matematykaszkolna.pl
funkcje Anka: Pomocy! wykaż,że funkcja f(x)=2x−1 podzielić na x+1 jest rosnaca w przedziale od minus nieskończoności do minus 1
16 kwi 20:26
imię lub nick:
 2x−1 2(x+1)−3 −3 
f(x)=

=

=

+2 taka funkcj w tym przecdziale jest
 x+1 x+1 x+1 
rosnąca jeśli chcesz obliczenia: możesz obliczyć np. f(−3) i f(−2) i porównać która jest większa. jeśli f(−3) > f(−2) to funkcja będzie malejąca...
16 kwi 20:57
Jacek Karaśkiewicz: Formalnie mamy tak:
 2x − 1 
f(x) =

 x + 1 
Dziedziną jest oczywiście R\{−1}. Poza tym funkcja f jest różniczkowalna na przedziale nas interesującym (−; −1).
 2 * (x + 1) − (2x − 1) * 1 3 
f'(x) =

=

 (x + 1)2 (x + 1)2 
f'(x) > 0 zachodzi dla każdego argumentu z dziedziny, więc f jest rosnąca w ogóle na całej swojej dziedzinie, a tym bardziej na przedziale (−; −1).
16 kwi 21:03
Anka: a skąd wyszło te −3? co trzeba zrobić?skąd jest cały ten drugi ułamek?
16 kwi 21:05
Anka: 2 * (x + 1) − (2x − 1) * 1
16 kwi 21:08
Anka: jak to wyszlo,dlaczego mnozymy
16 kwi 21:09
imię lub nick: "mnie nie pytaj... tu potrzebna jest szybka pomoc hydraulika"
16 kwi 21:10
Jacek Karaśkiewicz: Ze wzoru na pochodną ilorazu funkcji.
 f(x) 
Jeżeli mamy funkcję h określoną tak: h(x) =

, oraz różniczkowalną w punkcie
 g(x) 
x0, to wzór na pochodną w tym punkcie wygląda następująco:
 f'(x0) * g(x0) − f(x0) * g'(x0) 
h'(x0) =

 (g(x0))2 
16 kwi 21:11
Anka: a czy mógłbyś bardziej to rozpisać, bo jutro będę miała to na klasówce a u mojej nauczycielki trzeba wszystko bardzo dokładnie rozpisać.
16 kwi 21:11
b.: >> f'(x) > 0 zachodzi dla każdego argumentu z dziedziny, więc f jest rosnąca w ogóle na całej swojej dziedzinie << jest to prawda, gdy dziedzina jest odcinkiem (półprostą, prostą), ALE NA OGÓŁ nie. Np. nasza funkcja f nie jest rosnąca na całej dziedzinie, bo np. f(−2) = 5 > 1 = f(2) Ale na (−; −1) jest rosnąca, co można zrobić licząc pochodną jak Jacek, albo (łatwiej) przekształcając jak ,,imię lub nick'' −− w tej przekształconej postaci widać, że f rośnie (choć aby to dokładne uzasadnić oczywiście nie wystarczy obliczyć 2 wartości...)
16 kwi 21:12
b.: ,,a skąd wyszło te −3? co trzeba zrobić?skąd jest cały ten drugi ułamek? '' no zastanów się, skąd −− to nietrudne...
16 kwi 21:14
Jacek Karaśkiewicz: b masz rację. Nieprecyzyjnie się wyraziłem, przepraszam. Oczywiście monotoniczność na podstawie pochodnej określa się na przedziałach.
16 kwi 21:15
Anka: Panowie przepraszam. znam te regułki z funkcji, ale w dalszym ciągu nie wiem jak to wyszło, ponieważ na lekcjach nie mieliśmy w ogóle takiego czegoś(mieliśmy tylko x1, x2 należą do rzeczywistych i w ogóle nie wiem jak to wyszło niestety..... matematyka nigdy nie była moją mocną stroną
16 kwi 21:21
Bogdan: Dobry wieczór. Przepraszam, że się wtrącę. Jacku, pewnie to wiesz, że w szkole średniej nie ma obecnie w programie nauczania rachunku różniczkowego i wszelkie związane z tym pojęcia są uczniom obce. Monotoniczność funkcji bada się przez analizę znaku różnicy f(x2) − f(x1) przy założeniu x2 − x1 > 0 oraz, jak w tym zadaniu x1 < −1 i x2 < −1. Korzysta się bezpośrednio z definicji funkcji rosnącej lub z definicji funkcji malejącej.
16 kwi 21:22
Anka: jak wyszły te liczby po wymnożeniu? nie wiem skąd one się biorą? jak przed nawias? przepraszam, że sprawiam tyle kłopotów
16 kwi 21:34
imię lub nick: anka
 −3 2x−1 

