Matura z polskiego
Basiek: Maturalna powtórka z polskiego
Dla chętnych, tak jak obiecałam.
Mamy 10 dni. To dużo czasu. Do dzieła!
24 kwi 13:03
Ajtek:
To powodzenia.
Cześć
Basiek, wiadro kawy wypite?
24 kwi 13:05
24 kwi 13:06
DZIADZIA: Czesc Basiek

wiesz co przeczuwam Dzume albo Tango
24 kwi 13:06
kacper: Polski to luz, wolę ćwiczyć matmę
24 kwi 13:10
kacper: Na maturze w tym roku będzie potop a drugi temat to jedna z lektur z dwudziestolecia
międzywojenngo. Moja ciocia jest wróżką, tak mi powiedziała a ja jej wierzę.
24 kwi 13:12
DZIADZIA: yhy Potop to ja bede miał pod pachami
24 kwi 13:13
24 kwi 13:14
Basiek: Dzieci, ja się nie sprzeczam o to, co było lub będzie. Zgadywać też nie mam zamiaru. Z
prostej przyczyny, uważam, że w 10 dni można spokojnie się do tego egzaminu przygotować od
deski, do deski.

Godzinka dziennie wystarczy

@Ajtek− herbatka.
24 kwi 13:16
24 kwi 13:19
amelka: ja 3 maja poczytam streszczenia lektur, których nie chciało mi się czytać wcześniej i
wystarczy. byle zdać, matma ważniejsza
24 kwi 13:22
Basiek: Każdy ma jakieś priorytety. Dla mnie to przez ostatnie lata była matematyka, co niewiele mi
dało. Ale z polskiego, to połowy lektur nawet streszczeń nie czytałam. Wrzucam to, bo
obiecałam. Nie trzeba przerabiać wszystkiego, można tylko część, można w ogóle... może akurat
komuś się przyda. Ciężko mi zrozumieć Wasze podejście. Ech.
24 kwi 13:26
amelka: ale spoko, bardzo fajnie, że wrzucasz

może w chwili przesytu wszystkim innym zerknę
24 kwi 13:37
piotrek: DZIADZIA:
Tanga i Dżumy nie było na maturach w maju przez ostatnie 10lat, więc jest to bardzo możliwe
24 kwi 13:40
rumpek: Tanga nie będzie − było na poprawce
24 kwi 13:41
Basiek: Będę gryźć,
życzę Wam najserdeczniej, byście się wszyscy w maju porządnie zdziwili
24 kwi 13:42
piotrek: Wszyscy się zdziwią jak dostaniemy 2 tematy z poezji i wtedy będzie tragedia...
24 kwi 13:47
amelka: może być wszystko oprócz rzeczy z romantyzmu, nienawidzę tej epoki!
24 kwi 13:48
Basiek: To właśnie o to wszystko się rozbija. Wszyscy spekulują..., a to trochę jak rosyjska ruletka.
Dlatego np. zamiast wrzucić samego Edypa− wrzuciłam filozofie, Horacego, krótki przekrój przez
wszystkich poetów Antyku i konteksty mitologiczne (częste w poezji)
24 kwi 13:49
DZIADZIA: Kochani co bedzie to bedzie sie zobaczy nie ma co sie spinac bo to jeszcze gorzej!
Ludzi bezdomnych nie było Wesela! takie wróżenie z fusów ....
24 kwi 13:50
Basiek: Mnie prześladuje Wesele.

Tego, to chyba się nauczę na pamięć

A teraz.... do nauki

Sio. Ja idę. Jak się nauczę, to powrócę, by dać dobry przykład
24 kwi 13:51
DZIADZIA: Basiek ty jak zapodasz temat to się dzieje
24 kwi 13:52
Basiek: Sama boję się tego typu reakcji lawinowych.
Czas wyłączyć: gg, fb, yt i inne takie. 10 dni, to mimo wszystko nie jest rok.

Do potem, Dzióbki, uczcie się pilnie
24 kwi 13:54
kylo1303: Basiek Jak dla mnie to chyba troche zbyt ambitnie jesli chodzi o powtorzenie wiadomosci.
Informacje odtyczace okresow i filozofii nadaja sie na zdobywanie dodatkowych walorow, a to
nie jest celem

Takze wymyslilem ze wybiore sobie jakies 10 lektur i codziennie bede
powtarzal jedna:
1. tresc
2. bohaterowie
3. problematyka
Zrobie tez male rozeznanie apropo "mozliwych lektur" to potem podam. Wiem ze to takie
strzelanie ale jednak czasami da sie cos wytypowac, a jak w typach wielu osob pojawia sie
jakas pozycja to czesto cos w tym moze byc. Poki co zeby nie pojsc spac wypilem energetyka i
zamierzam wyluzowac sie grajac, ale niedlugo wpadne i biore sie do roboty (oby).
24 kwi 17:47
kylo1303: Takie pytanko, czy chlopi na maturze obowiazuja w calosci czy tylko ktoras z czesci?
24 kwi 20:07
Basiek: Tom "Jesień", od którego zaczyna się powieść.
24 kwi 20:12
kylo1303: Okej. I zeby nie bylo, zdolalem dzisiaj przeczytac streszczenie w pigulce Ludzi bezdomnych.
Jeszcze moze chlopow czytne i bedzie git.
24 kwi 20:19
Basiek: Kyyyylooo− jest prośba, związana z Aksjomatem
24 kwi 20:22
kylo1303: Szczelaj!
24 kwi 20:25
Basiek: Zaraz mnie wiesz, trafi. Robię analityczną− zła odp. z tyłu, robię optymalizację− zad. ze
starej podstawy..., teraz mam problem z str. 163/ zad. 11. Zobacz na wykres w odpowiedziach.
Przecież ... czemu oni zaznaczyli na osi x liczbę rzutów monetą? Mamy ją podaną....4. Tam
nie powinno być "ilość orłów, które wypadły" ? −−
24 kwi 20:29
kylo1303: Zaraz zerkne i dam znac
24 kwi 20:34
Basiek: Nie spieszy się.

Możliwe, że popadam w paranoję.
24 kwi 20:34
firi: Ktoś tu jeszcze rozszerzenie z polskiego pisze?

24 kwi 20:35
rumpek: Ja pisze rozszerzony polski
24 kwi 20:36
kylo1303: Ja tez. Jak chcesz o czyms pogadac to dobrze trafiles, tutaj sa same jastrzebie z polskiego.
Jedynie Basiek odstaje (pisze maturki podstawowe na okolo 80%− slabooo)
24 kwi 20:39
kylo1303: Basiek A co do tego zadania to mysle ze masz racje. Prawdopodobienstwa sa wyliczone
dobrze, ale na osi OX raczej powinien byc podpis "ilsoc orlow" a nie ilosc rzutow.
24 kwi 20:42
Basiek: Ufff. Już myślałam, że mi odbija przez to, że cały czas trafiam na jakieś złe zadania. Ech...no
nic, dzięęęki
24 kwi 20:45
kurak: basia wrzuć na luz kto jak kto ale ty zdasz najlepiej z nas..
24 kwi 21:04
firi: 80 % to faktycznie mało...

Ja bardziej humanistą niż ścisłowcem jestem, acz jakieś tam tytuły się w Kangurach zdobywało.

Oprócz polskiego mam jeszcze na rozszerzeniu historię i WoS− ktoś chętny do powtórek?

24 kwi 21:26
Basiek: Ech, obiecałam wrzucić to tu... nie rozumiem, o co znów się rozchodzi. Sama jeszcze się nie
uczyłam. Boże, daj mi cierpliwość.

Z 20 min. wyszukiwałam te linki, żeby tu ładnie wkleić,
żeby miało ręce i nogi, zawierało cały materiał z antyku i podwaliny pod resztę epok....
I słyszę "Wrzuć na luz". Będę płakać.
24 kwi 21:30
kylo1303: Ja tez zdaje wos na rozszerzeniu. I w kangurkach tez mam sukcesy

W sumei to najwyzej 2gie
miejsce, pierwszego sie nie udalo xD
24 kwi 21:30
kylo1303: Stare dobre czasy (podstawowka). A jak wg ciebie mialyby wygladac wspolne powtorki?
24 kwi 21:31
firi: W podstawówce byłem bodajże 4. w kraju... Ale kiedy to było.


Szczerze− na wspólnym czytaniu, Wojtaszczyka "Polityki" na przykład.

Innej opcji raczej nie
ma.
24 kwi 21:34
matroz:
24 kwi 21:37
kylo1303: Ja korzystam z Operonowskiego zestawu (2 ksiazki + vademecum) + doczytywanie. Ewentualnie
pytanie sie nawzajem xD Bo przez internet ciezko sie "uczyc razem".
Gratulacje, ale jednak skoro zajales takie wysokie miejsce to nie jestes takim humanista xD
24 kwi 21:37
firi: To było daaaaawno.

Teraz priorytety się zmieniły i historia wysunęła się na I miejsce.
24 kwi 21:40
piotrek: Ja jedyne co wygrałem w kangurze to takie jakby puzzle, z których można ułożyć kostkę

(dawali wszystkim za udział

)
24 kwi 21:44
kylo1303: To tez niezle
24 kwi 21:46
Saizou : tak dla powtórki historycznej. Wyjaśnij pojęcie
interrex, vivente rege,
Co to było noc św. Bartłomieja,
Oceń politykę ostatnich Jagiellonów
24 kwi 21:48
Basiek: Ależ Was wzięło... Spokojnie.
24 kwi 21:55
Saizou : a Basiu to może dla ciebie też coś się znajdzie np. Niszcząca siła władzy na podstawie
Makbeia i jego żony?
24 kwi 21:57
firi: Te pojęcia historyczne, to tak raczej dla gimnazjum.
24 kwi 21:59
Basiek: To znajdź sobie trudniejsze...
Błażejku− co konkretnie miałabym z tym niby zrobić?
24 kwi 22:01
firi: Pytania w sumie też.

