matematykaszkolna.pl
Pilne GEOMETRIA ANALITYCZNA: Punkty A=(−9,−3) i B=(5,5) sa wierzchołkami trójkąta prostokątnego ABC w którym AB jest przeciwprostokatna. Wyznacz współrzedne wierzchołka C wiedząc ze leży on na osi OX.
26 kwi 19:26
picia: nie wiem jakim cudem mozna stworzyc taki trojkat
26 kwi 19:33
picia: dobra, moznaemotka
26 kwi 19:34
picia: prosta prostopadla do AB przechodzaca przez punkt B.
26 kwi 19:35
Basia: wskazówka: C(x, 0) CAoCB = 0
26 kwi 19:36
GEOMETRIA ANALITYCZNA: Co mam zrobić?
26 kwi 19:38
Basia: znasz wektory ? policzyć współrzędne i zbadać dla jakiego x iloczyn skalarny = 0
26 kwi 19:51
GEOMETRIA ANALITYCZNA: Nie wiem co do mnie mówisz niestety i chyba nikt mi nie pomoże
26 kwi 20:59
Mila: Szukamy środka AB
 −9+5 5+(−3) 
S=(

,

)=(−2,1)
 2 2 
Piszemy równanie okręgu ośrodku w S i promieniu r=|SA|=|SB|=72+42 Zrób rysunek i licz. Punkty przecięcia okręgu z osią OX będą wierzchołkami Δ prostokatnego.
26 kwi 22:03
picia: @ Milakurde nie wpadlbym na toemotka nie wiem jak teraz ucza analitycznej ale mnie uczyli tak jak pisalem ze prosta prostopadla do AB a potem ze y=0 i mamy punkt.
26 kwi 22:07
Mila: Picia − każde zadanie można rozwiązać kilkoma sposobami. Ja skorzystałam z własności, że kąt wpisany oparty na średnicy jest prosty. No to piszcie mi wynik.emotka
26 kwi 22:11
picia: no wiem. ale na to bym nie wpadl. ja tego nie licze, do niczego mi to niepotrzebne
26 kwi 22:12
Mila: Geometrio? (x+2)2+(y−1)2=65 na osi OX wsp. y=0 (x+2)2+1=65 (x+2)=8 lub x+2=−8 x1=6 lubx2=−10 C1=(6,0) C2=(−10,0)
26 kwi 22:31
Basia: @Picia AB ma być przeciwprostokątną w Twoim rozwiązaniu jest przyprostokatną
26 kwi 22:39
Mila: Och, wystraszyłaś mnie Basiu, myślałam, że źle zinterpretowałam treść.
26 kwi 22:43
Basia: Witaj Mila, to nie do Ciebie, jak już chyba zauważyłaś. A swoją drogą jak ten brak wektorów komplikuje proste zadania. Z iloczynu skalarnego jakieś cztery (no może sześć) działań i po krzyku. emotka
26 kwi 22:46
Mila: Zgadza się, Basiu, wektory w geometrii analitycznej bardzo ułatwiają pracę.
26 kwi 22:52
picia: a faktycznie. zonk.
26 kwi 22:54
Gustlik: Punkty A=(−9,−3) i B=(5,5) sa wierzchołkami trójkąta prostokątnego ABC w którym AB jest przeciwprostokatna. Wyznacz współrzedne wierzchołka C wiedząc ze leży on na osi OX. Można z iloczynu skalarnego wektorów − https://matematykaszkolna.pl/strona/1629.html i https://matematykaszkolna.pl/strona/1630.html : A=(−9,−3) B=(5,5) C=(x, 0) Kąt C ma być prosty, czyli trzeba zbadać prostopadłość wektorów wychodzących z tego kąta, czyli CB i CA − ich iloczyn skalarny musi być równy 0: CB=[5−x, 5−0]=[5−x, 5] CA=[−9−x, −3−0]=[−9−x, −3] CB*CA=(5−x)(−9−x)+5*(−3)=−45−5x+9x+x2−15=x2+4x−60 CB*CA=0 − warunek prostopadłości x2+4x−60=0 Δ=256, Δ=16 x1=−10, x2=6 Odp: C=(−10, 0) v C=(6, 0)
27 kwi 00:40
Gustlik: Mila i Basia − POPIERAM ! Nie tylko brak wektorów komplikuje proste zadania, ale również brak metody wyznacznikowej rozwiązywania układów równań, brak schematu Hornera i tw. Bezouta w wielomianach oraz brak kombinatoryki w prawdopodobieństwie. Proste rzeczy, a nie wiem czemu przeniesione na rozszerzenia. A zadania na dowodzenie, czyli słynne "wykaż, że", przy których przeciętny uczeń z poziomu podstawowego dostaje białej gorączki, zawału i Bóg wie czego jeszcze, są na podstawach. Szczerze mówiąc nie pamiętam sytuacji, żeby uczeń z poziomu podstawowego u mnie zrobił samodzielnie zdanie na dowód. Muszę pomagać, bez tego nie ruszy. Tylko uczniowie z profili mat.−coś tam dają sobie z tym rade i też nie wszyscy. Wg mnie jak już coś zmieniamy to prędzej zadania na dowód należałoby przenieść na rozszerzenia, a wyznaczniki, wektory, dzielenie wielomianów, schemat Hornera i kombinatorykę zostawić na podstawach, bo z tymi zagadnieniami uczniowie z podstaw sobie, przynajmniej u mnie, nieźle radzą.
27 kwi 00:49
picia: macie absolutna racje chcialbym umiec dzialania na wektorachemotka mnie w szkole tego nie uczyli. do praktycznie kazdego zad dojde swoimi wyuczonymi metodami ale zajmuje to duzo czasu i mnie to wnerwia.
27 kwi 00:58
picia: a z analityczna przychodzili do mnie w liceum zeby im wytlumaczyc i im pomoc. masakra.
27 kwi 01:05
Gustlik: Picia zachęcam gorąco. Jakub wiele pisze tutaj o wektorach. U mnie wszyscy znają wektory, nawet do tego stopnia, że jak uczeń widzi w zadaniu dane typu A=(2, 3) i B=(4, 7) to zaczyna odruchowo rozwiązywanie zadania od obliczenia współrzędnych wektora AB. Z wektorów mozna wiele obliczyć, np. − długość odcinka, np. AB=[4−2, 7−3]=[2, 4], |AB|=22+42=20=25 zamiast stosować długi wzór na długość odcinka, − współczynnik kierunkowy prostej, na której leży wektor (i każdej prostej równoległej do niego):
 4 
a=

