matematykaszkolna.pl
Pomocy! Gabrycha: Odcinek AC o końcach A(−4,1) oraz C(2,5) jest przekątną kwadratu ABCD. Wyznacz współrzędne wierzchołków B i D tego kwadratu.
14 mar 23:02
Artur z miasta Neptuna: 1) wyznaczasz wektor AC 2) wyznaczasz równianie prostej zawierającej wektor AC 3) wyznaczasz prostą prostopadłą do wyznaczonej w punkcie (2) 4) wyznaczasz środek wektora AC 5) posta wyznaczona (3) ma przechodzić przez punkt wyznaczony w (4) 6) obliczasz odległość punktu A (lub C) od punktu przecięcia się prostych 7) odznaczasz punkty B i D leżące na prostej wyznaczonej w punkcie (3), odległe od punktu przecięcia o tyle co wyliczyłeś w punkcie (6)
14 mar 23:18
Gabrycha: Jak zrobić punkt 2 ?
14 mar 23:31
Basiek: Dobre pytanie nie jest złe.
14 mar 23:33
Artur z miasta Neptuna: 2) −−− punkt A(−4,1) i C(2,5) mają leżeć na jednej prostej ogólnym równaniu y=ax+b, więc: 1 = a*(−4) + b 5 = a*2 +b rozwiązujesz te układ równań i masz równanie prostej przechodzącej przez punkty A i C ... czyli zawierającej wektor AC
14 mar 23:53
Basiek: Aaaa, czyli posługiwanie się wektorem/ prostą na zmianę. A myślałam, że jest kolejna "fajna" właściwość wektorów emotka Dzięki Artur
14 mar 23:57
Artur z miasta Neptuna: wektor tak naprawdę jest potrzebny tylko do wyznaczenia połowy odcinka AC i ewentualnie odległości krańców wektora do połowy ... i może jeszcze (chociaż niekoniecznie) wyznaczenie współrzędnych środka wektora AC
15 mar 00:00
Artur z miasta Neptuna: z drugiej strony mając wektor [6;4]
 4 
wiemy jakie nachylenie będzie mieć prosta zawierająca ten wektor: y =

x + b
 6 
ale, aby wyznaczyć 'b' ... musimy podstawić punkt A lub C więc z wektora możesz 'wyłuskać' równanie prostej
15 mar 00:03
Basiek: Tzn. ja "ogarniam" raczej analityczną; zaciekawiło mnie tylko sformułowanie "wyznaczyć równanie prostej zawierającej wektor"
 B 
I hm... z tym tgα=

to w sumie TAK BARDZO logiczne, a nigdy bym na to "od tak" nie
 A 
wpadła.
15 mar 00:10
Eta: rysunek Można bardzo łatwo rozwiązać to zadanie z wykorzystaniem wektorów emotka A(−4,1) C(2,5) S( −2,3) −−−− to jasne teraz wektory AS=[ 3,2] SD=[−2,3] bo są prostopadłe ( z warunku prostopadłości 3*(−2)+2*3=0 wektory SD=[−2,3] i SB= [2,−3] ,bo są przeciwne i teraz SD=[xD+1, yD−3]= [−2,3] ⇒ xD+1= −2 i yD−3=3 to D(−3,6) SB= [xB+1, yB−3]= [2,−3] ⇒ xB+1= 2 i yB−3= −3 to B(1,0) Oczywiście że nad wektorami mają być strzałki emotka
15 mar 00:29
Eta: Echh chochlik oczywiście ,że S(−1,3)
15 mar 00:43
Aga1: Trochę inaczej niż proponuje Artur , niekoniecznie szybciej. 1. Wyznacz współczynnik kierunkowy prostej AC potrzebny do napisania prostej prostopadłej do niej przechodzącej przez punkty BD.
 yC−yA 2 
a=

=

 xC−xA 3 
2.Wyznacz S−środek odcinka AC
 xA+xC yA+yC 
S=(

,

)=(−1,3)
 2 2 
3, Napisz równanie prostej prostopadłej do AC przechodzącej przez punkt S
 −3 
y=

x+b
 2 
 −3 
3=

*(−1)+b
 2 
 −3 3 
y=

x+

 2 2 
4. Punkty Bi D są to punkty wspólne okręgu o środku w punkcie S i promieniu r=IACI i prostej wyznaczonej w punkcie 3. r=IACI=(2−(−1))2+(5−3)2=13 równanie okręgu (x+1)2+(y−3)2=13
 −3 3 
y=

x+

 2 2 
Rozwiązując metodą podstawiania mamy
 −3 3 
(x+1)2+(

x−

)2=13
 2 2 
 −3 
(x+1)2+(

)2(x+1)2=13
 2 
13 13 

(x+1)2=13 //:

4 4 
(x+1)2=4 Ix+1I=2 x1=1, x2=−3 y1=0, y2=6 B=(1,0), D=(−3,6)
15 mar 10:28