Na maturce będą w tym stylu raczej:
−Oceń stanowość i omów korporacyjność RON.
−Omów wpływ surowca kruszcowego na gospodarkę w XV wieku.
24 kwi 22:01
Saizou : dostajesz taki temat na maturze + fragmenty z Makbeta np. akt 1 scena 7 i akt 2 scena 2
(interpretacja)+ odwołaj się do całości utworu.
24 kwi 22:05
Saizou : a i nie
Błażejkuj mi tu
24 kwi 22:06
Basiek: Nakreśliłabym ...
a) Makbet−> na podstawie kontrastu: początkowo wierny poddany, pomaga Dunkanowi pokonać
zdrajcę, rycerz, kieruje się etosem rycerskim itd. −> potem: zabija, wewnętrzna przemiana,
brak skrupułów, sam staje się zdrajcą, trzeba dodać, że pierwsza zbrodnia implikuje kolejne+
dodać takie hasła jak: historia kołem się toczy, historiozofia Hegla, wspomnieć inne zbrodnie,
obsesja mycia rąk−> mówiące o stanie psychicznym Makbeta, nie wzrusza go śmierć żony,
najważniejsza staje się władza (obsesja władzy)
b) Lady Makbet−> początkowo nieczuła, zła kobieta, namawia męża do zbrodni, gdyż ważna jest dla
niej właśnie władza, kolejne zbrodnie męża ją przerastają, obsesja krwi, obłęd, umiera, należy
dodać, że zbrodnia pokazała jej "ludzką" stronę.
24 kwi 22:12
Basiek: 35 min. −> ok. 85% z klucza −> 1,5− 2 str. A4.
Historia krótka, acz pewnie prawdziwa.

Dzięki za zadanko, musiałam wygrzebać kilka faktów z
główki

....
Błażejku
24 kwi 22:16
Saizou : lecą ci punkty na braku śmierci Makbeta, ponieważ władza odprowadziła bohatera do zguby.
Ponadto brak walki Makbeta z jego kodeksem rycerskim a ambicją jaka zrodziła się po
przepowiedniach czarownic.
24 kwi 22:17
Saizou : Basiuniu może chcesz jeszcze jedno zadanie?
24 kwi 22:18
Basiek: Hm, o walce z wewnętrznym kodeksem, to bym nie wspomniała. O śmierci bym wspomniała, przy
okazji "historia kołem się toczy", pewnie bym jeszcze zarzuciła pojęciem "klamra kompozycyjna"

Nie, nie. Dziękuję

Daruję sobie
24 kwi 22:20
Saizou : takie prościutkie z biblii
24 kwi 22:20
Basiek: Ech, zarzuć. Chociaż przyznaję "Makbet", to moja popisowa rola. Ubóstwiam Szekspira.
24 kwi 22:22
Saizou : Dobry czy Surowy. Przedstaw postać Boga na podstawie Próby Abrahama, Biblijnego potopu i Męki
Pana Jezusa+ odwołaj się do całości
24 kwi 22:25
Saizou : a jak Szekspir to tylko w przekładzie Macieja Słomczyńskiego.
24 kwi 22:26
Basiek: Dokładnie. "Otello"

A ten temat... dziwny. "Niematuralny" rzekłabym.
24 kwi 22:27
Saizou : wiem, że jest nietypowy, ale właśnie w tym urok

ja osobiście ubóstwiam wszystko co jest
związanie z Biblią
24 kwi 22:29
Basiek: Dla mnie to to bardziej felieton byłby niż esej.
24 kwi 22:30
Saizou : to może zmienię temat na: Ars moriendi jako przykład realizacji kodeksu rycerza na przykładzie
Rolanda
24 kwi 22:32
Basiek: O kurczę, sztuka umierania.

*etos rycerski, walka Rolanda z niewiernymi, obrona przyjaciela,
nie chciał się wycofać etc, no i te wszystkie gesty... + chowanie miecza pod sobą (bardzo mnie
śmieszyło)

Ogólnie, takie... wypisywanie

Jak sobie to wyobrażę... tego Rolanda biegającego z mieczem po wzgórzu... jeszcze robiącego
jakieś dziwne gesty, kiedy mózg mu wypływa uszami dosłownie... . ^^
24 kwi 22:35
Saizou : brawo
Basiu masz znakomitą pamięć

i zapomniałaś o wspinaczce na górę
24 kwi 22:39
Krl: Po pierwsze− Basiek dziękuję, fajne linki, na pewno się przydadzą
Co do Makbeta: ważne wydaje mi się też, że z człowieka słabego psychicznie uległego żonie,
staje się człowiekiem naprawdę silnym i bezwzględnym. Z kazdą zbrodnią jego "moc" wzrasta.
A co do Lady to stwierdzenie że zbrodnie ukazują jej ludzką stronę nie wydaje mi się njalepsze.
Moim zdaniem ona po prostu była na to za słaba, zbrodnie ją przerosły
P.S Jeszcze raz dzięki, czekam na dalszą część
24 kwi 22:41
Basiek: No, nie. W sumie to wbiegał.

I tam jakieś aniołki były...
Ogólnie− cud, miód. Nie orientuję się, ile taka pełna zbroja ważyła, ale dużo. Więc jego bieg
pod górkę... . Czytać tego nawet nie chcę, bo to jest rodzaj fikcji, której nie toleruję.
Chociaż rozumiem, że epos miał jakieś tam wyznaczniki.
24 kwi 22:42
Saizou : a może teraz coś z języka obcego?
24 kwi 22:45
Basiek: Krl− dokładnie tak miałam swego czasu zapisane w zeszycie. (Kiedyś go odzyskam...), może
to nie jest pojęcie, które pojawiłoby się w kluczu, ale akurat się z nim zgodzę. Ona była
nieczuła, bezwzględna, nastawiona tylko na jeden cel− władzę, była− nieludzka, później
pojawiają się wyrzuty sumienia, wątpliwości, słabość, wręcz niemożność zrobienia "kolejnego
kroku". To ta ludzka strona Lady Makbet
24 kwi 22:46
Basiek: Ok.
Topic 1:
Pros and cons of having a mobile phone.
24 kwi 22:47
Saizou : ale przecież chciała dla męża jak najlepiej, przecież to ona była opanowana kiedy Makbet
majaczył i widział ducha Banka na uczcie. Co więcej chciała pomóc Makbetowi zdobyć tron
Szkocji, troszczyła się o męża, przecież zataiła ślady po jego morderstwie
24 kwi 22:49
Krl: Nowdays cell phones have become the most useful item among any of us, including children as
well. There is no doubting the benefits of mobile phones. But are they so necessary, that
teenagers cannot dispense with them at schools.? Should they be prohibited then? At my essay I
am going to consider prons and cons of using mobiles phoe at schools and decide if they should
be forbidden or not.
24 kwi 22:49
Krl: On major advantage of using cell phones is that, they enable parents to contact with their
kids, which as a result gives them assurance that their children are save and sound studying
at school. Consequently parents won’t be delightful when ban on mobile phones comes into force
24 kwi 22:50
Basiek:
Krk− zazdroszczę Ci słownictwa. Cholernie.
24 kwi 22:51
Krl: Nie moge dalej dodawać
24 kwi 22:52
Krl: Futhermore, as a result of this ban, someone would have to enforce it so it will be another
unnecessary responsibility on teacher’s shoulders which in fact would be extremaly difficult
to execute,
24 kwi 22:53
Basiek: Ile lat się uczysz ang, przepraszam? I ile h w tyg?
24 kwi 22:55
kylo1303: Ogolnie rzecz biorac mamy poprawiac bledy czy piszesz dla siebie
24 kwi 22:56
Krl: Błędów sporo będzie tak piszę dla Was w sumie
24 kwi 22:57
rumpek: kylo1303 masz już napisaną pracę z polskiego

?
24 kwi 22:58
Krl: Co jest? To forum rozpoznaje inny język?

Bo nie mogę dodać więcej
24 kwi 22:58
kylo1303: Sporo jest bledow interpunkcyjnych, kilkakrotnie za bardzo "spolszczasz" tlumaczenie.
24 kwi 22:59
Krl: Nie przeczę. Tylko czemu dodawać po ang nie mogę
24 kwi 23:00
Saizou :
I think that having a cell pohne Is usefull and necessary. You can make phone when you need it.
What more, you can send a messages and take a photo. What else? you can be in touch with
friends and relatives. But on the other hand you have to pay off a credit and spend a lot of
many. furthermore a cell phone will be not works and fautly.
Adventages and disadventages having all thngs on the World. but in my opinion a mobile phone is
irreplaceable.
24 kwi 23:01
kylo1303: rumpek Ogolnei moja sytuacja wyglada tak: jakeis 2−3tygodnie temu siadlem i napisalem
szkielet pracy (tekst czytajac zajal mi 7min− czyl itak kolo polowy) bo mialem spotkanie z
polonistka ktora miala mi powiedziec co i jak. I od tamtego spotkania nie zrobilem doslownie
nic w tym kierunku. Jedynie dzisiaj zmienilem bibliografie. Tak wiec moge powiedziec ze mam
okolo polowy. Ale jeszcze pare godzin bede musial posiedziec. Plus przeczytac Dziady 3 (albo
co bardziej prawdopodobne streszczenie szczegolowe)
24 kwi 23:01
Krl: Z
24 kwi 23:01
Basiek: Hm, ja też muszę wszystko dodawać 2x, żeby w ogóle wkleiło.
24 kwi 23:02
Krl: Jak piszę teraz to dodaje. A jak po ang to nie chce. WTF?
24 kwi 23:02
rumpek: kylo1303 moja cała praca będzie na max 8 minut

tak napisze na koło 1200 słów, i styka

z czego większość zapomnę
24 kwi 23:03
Basiek: Myślę, że chciałeś za szybko, za dużo.

