matematykaszkolna.pl
miasta a i b George: Z dwóch miast A i B, odległych od siebie o 18 kilometrów, wyruszyli naprzeciw siebie dwaj turyści. Pierwszy turysta wyszedł z miasta A o jedną godzinę wcześniej niż drugi z miasta B. Oblicz prędkość, z jaką szedł każdy turysta, jeżeli wiadomo, że po spotkaniu pierwszy turysta szedł do miasta B jeszcze 1,5 godziny, drugi zaś szedł jeszcze 4 godziny do miasta A.
9 kwi 16:07
Eta: Poszukaj w postach ! ( to zad. z próbnej matury 2012
9 kwi 17:25
Gustlik: rysunekPomogę, bo to trudne zadanie, u mnie mieli z nim problem nawet uczniowie z profili z rozszerzoną matmą. Mnie też to zadanie na podstawach zaskoczyło, rozwiązuję arkusze z matur rozszerzonych i szczerze mówiąc, nawet tam są łatwiejsze zadania. Oznaczmy: S − punkt spotkania obu turystów tA − czas przejścia pierwszego turysty z miasta A do punktu S tB − czas przejścia drugiego turysty z miasta B do punktu S vA − prędkość turysty idącego z miasta A (dalej będę go nazywał turystą A) vB − prędkość turysty idącego z miasta B (dalej będę go nazywał turystą B) W zadaniu trzeba założyć, że prędkość obu turystów na całe trasie była stała, a więc taka sama była ona zarówno na całej trasie, jak i na odcinkach AS i SB.
 s 
Korzystam ze wzoru na prędkość w ruchu jednostajnym prostoliniowym v=

.
 t 
Prędkość turysty A: − na odcinku AS
 x 
vA=

 tA 
− na całej trasie
 18 
vA=

 tA+1,5 
Prędkość turysty B: − na odcinku AS
 x 
vB=

 4 
− na całej trasie
 18 
vB=

 tB+4 
ale tB=tA−1, bo z treści zadania wynika, że turysta B wyszedł o godzinę później niż turysta A, zatem do punktu S szedł o godzinę krócej. Czyli:
 18 18 
vB=

=

 tA−1+4 tA+3 
Ponieważ prędkości obu panów na odcinku AS i na całej trasie są równe, więc:
 x 18 
{

=

 tA tA+1,5 
 x 18 
{

=

→ teraz trzeba rozwiązać ten układ − mnożę na krzyż oba równania.
 4 tA+3 
{ x(tA+1,5)=18tA { x(tA+3)=72 { xtA+1,5x=18tA /*2 { xtA+3x=72 /*(−2) (*) { 2xtA+3x=36tA {−2xtA−6x=−144 + (dodaję stronami, aby pozbyć się wyrażenia xtA) −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− −3x=36tA−144 /:(−3) x=−12tA+48 − podstawiam to do (*) (−12tA+48)tA+3(−12tA+48)=72 −12tA2+48tA−36tA+144−72=0 −12tA2+12tA+72=0 /:(−12) tA2−tA−6=0 Δ=(−1)2−4*1*(−6)=1+24=25, Δ=5
 1−5 
tA1=

=−2 nswz, bo czas nie może być ujemny,
 2 
 1+5 
tA2=

=3 h
 2 
czyli czas tB=3−1=2 h Mając czasy liczę prędkości obu turystów:
 18 18 
vA=

=

=4 km/h
 3+1,5 4,5 
 18 18 
vB=

=

=3 km/h
 2+4 6 
9 kwi 22:59
Eta: rysunek vA, t >0 vB, t−1 >0
 vB t 
na odcinku AS: vA*t = VB*4 ⇒

=

 vA 4 
 vB 1,5 
na odcinku BS : vA*1,5= vB*(t−1) ⇒

=

 vA t−1 
 t 1,5 
porównując otrzymujemy:

=

⇒ t2−t−6=0 ⇒(t−3)(t+2)=0 ⇒t=3
 4 t−1 
 18 
Na całej trasie vA=

= 4km/h
 3+1,5 
 18 
vB=

= 3km/h
 2+4 
9 kwi 23:32
Eta: @Gustlik no to sobie "pojechałeś"
9 kwi 23:47
Gustlik: Też fajny sposób. Niemniej jak na podstawy zadanie mocno zagmatwane. W poprzednich maturach były prostsze.
10 kwi 00:18
Jack: Eta sprowadziła dwa równania do jednego i po sprawie... emotka
10 kwi 00:21
Gustlik: Ja wiem, co zrobiła Eta − po prostu porównała drogi przebyte przez obu panów na poszczególnych odcinkach, a potem porównała stosunek vB/vA. Tylko w tym zadaniu naprawdę ciężko wpaść na jakikolwiek sposób, a tym bardziej znaleźć od razu najkrótszy. Uczeń widząc takie zadanie nie wie, od czego zacząć, bo nie ma podanej zależności np. między prędkościami obu turystów, co znacznie utrudnia rozwiązanie. U mnie nawet uczniowie z mat−fizu mieli z tym problemy. Zadanie byłoby o wiele łatwiejsze, gdyby była dodatkowo podana informacja np. że turysta A szedł z prędkością o 1 km/h większą niż turysta B, bo wtedy łatwo już ułożyć układ równań i takie zadania pojawiały się wcześniej w arkuszach maturalnych na poziomie podstawowym sprawiały uczniom mniej problemów.
10 kwi 00:40
George: a skad wiadomo ze turaysta A szedł odcinak AS 3 h?
10 kwi 11:04
George: juz wiem, zanalizowalem cale zad i juz wiadomo
10 kwi 11:19