matematykaszkolna.pl
Matura rozszerzona 2011 - czerwiec rumpek: Arkusz maturalny z czerwca 2011 − CKE ROZSZERZENIE Właśnie znalazłem zadania z czerwca, przygotowane dla tych którzy nie mogli pisać w pierwszym terminie: byli chorzy lub co innego. Zadanie 1 (4pkt) Rozwiąż nierówność |2x − 4| + |x − 5| ≥ 12 Zadanie 2 (5pkt) Wyznacz wszystkie wartości parametru m, dla których równanie 2x2 − (m − 2)x − 3m = 0 ma dwa różne pierwiastki rzeczywiste x1, x2 spełniające warunek: x12 + x22 − 2x1x2 ≤ 25 Zadanie 3 (5pkt) Ciąg (a,b,c) jest geometryczny. Ciąg (3a + 3, 2b, c − 12) jest arytmetyczny i suma jego dwóch pierwszych wyrazów jest równa trzeciemu. Oblicz a,b,c. Zadanie 4 (4pkt) Rozwiąż równanie 6sin2x + 7cosx − 1 = 0, x∊<0, 2π> Zadanie 5 (4pkt) Dany jest trójkąt ostrokątny ABC o bokach długości a, b, c, i kątach α, β, γ. Wykaż, że:
b2 + c2 − a2 tgβ 

=

a2 + c2 − b2 tgα 
Zadanie 6 (3pkt) Wykaż, że nie istnieje wielomian W(x) stopnia trzeciego o współczynnikach całkowitych , który spełnia warunki W(2) = 3 i W(−2) = 2 Zadanie 7 (4pkt) Dany jest trójkąt ostrokątny ABC, w którym |AC| = 5 i |AB| = 8. Pole tego trójkąta jest równe 103. Oblicz promień okręgu opisanego na tym trójkącie. Zadanie 8 (5pkt) Punkty A = (−5,5) i C = (8,6) są przeciwległymi wierzchołkami trapezu równoramiennego ABCD w którym AB || CD. Prosta o równaniu y = 2x jest osią symetrii tego trapezu. Oblicz współrzędne wierzchołków B i D oraz pole tego trapezu. Zadanie 9 (3pkt) Przekątne trapezu ABCD przecinają się w punkcie P. Prosta równoległa do podstaw trapezu , przechodząca przez punkt P, przecina ramiona AD i BC odpowiednio w punktach M i N. Wykaż, że |MP| = |NP|. Zadanie 10 (5pkt) Dany jest kwadrat ABCD o boku równym 2. Na bokach BC i CD wybrano odpowiednio punkty E i F, różne od wierzchołków kwadratu, takie, że |CE| = |DF| = x. Oblicz wartość x, dla której pole trójkąta AEF jest najmniejsze i oblicz to pole. Zadanie 11 (4pkt) Spośród wszystkich liczb czterocyfrowych o cyfrach ze zbioru {1, 2, 3} losujemy jedną. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że suma wszystkich cyfr wylosowanej liczby jest równa 7. Zadanie 12 (4pkt) W ostrosłupie trójkątnym ABCS o podstawie ABC i wierzchołku S dane są: |AB| = |AC| = |SB| = |SC| = 9 i |AS| = |BC| = 8. Oblicz objętość tego ostrosłupa. ************************************************************************************ Jak dla mnie niektóre zadania powtarzają się z Matury 2010 roku emotka Odnośnie matury podstawowej z matematyki − to chyba jakieś żarty. Było dokładnie to co w tym roku w marcu. To co wyrabia to CKE jest niesamowite. Zadania nie są trudne, według mnie bardziej "niestandardowe" były właśnie w maju. Teraz dali klasyczne. Obstawiamy − które będzie na maturze ? ************************************************************************************
15 kwi 20:57
Ajtek: No trudne nie są, jakbym pomyśłał to może ze 4 zrobię .
15 kwi 21:02
rumpek: Najciekawsze wydaje się tylko zadanie 8, reszta klasyka emotka
15 kwi 21:03
Ajtek: Czy ja wiem czy takie ciekawe? Klasyk z prostopadłościami prostych, i odcinkami, ewentualnie wektory, jak ktoś miał.
15 kwi 21:05
rumpek: Lub okręgami
15 kwi 21:07
Ajtek: Też można
15 kwi 21:07
Święty: Jak już tak zapoczątkowałeś znajdowanie arkuszy to poszukaj tego z maja 2012 Wiesz, ile osób byłoby wdzięcznych... emotka
15 kwi 21:09
Ajtek: Dobre Święty
15 kwi 21:10
rumpek: podam w maju
15 kwi 21:10
Ajtek: rumpek byle przed 8 maja
15 kwi 21:11
Aga1.: Ale byłaby afera, ktoś podałby się do dymisji.
15 kwi 21:12
TOmek: masz do tego odpowiedzi bo chetnie sobie zrobie te mature?
15 kwi 21:14
rumpek: emotka
15 kwi 21:14
rumpek: Robimy
15 kwi 21:14
rumpek: Zadanie 11 − − − − (4 cyfrowa) Ω = 3 * 3 * 3 * 3 = 34 = 81 Zdarzenie sprzyjające: A = (2, 2, 2, 1) ∨ (3, 2, 1, 1) 1o (2, 2, 2, 1) = 1 * 4 = 4 możliwości 2o Wypiszmy dla ułatwienia wszystkie pary: (1, 1, 2, 3) ; (1, 1, 3, 2) ; (1, 2, 3, 1) ; (1, 3, 2, 1) ; (1, 2, 1, 3); (1, 3, 1, 2); (3, 2, 1, 1) ; (2, 3, 1, 1) ; (3, 1, 1, 2) ; (2, 1, 1, 3) ; (3, 1, 2, 1); (2, 1, 3, 1); A = 4 + 12 = 16
 16 
P(A) =