+ 2 po sprowadzeniu do wspólnego mianownika daje

aby doprowadzić
 x+1 x+1 
do pożądanej postaci musisz "wydobyć" z licznika mianownik i dopisać ile Ci tam brakuje.
16 kwi 21:34
imię lub nick: 2x − 1 = 2(x+1) − 3
16 kwi 21:36
Anka: ale ja nie wiem jak wyszlo te wczesniejsze obliczenie poprostu robie to na milion sposobow i nie wiem skad to sie Tobie wzielo i Panu Jackowi
16 kwi 21:39
Anka: czy mógłbys któryś z Panów napisać tak po kolei, krok po kroku wszystko to może załapię w końcu o co chodzi... będę bardzo wdzięczna....
16 kwi 21:42
Bogdan: To jedziemy
16 kwi 21:45
imię lub nick: no to jeszcze raz:
2x−1 2(x+1)−3 2(x+1) −3 −3 

=

=

+

=

+2
x+1 x+1 x+1 x+1 x+1 
a teraz?
16 kwi 21:45
Anka: 2(x+1)−3 ten licznik to nie do końca wiem skąd się wziął
16 kwi 21:49
imię lub nick: no to spróbuj z drugiej strony:
 −3 
dodaj

+2 (trzeba sprowadzić do wspólnego mianownika inaczej mówiąc pomnożyć
 x+1 
 x+1 
2*

co normalnie po skróceniu dałoby 1)
 x+1 
16 kwi 21:52
imię lub nick: mam nadzieje że nie namieszałem tym co w nawiasie napisałem
16 kwi 21:53
Anka: aha...rozumiem,ze trzeba do wspólnego mianownika, ale jak na początku wyszło 2(x+1)−3
16 kwi 21:59
Anka: Panie Bogdanie, a Pan by mógł spróbować
16 kwi 22:01
Bogdan: Podam pełne rozwiązanie abyś na jego podstawie mogła rozwiązywać podobne zadania.
 2x − 1 
f(x) =

 x + 1 
Założenia: x2 − x1 > 0 i x2 < −1 i x1 < −1. Badamy znak różnicy: f(x2) − f(x1)
 2x2 − 1 
f(x2) =

,
 x2 + 1 
 2x1 − 1 
f(x1) =

 x1 + 1 
 2x2 − 1 2x1 − 1 
f(x2) − f(x1) =


=
 x2 + 1 x1 + 1 
 (2x2 − 1)(x1 + 1) − (2x1 − 1)(x2 + 1) 
=

=
 (x2 + 1)(x1 + 1) 
 2x1x2 + 2x2 − x1 − 1 − 2x1x2 − 2x1 + x2 + 1 
=

=
 (x2 + 1)(x1 + 1) 
3x2 − 3x1 3(x2 − x1) 

=

> 0
(x2 + 1)(x1 + 1) (x2 + 1)(x1 + 1) 
ponieważ z założenia x2 − x1 > 0 i (x2 + 1)(x1 + 1) > 0, więc funkcja f(x) jest rosnąca. Dodam, że gdyby f(x2) − f(x1) < 0 dla x € A, to funkcja w przedziale A byłaby malejąca.
16 kwi 22:04
imię lub nick: 2(x+1)−3 = 2x+2−3 = 2x−1
16 kwi 22:07
Anka: bardzo, bardzo dziękuję za rozwiązaniaemotka jestem ogromnie wdzięczna. Przepraszam za kłopot.
16 kwi 22:15
Anka: Panie Bogdanie teraz już wszystko zrozumiałamemotka
16 kwi 22:17
Jacek Karaśkiewicz: Co do uwagi p.Bogdana odnośnie nieobecności rach. różniczkowego w liceum, to dopiero teraz zauważyłem, że ten materiał oznakowany jest jako 'na studia' (ku mojemu przerażeniu). Moje błędne założenie co do programu wzięło się z tego, że kończyłem liceum rok temu i jeszcze pochodne i pojęcia z pochodnymi związane omawialiśmy (również badaliśmy monotoniczność za pomocą pochodnych). PS. Swoją drogą, strasznie szybko kurczy się ten materiał omawiany w liceum...
16 kwi 22:19
Bogdan: Jacku, podzielam Twój pogląd i też nie podoba mi się tak okrojona matematyka w szkole średniej.
16 kwi 22:26
imię lub nick: Najgorsze jest to, że na studiach zakładają z góry, że ten materiał był przerabiany w liceum. Czeka mnie tzw. hardcore.
16 kwi 22:29