matematykaszkolna.pl
skr ewa: Skracanie ułamków algebraicznych Proszę o pomoc z tymi przykładami: http://upit.cc/i/4890d42b.jpg
3 mar 19:05
ewa: wie ktoś jak to zrobić?
3 mar 19:18
Saizou :
48x4−27x8 3(16x4−9x8) 

=

9x5+12x3 3(3x5+4x3) 
3 mar 19:23
aneta: zarówno w liczniku, jak i w mianowniku musisz wyłączyć przed nawias najwięcej ile się da emotka 3x4(16 − 9x4) 3x4(4 − 3x2)(4 + 3x2) −−−−−−−−−−− = −−−−−−−−−−−−−−−−− = x(4 − 3x2) 3x3(3x2 + 4) 3x3(4 + 3x2)
3 mar 19:25
ewa: Saizou i co dalej trzeba zrobić?
3 mar 19:33
aneta:
2x7 − 2x3  2x3(x4 −1) 

=

=
x6 + x4  x4(x2 + 1) 
 2x3(x2 + 1)(x2 − 1) 2x3(x2 − 1) 
=

=

=
 x4(x2 + 1) x4 
 2(x2 − 1) 
=

 x 
3 mar 19:34
ewa: aneta mogłabyś zrobić mi ten 1 przykład
3 mar 19:40
ewa: Aneta jesteś?
3 mar 19:51
Agniesia: przecież rozpisała ci.
3 mar 19:52
ewa: ale ten 1 przykład
3 mar 19:55
Agniesia: ROZPISAŁA CI
3 mar 19:55
ewa: a już ok
3 mar 19:56
aneta: spokojnie, dziewczyny emotka
3 mar 20:01
Agniesia: jestem spokojna emotka
3 mar 20:01
aneta: Agniesia, uczysz się czy już studiujesz? emotka
3 mar 20:02
Agniesia: Hmmm To i to emotka
3 mar 20:02
aneta: miałam na myśli naukę w szkole, ale rozumiem, że studiujesz emotka pewnie coś związanego ze ścisłymi naukami, co? emotka
3 mar 20:04
ewa: Aneta a te 2 przykłady: http://upit.cc/i/48dd0307.jpg
3 mar 20:04
Agniesia: Akurat na matematyce się zadomowiłem emotka
3 mar 20:05
ewa: trzeba miejsca zerow w 1 ?
3 mar 20:07
ewa: wyznaczyć
3 mar 20:07
Agniesia: Rozłóż licznik i mianownik do postaci iloczynowej i poskracaj co sie da emotka
3 mar 20:07
ewa: w tym 2 trzeba Δ i x1i x2
3 mar 20:09
aneta: tu należy dokonać tzw. grupowania wyrazów. Trzeba pomyśleć co, z czego nalezy wyłączyć przed nawias, aby najbardziej się to opłaciło emotka
x3 + x2 − 4x −4  x2(x + 1) − 4(x + 1) 

=

=
x2 + 3x +2  (x+1)(x+2) 
 (x +1)(x2 − 4) x2 −4 (x−2)(x+2) 
=

=

=

=
 (x+1)(x+2) x+2 x+2 
=x−2
3 mar 20:13
Agniesia: rozkładasz licznik i mianownik. Jak? Wedle swojego uznania. Jest bardzo dużo sposobów.
3 mar 20:13
aneta: pokaż, jak poradzisz sobie z drugim przykładem, w razie czego pomożemy ci emotka
3 mar 20:14
aneta: super emotka jak sobie chwalisz te studia? emotka
3 mar 20:15
Agniesia: bardzo ale to bardzo fajne emotka Nie jest za ciężko ,ale również potrafią nieźle pomęczyć emotka Zakładam że ty przygotowujesz się do matury?
3 mar 20:16
aneta: tak lol. cienko mi idzie. w 2klasie robiłam testy maturalne PR na więcej pktów niż teraz oczywiście pomijałam zadania z poza zakresu mojej ówczesnej wiedzy, ale dawałam radę. Teraz to jakaś masakra
3 mar 20:18
ewa: Aneta a te 2 trudniejsze: http://upit.cc/i/7d509fd5.jpg
3 mar 20:22
aneta: mam takie beznadziejne zadania np. takie: Który ze zbiorów: A=< 1 ; 22009> B=<22009 ; 22010> zawiera więcej liczb rzeczywistych?
3 mar 20:22
aneta: powiedz Ewa, z czym masz problem emotka licznik wydaje mi się bagatelny z pierwszych dwóch wyłączasz 4x2, a z kolejnych 9 w mianowniku trzeba wyznaczyć miejsca zerowe. Liczyć deltę, potem miejsca zerowe, poskracać emotka
3 mar 20:25
Agniesia: żaden
3 mar 20:25
aneta: sorki, ja muszę lecieć. Jeśli nie znajdziesz pomocy, jutro zajrzę i ogarnę emotka papaemotka
3 mar 20:26
Agniesia: obydwa posiadają nieskonczenie wiele liczb rzeczywistych.
3 mar 20:27
ewa: OK.dzięki za chęci i pomoc emotka
3 mar 20:28
ewa: Agniesia pomożesz ?
3 mar 20:30
Agniesia: a w czym?
3 mar 20:34
3 mar 20:38
Agniesia: tak samo. Rozkładasz licznik i mianownik. Później skracasz co się da.
3 mar 20:44
ewa: x2(4x−4)−9x+9 tak?
3 mar 21:02
Agniesia: wyłącz jeszcze z pierwszego 4 oraz z drugiego 9 przed nawias.
3 mar 21:06
ewa: możesz napisać Agniesia
3 mar 21:22
Agniesia: ech 4x3 − 4x2 − 9x + 9 = 4x2(x−1) − 9(x−1) = (4x2−9)(x−1) = (2x−3)(2x+3)(x−1)
3 mar 21:34