 81 
Lub można było bez wypisywania: |A| = 4 * 3 * 1 * 1 + 4 * 1 * 1 * 1 = 16 emotka
15 kwi 21:15
TOmek: masz do tego odpowiedzi bo chetnie sobie zrobie te mature?
15 kwi 21:15
Ajtek: Róbcie, mi się nie chce emotka.
15 kwi 21:15
rumpek: rysunek Zadanie 9 Oznaczenia takie jak na rysunku. Wpierw udowodnię, że trójkąty △APD i △BPC mają równe pola. Nie jest to trudne, bowiem:
 1 
P△ABD =

* |AB| * h
 2 
 1 
P△ABC =

* |AB| * h, stąd już wynika, że:
 2 
P△ABP + P△APD = P△APB + P△BPCP△APD = P△BPC Wystarczy teraz porównać pola pozostałych trójkątów:
 1 1 
P△APD = P△AMP + P△PMD =

* |MP| * |MA| +

* |MP| * |DJ| =
 2 2 
 1 1 
=

* |MP| ( |MA| + |DJ| ) =

* |MP| * h
 2 2 
 1 1 
P△BPC = P△BPN + P△NPC =

* |NP| * |CH| +

* |NP| * |BF| =
 2 2 
 1 
=

* |NP| * h
 2 
Skoro tak jak wykazałem tamte pola są równe, zatem:
1 1 

* |MP| * h =

* |NP| * h
2 2 
|MP| = |NP| c.n.u. emotka [można też zrobić z podobieństwa trójkątów]
15 kwi 21:27
rumpek: rysunek Zadanie 7 1o
 1 
P =

* a * b * sinα
 2 
103 = 5 * 4 * sinα 103 = 20sinα
3 

= sinα
2 
α = 60o (bo kąty ostre same, gdyby nie było informacji trzeba rozpatrywać jeszcze jeden kąt emotka ) 2o Tw. cosinusów x2 = 52 + 82 − 2 * 8 * 5 * cosα
 1 
x2 = 25 + 64 − 80 *

 2 
x2 = 89 − 40 x2 = 49, x∊R+ x = 7 3o Tw. sinusów
 x 
2R =

 sinα 
 7 
2R =

 
3 

2 
 
 14 
2R =

/ : 2
 3 
 143 73 
R =

=

 6 3 
15 kwi 21:33
rumpek: Zadanie 1 |2x − 4| + |x − 5| ≥ 12 1o x∊(−, 2) −(2x − 4) − (x − 5) ≥ 12 −2x + 4 − x + 5 ≥ 12 −3x ≥ 3 x ≤ −1 x∊(−; −1> 2o x∊<2, 5) (2x − 4) − (x − 5) ≥ 12 2x − 4 − x + 5 ≥ 12 x ≥ 11 ∅ 3o x∊<5, +) (2x − 4) + (x − 5) ≥ 12 2x − 4 + x − 5 ≥ 12 3x ≥ 21 / : 3 x ≥ 7 x∊<7, +) 4o Suma rozwiązań: x∊(−, −1>U<7, +)
15 kwi 21:38
Godzio: rumpek z tego co widzę, to 100% z rozszerzenia to pewniak u Ciebie
15 kwi 21:40
TOmek: zad. 5 NIestety nie zrobie obraza bo mi sie wiesza, ale łatwo jest sobie narysować c2=b2+a2−2ab*cosβ ⇒ 2ab*cosβ=b2+a2−c2 a2=c2+b2−2cb*cosγ ⇒ 2cb*cosγ =c2+b2 − a2 b2=c2+a2−2ca*cosα ⇒ 2ca*cosα= c2+a2−b2
 tgβ 
sinα 

cosα 
 sinα cosβ 
przekształcam sobie

=

=

*

 tgα 
sinβ 

cosβ 
 cosα sinβ 
z tw. sinusów
b c 

=

sinα sinβ 
 sinα*c 
sinβ*b=sinα*c ⇒sinβ=

 b 
 sinα cosβ 
podstawiam to do tego:

*

 cosα sinβ 
 sinα cosβ 
i to sie równa

*

z tego mamy
 cosα 
sinα*c 

b 
 
cosβ*b 

rozszerzam ułamek o (2a)
cosα*c 
tgβ cosβ*2ba b2+a2−c2 

=

=

tgα cosα*2ca c2+a2−b2 
albo źle przepisałes treść zadania, albo mój dowód jest kijowy
15 kwi 21:45
rumpek: Zadanie 2 2x2 − (m − 2)x − 3m = 0
Δ > 0  
x12 + x22 − 2x1x2 ≤ 25
1o Δ > 0 Δ = (m − 2)2 + 24m = m2 − 4m + 4 − 24m = m2 + 20m + 4 > 0 Δm = 20 * 20 − 16 = 400 − 16 = 384 ⇒ Δm = 384 = 86
 −20 − 86 
m1 =

= −10 − 46
 2 
 −20 + 86 
m2 =

= 46 − 10
 2 
m∊(−; −10 − 46)U(46 −10; +) 2o x12 + x22 − 2x1x2 ≤ 25 x12 + x22 = (x1 + x2)2 − 2x1x2 (x1 + x2)2 − 4x1x2 ≤ 25
 m − 2 
(

)2 + 2 * 3m ≤ 25
 2 
m2 − 4m + 4 

+ 6m ≤ 25 / * 4
4 
m2 − 4m + 4 + 24m ≤ 100 m2 + 20m − 96 ≤ 0 Δm = 400 + 384 ⇒ 784 ⇔ Δm = 28
 −20 − 28 
m1 =

= −24
 2 
 −20 + 28 
m2 =

= 4
 2 
m∊<−24;4> 3o Część wspólna: m∊<−24; −10 − 46; 46 − 10; 4> Straszne pierwiastki
15 kwi 21:49
rumpek: 100% nie będzie na bank, robię głupie błędy w obliczeniach
15 kwi 21:50
TOmek: dawaj zadanie 5
15 kwi 21:50
rumpek: Poprawka: m∊<−24; −10 − 46) U (46 − 10; 4>
15 kwi 21:51
rumpek: Ok, momencik emotka
15 kwi 21:51
rumpek: Przecież dobrze masz emotka
15 kwi 21:52
rumpek: Aj jednak nie masz dobrze zaraz obadamy
15 kwi 21:53
rumpek: rysunek Zadanie 5 Tw. cosiunsów: a2 = b2 + c2 − 2bccosα b2 = a2 + c2 − 2accosβ 2bccosα = b2 + c2 − a2
 b2 + c2 − a2 
cosα =

 2bc 
2accosβ = a2 + c2 − b2
 a2 + c2 − b2 
cosβ =

 2ac 
cosα 
b2 + c2 − a2 

2bc 
 

=

=
cosβ 
a2 + c2 − b2 

2ac 
 
 b2 + c2 − a2 2ac 
=

*

=
 2bc a2 + c2 − b2 
 a(b2 + c2 − a2) 
=

 b(a2 + c2 − b2) 
******************************************************************************************* Tw. sinusów:
 a a 
2R =

⇒ 2Rsinα = a / : 2R ⇔ sinα =

 sinα 2R 
 b b 
2R =

⇒ 2Rsinβ = b / : 2R ⇔ sinβ =

 sinβ 2R 
tgβ 
 sinβ 

 cosβ 
 sinβcosα 

=

=

tgα 
sinα 

cosα 
 sinαcosβ 
*******************************************************************************************
 sinβ 
b 

2R 
 b 2R b 
1o

=

=

*

=

 sinα 
a 

2R 
 2R a a 
 tgβ b cosα 
2o

=

*

=
 tgα a cosβ 
 b a(b2 + c2 − a2) 
=

*

=
 a b(a2 + c2 − b2) 
 b2 + c2 − a2 
=

 a2 + c2 − b2 
c.n.u. emotka
15 kwi 22:06
rumpek: Pomyliłeś się w tw. sinusów emotka
15 kwi 22:06
TOmek: ale jakies punkty bym utarał
15 kwi 22:10
rumpek: obstawiam, że koło 3 emotka
15 kwi 22:11
TOmek: rumpek jesli jest podane "o bokach długości a, b, c, i kątach α, β, γ." to chyba ma znaczenie gdzie umiescimy kąty
15 kwi 22:14
kylo1303: Zadanie 6 W(x)=ax3+bx2+cx+d, gdzie a,b,c,d∊C W(2)=8a+4b+2c+d=3 W(−2)=−8a+4b−2c+d=2 +−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− 8b+2c=5 //:2 4b+c=2,5
 1 
c=2 +

− 4b
 2 
 1 
c= 2−4b +

|| 2−4b=k, k∊C
 2 
 1 
c=k +

−> z tego wynika ze c nie nalezy do calkowitych
 2 
15 kwi 22:16
TOmek: zad.3 w(x)=ax3+bx2+cx+d w(2)=8a+4b+2c+d=3 w(−2)=−8a+4b−2c+d=2 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− dodaje stronami 4b+2d=6 ⇒ 2b=3−d ⇒ 4b=6−d podstawiam 8a+6−d+2c+d=3 −8a+6−d−2c+d=2 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− dodaje stronami 12−2d+2d=6 12≠6 moze byc taki dowod
15 kwi 22:17
TOmek: zad. 6 powinno być (sprawdzie czy jest ok)
15 kwi 22:18
rumpek: Zadanie 3
b2 = ac  
4b = (3a + 3) + (c − 12)
(3a + 3) + 2b = c − 12 
b2 = ac  
4b = 3a + c − 9
3a + 3 + 2b = c − 12 
* b2 = ac  
** b = (3a + c − 9)/4
***3a + 3 + (3a + c − 9)/2 = c − 12 
Zajmijmy się teraz ***:
 3a + c − 9 
3a + 3 +

