matematykaszkolna.pl
oblicz objętoś ostrotosłupa imię lub nick: rysunekWitam, mam zadanie z konkursu matematycznego pod patronatem Instytutu Matematyki Wydziału Matematyczno − Fizycznego Politechniki Śląskiej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Podstawą ostrosłupa jest równoramienny trójkąt prostokątny. każda krawędź boczna ma długość d i jest nachylona do płaszczyzny podstawy pod kątem α. Oblicz objętość ostrosłupa. Dane: d i α (nieopisany kąt na rysunku to kąt α)
 H 
sinα=

⇒ H=dsinα
 d 
ale nie wiem jak przedstawić krawędź podstawy za pomocą d i α.
17 kwi 19:48
gim:
 d3cos2α*sinα 
Odp: V =

 3 
17 kwi 20:11
Basia: niech a − przyprostokątna wyraź h przy pomocy a wyraż r (promień okregu wpisanego w podstawę) przy pomocy a
 h−r 
sinα =

 d 
to Ci da zależność między a i d
17 kwi 20:35
Basia:
 h−r 
cosα =

oczywiście (nie sinus)
 d 
 H 
sinα=

 d 
wynik się zgadza
17 kwi 20:41
Bogdan: rysunek Może ten rysunek ułatwi zrozumienie treści zadania. Widzimy, że podany w zadaniu ostrosłup to część graniastosłupa prawidłowego czworokątnego o krawędzi podstawy a. Krawędzie boczne nachylone są do płaszczyzny podstawy pod kątemα (kolor czerwony). Wysokość graniastosłupa i ostrosłupa ma długość H.
17 kwi 20:56
tim: Piękny rysunek Bogdan
17 kwi 20:57
Bogdan: Dziękuję tim, rysowałem trochę z nudów, bo mało zadań jest dzisiaj.
17 kwi 21:03
Basia: Bogdanie rysunek piękny, ale jeżeli wszystkie krawędzie boczne są nachylone do pł.podstawy pod tym samym kątem to spodek wysokości jest środkiem okręgu wpisanego w podstawę. To nie jest ostrosłup z Twojego rysunku.
17 kwi 21:10
Bogdan: Czy widać na moim rysunku, że wszystkie krawędzie boczne ostrosłupa mają tę samą długość d i że są nachylone do płaszyznay podstawy pod tym samym kątem α?
17 kwi 21:15
Eta: Basia! masz 100% racjiiemotka spodek wysokości H jest środkiem przeciwprostokątnej! H −−−− leży w scianie ,ktorej podstawą jest przeciwprostokatna! gim to ............. zgadnij ? Tak mi wyszło z obliczeń emotka
17 kwi 21:17
Eta: Bogdanie, piękny rysunekemotka Widzę na nim to co brałam pod uwagę rozwiązując to zadanie! Jeszcze mogłeś oznaczyć wierzchołki ostrosłupa emotka wówczas byłoby wszystko zauważalne!
17 kwi 21:22
Bogdan: Nie ma co za bardzo dzisiaj robić, więc zachęcam do kontynuowania tej rozmowy. Będę drążył dalej. W którym miejscu rysunku jest niezgodność z treścią zadania, zapraszam szczególnie tegorocznych maturzystów do wypowiedzi.
17 kwi 21:24
Basia: ale poza tym wszystko się zgadza; czyli mogą chyba być dwa różne rozwiązania
17 kwi 21:25
Basia: Nie chyba, na pewno.
17 kwi 21:26
Karola: Kazda krawedz boczna ma byc nachylona pod tym samaym katem do plaszczyzny podstawy − na twoim rysunku jest to niemozliwe poniewaz wysokosc ostroslupa jest jednoczenie wysokoscia jednej ze scian bocznych.
17 kwi 21:28
Eta: Ja widzę na Twoim rysunku cztery przystające ostrosłupy z których każdy spełnia wk zadania! emotka Czy tak?.........
17 kwi 21:28
Basia: Mam dziś zły dzień. Oczywiście Bogdanie masz 200% racji.
17 kwi 21:30