Taka ochrona anty−spamerska.

A w moim przypadku nie działa, hahaha
24 kwi 23:03
Krl: Nawet jednego samego słowa nie moge po ang teraz
24 kwi 23:04
Basiek: Naughty.
24 kwi 23:04
kylo1303: "You can make phone"
"What more"
"you can send a messages and take a photo" − tlumaczenie: mozesz wysylac wiadomosci i zrobic
zdjecie (jedno).
"What else?" w rozprawce takie cos nie przejdzie, esej to wypowiedz formalna
"many"

"a cell phone will be not works and fautly"
"Adventages and disadventages having all thngs on the World." (przetlumacz to sobie

)
+ pare przecinkow
Mam nadzieje ze sie nie obrazacie ze poprawiam, ale chodzi o to zeby sie zle nie uczyc. Jesli
ktos sobie tego nei zyczy to przepraszam i wiecej nie bede.
24 kwi 23:05
Krl: Naughty
24 kwi 23:05
Krl: And how exactly they could do it? Cell phones could be easily hidden. Go through all the
pupil’s things? Or check up on them all the time which is obviously impossible. Madness.
24 kwi 23:05
Krl: Moreover, such a ban would affect on the children’s respect for teachers, becouse such a
ridiculous prohibition would be commonly broken, so kids could think that if they can not obey
in this matter why obey at all.
24 kwi 23:06
Krl: It seems important to add that that mobile phones have some useful improvements like calculator
or conveter which can speed up lessons.
24 kwi 23:06
Basiek: Some teachers are mad
24 kwi 23:06
Krl: On the other hand mobile phones could be a serious distractions for students on lessons.
Writing messages, playing mobile games, watching movies−cell phones are full of those type of
functions which could be disturbing for students and annoying for teachers as well.
24 kwi 23:08
Saizou : ja się nie obrażam
24 kwi 23:09
Krl: What is more, some of mobile functions using in the wrong wrong way can be harmfull for both
students and teachers. For example they can be use to cheat on test or to record the
teacher’s lecture which is against our law and some words taken out of context and
missunderstood could be the end of carrer of the teacher . These kind of things had happend
and it wasn’t a pleasure to anyone.
24 kwi 23:10
Basiek: Moim zdaniem... to nie jest temat rozprawki.
Pros and cons of having a mobile phone.
A Ty...."Pros and cons of having a mobile phone at school."
24 kwi 23:10
Krl: a to nie był temat?
24 kwi 23:11
Krl: Aaaa fakt rzeczywiście.
24 kwi 23:11
Krl: Trzeba będzie troszeczkę pozmieniać
24 kwi 23:11
Krl: Dobra ale dokończe ten o szkołach

Sorki
24 kwi 23:12
Krl: There are a number of assets and drawbacks of using mobile phones at schools. They can be
useful, make certain thing easier, help to contact between students and their parents or even
their teahers. Prohibition of using mobile phones would be awfully hard to enter in force.
However, they could affect the concentration of students, the variety of entertaining
functions could be a very tempting distraction. In conclusion the adavantages of using mobile
phones overcome disadvantages so ban on using cell phones at schools wouldn’t be the smartest
move.
24 kwi 23:15
Saizou : i'm going to sleep, because tomorrow I'm having a first Germany , so I said "Good night"
24 kwi 23:15
Basiek: Have a good night
24 kwi 23:17
kylo1303: ich sprache nicht Englisch (czy moze kein? ) Ich sprache Deutch!
24 kwi 23:20
Krl: A tak w skrócie o wypracowaniach na ang:
Opis osoby (4 akapity)
1. Kim jest osoba i gdzie się poznaliśmy
2. Wygląd zewnętrzny
3.Charakter, przykłady zachowań
5. Nasze odczucia dotyczące tej osoby.
Opis miejsca:
1.Powody wyboru danego miejsca
2.Ogólne info na temat miejsca
3. Szczegółowe cechy miejsca, wydarzenia związane z miejscem
4.Odczucia i myśli dotyczące tegoż miejsca
Rozprawka:
1.Wstęp (przedstawienie problemu)
2.Zalety
3.Wady
4.Podsumowanie(należy pamiętać, że to nie jest Opinion essay i nie mozna przedstawiać tu NASZEJ
opinii

!. Jeżeli wady lub zalety przewyższają drugie, to zwrotu: as we can see, it is said.
Nie piszemy I think, in my opinion etc
Warto używać strony biernej, mowy zależnej,imiesłowów
24 kwi 23:23
Basiek: Mój mózg translatuje: "Aj dont sprache Englisz". Aż mnie to śmieszy.

Ich sprEche kein Englisch.

Tak sądzę.
24 kwi 23:25
kylo1303: rumepk Jako ze juz skonczyli pisac rozprawki, moge powrocic do tematu. Wies ze jak
bedziesz mial 8−minutowa wypowiedz to baaardzoo duzo punktow ci poleci? Bo jednym z elementow
matury ustnej jest umiejetnosc zagospodarowania czasu i odpowiednie przygotowanie. Drugie to
wartosc merytoryczna pracy a trzecie to wiedza nt zrodel etc. No i jezyk wypowiedzi. To tak
ogolnie oczywiscie. Takze na starcie mozesz stracic jakeis 5 pkt. Odjac od tego inne jakies
minusiki to tak moze z 10pkt dasz rade (nie to zebym deprecjonowal twoje umiejetnosci
krasomowcze, ale staram sie obiektywnie ocenic realia w jakich sie znajdziesz). Takze moze
warto popracowac zeby te 12−13min uzyskac?
24 kwi 23:26
kylo1303: Wymawia sie E, ale nie myslalem ze moze to jest "a" z "umlaudem" (czy jakos tak)
24 kwi 23:26
24 kwi 23:30
kylo1303: Ogolnie dodam od siebie ze najlepiej pisac rozprawki. Zarowno pod wzgledem struktury jak i
zawartosci sa najlatwiejsze. Bo przy jakims opisie czy recenzji latwo sie zaciac. Co wiecej,
trzeba pamietac zeby plusow i minusow bylo mniej wiecej tyle samo (np. po 2 lub po 3). Nie
moze byc tak, ze dominuja jedne. Dobrze jest tez dac jakas "bardziej zaawansowana" gramatyke,
typu subjunctive czy inwersja (typowe dla wypowiedzi formalnych). Plus pisanie calosci pracy w
present simple tez wykazuje mala kreatywnosci i umiejetnosci jezykowe (dac jakas bierna,
okresy warunkowe czy cokoliwke). Wprowadzajac kolejne zdania nalezy unikac "firstly, secondly,
thirdly etc" .
24 kwi 23:30
kylo1303: Basiek Mozliwe

Ucze sie jezyka 3 lata a nic nie umiem, na lekcjach zazwyczaj robilem
matme albo czytalem wos. A ostatni raz na lekcji bylem jakis miesiac temu. Takze nie ma sie
czemu dziwic.
24 kwi 23:31
rumpek: Znaczy się, co ja tutaj mam dużo mówić

Taki temat po prostu wybrałem, że wiersze króciutkie
i interpretacja koło 200 słów jeden

Także, najważniejsze jest udzielenie odpowiedzi na
jakieś pytanie. Bo jak nie odpowiemy na żadne pytanie o mamy niezdaną maturę. Za samą
prezentację mamy 5pkt

[6 trzeba mieć aby zdać], czyli 15 − język z rozmową
24 kwi 23:31
Basiek: Rumpek:
LANIE WODY. Ucz się od najlepszych. (Skromnie rzekła Baśka).
24 kwi 23:32
Krl: A tak spytam przerywjąc wam, to prawda że na wszystkie politechniki i inne architektury nie
liczą pkt z matury ustnej z ang?
24 kwi 23:34
kylo1303: Chociaz prawde powiedziawszy wiekszosc tego co napisalem wyzej wzbogaci prace, ale jednak
kryteria oceny prac maturalnych sa na tyle chore ze czasami lepiej pisac najprosciej jak sie
da i uzywac zuzytych szablonow typu:
"There are many advantages and disadvantages of tratata"
Firstly....
Secondly....
first disadvantage is
second disadvantage is...
etc.
24 kwi 23:34
Basiek: Żadna szkoła nie liczy chyba.
24 kwi 23:34
kylo1303: Z tego co wiem to matury ustnej to prawie nigdzie sie nie bierze pod uwage.
24 kwi 23:35
Krl: Zgadzam się z kylo. Rozprawka najłatwiejsza utarty szablon. Ale przy wyborze tematu radzę się
kierować nie typem, lecz ile na dany temat mamy do powiedzenia.
24 kwi 23:36
Basiek: Powiem tak, ja jestem zmuszona pisać ang. rozszerzony, uczę się od LO, na poziomie podstawowym,
w życiu napisałam jedną rozprawkę. Kwestią najważniejszą jest "rozszyfrowanie" systemu. Co się
opłaca? Co nie? Jak to zrobić, żeby NIE umieć, a napisać.
24 kwi 23:36
rumpek: Matury ustnej nie, ale zdać ją trzeba
24 kwi 23:37
Krl: Wpleć 2−3 imiesłowy zastosuj stronę bierną jak pisałem wcześniej. Do tego jakaś mowa zależna i
starczy.
Zamiast pisać i Opened the door and.... piszesz Having opened the door...
24 kwi 23:38
Basiek: *Wstępu nauczę się na pamięć
* Zakończenia też.
Po środku walnę 4 argumenty. Prosto napisane.
24 kwi 23:40
elpe: Basiek a kd masz zamiar sie tego nauczyć ? w tak szalonym tempie życia jakie prowadzisz
znajdziesz czas?
24 kwi 23:42
Basiek: Jaaaasne. Dobij mnie. Łukasz− wyjdź.
Znalazłam. "A matter of considerable controversy at present is the issue of.... . Strong
arguments exist in support of both sides of this debate, which implies that it is worth
examining both points of view before reaching any conclusions" xD
24 kwi 23:47
kylo1303: I to sa wlasnie bardzo ladne zdania na wstepy

Czasem mozna dac pytanie emfatyczne ktore tez
fajnie brzmi (Why/How/What is it that bla bla bla)
24 kwi 23:52
Basiek: Od dziecka byłam germanizowana. Mój angielski nie jest... zbyt dobry.