= c − 12 / * 2
 2 
6a + 6 + 3a + c − 9 = 2c − 24 9a −3 + c = 2c − 24 9a + 21 = c Rozpatrzmy z kolei **:
 3a + c − 9 
b =

 4 
 3a + 9a + 21 − 9 
b =

 4 
 12a + 12 
b =

 4 
b = 3a + 3 Pozostało podstawić pod *: b2 = ac (3a + 3)2 = a(9a + 21) 9a2 + 18a + 9 = 9a2 + 21a 18a + 9 = 21a 9 = 3a a = 3
a = 3  
b = 12
c = 48 
emotka
15 kwi 22:19
TOmek: skopałem te zadanie 6... emotka
15 kwi 22:19
Eta: 3+2= 6 ?
15 kwi 22:22
kylo1303: Tomek − Masz naprawde ciekawe obliczenia, zarowno dodawanie jak i mnozenie
15 kwi 22:23
TOmek: W(x)=ax3+bx2+cx+d W(2)=8a+4b+2c+d=3 w(−2)=−8a+4b−2c+d=2 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− dodaje stronami 4b+2d=6 ⇒ 2b=3−d ⇒ 4b=6−2d podstawiam 8a+6−2d+2c+d=3 −8a+6−2d−2c+d=2 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− dodaje stronami 12−4d+2d=6 −2d=−6 d=3 4b=6−2*d 4b=6−2*3 b=6−6=0 zero jest całkowite?
15 kwi 22:23
rumpek: magia kylo1303 emotka ja bym skończył już na: 8b + 2d = 5 ⇔ 2(4b + d) = 5 Wniosek: po lewej parzysta, po prawej nie. Więc nieprawda emotka
15 kwi 22:23
Eta: emotka
15 kwi 22:24
rumpek: Dobra zostały 4 zadania, które robicie? A które robić emotka? Żeby się nie powtarzało.
15 kwi 22:24
TOmek: O OOO loooll...Jak ja nie nawidze pisać na klawie Musze miec kartke bo tak głupoty sieje ! 8a+6−2d+2c+d=3 −8a+6−2d−2c+d=2 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− dodaje stronami 12−4d+2d=5 −2d=5−12 −2d=7
 7 
d=−

nie należcy do ⊂ ,, pasi
 2 
15 kwi 22:25
Eta: emotka
15 kwi 22:26
TOmek: rumpek, eta jesli jest podane "o bokach długości a, b, c, i kątach α, β, γ." to ma znacznie gdzie damy kąty
15 kwi 22:26
rumpek: Tak α przy wierzchołku A, β przy wierzchołku B, γ przy wierzchołku C. Jak nie ma rysunku emotka
15 kwi 22:27
rumpek: No i naturalnie bok b, naprzeciwko wierzchołka B, bok a przeciw wierzchołkowi A i c ... emotka
15 kwi 22:27
TOmek: "naturalnie bok b, naprzeciwko wierzchołka B, bok a przeciw wierzchołkowi A i c" Pierwszy raz słysze o takim czymś i przez to źle zrobiłem zadanie....
15 kwi 22:30
rumpek: Zadanie 4 6sin2x + 7cosx − 1 = 0, .... x∊<0, 2π> 6(1 − cos2x) + 7cosx − 1 = 0 6 − 6cos2x + 7cosx − 1 = 0 −6cos2x + 7cosx + 5 = 0 t = cosx, t∊<−1,1> −6t2 + 7t + 5 = 0 Δt = 49 + 120 = 169 ⇒ Δ = 13
 −7 − 13 −20 5 
t1 =

=

=

∊ Z
 −12 −12 3 
 −7 + 13 6 1 
t2 =

=

= −

 −12 −12 2 
 1 
cosx = −

 2 
   
x1 =

∨ x2 =

 3 3 
15 kwi 22:33
kylo1303: Napisz rumpek ktore teraz zrobisz to ja tez jakies moge wziac.
15 kwi 22:36
rumpek: ok, za 5 minut zacznę robić zadanie 8 emotka tylko sobie coś do picia zrobię
15 kwi 22:38
kylo1303: Okej, to ja sprobuje zadanie 10
15 kwi 22:41
Godzio: TOmek, na maturze prawdziwej wszystko będzie dokładnie określone, nie bój się emotka
15 kwi 22:48
kylo1303: rysunekPole AEF ma byc najmniejsze, wiec suma pól pozostalych trojkatow ma byc najwieksza.
 1 2x−x2 
PCEF=

