:12
elpe: takie moge czytać
duży
+
1 maj 00:12
jok: Inny świat − Grudzińskiego
Jest to powieść o zagrożeniu człowieczeństwa. Opowiada o życiu więźniów w ich osobie. Sposób
życia,prawa , mechanizmy które zniewalają człowieka i poniżają.
Niemoralne wieziennictwo, za niemieckie nazwisko, kolor skóry. Ten kto spędził życie w łagrach
stawał się złagrowany − pozbawiony jakichkolwiek wartości moralnych.
"Człowiek jest ludzki w ludzkich warunkach."
Głownym tematem rozmów jest jedzenie, kobiety za jedzenie oddawali swoje cnoty. Choroby to
kurza ślepota, pelagra, szkorbut.
Nieuleczalnie chorych więźniów odsyłano do trupiarni.
"Inny świat" to opis siły i jednocześnie słabości człowieka, który stara się przeżyć w
obozowych warunkach. Grudziński doszedł do wniosku, iż zniewolenie wcale nie musi oznaczać
upadku człowieczeństwa i załamania zasad wiary, przeciwnie, może te wiarę wzmocnić. Tylko
prawdziwa, szczera wiara mogła dać siłę do przeżycia więźniom.
1 maj 00:15
kylo1303: Najwazniejsze ze nie trzeba duzo czytac. Chociaz jednego nie jestem pewien:
"− człowiek sam decyduje o swoim losie i czynach (kontrast z "Królem Edypem") " A przypadkiem
nie bylo na odwrot, ze tak jak u Edypa jego los byl przepowiedziany i tak naprawde jego wybory
byly tylko pozorne? Moge sie mylic bo ostatni raz z ta lektura mialem do czynienia w I klasie
LO.
1 maj 00:15
123: Nie. Wiedźmy tylko były jakby "odbiciem jego złej strony" i zaproponowały mu to aby zostać
królem. Do niego należała decyzja − zostać tym kim jest i zachować szacunek, czy zdobyć więcej
i stracić reputacje. Wybrał to drugie a ukierunkowała go żona
@jok − to jak jutro dopiszę będzie wszystko
1 maj 00:18
jok: @123
może wymienimy się notatkami na temat lektur? gg, e−mail...
1 maj 00:20
Basiek: Ładnie, pracowicie
Pocieszę Was, oboje macie po części rację.
Makbet jest podobny do Edypa...., no i nie jest. Po części jest bohaterem tragicznym.
Początkowo to on sam decyduje o swoim losie, on wybiera, później jednak zostaje uwikłany w
machinę zbrodni i niestety, staje się marionetką w rękach losu.
1 maj 00:20
fd: Dlatego nie nawidzę polskiego. Tutaj każdy ma swoją rację i nie wiadomo gdzie jest. Wszystko
można inaczej interpretować, a i tak punkty są wedle klucza..Gorzej jak z pzpn...
1 maj 00:29
123: @jok
Co do notatek to nigdy ich nie robię
Ale jak chcesz pogadać nie ma problemu. Podeślij gg na:
anton869@o2.pl
Odezwę się
1 maj 00:30
Basiek: No wiecie co... pff.
Dziewczyny mają zawsze rację− z def.
1 maj 00:32
kylo1303: A jak dziewczyna nie ma racji patrz wyzej.
1 maj 00:34
123: Powiem tak: dziewczyny mają rację bo mają mocne argumenty ^^
1 maj 00:34
asdf:
1 maj 00:35
Basiek: Kylo− zawsze wiedziałam, że mądry z Ciebie chłopak
1 maj 00:35
dariuszzplusemtak: pedulum i kwadrat szczescia chinczykow o przetworze π6
27 mar 18:43
Iwcia .: I like it . <3
25 lis 20:04
Monaiw .: Więcej lektur .!
25 lis 20:05
bezendu:
Tutaj jest matematyka
25 lis 20:08
Hajtowy: 123 jak masz czas to możesz jeszcze dopisać kilka lektur
Np. Przedwiośnie, Lalka,
Granica
25 lis 21:02
Radek: No i nie dopisał lalki
26 lis 15:31
Hajtowy: halo halo
123 żyjesz?
13 sty 22:02
Marcin: Dzięki za odświeżenie tematu, przyda się
17 kwi 15:26
daras: ja tam zacząłęm czytać lektury dopiero w 4 klasie i to nie wszystkie zdążyłem, bo wolno czytam
i dokładnie, żadne tam Mickiewicze ...i byłem przygotowany żeby kazdy temat nagiąć do wojny,
nawet cytat z Paragrafu 22 wstawiłem, grunt to dobre nastawienie
17 kwi 20:31
bezendu:
Daras teraz każdy ma gotową pracę i jest trzy razy Z
ZAKUJ−ZDAJ−ZAPOMNIJ
17 kwi 20:42
Bartek: Bartek
3 maj 20:27