Trochę wyrozumiałości.
A wiecie... jak trzeba, to trzeba.
24 kwi 23:54
kylo1303: To naucz sie tego wstepu co podalas na pamiec i bedzie dobrze xD Zakonczenie tez na
pamiec. I jakies >10 pkt masz zapewnione (zaleznie od argumentow ).
24 kwi 23:56
Basiek: Ee, za same argumenty jest mało punktów

Wiesz, coś napiszę. Prostymi słowy, bo prostymi, ale
używając tych "Furthemore", "According to", "Moreover", "On the other hands" ...
24 kwi 23:58
kylo1303: Basiek Jesli chcesz to mozesz podac maila to ci wysle caly zbior takich zwrotow− 32 strony
25 kwi 00:02
Basiek: Poproszę

Skąd masz? ;>
25 kwi 00:02
kylo1303: Tam masz tez zbiory tematow i podane zalety/wady, naprawde mase tego. Na przyklad znalazlem
apropo tematu o telefonach (stosuje kopiuj −wklej):
7. PROS AND CONS OF MOBILE PHONES (TECHNOLOGY AND SCIENCE)
Introduction
Pros
A mobile is just one simple way to contact the world from a place of your choice by speaking to
a pocket−size, easy−to−use device.
What is more a mobile offers access to information, internet, services, entertainment and could
even save lives.
Never has the number of analogue telephony subscribers matched the present number of mobile
phone owners which means we have all joined the global system of telecommunication.
The appealing design and latest technologies packed into a mobile add even further to its
attraction.
Cons
It is argued that mobiles might be responsible for certain serious brain disorders, tumours and
other health problems.
This simple device could easily expose its users to life threat from being knocked down by a
car in the middle of the street or if used while driving could be the reason of deadly
accidents.
Every fashion soon becomes ordinary people's addiction which is exactly the case with mobiles −
some just can't imagine life without the sacred object − they sleep with phones under their
pillow, go on holiday with the thing on, even go swimming with their latest waterproof mobile
right at hand.
Own experience / opinion
Conclusion
25 kwi 00:06
Basiek: jejumejlminiedziala@o2.pl
Z góry dziękuję.
Czy może ktoś mógłby w międzyczasie zerknąć ma str. 158 Aksjomatu, zad. 1? A potem zerknąć na
odp? NIe wiem, czy coś z moją głową już...
25 kwi 00:07
kylo1303: Oprocz takiego "omowienia" roznych tematow (chyba paredziesiat) sa tez same wyszczegolnione
wstepy, nawiazania, i wiel wiele innych. Tylko jak ja mam ci to przeslac, wrzucic na jakis
serwer czy maila podasz?
25 kwi 00:08
kylo1303: Dobra, poszlo.
25 kwi 00:10
kylo1303: A na pytanie "skad mam": od nauczyciela co prywatnie chodze. Gosc ma w komputerze baze danych
kilkudziesieciu ksiazek−podrecznikow z angielskiego, na rozne poziomy, Do tego podzielone
wszystko dzialami, poziomem etc. Oprocz tego zbior wlasnych zdan (do tlumaczenia,
parafrazowania i uzupelnianki) oraz slowek liczony w tysiacach. Takze za jego posrednictwem
mam dostep praktycznie do wszystkiego.
25 kwi 00:12
Basiek: Wzniosłabym ochy i achy..., ale naprawdę nie mam już sił.
Ale dziękuję.
25 kwi 00:19
kylo1303: A co do zadania to odpowiedz powinna byc: {−10, −7,−4,−1,1}. W ksiazce dali 2jke zamiast 1,
takze to pewnie "blad w druku".
25 kwi 00:21
Basiek: Stop.
Boże, moja głowa, moje oczy...."przy dzieleniu przez 3 dają resztę 2"
−10:3=−3r 1 , mogę się mylić.
25 kwi 00:22
Basiek: Pfff. Mało powiedziane. Nawet tego nie czytaj.
Idę spać. Mam dość.

Jutro znów zacznę myśleć, mam nadzieję
25 kwi 00:26
kylo1303: Tzn ja mam w ksiazce "przy dzieleniu przez 3 daje reszte 1"
25 kwi 00:26
Basiek: Ja mam resztę 2. Ale odpowiedzi zdaje się te same.
25 kwi 00:27
kylo1303: No to gdzies wkradl sie blad. Zapytaj wujka google, on ci odpowie
25 kwi 00:34
Basiek: W odpowiedzi najpewniej. Zresztą, to nie ma znaczenia. Zadanie, to zadanie. Nieważne jaką ma
treść/ odpowiedź. Swoją drogą, to trzeci błąd Aksjomatu dziś. Mam ochotę kogoś ukatrupić
25 kwi 00:36
kylo1303: No dobra, ja lece lulu. Jutro (tj dzisiaj) bedzie trzeba przeczytac kolejne streszczenie. I
musze mniej siedziec na forum, a wiecej robic zadan

Tymi postanowieniami koncze na dzisiaj.
Dobranoc.
25 kwi 01:40
25 kwi 22:58
Cocacola: kylo1303, czy mógłbyś mi również wysłać ten materiał z angielskiego?
Bardzo ładnie proszę
26 kwi 00:35
Cocacola: cocacola93@vp.pl ;
26 kwi 00:38
Emiha: I ja sie pisze mih366@o2.pl
Dzieki
26 kwi 00:48
kylo1303: Hmmm... niby moge to wyslac, tylko tak prosilbym zeby nie udostepniac publicznie (jakichs
linkow na forach etc), do uzytku wlasnego. Chodzi po prostu o to ze materialy sa czyjegos
autorstwa, wiec nie powinno sie ich udostepniac kazdemu.
26 kwi 01:05
kylo1303: Dobra, poszlo.
26 kwi 01:07
Basiek: A propos
Kylo− dobry materiał dydaktyczny. Dzięki.

Wgrałam sobie na czytnik i będę
sobie tam z tym chodzić... i czytać
26 kwi 01:11
kylo1303: Prosze bardzo. Jak juz wspominalem mam sporo materialow, tyle ze to juz typowo pod katem
cwiczen z danych dzialow gramatycznych. Szkoda tylko ze nie mam czasu zeby to przerobic.
Chociaz plan jest zeby po maturach wziac sei ostro do angielskiego i zdac Advance−a zeby miec
certyfikat. To by byla dobra rzecz, tylko trzeba sie przylozyc bo latwo nie jest,
26 kwi 01:15
Basiek: Przede mną jeszcze długa droga. Budzi we mnie odrazę wszystko, nad czym trzeba usiąść i
zwyczajnie, po ludzku się tego nauczyć. Czyli głównie słownictwo. A szkoda, bo język, to chyba
to, co teraz najważniejsze..., jeszcze najlepiej, żeby to był jakiś język niszowy: litewski,
fiński, czy coś w tym guście. A tu....lenistwo mnie pokonało
26 kwi 01:17
kylo1303: Nie tylko ciebie. Slowka to podstawa komunikacji, a najbardziej sie ich nie chce uczyc.
Wyjatkiem nie jestes. Gramatyke trzeba rozwiajc zeby juz przejsc z poziomu "kali jesc, kali
spac" na normalna rozmowe jak "rowny z rownym". Ja kiedys myslalem zeby w przyszlosci pouczyc
sie jakiegos chinskiego czy japonskiego. Jest to problematyczne ale wyroznia cie juz w skali
kraju. Ale poki co, to moje doswiadczenia z nauka jezykow obcych wygladaja marnie. Oprocz
angielskiego uczylem sie 1,5 roku hiszpanskiego (wszystko zapomnialem), ale w 3lo
zrezygnowalem "bo matury", niemiecki 3 lata tez nic nie umiem. Ale moze na studiach podejme
sie ponownie hiszpanskiego. Oby Bozia dala checi </sup>^
26 kwi 01:22
Basiek: Od 4−tej klasy uczę się niemieckiego... Umiem: Ich heiBe Basia.