*x*(2−x)=

 2 2 
 1 
PADF=

*2*x=x
 2 
 1 
PABE=

*2*(2−x)=2−x
 2 
 2x−x2 2x−x2 1 
f(x)=PCEF+PADF+PABE=

+x+2−x=

+2=−

x2+x+2
 2 2 2 
f(x) jest najwieksze w wierzcholku
 −b −1 
xw=

=

=1
 2a −1 
f(1)=2,5 Dla x=1 Pole ΔAEF jest najmniejsze.
15 kwi 22:52
Eta: Dokończenie .......... wyznacz to pole emotka
15 kwi 22:53
Godzio: Ja chce do LOemotka Już mam dość, przez 3 tygodnie codziennie po kilka h spędzam przed książkami ...
15 kwi 22:56
kylo1303: Ach, oczywiscie ze tak. Moj blad, nie chcialo mi sie popatrzec do tresci zadania (za wysoko) xD Trzeba oczywiscie odjac od pola calosci pole tego co policzylem czyli: 4−2,5=1,5 Odp. Dla x=1 i wtedy P=1,5
15 kwi 22:57
ZKS: Ja niestety z jednego powodu bym nie wrócił do LO (język POLSKI).
15 kwi 22:58
Godzio: Ja nawet to bym przeżył Nie mam życia przez tą matmę
15 kwi 22:58
think: Godziunia, ale jak wytrzymasz, to już za parę lat wrócisz do LO na znacząco długi okres swojego życia, więc nic nie smutaj, jeszcze będziesz tego żałował emotka
15 kwi 22:59
kylo1303: Moze wybrales zly kierunek? Ewentualnie za bardzo wymagajacy. Ostatecznie mozna bylo skonczyc edukacje w liceum (badz gimnazjum) i zajac sie kopaniem dolow
15 kwi 23:00
Godzio: O ile się utrzymam ... jest taki natłok tego wszystkiego, że naprawdę ciężko się utrzymać, nawet mi ... Już widzę jak będą wyglądać moje wakacje z książką
15 kwi 23:00
TOmek: kylo1303: to samo mi wyszło
15 kwi 23:01
Eta: Echhh Godzio ........
15 kwi 23:01
Godzio: kylo prócz matmy to nic więcej nie dało by mi satysfakcji, po prostu mnóstwo roboty jest, zdecydowanie za dużo
15 kwi 23:01
TOmek: Godzio UWroc czy PWr?
15 kwi 23:02
ZKS: Dasz radę i pamiętaj co za dużo to nie zdrowo więc nie możesz się uczyć za wiele.
15 kwi 23:02
Godzio: PWr @ZKS, chciałem dociągnąć średnią do stypendium, ale póki co to ona systematycznie maleje
15 kwi 23:03
think: poradzisz sobie Godzio emotka my w Ciebie wierzymy, zresztą najgorszy jest pierwszy rok i ostatni a reszta to czysta przyjemnośćemotka
15 kwi 23:03
TOmek: A co dokładnie jeśli mozna wiedziec ?: D
15 kwi 23:04
Godzio: Na pewno ? Topologia, Teoria miary, −− to są co raz łatwiejsze przedmioty ?
15 kwi 23:04
Godzio: No TOmek matmę, a co innego mogę studiować
15 kwi 23:05
TOmek: Myślałem ,ze coś ala fiza/majma np: kierunek elektrotechnika,tam podobno we wzorach fizycznych są całki
15 kwi 23:07
Basiek: Rzuciłam okiem... i myślę, ze ja swoją edukację na LO chcę zakończyć. Miłego wieczoru emotka
15 kwi 23:09
ZKS: Spokojnie będziesz miał średnią na stypendium. emotka
15 kwi 23:10
kylo1303: Mam takie pytanko, jako ze jestem raczej laikiem w sprawach komputerowych (a jest to raczej prosta sprawa): czy nie posiadajac danych naprawczych moge naprawic rar−a ?
15 kwi 23:11
Mila: Godzio tylko cierpliwość i wytrwałość. Ja zwątpiłam, gdy wykładowca określił liczbę jako przekrój Dedekinda, którego nie mogłam sobie wyobrazić. Inny kazał dowodzić, że jedynka jest większa od zera, jeszcze inny dał na kolokwium wszystkie twierdzenia fałszywe. Straszą, a potem nie jest źle, studia na matematyce to najpiękniejszy okres życia. Z 200 osób przyjętych skończyło nas 60.
15 kwi 23:11
Godzio: No u nas jest fajniej, ze 150 przyjętych 60 już zostało
15 kwi 23:12
Mila: Też pięknie, pewnie załamali się. Ja sama chciałam zrezygnować, ale mama poradziła, "to może niech cię wyrzucą" i zostałam .
15 kwi 23:15
think: koniec użalania się nad sobą, ja tam nie widzę błędu, ale ja to ja... https://matematykaszkolna.pl/forum/140399.html
15 kwi 23:15
Godzio: Mnie już nie raz przeszło przez myśl zrezygnowanie, ale staram się wyrobić w sobie pracowitość i powoli mi to wychodzi, trochę za późno się obudziłem, ale nic straconego emotka
15 kwi 23:16
TOmek: Tak sobie myśle jak Sam Godzio ma chwile zrezygnowania na Pwr, a ja tam chce iść... to mi sie az gorąco robi.
15 kwi 23:19
Godzio: A na co chcesz iść ? Nie każdy kierunek jest hardcorowy
15 kwi 23:20
think: Godzio... ale Ci się na zwierzenia zebrało, a ja potrzebuję wsparcia : https://matematykaszkolna.pl/forum/140399.html
15 kwi 23:21
TOmek: elektrotechnika/Energetyka
15 kwi 23:21
rumpek: Ale offtopic
15 kwi 23:25
rumpek: rysunek 1o Szukam prostej AB przechodzącej przez punkt A i prostopadłej do y = 2x
 1 
y = ax + b ⇒ y= −

