matematykaszkolna.pl
? klo: Dana jest nierówność mx2+x+1=0. Dla jakich m: − jednym z pierwiastków jest liczba 1 − liczba 1 zawiera się między pierwiastkami
25 mar 10:29
Alkain: 1* f(1)=m12+1+1=0 m=−2 Nad drugim muszę chwile pomyśleć emotka
25 mar 10:54
klo: dziękuję emotka za pomoc
25 mar 10:57
Alkain: m≠0 Δ>0 Δ=12−4m1>0 1>4m
 1 
m<

 4 
 −b 
xw=

=1
 2a 
 −1 
x2=

 2m 
−1=2m
 1 
m=−

 2 
Nie mam pomysłu jak to skończyć na pewno będzie jakiś przedział emotka
25 mar 11:02
klo: nie za bardzo rozumiem dlaczego tak postępowałeś
25 mar 11:22
MQ: Liczysz Δ Warunek Δ>0, zeby były dwa pierwiastki Liczysz pierwiastki x1 i x2 Sprawdzasz warunek: x1< 1 < x2
25 mar 11:26
klo: ale nic mi z tego nie wychodzi
25 mar 11:29
Aga1: rysunek1∊(x1,x2) x1<1 x2>1/*(−1) x1<1 −x2<−1 −−−−−−−−−−− x1−x2<0/*(−1) x2−x1>0 /2 (x2−x1)2>0 (x12+x22)−2x1x2>0 (x1+x2)2−4x1x2>0
25 mar 11:37
Aga1: Masz odpowiedź ?
25 mar 11:38
klo: znowu mi coś nie wyszłoemotka
25 mar 11:42
klo: wyszło mi że dla m<0
25 mar 11:44
klo: dobrze, czy źle?
25 mar 11:44
MQ:
 −1−1−4m 
x1=

 2m 
 −1+1−4m 
x2=

 2m 
−1−1−4m −1+1−4m 

< 1 <

2m 2m 
1−4m < 2m+1 < 1−4m
25 mar 11:47
klo: a jak to dalej rozpisać?
25 mar 11:49
Aga1: MQ, a skąd wiesz, że m>0, bo mnożąc nierówność musiałeś zrobić takie założenie , gdyż nie zmieniłeś kierunku nierówności.
25 mar 11:50
MQ: Trzeba rozbić na dwa przypadki: m>0 i m<0
25 mar 11:54
klo: ja już nic nie wiem
25 mar 11:59
MQ: m>0 2m+1<1−4m |2 4m2+4m+1<1−4m 4m2+8m<0 4m(m+2)<0 Sprzeczność, bo m>0 m<0
 −1−1−4m 
0 <

< 1
 2m 
2m<−1−1−4m<0 2m+1<−1−4m<0 4m2+4m+1>1−4m 4m2+8m>0 4m(m+2)>0 ⇔ m+2<0, bo m <0 stąd m<−2
25 mar 12:07
Aga1: 1−4m≥0
25 mar 12:11
klo: dziękuję bardzo emotka
25 mar 12:12
Aga1: Chyba nie jest dobrze, bo dla m=−1
 1−5 
x1=

<1
 2 
 1+5 
x2=

>1
 2 
?
25 mar 12:20
Godzio: Ale mącicie ! Żeby 1 była między pierwiastkami to wystarczy warunek: Δ > 0 f(1) * a < 1
25 mar 12:22
klo: czyli jet wszystko źle?
25 mar 12:24
Godzio: f(1) * a < 0 oczywiście, raczej nie źle, jeśli było bezbłędnie robione, ale to kupa roboty
25 mar 12:25
klo: a z Twoich obliczeń Godzio jaki jest wynik?
25 mar 12:26
Godzio: mx2+x+1=0 Δ > 0
 1 
1 − 4m > 0 ⇒ m <

 4 
f(1) * a = (m + 2) * m < 0 ⇒ m ∊ (−2,0) Odp: m ∊ (−2,0)
25 mar 12:26
MQ: masz rację Dla m < 0
 −1−1−4m 
1<

 2m 
25 mar 12:28
klo: czyli masz inny wynik
25 mar 12:29
Alkain: Godzio dlaczego tak jest z tym f(1)*a<1 ?
25 mar 12:30
Godzio: No, najwidoczniej, jednak jestem pewien poprawności, narysuj sobie rysunek dla a > 0 i a < 0 (taki ogólny) i zobacz jakie warunki muszą być spełnione, żeby mieć pewność, że 1 nie wyskoczy nam z przedziału pierwiastków, a > 0 mamy, że f(1) < 0 (musi) a < 0 mamy, że f(1) > 0, zatem widać, że iloczyn MUSI być ujemny: a * f(1) < 0 w każdym przypadku
25 mar 12:31
Alkain: Ok już zrozumiałem trzeba przyznać, że cwany sposób
25 mar 12:34
Godzio: Jeżeli mamy do czynienia, z zadaniami typu "Pierwiastki leżą między jakąś liczbą", "Oba pierwiastki są większe od jakieś liczby" itd. To nigdy nie mamy tu wzorów Viete'a a już na pewno nie chodzi o wyznaczanie postaci pierwiastków z delty itd. Tutaj działają właśnie takie zależności, wartość w liczbach jakie mamy w poleceniu (w tym wypadku 1), w wierzchołku (czasem trzeba dać warunek dla wierzchołka) no i dla współczynnika przy najwyższej potędze emotka
25 mar 12:36
Aga1: Trening czyni mistrza. Jak się nie ćwiczy to się zapomina, jedynie zostają w głowie wiadomości najczęściej używane. Szybki sposób.
25 mar 12:41
MQ: Dzięki Godzio emotka −− no to czegoś się jeszcze nauczyłem
25 mar 12:45
Godzio: emotka
25 mar 12:56
pigor: ... emotka no to może jeszcze dopowiem, że warunek a*f(1)<0 ⇔ (a< 0 i f(1) >0) lub (a >0 i f(1)< 0 , czyli "załatwia" nam rozpatrywanie obu przypadków położenia paraboli (ramiona do dołu lub do góry), a więc skraca robotę . ... emotka
25 mar 13:18
pigor: .. no i jeszcze warto (tym razem) pochwalić autora(ów) zadania którzy w ewidentny sposób ... emotka "podpowiedzieli" ... myślącemu uczniowi , że łatwe policzenie f(1) może się ... emotka przydać w drugim problemie . ... −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− tak powinno się układać zadania − moim − zdaniem , niech ten uczeń wie, że autor zadania nie chce go ..."udupić" , ale dyskretnie pomóc w dojściu do rozwiązania . ...emotka
25 mar 13:27
marti: x+1=1 i x+2=2
1 kwi 08:50