I koniec. Wszystko myli się
z angielskim. W rok, tak samo wszystko zapomniałam. Tylko mam takie przebłyski, jak potrzebuję
coś po ang. powiedzieć, np. NIGDY nie pamiętam "expensive", bo u mnie jest "teure"

Chciałabym najpierw nauczyć się ang., a potem będę myśleć. Tylko chęci brakuje, zapału... bu.
A niemiecki... postanowiłam sobie, że jeżeli los nie spłata mi jakiegoś figla, to nigdy tego
czegoś już nie dotknę.
26 kwi 01:27
kylo1303: Co do angielskiego to po maturach moge cie wspomoc w nauce, wspolne powtarzanie.
Dawalbym tutaj (czy gdzies) zdania do tlumaczenia (parafrazowania) i bylaby burza mozgow jak je
zrobic
26 kwi 01:33
Basiek: Czekaj, czekaj... ja wspominałam, że mój angielski sięga dna?
26 kwi 01:35
kylo1303: To latwiej ci sie bedzie odbic
26 kwi 01:37
Basiek: Ech... co mi szkodzi. Ale robisz to na własne ryzyko.
26 kwi 01:42
kylo1303: E tam, najwyzej strace cierpliwosc, albo powiem ze mi internet odcinaja i wiecej mnie tutaj pod
tym nickiem nie zobaczycie

Takze nie ma sie czego bac. Przy czym mam nadzieje ze tez sie
czegos bede uczyl xD
26 kwi 01:50
Basiek: Hahaha, to teraz musisz wymyślić jeszcze inny sposób

.
Dobra, czyli kolejna sprawa na "po maturze"

Pracuj więc nad cierpliwością! Przyda się...
26 kwi 01:53
kylo1303: Coraz wiecej tych spraw "po maturze". A jeszcze trzeba sie gdzies wybrac na wakacje.
Okej, ja ide cos jeszcze poczytam, a potem do spanka bo jutro znowu wybieram sie do szkoly, i
to na 7.30. Ale trzeba pozalatwiac wszelkie sprawy. Wam tez w szkole dali "karty obiegowe"
gdzie trzeba zebrac podpisy od biblioteki, wfisty i rady rodzicow?
Dobranoc
26 kwi 02:00
Basiek: CO trzeba? ... Jej.
W sumie, ja tak samo: jutro zakończenie organizowane przez klasy drugie, trzeba zebrać
pieniążki od klasy, kupić prezent dla wychowawczyni, zamówić kwiatki...
A książki do biblioteki musieliśmy już dawno zwrócić, jakąś kartę zdrowia higienistce i jeszcze
szafkę oddać. Ogólnie... pozbyli się nas
26 kwi 02:03
Daniel: NA MATURZE PRAWDOPODOBNIE BEDZIE WESELE
mamy taka babke co co roku mowila co bedzie na maturze i trafiala, jezdzi na jakies tam
spotkania i oni tam mniej wiecej mowia co moze byc. Babka nie powiedziala nam wprost ze bedzie
Wesele, ale zeby sie lepiej przygotowac. Takze polecam przeczytac streszczenie Wesela, nic nie
tracicie, a jesli naprawde bedzie duzo zyskacie
30 kwi 11:53
Alkain: Jak ja nie lubię tej książki... Ale lepsze to niż Lalka
30 kwi 12:06
Basiek: Mam takie pytanie odnośnie "Pieśni o Rolandzie", może ktoś wie− to jest całość, czy
fragment?...
30 kwi 13:00
kylo1303: Calosc na podstawie na pewno nie obowiazuje. A co do Wesela to ja rowniez sie pod tym
podpisuje. Moja nauczycielka tez jest przewodniczaca komisji roznych (dosyc wysoko w tej ich
hierarchii) i podala tak z 5 ksiazek ktore kazdy powinien sobie przypomniec, i rowniez
podkreslila w nich Wesele jako bardziej prawdopodobna. Ale orientowac sie trzeba w wiekszosci
zeby nie walnac kardynala.
30 kwi 14:00
Kasia: a jakie jeszcze inne ksiązki podala jesli mozna wiedziec?
30 kwi 14:11
kylo1303: −Zbrodnia i kara
−Tango
−Dżuma
−Ludzie bezdomni
−Jądro ciemności
To tak jesli czegos nie pomylilem

I oczywiscie Wesele, ktore bylo na pierwszym miejscu.
30 kwi 14:21
rumpek: Tanga nie będzie było na poprawie
30 kwi 16:16
asdf: Nie znam się na polskim W OGÓLE

Ale coś mi mówi, że będzie Inny Świat
30 kwi 16:27
123: Książki, które nas obowiązują to:
A) Starożytność, Średniowiecze, Renesans, Barok, Oświecenie:
− Król Edyp
− Makbet
− Świętoszek
Romantyzm:
− Kordian
− Cierpienia Młodego Wertera
− Dziady cz. III
− Nie−Boska Komedia
Pozytywizm:
− Nad Niemnem
− Potop
− Zbrodnia i Kara
Młoda Polska:
− Chłopi
− Wesele
− Ludzie bezdomni
Dwudziestolecie Międzywojenne:
− Granica
− Przedwiośnie
− Ferdydurke
Współczesność:
− Inny Świat
− Zdążyć przed Panem Bogiem
− Tango
Jeśli ktoś zamierza ruszać poezję i analizować wiersze to do tego jeszcze poeci
30 kwi 16:40
123: Jeszcze Dżuma do "Współczesności"
30 kwi 16:41
Alkain: I chyba "Kartoteka" do współczesności, nie wiem czy obowiązuje, ale nasza nauczycielka coś
wspominała o niej i ją przerabialiśmy...
30 kwi 17:04
Angela: o "Kartotece" nic nie słyszałam, a przerobiłam wszystkie lektury

Szczerze mówiąc dopiero
dziś zaczynam przygotowania. Byle do czerwca !
30 kwi 17:34
Hary:
30 kwi 17:38
kylo1303: "Kartoteka"? Pierwsze slysze, na podstawie raczej tego nie ma.
30 kwi 17:41
Alkain: Oby bo strasznie głupie
30 kwi 17:45
TOmek: "Nad Niemnem" − jeden fragment tylko tego
30 kwi 17:48
Basiek: No cóż, może faktycznie się zagalopowałam z tym Rolandem. Dzięki

To teraz Młoda Polska
30 kwi 18:43
jok: NIECH RZYJE POLSKI

NIECH RZYJE POLSKI

LAĆ WODĘ

!
30 kwi 20:25
Basiek: Żyje, nie
żyje, nawet dla zabawy tak nie pisz.

To rani moje oczy
30 kwi 20:28
kacper: Nad Niemnem słuchałem audiobooka przez 7 godzin. O matko, co ja wtedy przeżyłem, słuchanie
kłótni o pole, zboża jakieś, dajcie spokój
30 kwi 20:31
Basiek: Nad Niemnem: fragmenty tomu III: rozmowa Andrzejowej Korczyńskiej z synem, rozmowa Benedykta
Korczyńskiego z synem.
7h....
30 kwi 20:34
kacper: Cały audiobook tyle trwał
30 kwi 20:38
Basiek: No właśnie, a przeczytanie tego: góra 20 min
30 kwi 20:38
kylo1303: A o czym w ogole jest ta rozmowa?
30 kwi 20:41
Maslanek: Rozmowa dwóch pokoleń.
Morał z tego taki, że Benedykt odpuścił karę rolnikom
30 kwi 20:43
Basiek: Kylo− właśnie nie wiem.

Ja tam kojarzę tylko grób Jana i Cecyli, czy coś.

Kształcić się trzeba mi
30 kwi 20:44
Maslanek: Kształtuj się
30 kwi 20:45
Basiek: kształcić ≠ kształtować.
Moje poczucie humoru.... cóż, jeśli miało być zabawne, nie łapię.
30 kwi 20:46
Maslanek: Nie będę z Tobą żartował

Przegryź sobie na skołatane nerwy
30 kwi 20:47
Basiek: Nie, dzięki. Na takie okazje mam Nutellę.

Btw. jak już się czepiam. Słowo "awykonalne" nie
istnieje w naszym języku
30 kwi 20:48
Maslanek: Faktycznie...
Pierwsza osoba, która mnie poprawiła

Może dlatego, że dla mnie wszystko jest wykonalne
30 kwi 20:49
Basiek: Hahhaa, teraz

dla mnie

Wiesz, tak Ci się tylko wydaje.

Możesz mi wierzyć na słowo
30 kwi 20:50
Maslanek: Młody, głupi, pełny nadziei, tak?

Centruś jesteś

Nawet jabłkiem się nie podzielisz
30 kwi 20:51
Basiek: Nie, po prostu optymista.
No cóż... jestem, trzeba sobie zasłużyć na jabłko.
30 kwi 20:54
Maslanek: Jak tak będziesz mówiła, to zacznę nimi rzucać w Ciebie. Wtedy będziesz miała szansę dobrze
zasłużyć
30 kwi 20:55
Basiek: Taaa, do tego też można się przyzwyczaić. Nie bądź taki do przodu. Mama nie mówiła, że
jedzeniem się nie rzuca?
30 kwi 20:57
Maslanek: Mama mówiła, żeby nie leżało.

Także szczerze liczę, że nie masz dziurawych rączek.
30 kwi 20:58
Basiek: Szczerze, to źle liczysz. ^^
30 kwi 20:58
Maslanek: Do tego też da się przyzwyczaić ^^
30 kwi 21:00
Basiek: Do dwóch lewych rączek? Da.
30 kwi 21:01
Maslanek: Do tego, że muszę rzucać i zaraz łapać po drugiej stronie
30 kwi 21:02
Basiek: Dobrze, że nie brakuje Ci wyobraźni
30 kwi 21:05
Maslanek: To komplement?

Albo wyobraźni, albo bezpośredniości. Brakuje za to pokory i podobno kultury
30 kwi 21:07
Basiek: Obu.

