matematykaszkolna.pl
? Anula: 2−√2 / 2 można coś takiego skrocić? bo takie można 48003 − 7200 / 4 = 12003 − 1800
24 kwi 16:14
Saizou :
2−2 2 

=1−

2 2 
24 kwi 16:15
Anula: jak mam − to nie mogę skracać? to czemu w tm wiekszym przykładzie mogę?
24 kwi 16:16
Saizou : jeśli masz w liczniku dodawanie lub odejmowanie to możesz skracać, ale zgodnie z regułami np.
86+4 

=46+2 bo skracasz mianownik z każdym wyrażeniem w liczniku
2 
24 kwi 16:18
Anula: nie rozumiememotka
24 kwi 16:18
Anula: dobra czyli jak mam np 5+3/ 5 to nie mogę skrócić bo jest pierwiastek? a jak mam 5+55 / 5 to mogę skrócić i zostaje 5
24 kwi 16:20
asdf: są inne zasady przy skracaniu dodawaniu/odejmowaniu niż przy mnożeniu emotka przy mnożeniu masz tak:
a* b b 

=

2a 2 
przy dodawaniu/odejmowaniu masz tak:
a + ba 1 + b* 1 

=

2a 2 * 1 
rozumisz ?
24 kwi 16:20
Saizou : to może inaczej musisz wyciągnąć przed nawias w liczniku taką liczbę aby mogła się ona skrócić
 86+4 2(46+2) 
z mianownikiem np.

=

mamy tutaj mnożenie więc możemy skrócić
 2 2 
=46+2
24 kwi 16:21
Anula: ale dobrze zrozumiałam? jak mam np 5+√3/ 5 to nie mogę skrócić bo jest pierwiastek? a jak mam 5+5√5 / 5 to mogę skrócić i zostaje √5
24 kwi 16:22
asdf: dobrze zrozumiałaś, ale nie zostaje sam 5, popatrz na saizou, on ma na przykładzie ja mam na niewiadomych emotka
24 kwi 16:23
Anula: bo w 1 da się skrócić tylko jeden wyraz w ilczniku a w 2 da sie dwa wyrazy wiec w drugim przykładzie moge ttak?
24 kwi 16:23
Anula: 1+5 ?
24 kwi 16:24
Saizou :
 5+55 
dobrze zrozumiałaś tylko w twoim przykładzie

=1+5 bo jak skracasz 5 z 5 to
 5 
zostaje 1
24 kwi 16:24
asdf: jesteś pewna? emotka
24 kwi 16:24
Saizou : tak pozostaje 1+5
24 kwi 16:24
Anula: bo 5/5 =1 i ten pierwiastek tak? czyli skracam wszystkie wyrazy w liczniku jeśli się da inaczej nie mogę i zostawiam po prostu?
24 kwi 16:24
asdf: yhm.
24 kwi 16:25
Anula: noo w końcu to rozumiem dziękuję wam
24 kwi 16:26
olo: p(2)−p(6)2+4p(3)
19 mar 15:41