matematykaszkolna.pl
Sprowadź do najprostrzej postaci Miszel ;): Sprowadź do najprostszej postaci 45−205
23 lut 20:20
ICSP: 45 − 205 = 25 − 205 + 20 = (5 − 25)2
23 lut 20:21
geodeta: Odpowiedź w książce to 5−25 Czy wiesz może jak do tego dojść
23 lut 20:27
ICSP: Masz prawie gotowe rozwiązanie. Wystarczy je złożyć w całość.
23 lut 20:28
geodeta: czyli Odpowiedź, którą napisałeś tylko bez kwadratu
23 lut 20:29
Basiek: (a)2=|a| Druga podpowiedź emotka
23 lut 20:30
ICSP: zauważ ze specjalnie pominąłem pierwiastek aby to ładnie wyglądało. teraz wsadź to pod pierwiastek i skorzystaj z twierdzenia : a2 = |a|
23 lut 20:30
ICSP: Basiek proszę nie dobijaj mnie emotka
23 lut 20:30
Basiek: Dlaczego? Idź, zniszczyłam Ci życie Teraz już z górki emotka
23 lut 20:31
ICSP: dobrze. Określ dziedziny dwóch funkcji : a2 a
23 lut 20:33
geodeta: Basiek podała dobry wzór
23 lut 20:33
geodeta: czyli bez podniesienia do kwadratu wg. wzoru Basiek
23 lut 20:35
Tragos: (a)2 = a, o ile a ≥ 0 (dla a < 0 wartość nie istnieje) a2 = |a|, wykorzystaj ten drugi
23 lut 20:35
Basiek: Ach, o to chodzi. Czyli; gdybym miała zadanie (2−22)2=.... To co?
23 lut 20:36
Basiek: Najwyraźniej sama muszę to "rozkminić"; dlatego właśnie nienawidzę wzorów, chyba nigdy się żadnego poprawnie nie nauczę...
23 lut 20:37
Tragos: 2 − 22 = −0,82... znasz coś takiego jak pierwiastek drugiego stopnia z liczby ujemnej? bo ja nie
23 lut 20:37
geodeta: wtedy odpowiedź to 2−22 tak ale jak rozwiązać moje zadanie ? nadal nie wiem...
23 lut 20:37
Basiek: Czyli... jej. Czy to, co powyżej napisałam nie ma sensu logicznego? O.o
23 lut 20:37
Basiek: W Twoim przypadku: |5 − 2√5|=.... trzeba oszacować 25
23 lut 20:38
Mila: Basiek popełniła błąd, dlatego komentarz − nie dobijaj...
23 lut 20:38
Tragos: np. (5)2 = 5 (−5)2 = działanie wykonywalne
23 lut 20:39
geodeta: Basiek nic się nie stało emotka każdy się może pomylić emotka Zachęcam do dalszej pomocy, bo dalej nie wiem jak obliczyć to zadanie emotka
23 lut 20:39
ICSP: Specjalnie ustawiłem je tak aby większa stała na pierwszym miejscu emotka
23 lut 20:40
Tragos: niewykonywalne*
23 lut 20:40
Basiek: Już wiem, to przez ferie. Ale hm.... moje błędy prowadzą mnie w pewnym sensie do pytań, na które wcześniej nigdy bym nie wpadła, te z kolei pokazują mi błędy w moim dotychczasowym rozumowaniu i dają szansę na zrozumienie, w czym tkwił błąd, o którym wcześniej nie wiedziałam. (Dobre usprawiedliwienie, nigdy nie jest złe). Witaj Mila emotka
23 lut 20:40
Basiek: Pojęłam! co do zad. (5 − 2√5)2=|5−25|=25−5 (mam nadzieję, ze dobrze)
23 lut 20:43
Tragos: (5 − 25)2 = |5 − 25| = 5 − 25 5 − 25 = 0.527..... > 0
23 lut 20:43
Basiek: Ups. Jej, normalnie... idę spać. Nawet źle w kalkulator wpisałam. Zamykam się w sobie! Pa.
23 lut 20:44
Mila: Witaj Basiek i dzięki za miły komentarz. Na błędach mądry człowiek się uczy.(Głupcy obrażają się.) Powodzenia w dociekaniu.......emotka
23 lut 20:44
geodeta: Moja odpowiedź w książce to 5−25, więc coś się nie zgadza...
23 lut 20:44
ICSP: jeżeli nie mamy pewności która liczba jest większa : 5 czy 25 możemy podnieść je w pamięci do kwadratu 52 = 25 (25)2 = 20 teraz widzimy że 5 jest większe. Z tej samej własności wiedziałem jak je ładnie ustawić przy zawijaniu do wzoru skróconego mnożenia emotka
23 lut 20:45
geodeta: ICSP dobry sposób emotka Teraz wszystko rozumiem emotka Dziękuję wszystkim za pomoc w tym zadaniu emotka
23 lut 20:47
Mila: Tragos, Icsp − pytanie; f(m) = x1*x2, gdzie x1, x2 to pierwiastki trójmianu kwadratowego ... czy w założeniu ma być Δ≥0 czy Δ>0. Ja uważam, że Δ≥0. Wzory Vieta stosują się do pierwiastka podwójnego. Oto dylemat.
23 lut 20:51
Eta: Działamy tak : 2ab= 205 a*b= 105 ⇒ np: a= 10 b= 5 102+(5)2= 105≠45 −−− nie pasuje a= 2 b= 55 22+(55)2= 129≠45 −−−− też nie pasuje a= 5 b= 25 25 + (25)2= 45 −−− pasuje czyli (5+25)2 = 45+205
23 lut 20:52
Tragos: Δ ≥ 0, nigdzie nie ma napisane, że mają być różne, choć na pewno znajdziesz książki, gdzie w odpowiedzi brali pod uwagę Δ > 0
23 lut 20:53
Eta: No ale tam był minus czyli mamy (525)2= 45 −205 emotka
23 lut 20:53
geodeta: Pomożecie mi rozwiązać jeszcze to zadanie: https://matematykaszkolna.pl/forum/129107.html
23 lut 20:54
Mila: Dziękuję Tragos.emotka
23 lut 20:55
ICSP: i oczywiście a ≠ 0 emotka
23 lut 20:55
Mila: Dziękuję ICSP, co do tego to nie miałam wątpliwości. Bardzo na maturze obcinają punkty za te niuansy, a mam kilku maturzystów na głowie.emotka
23 lut 20:57
geodeta: Te wzory Vieta są na maturze rozszerzonej czy na podstawie też
23 lut 20:58
ICSP: rozszerzenie. Jednak można ich użyć również na podstawie. W niektórych przypadkach skracają zdecydowanie czas robienia zadania.
23 lut 21:01