Można stwierdzić, ze komplement; jak wolisz.
Pokory? Masz wystarczająco chyba. Co do kultury, to zwyczajnie− nie mogę powiedzieć.
30 kwi 21:08
tabi: zaraz szymon na zywo
idzcie ogladac a nie matura sie przejmujecie
30 kwi 21:12
Maslanek: Też mi się wydaję, że pokory wystarczy. Ale inni mają czasem inne zdanie

.
Możesz co do kultury się odnieść chociaż częściowo

. Wystarczy tylko spojrzeć jak traktuje
innych
30 kwi 21:13
Basiek: Na forum całkiem milusio
30 kwi 21:13
Maslanek: Bo przygotowuję sobie listę pochodnych do rozwiązania.

Bo nie mam wobec kogo być agresywny
30 kwi 21:15
Basiek: Proszę, proszę, Kapturek na siłę chcę się stać złym Wilkiem.
30 kwi 21:17
Maslanek: Chcesz mnie pomyziać czy poprzedrzeźniać?
30 kwi 21:17
Basiek: Stwierdzam fakty. Nic więcej

A teraz− znikam; dzięki całodobowej przerwie od nauki i tak już dziś nie śpię
30 kwi 21:18
Maslanek: Maślankowych snów
30 kwi 21:19
Basiek: Tak, jednak brakuje Ci pokory

Miłego wieczoru
30 kwi 21:19
Maslanek:
30 kwi 21:22
30 kwi 21:59
Pimka: up
1 maj 11:02
Angela: Dobra, dobra... "Nad Niemnem" nie będzie...
1 maj 16:13
Basiek: "Nie będzie niczego"

Tego się trzymajmy.
1 maj 16:39
rumpek: cieszyłbym się jakby byli "Ludzie bezdomni"
1 maj 16:41
Basiek: Nie Judym. Nie. Ja proponuję "Pana Tadka"

Nawet nie będę narzekać.
Jezu, nie mogę dotknąć żadnej książki. Potrzebuję motywacji.

Albo jakiegoś roku czasu.
1 maj 16:43
ohayou: Wątpię by byli ,,Ludzie bezdomni'', stawiam na coś współczesnego, jak ,,Tango'', czy ,,Dżumę''.
Nie ma co się uczyć do polskiego

w sumie najważniejsze pojęcia

czasami kocham moje
położenie, bycie w klasie humanistycznej, czyli bez zmartwień o polski rozszerzony i
matematyka rozsz. do tego

, ale znów o to drugie się martwię

. Polski nie jest trudny,
wystarczy nie streszczać fragmentów i podkreślić słowa kluczowe w temacie. Najlepszy sposób na
nie robienie błędów rzeczowych to wypisanie autorów, dzieł i najważniejszych pojęć przy każdej
epoce i nauczenie się tego.. z każdego dzieła literackiego zawsze coś się pamięta
1 maj 16:49
Basiek: "z każdego dzieła literackiego zawsze coś się pamięta "
No chyba nie.
1 maj 16:50
1 maj 16:56
blogther: a teraz?
1 maj 17:05
Emi :): Ludzie do nauki, a nie na forum
1 maj 17:54
nyśka: Ja się raczej skupiam na teście, bo tam są czasami takie pytania, że szkoda słów, a na
wypracowaniu zawsze można wodę polać.
2 maj 09:36
2 maj 10:21
Basiek: Wesele
Do napisania tego utworu zainspirowało go wesele i ślub przyjaciela. W Krakowie, w pierwszym
okresie impresjonizmu, młodzież zainteresowała się światłem. Malowali często za miastem
wykorzystując elementy świetlne. Ludzie z pod Krakowskich wsi uchodzili za szczerych,
uczciwych, malowano ich portrety. Moda na styl ludowy − "ludomania" czyli bratanie się z
chłopami. Artyści skierowali się w stronę ludu, chcieli dotrzeć do ich szczerości i
moralności. W 1920 roku Boy−Żeleński napisał "Plotkę o "Weselu"" by zachować dla potomności
jak doszło do powstania tego dzieła. W "Weselu" umieścil ludzi, których znał − ich
odpowiedniki:
1. Gospodarz − Włodzimierz Tetmajer, malarz
2. Gospodyni − Anna Mikołajczykówna
3. Pan Młody − Lucjan Rydel − gaduła
4. Pani Młoda − Jadwiia Mikołajczykówna
5. Radczyni − profesor Domańska
6. Haneczka − Hanna Mikołajczykówna
7. Nos − Noskowski
8. Dziennikarz − Starzewski
9. Poeta − Kazimierz Przerwa−Tetmajer
10. Zosia i Maryna − córki lekarza − Poreńskie
11. Klimina − swatka
12. Czepiec − amant wiejski
Ślub ten był szokiem dla społeczeństwa krakowskiego. Mieszkali w Bronowicach, gdzie toczy się
akcja utworu. Skandal. Wyspiański był na tym ślubie. Fascynowała go prostota, życie zamienił w
poezję. Każda postać ma znane cechy. Prapremiera była skandalem bo sztuka była nietypowa
(gwara ludowa), wystawiono ją w Teatrze Starym. Na afiszu chciał podać prawdziwe nazwiska.
Wiele osób opuściło salę.
Akcja utworu dotyczy dwóch stanów. Inteligencji ze strony pana młodego oraz chłopstwa ze strony
panny młodej. Brak przedstawicieli arystokracji czy proletariatu. Wyróżnia się tu dwa rodzaje
scen:
1. realistyczne − osoby, bohaterowie tworzą nurt satyryczny
2. symboliczno−irracjonalne − obok realistycznej rzeczywistości występuje metafizyka,
osoby−duchy. Ukazane uczucia konkretnych osób.
Ze scen realistycznych wyczytać można stosunek Wyspiańskiego do zjawisk i uczuć.
70.1.2 Stosunek przedstawicieli inteligencji do chłopów
Zwracanie uwagi na piękno zewnętrzne. Pan Młody odnalazł tu żywą urodę, odnajduje tu życie,
spontaniczność, chodzi mu głównie o wygląd. Stylizuje się zewnętrznie (chodzi boso, z gołą
głową). Zwraca uwagę na ubiór panny młodej. Zafascynowany swym strojem, który i tak zrzuci.
Fascynacja dźwiękami muzyki ludowej. Nie zna chłopskich obyczajów, np. Dziennikarz lekceważył
chłopów. Nie zna życia na wsi. Inteligencja nie liczy się z prawami chłopskimi. Zapominają o
niedawnej przeszłości, o powodach krwawego wystąpienia chłopów. Nie interesuje go, że chłopi
są żądni władzy. Chce tylko odpoczywać. Idealizacja chłopów i ich życia wiejskiego. Myśli on,
że życie to siedzenie wśród zieleni, odnajduje tu ucieczkę od codzienności. Mówi o
pospolitości, o swym pokoleniu, że są przeklęci, ubezwłasnowolnieni, dekadenci. To co ludzie z
miasta widzą na wsi to fantastyczne poszukiwanie celu i sensu życia. Odmiany od pospolitej
części mieszczucha. Podoba im się wieś odświętna, kolorowa, bez ciężkiej pracy. Nie dociekają
marzeń chłopskich. Nie interesuje ich to. Podoba im się powierzchowność. Chłopi to widzą i
rozumieją. Czepiec widzi to nieszczere bratanie się z chłopami. Żyd też traktuje tę stylizację
za zabawę, bałamuctwo w wielkim stylu. Jest to szopka, chwilowy kaprys, znudzeni są bowiem
zwykłym życiem. Chłopi odczuwają, że nie są rozumiani, czują obcość. Chłopi nie są ufni.
Inteligencja
1. Niezdolni do czynu. Pomimo ataku chłopów na szlachtę, bawią się razem z nimi, chwilowo
zapomnieli o tym wydarzeniu.
2. Przeklinają przeszłość, ale nic nie robią. Żałują tego co było lecz nic nie robią by to
zmienić. Uważają, że poprzez przeszłość są niewolnikami.
3. Brak aktywności działania. Dziennikarz wspomina dzwon Zygmunta, stare stroje. Wszystko
uśpione. Inteligencja czeka na coś lub na kogoś.
4. Pospolici, niedojrzali politycznie. Np. Gospodarz powierza róg Jaśkowi, a to przecież on
miał na nim grać.
5. Pogarda dla współczesnych. Pokolenie skazane na degenerację, tylko sztuka, a ona też nie
jest na czasie. Poezja nie o tym co żywotne − spokojna jest. Usypia, znieczula, nie pobudza
emocji, które mają być domeną. Błahe sprawy są poruszane. Utwory są identyczne. Powierzchowna,
bezideowa, słowa bez pokrycia. Nie zmieniają się w czyn. Opieszała poezja.
Chłopi
1. Gotowi do walki, ale potrzebują przywódcy
2. Podatni na walkę chętnie będą uczestniczyyć w działaniu
3. Zawzięci, odwołują się do chlubnych kart historii
4. Zżyci ze sobą. Oczekują, że ktoś poprowadzi ich do walki. Chłop czuje potrzebę działania,
decyzję o podjęcie działań pozostawia inteligencji. Chętni do walki, ale mierzi ich apatia.
5. Uważają, że ludzi z miasta trzeba trzymać krótko by nie przejęli kontroli nad chłopami
6. Widzą własną potęgę, ale nie są przygotowani bo wartości materialne stanowią dla nich
większe znaczenie.
7. Nie umieją dobrze gospodarować i zaciągają długi
8. Nie boją się zawstydzić panów, nieufni, krytycznie nastawieni do inteligencji.
9. Otwarci, spontaniczni, szczerzy w reakcjach, garną się do wiedzy, znają swą potęgę i moc,
wartość. Garną się do działania, ale nie dorośli do czynu. Zapalni jak słoma. Trzeźwo i
realnie oceniają.
10. Skorzy do bójek, porywczy, dążą do bogactwa, stają się próżni.
Podczas wesela spotykają się dwa różne światy. Ludzie ci nie potrafią się porozumieć. Prowadzi
to do rozbieżności, do oceny przeszłości i różnego widzenia narodu. Chłopi skorzy do
działania, konkretnej walki, ale to inteligencja ma przodować bo chłopi są za słabi. "Wesele"
to satyra na współczesność. Nie zdolność do czynu całego pokolenia. Rzekomy solidaryzm.
Stylizowanie się na poszczególną modę. Pod maską przyjaźni i braterstwa kryje się niechęć,
urazy, nie zrozumienie.
70.1.3 Symbole w "Weselu"
Po koniec aktu I młoda para zaprasza na wesele chochoła, który przybywa. Jest on twórcą urojeń.
W utworze tym występują trzy rodzaje symboli:
1. rzeczy
2. postaci
3. sceny
Chochoł rzuca czar na zebranych, budzą się w nich ukryte uczucia. Uosobienia utajnionych
pragnień.
Widmo
Narzeczony Marysi, który zmarł na suchoty. Malarz francuski. Jego duch przybył na wesele.
Rozpamiętuje chwile gdy byli razem, gdy istniała między nimi jakaś więź. Jest to
upostaciowanie wnętrza Marysi. Z jednej strony cieszy się ona z jego przybycia, a z drugiej
obawia. Pogodziła się z jego śmiercią. Jest to symbol utraconej miłości. Marysia przypomina
sobie te chwile i boi się stabilizacji z mężem. Nie wie czy ma zostać z Wojtkiem,. Wesele
sprowokowało ją do tych rozważań. Raz się cieszy z przybycia ukochanego, a raz nie.
Stańczyk
Dziennikarz "Czasu" należy do organizacji "Stańczyków". Stańczyk to symbol mądrości. Głos
wewnętrzny dziennikarza. Wie on, że dziennikarz jako inteligent powinien przewodzić narodowi.
Jest też symbolem postawy patriotycznej. Ukazanie niebezpieczeństwa zaniku walki. Zarzuca
dziennikarzowi słowne deklaracje. Przyznaje się do bezczynności, obwinia za sytuację
przeszłość. Jawi się jako dekadent, pragnie śmierci i to jest jego słowna deklaracja. Stańczyk
przypomina czasy Jagiellonów. Nie wierzy w deklaracje społeczne. Dziennikarz pragnie
katastrofy by wstrząsnąć społeczeństwem, by wyrwać ich z marazmu. Cena jest świętość tradycji.
Nie widzi przyszłości dla Polski widzi, że złą obrał drogę. Stańczyk wręcza mu kaduceusz
Polski. Dziennikarz wyraża pogardę dla bratania się z ludem. Widzi fałsz solidaryzmu. Stańczyk
to jego sumienie i dla tego z ironią wręcza mu kaduceusz. Dziennikarz jako przywódca narodu.
Rycerz
Symbol honoru i patriotyzmu. Jest uosobieniem pragnień poety. Poeta ma odczucie siły.
Dekadentyzm, a poeta tęskni do mocy i siły. Rycerz jako symbol mocy, odwagi i zwycięstwa.
Zwiastun odrodzenia. Nazywa poetę nędzarzem. Poeta cierpi bo to co tworzy jest
odzwierciedleniem ducha czasu. Rycerz przypomina czasy Jagiełły. Poeta ma szansę prowadzenia
ludu do walki. Osądzona jest zdegenerowana poezja młodo polska. Poeta nie chce napisać
wielkiego dzieła. Poeta nie jest w stanie podołać przywództwu narodu. Rycerz to symbol siły
poezji oddziałującej na społeczeństwo.
Hetman
Duch hetmana Branickiego, który gardził chłopami. Symbol fałszu, zdrady, magnackiego egoizmu. I
to mu zarzuca pan młody. Hetman jest butny, dumny, dominuje nad chłopami. Polska mu nie pomoże
bo zaprzedał on kraj szatanowi. Pan młody żeniąc się z chłopką zdradził swój stan. Tłumaczy
mu, że to moda, a nie szczere bratanie się z ludem.
Upiór
Jakub Szela stanął na czele powstania chłopskiego. Jest on cały we krwi bo wielu zabił. Chce
się obmyć wodą. Dziad stara się go odpędzić. Upiór jako zimny trup. Dla Szeli ważne są dobra
materialne. Przypomina, że bratanie się chłopów i szlachty jest niedorzeczne. Jest symbolem
krwawej zemsty na panach.
Wernyhora
Ofiarowuje złoty róg gospodarzowi. Zszedł on z obrazu Matejki. Przewiduje przyszłość. Zwiastun
czynu i niepodległości.
1. Złoty róg to symbol walki, znak czynu, ma ruszyć społeczeństwo. Do walki nie dochodzi bo
gospodarz oddał róg Jaśkowi, który go gubi. Wernyhora atakuje inne powstania gdzie oczekiwano
cudu. Utracona szansa . Braterstwo i solidaryzm chłopstwa. Nie spełni się to.
2. Czapka z piór to symbol przywiązania do rzeczy błachych i matrerialnych. Ostrzeżenie by nie
przekładać wartości prywatnych nad państwowe.
3. Sznur to symbol niewoli
4. Dzwon Zygmunta symbol wielkości Polski
5. Kosy nasadzone na sztorc to mit racławicki, gotowość walki
6. Taniec chocholi symbol zniewolenia, marazmu i niemocy narodowej
Ponownie pojawia się chochoł, który jest symbolem całego narodu. Scena najbardziej smutna.
Goście weselni symbolizują naród, chata to Polska w której krzyżują się wszystkie problemy.
Osoby dramatu to symbole tradycji i przeszłości. "Wesele" to diagnoza polskiego społeczeństwa.
Końcowy taniec chochoła to kwintesencja myśli zawartej w utworze. Krzak bez życia otulony
słomą na zimę. Oznacza uśpione wartości narodu. Na wiosnę się obudzi i latem rozkwitnie, jest
to nadzieja na odzyskanie niepodległości
2 maj 18:07
psik: Mam takie pytanie. Co musiał Marlow dostarczyć do stacji Kurtza? Jakieś wyposażenie?
3 maj 18:26
Basiek: Kurtz był chory, Marlow miał go przewieść.