=2 − dzielimy współrzędną "y" wektora przez "x", z tego mozna łatwo wyznaczyć np.
 2 
równanie prostej przechodzącej przez punkty A i B, równanie prostej prostopadłej do AB i przechodzącej przez punkt o znanych wspołrzędnych, w tym symetralną odcinka i wysokość trójkąta itp., − wyznaczać równanie prostej prostopadłej do wektora, − badać prostopadłość wektorów (iloczyn skalarny albo poprzez współczynniki kierunkowe), − badać równoległość wektorów (wyznacznik=0) − obliczać pole trójkąta i innych wielokątów z wyznacznika wektorów, i wiele innych ciekawych obliczeń. Niestety teraz tego nie uczą, za to mamy "murzyńskie" metody rozwiazywania prostych zadań. I nie są to jakieś wytyczne CKE, bo CKE uznaje każde poprawnie rozwiązane zadanie,nawet jeżeli uczeń użyje metody z poziomu rozszerzonego, CKE dopuszcza również metody i wzory nie objęte podstawą programową na danym etapie kształcenia, czyli uczeń może np. obliczyć pole trójkata z całek, byleby tylko rozumowanie było prawidłowe no i oczywiście nie byłoby błedów. Winna temu jest podstawa programowa, nie bez winy są też niestety nauczyciele, którzy w większości uwielbiają długie i żmudne metody, zamiast prostych. Pozdrawiam emotka
27 kwi 01:14
picia: to sie wydaje niepojete. czy jest jakies sensowne wytlumaczenie dlaczego nie ma tego w szkolach? jak ja chodzilem do liceum (a bylo to juz sporo czasu temu) to z wektorow prawie nic nie mialem. potem czulem sie bardzo dobrze z analitycznej (w ten klasyczny sposob) i na mysl mi nie przyszlo przyswoic np wektory.
27 kwi 01:21
Gustlik: Pici, ja tego szczerze mówiąc nie kumam, ten program nauczania jest chyba napisany na kolanie, w dodatku po pijaku i na haju. Przecież co jest skomplikowanego w odjęciu dwóch wspólrzędnych? Odejmujesz x−y i y−i końca i początku, ot cała filozofia obliczania współrzędnych wektorów. A potem wiele prostych metod obliczeniowych. Dlatego zachęcam do zapoznania się z wektorami. Np: − współrzędne wektora: https://matematykaszkolna.pl/strona/1623.html , − długość wektora: https://matematykaszkolna.pl/strona/1624.html , ja tum sposobem liczę długości odcinków, bo latwiej niż tym wzorem: https://matematykaszkolna.pl/strona/1248.html , który de facto przedstawia długość wektora, tylko w dłuższej postaci, ale to jest to samo, − kierunek i zwrot wektora: https://matematykaszkolna.pl/strona/1625.html , − dodawanie wektorów: https://matematykaszkolna.pl/strona/1626.html , − odejmowanie wektorów − https://matematykaszkolna.pl/strona/1627.html , − mnożenie wektorów przez liczbę − https://matematykaszkolna.pl/strona/1628.html , − iloczyn skalarny wektorów − https://matematykaszkolna.pl/strona/1629.html , − kąt między wektorami − https://matematykaszkolna.pl/strona/1630.html , − wektor prostopadły do prostej − https://matematykaszkolna.pl/strona/1214.html , − wektor równoległy do prostej − https://matematykaszkolna.pl/strona/2302.html , − wyznacznik wektorów i wektorowa metoda obliczania pola trójkąta i innych wielokątów − https://matematykaszkolna.pl/forum/forum.py?komentarzdo=i18 . Naprawdę − żadna filozofia, proste jak konstrukcja młotka, a znacznie skraca czas rozwiązywania zadań.
27 kwi 02:28
Mila: A Geometria milczy i po co to robimy?
27 kwi 15:15