Bogdan: Do Karoli. Weźmy jeszcze raz treść zadania: Podstawą ostrosłupa jest równoramienny trójkąt prostokątny. Na rysunku podstawą ostrosłupa jest trójkąt prostokatny równoramienny. Każda krawędź boczna ma długość d Na rysunku każda krawędź boczna ma jeden koniec w wierzchołku prawidłowego graniastosłupa, a drugi koniec w środku górnej podstawy graniastosłupa, a więc krawędzie boczne są równe. i jest nachylona do płaszczyzny podstawy pod kątem α. Ten warunek jest również spełniony. Karolo, co dokładnie wg Ciebie jest niemożliwe?
17 kwi 21:44
Eta: Bogdan! ........ ja czekam na odpowiedź na moje pytanie? czy dobrze widzę te ostrosłupy? emotka
17 kwi 21:50
Bogdan: Podam więc twierdzenie, które powinno być przydatne szczególnie maturzystom. Jeśli wszystkie krawędzie boczne ostrosłupa są równe lub jeśli wszystkie krawędzie boczne tworzą z płaszczyzną podstawy równe kąty, to na podstawie ostrosłupa można opisać okrąg, a środkiem tego okręgu jest spodek wysokości ostrosłupa. W tym zadania zachodzą jednocześnie te dwa warunki.
17 kwi 21:53
Bogdan: Tak Eto, w tym graniastosłupie jest więcej takich ostrosłupów. W zwiazku z tym 2 pytania: 1. Jeśli odwrócimy ten graniastosłup "do góry nogami", to ile będzie wszystkich takich ostrosłupów spełniających warunki zadania? 2. Czy wszystkie te ostrosłupy są do siebie przystające, czyli czy są identyczne?
17 kwi 21:58
Basia: Na kazdej z podstaw można zbudować takie 4. Razem 8. Są przystajace. Dobrze widzę ? Bo na prawdę mam dziś zły dzień.
17 kwi 22:12
Bogdan: I drugie zwiazane z omawiamym tematem twierdzenie: Jeśli wszystkie ściany boczne ostrosłupa tworzą z podstawą równe kąty lub jeśli wysokości wszystkich ścian bocznych, poprowadzone z wierzchołka ostrosłupa, są równe, to w podstawę ostrosłupa można wpisać okrąg, a środkiem tego okręgu jest spodek wysokości ostrosłupa.
17 kwi 22:16
Bogdan: Dobrze Basiu, ja też widzę tu 8 jednakowych ostrosłupów spełniających warunki zadania. emotka
17 kwi 22:18
Eta: Bogdan .... podaj wynik, bo chcę wiedzieć, czy zgadza się z moimi obliczeniami emotka PS: jest tu jeszcze jedno ciekawe zadanko, za chwilę podrzucę na naszą stronęemotka
17 kwi 22:46
Eta: Basia< Bogdan! Zobaczcie zad> 3 ../forum/13785
17 kwi 22:52
Bogdan: Już jestem, zaraz podam rozwiązanie tego zadania.
17 kwi 23:23
Eta: Ja chcę tylko sprawdzić wynikemotka
17 kwi 23:24
Bogdan: rysunek Wyznaczamy długość a oraz H mając dane d, α.
12a2 

= cosα / *d2
d 
a = d2cosα
H 

= sinα => H = dsinα
d 
Objętość ostrosłupa jest równa 16 objętości graniastosłupa V = 16a2H = 16 * 2d2cos2α * dsinα = 13d3sinαcos2α Wynik taki, jaki podał gim
17 kwi 23:50
Eta: Dziękujęemotka ....... gim......... to oczywiście ...... jaaaaaaaa emotka
18 kwi 00:16
Bogdan: figlarka
18 kwi 00:32
Eta: Kobiety są przewrotneemotka ( a szczególnie starsze ....
18 kwi 00:36
Bogdan: Nie strasz mnie
18 kwi 00:38
Eta: Czym Cię straszę? ... "młodością " ?
18 kwi 00:40
Bogdan: No tym, że kobiety są mniej przewrotne, gdy są młode. Spotykałem młode i przewrotne kobiety, a okazuje się, że mogą one być jeszcze bardziej niebezpieczne.
18 kwi 00:49