Ale Kurzowi się zmarło, kiedy sobie krzyczał
"Ohyda! Ohyda!" To tak w skrócie
3 maj 18:34
kacper: Była jeszcze kogoś tam żona co baraszkowała z innym.
3 maj 18:35
Isme: Jądro ciemności dla mnie to lektura o niczym.
W mojej książce krzyczał "Zgroza, zgroza, zgroza! "
3 maj 18:38
Basiek: Muszę Was zmartwić, ale nic takiego w "Jądrze ciemności" nie miało miejsca. Od jakichś 2h
jestem specjalistką w tym zakresie.

3 maj 18:38
psik: xD. A jednak krzyczał "Zgroza" Nie chcę martwić. Ale spokojnie, mi zostały 4 lektury :3
3 maj 18:39
Stres: Ciągle rosnę. if you know what i mean
3 maj 18:41
Basiek: Zależy od wydania. Moje gregowskie wydanie krzyczy "Ohyda!"

I ma wiele racji.
3 maj 18:41
kacper: Poważnie? No ale jakaś żona tam na pewno była
3 maj 18:42
Kejt: a mi został jeszcze rok..i pewnie będę sama, bo większość forumowiczów już po maturce
3 maj 18:43
Basiek: Nie, narzeczona. I kochanka− murzyńska kochanka.
Kejt− nie wiem, ile osób będzie pisać za rok, ale ja na pewno, więc sama nie będziesz
3 maj 18:44
psik: Była jakaś czarnoskóra ale nie żona raczej, narzeczona lub kochanka
3 maj 18:45
kacper: Murzyńska kochanka, to wszystko wyjaśnia
3 maj 18:46
Kejt: Ty piszesz za rok?

czy sobie żartujesz i już przewidujesz poprawkę?
3 maj 18:46
Basiek: Przewiduję replay z rozszerzeń. Zdać zamierzam już w tym roku
3 maj 18:46
psik: Basiek planujesz nie zdać? xD
3 maj 18:46
Kejt: to się nie liczy.
3 maj 18:48
Basiek: Ej, spokojnie. Jeszcze mi się w życiu nie zdarzyło czegoś nie zdać. Nie planuję takich ekscesów
jutro, żeby było jasne.
3 maj 18:48
kacper: Tylko ja jeden się domyśliłem, że chodzi o rozszerzenia, yeah
3 maj 18:51
Basiek: Interpretacja na sześć z plusem. Zdane.
Kejt− liczy się, liczy. Czy piąty, czy dziesiąty raz z rzędu, panikować będę tak samo
3 maj 18:51
3 maj 19:07
kacper: Widziałem to właśnie na facebooku
3 maj 19:10
Stres: Nie wiem po co ten Mickiewicz napisał tego Sienkiewicza skoro Boy−Żeleński był lepszy.
3 maj 19:32
3 maj 21:43
3 maj 21:50
3 maj 21:52
ICSP: oo wyspianski