x + b
 2 
 5 10 5 5 
5 =

+ b ⇒ b =


⇒ b =

 2 2 2 2 
 1 5 
Zatem prosta AB ma postać: y = −

x +

 2 2 
2o Szukam prostej CD przechodzącej przez punkt C i prostopadłej do y = 2x
 1 
y = ax + b ⇒ y= −

x + b
 2 
6 = −4 + b ⇒ b = 10
 1 
Zatem prosta CD ma postać: y = −

x + 10
 2 
3o Szukam punktu F.
y = 2x  
y = (−1/2x) + 5/2
 1 5 
2x = −

x +

/ * 2
 2 2 
4x = −x + 5 5x = 5 ⇒ F(1, 2) 4o Szukam punktu E.
y = 2x  
y = (−1/2x) + 10
 1 
2x = −

x + 10 / * 2
 2 
4x = −x + 20 5x = 20 ⇒ E(4, 8) *********************** /////// UWAGA /////// *********************** W tym momencie można użyć wektorów, bądź |AF| = |FB|, jednak użyje innej metody emotka *********************** a)
 x1 + x2 y1 + y2 
SAB = (

,

)
 2 2 
 −5 + x2 5 + y2 
(1,2) = (

;

)
 2 2 
x2 = 7 y2 = −1 B(7, −1)
 x1 + x2 y1 + y2 
b) SCD = (

,

)
 2 2 
 8 + x2 6 + y2 
(4, 8) = (

,

)
 2 2 
x2 = 0 y2 = 10 D(0, 10) Pozostało policzyć pole: |AB| = (7 + 5)2 + (−1 − 5)2 = 144 + 36 = 180 = 65 |CD| = (8 − 0)2 + (6 − 0)2 = 64 + 16 = 80 = 45 Teraz pozostało h − jest to odległość punktu C od prostej AB
 1 5 
AB [

x + y −

= 0] i C = (8, 6)
 2 2 
 
 5 
|4 + 6 −

|
 2 
 
h =

= 35
 1/4 + 1 
 a + b 
P(tr) =

* h
 2 
 45 + 65 
P(tr) =

* 35 = 55 * 35 = 15 * 5 = 75 [j2]
 2 
ufff 2 raz sprawdzałem obliczenia przez te ułamki
15 kwi 23:25
rumpek: Dobra zostało ostanie
15 kwi 23:32
Godzio: Tomek to tam jest lajcik
15 kwi 23:37
TOmek: uffff ,,mam nadzieje emotka
15 kwi 23:43
TOmek: chyba ,ze to był sarkazm, ale wole sobie wmówic ,ze nie
15 kwi 23:45
Eta: h= |EF|= ..... =35
15 kwi 23:46
rumpek: rysunek Zadanie 12 1o Pp − trójkąt równoramienny, bo |AB| = |AC| = 9 h2 + 42 = 92 h2 + 16 = 81 h2 = 65, h∊R+ h = 65
 1 
Pp =

* a * h
 2 
Pp = 4 * 65 2o Szukam wysokości Rozpatrzmy trójkąt △BSC, jest on równoramienny więc obliczyć długość |SE| nie jest problem emotka Dokładnie taka sama jak w podstawie, zatem trójkąty są przystające. * 82 = H2 + x2 ** (65 − x)2 + H2 = 65)2 * H2 = 64 − x2 ** 65 − 265x + x2 + 64 − x2 = 65
 3265 
** −265x = −64 ⇔ x =

