matematykaszkolna.pl
Określ dziedzinę i wykonaj działania Blanka:
  1 3 
a)


=
 x 3x−2 
  3 5 
b)

+

=
 x2−16 x−4 
  x2+8x+16 2x+8 
c)

:

=
 2x2+6x x2+6x+9 
9 kwi 13:24
Blanka: Bardzo serdecznie proszę o pomoc...
9 kwi 13:31
Bogdan: Wskazówki są tutaj ../forum/12065 A może Ty jesteś Joanną i Haliną?
9 kwi 13:32
Blanka: Dzięki za wskazówki, nie jestem żadną Haliną ani Joanna. Absolutnie...
9 kwi 13:38
Bogdan: To przepraszam Blanko, a wskazówki tam zawarte wystarczą?
9 kwi 13:51
Blanka: I co z tym dalej?
9 kwi 13:56
Blanka:
9 kwi 14:12
tim: Aleez czym?
9 kwi 14:15
Blanka: Jak teraz wykonać te działania
9 kwi 14:16
tim: Pod jeden mianownik to:
1 3 3x−2 3x −2 


=


=

x 3x−2 x(3x−2) x(3x−2) x(3x−2) 
9 kwi 14:17
Blanka: nio
9 kwi 14:21
Bogdan: Dla pełności rozwiązania trzeba podać jeszcze dziedzinę. Tim, to jest dobrze, ale niepotrzebnie używasz dwóch kresek ułamkowych, tracisz przez to czas na zbędne zapisy.
1 3 3x − 2 − 3x −2 


=

=

x 3x − 2 x(3x − 2) x(3x − 2) 
Dziedzina D: x € R \ {0, 23}
9 kwi 14:23
tim: Chciałem Blance (oraz Joannie, Halinie) pokazać w obrazowy sposób, skąd co się wzięło emotka
9 kwi 14:24
Blanka: Wiem, wiem dziedzinę już mam obliczoną (wskazówki)
9 kwi 14:24
Blanka: Nie jestem żadną Joanną i Haliną... wrrrr....
9 kwi 14:26
tim: Wiem, że nie!, tylko mówię, że jakby się pojawiły i przeczytały, i nie wiedziały co i jak.. Spokojnie..
9 kwi 14:27
Blanka: to ja spróbuje zrobić resztę, a panowie powiedzą mi czy dobrze zrobiłam
9 kwi 14:28
N: Proszę , Bogdan to zadanie dla ciebie, ja na chwilke spadam
9 kwi 14:29
xpt: Zrób zrób, lepiej jest jak sama zrobisz, nawet źle, niż przepiszesz bezmyślnie gotowe rozwiązanie ;) Jeśli coś będzie nie tak jak byś powinno to pewnie nie jednen pan i niejedna panio z chęcią Ci wskażą błędy :)
9 kwi 14:32
Bogdan: Czekamy więc Blanko
9 kwi 14:35
Blanka: U{2} {x(3x−2} czy to trzeba wyliczyć do końca U {2}{3x2−2x}
9 kwi 14:52
Blanka:
2 2 

czy to trzeba wyliczyć do końca

x(3x−2) 3x2−2x 
9 kwi 14:55
Blanka: b) założenia: 1. x2 − 16 ≠ 0 => (x − 4)(x + 4) ≠ 0 => x ≠ 4 i x ≠ −4 2. x − 4 ≠ 0 => x ≠ 4 D: x € R \ {−4, 4}
3(x−4) 5(x2−16) 3x−12 

+

=

+
(x2−16)(x−4) x2−16)(x−4) x3−4x2−16x+64 
 5x2−80 5x2+3x−92 

=

 x3−4x2−16x+64 x3−4x2−16x+64 
9 kwi 15:02
Bogdan:
 −2 
Ad a) Nie trzeba wymażać wyrażeń w mianowniku, można zostawić

 x(3x − 2) 
Ad b) Dziedzina dobrze, obliczenia nie, zaraz pokażę
9 kwi 15:05
Blanka: ok.
9 kwi 15:06
Bogdan:
3 5 3 5 