dzieki za fajny audiobook wesela
3 maj 21:52
kacper: No Wesele się przyda bo jutro będzie
3 maj 21:55
niczypórow Jebiewdenko: Kebab – potrawa kuchni orientalnej. Określenie obejmuje ponad dwadzieścia odmian tej potrawy
(m.in. iskender kebab, adana kebabı czy şiş kebabı) i nie jest jednoznaczne. W Polsce słowo
kebab oznacza zazwyczaj döner kebap (po turecku ‘obracające się pieczone mięso’), czyli danie
kuchni tureckiej w postaci baraniny (może być to również mięso cielęce lub drobiowe, nigdy
wieprzowe) skrawanej z pionowego rożna z surówką i owczym serem, współcześnie przekształcone w
danie typu fast food, podawane w przaśnym chlebie, picie lub bułce z surówką warzywną oraz
różnymi sosami – łagodnymi lub ostrymi. W Niemczech potrawę tę określa się najczęściej jako
döner (po turecku ‘obraca się’), odmianę w placku lawasz zaś jako dürüm döner (‘zawinięty
döner’), turecka pizza (Türkische Pizza) lub yufka, przy czym ostatnie określenie dotyczy
niekiedy jedynie kebabu z mięsa drobiowego. Powszechne jest jedzenie kebabu razem z ayranem.
3 maj 21:58
asdf: @kacper
Czemu według Ciebie będzie Wesele?
3 maj 22:05
Maslanek: Bo co ma być innego jak nie Wesele?
3 maj 22:06
asdf: byle nie to gówno....rozumie ktoś to?
Gdyby było: Inny Świat, Dżuma to super, a Cierpienia młodego Wertera nie przeszkodzą
3 maj 22:08
Saizou : co do kebabów ja słyszałem że tylko w Polsce sprzedają go krajanie, w innych państwach to Turcy
3 maj 22:10
Mati: Panowie mam najnowsze wieści od znajomego kuriera okazało się ,że będzie Ferdydurke.
3 maj 22:13
Basiek: Może być.
Zero współczesności i normalnie wyślę CKE pocztówkę z podziękowaniami.
3 maj 22:14
Maslanek: Chyba dilera
3 maj 22:14
Mati: Piszcie co chcecie ,ale są sposoby laserowe i sami jutro się przekonacie,więcej szczegółów nie
powiem,bo kłopotów nie chce.
Pozdro i Powodzenia na Maturze.
3 maj 22:18
5gf: Prawda jest taka: wszyscy myślą, że Wesele, Dżuma itp a i tak dadzą co innego... A poza tym do
paczek nie ma wglądów a takie są super ściśle zapakowane i na miejscu sprawdzane czy nie
naruszone zostało otwarcie. Poza tym każdy arkusz jest zaklejony z boku

Pozdro...
3 maj 22:22
asdf: Jak mnie wkurza takie gadanie Matiego. "Ja coś wiem, ale nie powiem bo tak naprawdę nie
będę się bardziej poniżał..."
3 maj 22:38
Maslanek: Może ma rację...
W każdym razie dilera zawsze można zmienić
3 maj 22:39
Basiek: Przecież on bredzi.
3 maj 22:39
Maslanek: Bredzić to będziesz jutro
3 maj 22:40
Basiek: Maślanku, Skarbie, nie denerwuj Basi dziś.

Ja ciężko harowałam na spokój ducha. Bardzo
ciężko.
3 maj 22:42
Maslanek: Nie mów tak do mnie. Bo poczuje jakąś dziwną więź
3 maj 22:42
Basiek: To tak nie działa.

Nie przejmuj się.
Ty też TAK nie mów. Ja nie bredzę. Poczuję jakąś dziwną złość
3 maj 22:44
Maslanek: Nie rób tak, bo poczuję takie dziwne uczucie, że nie wyprzedzasz.
3 maj 22:45
Basiek: Ty czujesz?
3 maj 22:46
Maslanek: Jeszcze nie...
3 maj 22:50
Basiek: To ja Cię mogę kopnąć, jeśli to pomoże
3 maj 22:51
Maslanek: Raczej nie. Moje receptory czuciowe już są dość nadwyrężone. Zwyczajnie jestem życiowym kaleką
3 maj 22:53
Basiek: Bredzisz
3 maj 22:54
Maslanek: Hah...
Dobra, nie bawię się. Brakuje mi słów
3 maj 23:00
Basiek: Wreszcie, coś zbyt wygadany jesteś.

Możesz mi wierzyć na słowo, że "życiowych kalek" znam masę, nie pasujesz do schematu.
Dramatyzujesz
3 maj 23:01
rumpek: Basiek bodajże z tego co pamiętam w sobotę masz jakiś egzamin ustny

?
3 maj 23:03
Basiek: Nie. Jako, że moje nazwisko zaczyna się na "s", to mam ang. gdzieś 15/16/17. Dokładnie Ci nie
powiem.

Ustne mam dwa dni z rzędu

Większość klasy ma już w sobotę... współczuję. Nie wiecie, jak to jest z tymi zestawami?

One
są w całej Polsce inne, czy jak?
3 maj 23:05
Maslanek: Dobra. Tak sobie wmawiaj

Nie siedziałbym codziennie tu, gdybym mógł się poruszać jakoś poważniej
3 maj 23:05
rumpek: 16 masz
3 maj 23:05
rumpek: Takie same

po prostu mają koło 200 zestawów i rozsyłają
3 maj 23:05
Basiek: Hahaha. Dobra, dzięki
Rumpek za info.
Maslanek− uwierz mi, że to, że tu siedzisz− taki mądry, do przodu, wygadany i pewny
siebie− to nie jest tragedia. Twoja, ani niczyja. Powtórzę za Krasińskim (

) "Dramat
układasz". Mogłabym Ci tu dużo moralizować, ale tak na forum, zwyczajnie nie chcę.
Ale wierz mi na słowo
3 maj 23:07
rumpek: Barabara S. lat 18

− brzmi tajemniczo
3 maj 23:08
Basiek: Ej! Już w grudniu 19.
3 maj 23:09
Maslanek: Dramat sobie sam już ułożyłem.
Tylko moje wypadki nie były zależne ode mnie
3 maj 23:09
kylo1303: Czyli jestes bohaterem tragicznym?
3 maj 23:10
rumpek: Ja w lipcu
3 maj 23:10
Maslanek: Romantycznym, skoro jestem wygadany
3 maj 23:11
Basiek: Kylo, no miejże litość. Mam teraz takie dziwne myśli związane z Edypem, Makbetem.... ble.
Jeszcze XX−lecie i współczesność. Co ja tutaj robię?...
Maslanek− kiedyś mi opowiesz.
3 maj 23:12
3 maj 23:14
Maslanek: dobry policjant
prawy pedofil
lewa prawa ręka

Wątpię, żebym miał okazję, Basia
3 maj 23:16
Basiek: Chociaż współczesność... pozwól mi.

Nie chodziłam na polski już wtedy..., albo spałam.
Co do oksymoronu:
Nie ma problemu.

Jak widzisz wyrażenie, które nie ma sensu..., to znalazłeś. To ma być epitet, więc połączenie
rzeczownika z przymiotnikiem, np. suchego [przestwór] oceanu (Mickiewicz) suchy? ocean? ...
A żebyś mi do jutra nie zapomniał, to obrazowo: cicha Baśka
3 maj 23:18
kylo1303: Jestem starszy (wow). A teraz chcialem sie pozegnac i zyczyc udanej maturki. Kazdy ja r*zje*ie
z latwoscia, takze nie ma sie co martwic. Dobranoc.
3 maj 23:19
rumpek:
kylo1303 dziękujemy [ w imieniu maturzystów ] za wiarę
3 maj 23:20
Basiek: Dobranoc
Kylo. Wzajemnie.
Maslanek− nauczyłam się, że powiedzenie "nigdy nie mów nigdy" ma swoje uzasadnienie.
3 maj 23:20
rumpek: A antyteza ?
3 maj 23:21
Basiek: Zestawienie dwóch sprzecznych tez.

Wiesz no, wykluczających się na wzajem.
3 maj 23:24
rumpek: np.?
3 maj 23:24
Basiek: To dość szerokie pojęcie:
i czołgam się po ziemi, i latam po niebie
bojaźń, otuchę, ogień, lód widzę u siebie
3 maj 23:27
rumpek: ok

"cicha Baśka"

to zapamiętam
3 maj 23:28
Basiek: Domyślam się.

Jeśli chodzi o antytezy, to sama mam problem. Po prostu jeśli coś jest "dziwne", a nie jest
oksymoronem(który rozpoznaję) lub paradoksem (z którym troszkę gorzej u mnie, ale jeszcze
jeszcze), to jest antytezą

3 maj 23:29
Maslanek: Przeprowadź dowód nieprawdziwości tego powiedzenia
3 maj 23:30
rumpek: Dowód nie wprost
3 maj 23:31
Basiek: Matematycy moi drodzy, spokój

Jutro polski. Od jutra, możecie mnie zaprzęgnąć do pracy. Zero gadania. Tyyyyle do nadrobienia.
3 maj 23:32
rumpek: Dobra życzę wszystkim owocnej nauki, jeżeli ktoś się jeszcze uczy [Basiek]. Oraz trzymam kciuki
za wszystkich maturzystów. Zdamy

Powodzenia, połamania piór

na
szczęście Dobranoc
3 maj 23:32
Maslanek: Dobra. Też idę spać. Trzeba trenować świadome śnienie.

Dobranoc

Powodzenia i

na drogę.
3 maj 23:33
Maslanek: I dla Baśki

oczywiście
3 maj 23:33
Basiek: Na grobie mym chyba....
Dobranoc. Ja jeszcze raz.... wiecie− trzymam kciuki, proszę mnie nie zawieść! 60% minimum widzę
3 maj 23:35
rumpek:
100% − 60% = 40%
ok ...
3 maj 23:36
Basiek: Nie!
Rumpek 60%.

Serio.
Nie masz innej opcji, więc uśmiech na buźce i nie zawiedź mnie! Ja się tu naprawdę starałam.
3 maj 23:37
rumpek: Ok, jak Bóg da

Tymczasem

i
3 maj 23:37
3 maj 23:39
blogther: moze juz widzieliscie albo nie
3 maj 23:39