 65 
Zatem wysokość ostrosłupa to:
 1024 * 65 270400 
H2 = 64 − (

) =

− U{66560} =
 4225 4225 
 203840 3136 
=

=

, H∊R+
 4225 65 
 56 5665 
H =

=

 65 65 
3o Pozostała objętość:
 1 
V =

* Pp * H
 3 
 1 56 224 2 
V =

* 4 * 65

=

= 74

[j3]
 3 65 3 3 
ufff
15 kwi 23:46
rumpek:
15 kwi 23:46
kylo1303: Takie troche gowniane liczby
15 kwi 23:50
Godzio: Żeś się napracował emotka
15 kwi 23:50
rumpek: niestety żeby takich na właściwej nie było
15 kwi 23:51
kylo1303: No wlasnie. Najgorsze w takich liczbach jest to ze nie masz pewnosci czy sie nie pomyliles. Czasami wystarczy zly znak, nie dodasz jedynki czy cokolwiek i potem wez szukaj bledu... Pozostaje miec nadzieje ze takich zadan nie dadza.
15 kwi 23:53
rumpek: Najgorzej było z analityczną tymi ułamkami
15 kwi 23:54
kylo1303: Taaa, dlatego ja sie nie zabieralem za pisanie rozwiazania na forum. Zbyt duzo roboty. Takie pytanie do maturzystow: chodzicie jeszcze do szkoly? I nie chodzi mi czy macie lekcje bo kazdy ma, chodzi mi o wasze indywidualne podejscie.
15 kwi 23:58
rumpek: Nie chodzę do szkoły, w czwartek rada. Na lekcjach nic nie powtarzamy − na matematyce tylko arkusze do robienia, polski coś tam z "Tanga" Mrożka. Więc wychodzę z założenia, że wolę pracować w domu bo więcej powtórzę niż na bardzo luźnych lekcjach. Po prostu się nie opłaca chodzić do szkoły już emotka
16 kwi 00:00
kylo1303: Czyli nie jestem jedyny. Chociaz u mnei to roznie bywa z tym "przygotowywaniem w domu". Czasami pojde na lekcje i zrobie tam wiecej niz w domu, gdzie wstane po 12, do tego majac dostep do komputera, telewizora i lodowki− czas na zadania jest bardzo ograniczony. Wiesz moze do kiedy mozna zmieniac bibliografie?
16 kwi 00:07
rumpek: Można zmieniać? Ja już nie mogę miałem oddać ostateczną do 02 kwietnia to była tragiczna data
16 kwi 00:13
Basiek: <wtrąca się> U mnie do środy emotka
16 kwi 00:13
rumpek: Tak za pamięci * w czerwcu była "Nie−Boska Komedia" * w sierpniu była "Lalka" co obstawiacie teraz w maju z polskiego?
16 kwi 00:15
Basiek: Dziady emotka
16 kwi 00:15
rumpek: mogą być emotka ostatnio czytałem streszczenie. Ale były 2 lata temu − nie będzie
16 kwi 00:17
kylo1303: Tzn oddac trzeba bylo jzu wczesniej, ale zmieniac podobno mozna do jakiegos terminu. A ja nawciskalem na sile do literatury przedmiotu, a potem slucham od nauczycielki "nie powinno sie wstawiac opracowan z ktorych sie nie korzystalo"... I musze wyrzucic 2 rzeczy. A tak zebyscie sie nie nudzili to wrzuce zadanka, ktore juz dawalem ale nikt nie dal poki co odpowiedzi: 1. Jakie trzy parami różna liczby całkowite względnie pierwsze mogą być pierwszymi trzema wyrazami ciągu arytmetycznego i jednocześnie (w innym porzadku) pierwszymi trzema wyrazami ciagu geometrycznego. 2. x(y+z)=1 y(x+z)=1 z(y+x)=p Przedyskutuj liczbe rozwiazan w zaleznosci od parametru p. 3.f(x)=x2−4|x−1|−p Znajdz p, dla ktorych funkcja f(x)=1 ma dokladnie 3 różne rozwiazania. Zadania z konkursu, jakies tam wyniki mialem ale drugi raz robic mi sie nie chce emotka Moze ktos sie pokusi
16 kwi 00:17
Eta: No to......... dwa w jednym → "Boska Lalka "
16 kwi 00:17
rumpek:
16 kwi 00:17
Eta: emotka
16 kwi 00:18
rumpek: Osobiście obstawiam Szymborską i Przedwiośnie lub Pan Tadeusz lub Chłopi lub Zbrodnia i Kara. Na pewno w coś trafię
16 kwi 00:19
Basiek: Dziady mnie prześladują. Z moim szczęściem, będą. Jutro mam spr. z całej młodej polski. Co ja robię?... Co do karty prezentacji− dziś mi nauczycielka poprawiła i odesłała mailem. W każdej szkole sprawa tych kart jest dość.... indywidualna. Nauczyciele się zwyczajnie tym wymieniają, tu sobie ustalą "jeszcze kilka dni" itd. No i ... da się. Btw. wydaje mi się, że zawsze można udać się do sekretariatu i tam "drogą bardziej oficjalną" to poprawić. Przynajmniej jeśli jeszcze "nie poszły w świat" emotka
16 kwi 00:19
rumpek: U mnie "poszły w świat" przed świętami Dlatego już napisałem cały wstęp − dokładnie 198 słów
16 kwi 00:21
Basiek: Ech. Wow. Miałeś mi dać znać! Teraz też muszę zacząć... pisaćemotka
16 kwi 00:22
