matematykaszkolna.pl
wyznacz współrzędne punktu przecięcia się przekątnych kwadratu ABCD jeżeli; iga: wyznacz współrzędne punktu przecięcia się przekątnych kwadratu ABCD jeżeli; A=4,0 B=2,4 C=−2,2 D=0,−2 mi wyszło S=1,1
6 mar 16:49
Karola: POTRZEBUJE POMOCY! Wyznacz A∪B, A∩B jezeli A=<−3,4> B=(3,)
29 wrz 13:43
Basia: rysunekteraz pomyśl
29 wrz 14:01
Janek191: rysunek A = < − 3 ; 4 > B = ( 3 ; + ) więc A ∪ B = < − 3 ; + ) A ∩ B = ( 3 ; 4 >
29 wrz 14:06
Karola: Wyznacz A\B, B\A jezeli A=<−3,4> B=(3,) Bede wdzięczna i z gory dziękuje emotka
29 wrz 14:20
Gustlik: rysunekBasiu, Janek191 i pozostali Forumowicze mam propozycję co do rysowania − lepiej rysować metodą Bogdana. Wtedy widać, czy końce należą do przedziału i nie robi się błędów. Ta szkolna metoda to metoda "Samych swoich". To wygląda tak, jakby Kargul posadził drzewo na płocie graniczącym z Pawlakiem, pół drzewa jest u Kargula, a drugie pół u Pawlaka, a potem się żrą między sobą, czyje to drzewo. I tak samo jest z tymi kropkami − nie wiadomo, czy należą do przedziału, czy nie. A tak widać, że A∩B=(3, 4>.
29 wrz 14:26
Gustlik: iga robisz tak − wyznaczasz równania prostych AC i BD i układem równań tych prostych znajdujesz punkt przecięcia: A=(4,0) B=(2,4) C=(−2,2) D=(0,−2) Najlepiej z wektorów, bo współczynnik kierunkowy można obliczyć ze współrzędnych wektorów:
 wy 
a=

, gdzie [wx, wy] to współrzędne wektora wyznaczającego prostą.
 wx 
U nas to będą wektory AC i BD AC=[−2−4, 2−0]=[−6, 2]
 2 1 
a=

=−

 −6 3 
 1 
y=−

x+b
 3 
Wstawiamy współrzędne A lub C i mamy równanie, np. A:
 1 
0=−

*4+b
 3 
4 

=b
3 
 4 
b=

 3 
 1 4 
y=−

x+

 3 3 
Tak samo z prostą BD: liczymy wektor BD BD[0−2, −2−4]=[−2, −6]
 −6 
a=

=3
 −2 
y=3x+b Wstawiamy współrzędne B lub D, np. D=(0,−2) −2=3*0+b b=−2 y=3x−2 Teraz rozwiazujemy układ:
 1 4 
{ y=−

x+

(1)
 3 3 
{ y=3x−2 (2)
 1 4 

x+

=3x−2 /*3, żeby pozbyć się ułamków
 3 3 
−x+4=9x−6 −10x=−10 /:(−10) x=1 Wstawiamy to do któregoś z rownań, najlepiej do (2), bo nie ma ułamków i się łatwiej liczy: y=3*1−2 y=1 Rozwiązanie: { x=1 { y=1 Zatem punkt przeciecia przekątnych kwadratu ma współrzędne (1, 1)
29 wrz 14:38
5-latek: Chociaz to zadanie jest z 2012r to zeby policzyc punkt przeciecia sie przekatnch w kwadracie to nalezy policzyc wsplrzedne srodka jednej z p;rzekatnych wykorzystujac fakt ze w kwadracie przekatne przecinaja sie w srodku tak samo jak w postokacie czy rombie >
29 wrz 14:45
Gustlik: 5−latek, masz rację będzie szybciej.
29 wrz 14:49
Janek191: A = ( 4; 0) B = ( 2; 4) C = ( − 2; 2) D = ( 0; − 2) Przekątne kwadratu przecinają się w punkcie , który jest ich wspólnym środkiem, więc S = środek AC lub S − środek BD
  4 − 2 0 + 2 
S = (

;

) = ( 1; 1)
 2 2 
lub
 2 + 0 4 − 2 
S = (

;

) = ( 1; 1)
 2 2 
Zadanie z 6 III 2012 r.
29 wrz 15:07
Karola: Wyznacz A\B, B\A jezeli A=<−3,4> B=(3,)
29 wrz 15:12
Technik: Gustlik a ja robię tak jak Basia i dla mnie jest to najlepsza metoda i nie mam zamiaru jej zmieniać emotka
29 wrz 15:37
Technik: rysunek A\B=<−3,3> B\A=(4,)
29 wrz 15:39
Gustlik: rysunekTak, tylko zamalowana kropka jest automatycznie brana przez uczniów jako przedział domknięty, a niezamalowana − jako otwarty. Jest to bardzo NIEPRZEJRZYSTA I NIEBEZPIECZNA METODA. Większość uczniów zrobi tak: A\B=<−3, 3) B\A=<4, +) To powszechny i często spotykany błąd przy stosowaniu tej metody. Rysując przedziały metodą Bogdana tego błędu uczeń nie popełni − wiem to z własnego doświadczenia. Odkąd zacząłem stosować tę metodę, moi uczniowie przestali popełniać ten błąd. Z rysunku wyraźnie widać, że A\B=<−3, 3>, a B\A=(4, +) Szkoda, że tu nie ma na forum dzisiaj Bogdana, on by to potwierdził. Opis metody Bogdana jest tutaj: https://matematykaszkolna.pl/forum/forum.py?komentarzdo=3408 oraz tutaj: https://matematykaszkolna.pl/forum/53855.html .
29 wrz 19:39