+

=

+

=
x2 − 16 x − 4 (x − 4)(x + 4) x − 4 
 3 + 5(x + 4) 3 + 5x + 20 23 + 5x 
=

=

=

 (x − 4)(x + 4) (x − 4)(x + 4) x2 − 16 
9 kwi 15:10
Blanka: wyższa matematyka, jak będę miała z tego pracę klasową będzie kołek jak nic...emotka
9 kwi 15:15
Bogdan: To nie jest wyższa matematyka. Te działania są analogiczne do takich dzialań:
3 5 3 5 3 + 5*7 3 + 35 

+

=

+

=

=

28 4 4 * 7 4 4 * 7 28 
Nie wzięliśmy tu za wspólny mianownik liczby 28*4 = 112, wzięliśmy 28, bo 28 dzieli się przez 4. W Twoim zadaniu (x2 − 16) dzieli się przez (x − 4) i dlatego (x2 − 16) jest wspólnym mianownikiem, żeby to jednak zobaczyć, to trzeba rozłożyć mianownik na czynniki, czyli zapisać x2 − 16 = (x − 4)(x + 4).
9 kwi 15:24
Blanka: a może teraz jakaś wskazówka do ostatniego przykładu, bo nie wiem nawet jak się za niego zabraćemotkaemotkaemotkaemotkaemotkaemotkaemotkaemotka
9 kwi 15:29
Blanka:
9 kwi 15:46
Blanka:
9 kwi 15:54
Bogdan: Wyznacz najpierw dziedzinę
9 kwi 16:11
Blanka: 1. 2x2 + 6x ≠ 0 => 2x(x + 3) ≠ 0 => x ≠ 0 i x ≠ −3 2. x2 + 6x + 9 ≠ 0 => (x + 3)2 ≠ 0 => x ≠ −3 D: x € R \ {−3, 0)
9 kwi 16:12
Bogdan: Dobrze. Rozłóż każdy mianownik i każdy licznik na czynniki, zwróć uwagę, że pierwszy licznik i drugi mianownik można rozłożyć wzorami skróconego mnożenia. Zapisz wszystko z porozkładanymi na czynniki licznikami i mianownikami.
9 kwi 16:20
Blanka: x2+8x+16 = (x+4)2 x2+6x+9 = (x+3)2
9 kwi 16:25
Blanka: 2x2+6x = 2x (x+3)
9 kwi 16:27
Blanka:
(x+4)2 2x+8 

:

2x(x+3) (x+3)2 
9 kwi 16:29
Blanka:
(x+4) 2(x+4) 

:

2x(x+3) (x+3)2 
9 kwi 16:34
Bogdan: Dobrze, z tym, ze jeszcze drugi licznik rozłóż na czynniki wyłączając 2 przed nawias i przypomnij sobie, jak dzieli sie ułamek przez ułamek. Zapisz wszystko jeszcze raz z przekształconym dzieleniem na mnożenie. Skróć jednakowe wyrażenia. Podaj wynik.
9 kwi 16:36
Blanka:
(x+4)2 (x+3)2 

*

=
2x(x−+3) 2(x+4) 
9 kwi 16:46
Bogdan: Dobrze, teraz skróć jednakowe wyrażenia w liczniku i w mianowniku.
9 kwi 16:48
Blanka:
x+4 x+3 

*

2x 2 
9 kwi 16:50
Bogdan: Dobrze, zapisz wszystko przy pomocy jednej kreski ułamkowej. Możesz (chociaż nie jest to wymagane) wymnożyć wyrażenia w liczniku. Wymnóż mianowniki.
9 kwi 16:53
Blanka:
x2+7x+12 

4x 
9 kwi 17:04
Bogdan: Bardzo dobrze. I co − czy to była matematyka wyższa?.
9 kwi 17:09
Blanka: Taka średnia emotka
9 kwi 17:09
Blanka: Dziękuję bardzo za pomoc. Pozdrawiam
9 kwi 17:12