rumpek: Spokojnie nie określiłem kiedy skończę
16 kwi 00:22
Basiek: Ja ostatnio (od tygodnia) nic nie robię, bo odczuwam jakieś takie... koszmarne zniechęcenie. A dziś zapisałam się na konkurs i stwierdziłam, że maturę ... olewam, bo nie mam ochoty. Ale pracę napiszę...
16 kwi 00:24
rumpek: Basiek ty w ogóle chodzisz jeszcze do szkoły ?
16 kwi 00:26
Basiek: Oczywiście. Jutro spr. z matematyki + spr. z polskiego z całej Młodej Polski+ Tango
16 kwi 00:27
rumpek: Sprawdzian? Do jakiej szkoły ty chodzisz ja się pytam Czy ci nauczyciele nie mają ciekawszych zajęć No chyba, że jesteś 2 klasie
16 kwi 00:28
Basiek: Nie, uwierz mi, że nie mają ciekawszych zajęć. Sama się zastanawiam, dlaczego a) chodzę do takiej szkoły (chyba była najbliżej) b) ja jeszcze do niej chodzę c) nie mam wystawionych ocen jeszcze?! d) nikt nie przygotowuje mnie do matury. Błądzę w ciemności.
16 kwi 00:29
rumpek: my Ciebie przygotowujemy
16 kwi 00:31
Basiek: A tak serio.... naprawdę już sobie tę maturę 2013 planuję. Co do matematyki... jutro sprawdzian (kolejny), a ja po prostu NIC nie umiem emotka Chyba pójdę się nauczyć
16 kwi 00:34
Godzio: Pisz przez komórkę na forum, ktoś Ci go rozwiąże
16 kwi 00:34
rumpek: Z czego ?
16 kwi 00:34
rumpek: Ostrosłupy?
16 kwi 00:36
Basiek: Hahaha <3 Uwielbiam Was. Optymalizacja w stereometrii. Zadania najpewniej będą z bryły wpisanej w inną bryłę. Coś na podstawie Kiełbasy Pół klasy ocena łamana, ale oczywiście ja musiałam z tego w piątek 13−tego odpowiadać.
16 kwi 00:37
rumpek: Chorą masz nauczycielkę już wolne być powinno W zasadzie i tak nie będę chodził przez cały tydzień będę miał czas na zrobienie ciekawszych dowodów emotka
16 kwi 00:39
Basiek: Nawet nie chcę już o niej źle mówić. Wszyscy chcą ją przez okno wyrzucić lub coś w tym stylu. Z 5/6 osób ma zagrożenie z matmy. Zamiast im to popoprawiać, czy coś...., to w sumie nie wiem, co ona robi. Pyta innych, sprawdzianów robi masę, maturę naszą olała, bo stwierdziła, ze to nasz problem...
16 kwi 00:42
rumpek: Proste − Nie miała dzieciństwa
16 kwi 00:43
Basiek: Dopiszę ją do mojej pracy maturalnej
16 kwi 00:44
rumpek: A co masz taki temat? "Wiedźmy w polskiej literaturze." ?
16 kwi 00:45
Basiek: Temat: Przedstaw funkcjonowanie motywu dziecka w literaturze i malarstwie. TEZA: Wizerunek dziecka w sztuce jest różnie prezentowany a)potwiedzenie archetypu dziecka w sztuce: b)DEMITOLOGIZACJA dzieciństwa i dziecka w tekstach literackich: Pasowałaby do b.
16 kwi 00:47
rumpek: a jak tam Basiek robisz jakieś dowody z matmy emotka?
16 kwi 00:49
Basiek: rumpek melduję Ci, ze od tygodnia nie zrobiłam NIC. Z niczego. Mam fazę wyparcia. A ja nigdy nie robię nic na pół gwizdka. Stwierdziłam, ze matura mnie nie dotyczy.
16 kwi 00:49
rumpek: spokojnie − dasz stówkę na tacę i maturkę się załatwi
16 kwi 00:50
Basiek: No raczej nie. Ja to w tym roku do Częstochowy poszłam na nogach o cud prosić Ale nie wyszło...
16 kwi 00:51
rumpek: zdasz emotka Pomyśl sobie, że taka twoja Pani od matmy zdała to ty też zdasz
16 kwi 00:52
Basiek: Ona miała legendarnego nauczyciela od matmy Wkogośtam. No i jest po biolchemie. Ale naprawdę wszyscy się głowimy, jak ona to zdała "Eeeeee.... gdzie? Co? Aaaa, tu. No nie wiem, musiałabym to sprawdzić. <szybka zmiana tematu>"
16 kwi 00:54
rumpek: ja tak mam na fiz podchodzi do tablicy i mówi "jeden plus jeden, zgadza się;siadaj" 1 zadanie na całą lekcję
16 kwi 00:56
Basiek: To wiesz, co to znaczy. Jesteśmy jej pierwszym rozszerzeniem. Więc ... eksperyment się nie powiódł A z fizyki to gościu jest genialny. Nie dość, ze wszystko wie, coś tam całkuje, tu pochodna, tam do potęgi kappa ... Fajna sprawa. Szkoda, że nie jestem zainteresowana fizyką
16 kwi 00:58
rumpek: spokojnie wszystko z czasem
16 kwi 00:59
rumpek: Ooo "Killer" leci w telewizji To będę leciał Przyjdę tak jeszcze koło 2 emotka Powodzenia jutro na sprawdzianie
16 kwi 00:59
Basiek: Jak się na niego wybiorę... Dobranoc Nocny Marku
16 kwi 01:00
max: rumpek lub ktoś mógłby zrobić zadanie 9 tym sposobem z podobieństwa trójkątów?
16 kwi 14:23