matematykaszkolna.pl
;000 zosia: napisz rownanie prostej k prostopadłe do postej orownaniu 2x+y−5=0 i przecgodzacej przez punkt A.(4,−1)
12 mar 19:15
Jolanta: najpierw zapisz równanie prostej w postaci kierunkowej y=
12 mar 19:22
Jolanta: postac kierunkowa y=ax+b zostaw y po lewej stronie ,reszta na prawą
12 mar 19:26
zosia: jolanta zrób mi to
12 mar 19:34
Jolanta: pisząc krzywde Ci zrobie bo to sa podstawowe rzeczy dalej będzie gorzej jak nie nauczysz sie 2x+y−5=0 y=
12 mar 19:37
zosia: ale zmieniam znaki dobrze pisze y=−2x=5=0 jolanta dobrze
12 mar 19:39
zosia: y=−2x+5=0
12 mar 19:40
Jolanta: a=−2 gdyby była prosta równoległa to tez miałaby a=−2
 −1 1 
prosta prostopadła ma a=

=

 −2 2 
 1 
mamy y=

x+b
 2 
prosta przechodzi przez A(4,−1) czyli dla x=4 y=−1
 1 
−1=

*4+b wylicz b
 2 
12 mar 19:44
zosia: nie wiem jak
12 mar 19:47
Jolanta: pomnożyłaś i napisz co wyszło
12 mar 19:48
zosia: 2
12 mar 19:50
zosia: jak am to w calosci napisac zeby to miło rece i nogi
12 mar 19:52
Jolanta: −1=2+b albo tak jak wolisz b+2=−1 to b=?
12 mar 19:52
zosia: nie wie1 wyjdzie
12 mar 19:57
Jolanta: przenosisz 2 na prawą stronę ze zmienionym znakiem b=−1−2 b=−3
 1 
y=

x−3
 2 
to koniec przegladnij co napisałam ,masz pytania?
12 mar 20:00
zosia: zbierz mi to w calość
12 mar 20:02
Jolanta: y=−2x+5 a=−2 prosta prostopadła
 1 
y=

x+b A(4,−1)
 2 
 1 
−1=

*4+b
 2 
−1=2+b −3=b
 1 
y=

x−3
 2 
12 mar 20:06
zosia: pomorzesz mi z układami równań
12 mar 20:08
Jolanta: napisz
12 mar 20:09
zosia: 3x+4y=18 5x−2y=4 przed tym jest nawias
12 mar 20:13
zosia: {
12 mar 20:14
Jolanta: pamiętasz metodę przeciwnych wspólczynników ?
12 mar 20:16
zosia: troche tak ale ja nie wiem skad sie co bierze
12 mar 20:17
Jolanta: w tej metodzie tak mnożymy albo dzielimy całe równanie żeby otrzymać taką samą liczbę ale z przeciwnym znakiem w dwóch równaniach przy x albo y w tym układzie zrobimy to z y w pierwszym mamy 4y a drugim −2y jeżeli pomnoże przez 2 to będą −4y i sie wyzerują 4y−4y=0
12 mar 20:21
zosia: i
12 mar 20:23
Jolanta: {3x+4y=18 {5x−2y=4 /*2 {3x+4y=18 {10x−4y=8 dodaję w pionie 13x=26 /:13 x=2 3*2+4y=18 6+4y=18 /−6 4y=12 /:4 y=3 {x=2 {y=3 4y=
12 mar 20:26
Jolanta: to 4y niewazne teraz zrobimy metoda opodstawiania
12 mar 20:27
zosia: dzieki
12 mar 20:28
zosia: to jest dobrze wystarczy mam inne rownanie jescze
12 mar 20:28
zosia: x+y=5 x2+y2=17
12 mar 20:29
Jolanta: 3x+4y=18 5x−2y=4 {3x=18−4y /:3 {5x−2y=4
 4 
{x=6−

y
 3 
 4 
{5*(6−

y)−2y=4
 3 
{x=6−U{4}[3}y
 20 
{30−

y−2y=4 /−30
 3 
{x=6−U{4}[3}y
 2 
{−8

y=−26
 3 
{x=6−U{4}[3}y
 −26 
{−U{26}[3}y=−26 /:

 3 
{y=3
 4 
x=6−

*3
 3 
{y=3 {x=6−4 {y=3 {x=2 pierwsza metoda była lepsza ,mniej liczenia
12 mar 20:36
zosia: a to 2 rownianie zrobimy
12 mar 20:39
Jolanta: {x+y=5 wyznaczam y {x2+y2=17 {y=5−x teraz trzeba podstawic do drugiego {x2+(5−x)2=17 {y=5−x {x2+ napisz ile
12 mar 20:40
zosia: 10x=17
12 mar 20:42
Jolanta: (5−x)2= wzór (a−b)2=a2−2*a*b+b2
12 mar 20:44
zosia: x2+(5−x)do kwadratu
12 mar 20:46
Jolanta: masz to wyliczyć wzór podałam
12 mar 20:47
firi: Jolanta− Ty faktycznie robisz jej krzywdę...
12 mar 20:48
zosia: (5−x)do kwadratu=52−2*5*x+x do kwadratu
12 mar 20:50
zosia: firi heh
12 mar 20:50
Jolanta: nie całkiem dobrze x2 na koncu czyli = dokończ to
12 mar 20:53
zosia: dobra spadam nie kumam tego pa
12 mar 20:55
Jolanta: przykro mi ale to było w 2klasie gimnazjum 52=25 −2*5*x=−10x
12 mar 20:58
zosia: pa
12 mar 20:59