matematykaszkolna.pl
Nie mam koncepcji rozwiazania set: Zadanie 1. (2) Ile jest różnych ciągów binarnych długości k o n zerach zaczynających i kończących się jedynką? Zadanie 4. (6) Na ile sposobów można rozdzielić 30 pomarańczy (zakładamy, ze są one jednakowe) między 10 osób, jeśli rozdzielamy: a) dowolnie, b) tak, by każda osoba miała co najmniej jedną pomarańczę, c) tak, by każda osoba dostała co najmniej 3 pomarańcze?
25 kwi 19:51
Jack:
 
nawias
k−2
nawias
nawias
n
nawias
 
1)
− trzeba wybrać n miejsc dla zer. (zał. że k−2≥n)
  
 
nawias
39
nawias
nawias
10
nawias
 
4a)
  
 
nawias
29
nawias
nawias
10
nawias
 
4b)
  
4c) 10 − najpierw dajemy każdemu po trzy pomarańcze, a potem resztę czyli jedną pomarańczę dla którejś z 10 osób. dla 4 a,b wystarczy narysować 30+10−1 symboli i wybrać z nich 10. Te wybrane symbole będą odgraniczały wybrane dla kolejnych osób pomarańcze. Np. dla 5 pomarańczy i 3 osób: " | o o o | o o " − rysuję 7 znaków, pierwszy i piąty wybieram (wstawiam pionową kreską, która rozdziela mi pomarańcze). Oznacza to, że pierwszy nie dostaje nic, drugi bierze 3, a trzeci 2 pomarańcze. Zakładam tutaj, że wszystkie pomarańcze muszą być rozdane, choć nie każdy musi dostać jakąkolwiek.
26 kwi 01:06