matematykaszkolna.pl
RÓWNANIE PROSTEJ Maciek2: spotkałem się z dotąd nie znanym mi wzorem na równanie równoległej do prostej w postaci ogólnej Ax+By+C=0 Mianowicie prostopadłą do danej prostej opisuje się jako −Bx+Ay+C1=0 Spotkaliście się juz z takim równaniem?
22 lut 19:20
krystek:
 −A C B 
y=

x−

prostopadła a2=

 B B A 
 B 
y=

x+b
 A 
Ay−Bx+C1=
22 lut 19:25
Man in black: Wiesz jaka jest interpretacja A i B w równaniu prostej Ax+By+C=0? Warto znać takie rzeczy.
22 lut 19:46
krystek: Wiem , wiem !
22 lut 19:49
pigor: ... emotka no właśnie , piękna rzecz, są to współrzędne wektora [A,B] prostopadłego (normalnego) do prostej danej takim równaniem, na studiach jak znalazł , bo równanie analogiczne Ax+By+Cz+D=0 to równanie płaszczyzny , a [A,B,C] to wektor prostopadły do niej i może starczy . ...)
22 lut 19:55
krystek: Ale w szkole średniej −obecnie− wektory nie sa omawiane −podaje się gotowce −nie wyjaśnia .
22 lut 19:59
Basiek: E tam, my w tym roku właśnie omawialiśmy zależność prostej od wektora. Na tę okoliczność robiliśmy nawet jakieś zadania. Chociaż szczerze przyznam, że niewiele zapamiętałam.
22 lut 20:06
Maciek2: @Man in Black no wiesz....nie wiem o którą ci dokładnie chodzi xD
22 lut 20:13
krystek: @Basiek rachunek wektorowy jest "lizany" stąd wiedza "umyka"
22 lut 20:16
Basiek: @ Krystek Powiedziałabym, że "paruje z całej objętości mózgu" Muszę sobie to przerobić jakoś przed maturą, ale szczerze mówiąc, nigdzie nie ma tego zebranego w formie, która byłaby w całości przydatna i do tego przejrzysta; a szkoda.
22 lut 20:18
Maciek2: co w ogóle jest wymagane na maturze z wektorów?
22 lut 20:22
Basiek: Podstawa/ rozszerzenie?
22 lut 20:25
krystek: Długość wektora , współrzędne.
22 lut 20:25
krystek: Podział na połowy− współrzędne środka , podział w danym stosunku.
22 lut 20:27
Maciek2: na podstawie nie ma wektorów
22 lut 20:27
Basiek: Tak mi się właśnie wydawało. Na rozszerzeniu... w sumie też niewiele. Tzn. niby sporo czasem ułatwiają, ale wydaje mi się, że nie są niezbędne.... . Chyba. A przynajmniej ja się z takim zadaniem nie spotkałam.
22 lut 20:28
krystek: A zadania z równoległobokami?
22 lut 20:32
22 lut 20:32
Basiek: No hm.... to prostymi da się zrobić, nie trzeba do tego wektorów emotka (?)
22 lut 20:33
krystek: A wektorami szybciej −równośc wektorów .
22 lut 20:35
Basiek: Hm, jak już wspomniałeś Krystek − rachunek wektorowy jest "lizany", więc czasem lepiej iść dłuższą ścieżką, ale pewniejszą emotka
22 lut 20:36
krystek: @Basie tam nie jest "dziubnięty"− wyjaśnione w oparciu o rachunek wektorowy. Na studiach opanujesz.
22 lut 20:38
krystek: Oczywiście ,zgadzam się !
22 lut 20:38
Eta: i emotka emotka
22 lut 20:39
Basiek: Hm, skupiłam się tylko na "Równanie normalne prostej. ", ale fakt; analityczna jest tam w dość szerokim zakresie opisana.
22 lut 20:40
krystek: emotka
22 lut 20:43
Maciek2: dzięki Basiek
22 lut 22:03
Basiek: Nie ma problemu emotka mnie też się zapewne przyda emotka
22 lut 22:06
Mila: Oto proste pisanie równań równoległych i prostopadłych. Konkret: k: 2x−y +5 =0 l: 2x−y +C=0 to są wszystkie równoległe do pierwszej. C wyznaczamy mając wsp. punktu przez który prosta l ma przechodzić. m: 2x−y +5 =0 dana prosta n: x+2y+C =0 są wszystkie prostopadłe do m. C wyznaczamy mając wsp. punktu przez który prosta n ma przechodzić.
22 lut 22:41
Basiek: Mila, czy gdyby k: 2x−y+5=0 l: 4x−2y+C=0 też byłyby równoległe? emotka Coś mi tak świta...
22 lut 22:43
Mila: Też, ale konkretną prostą otrzymasz, gdy poprowadzisz ją przez podany punkt.( jednoznacznie wyznaczysz C) Zrób konkretny przykład (może być taki, który robiłaś z rownania kierunkowego) to Ci sprawdzę.
22 lut 22:47
Basiek: W zasadzie, ja tylko przypięłam się do tematu i przypomniałam sobie pewne przydatne informacje, nie mam żadnego konkretu na tę okazję.emotka Aczkolwiek dziękuję Mila emotka
22 lut 22:48
Mila: Każdy musi sam znaleźć swoją ścieżkę do wiedzy.emotka
22 lut 22:50
Basiek: Moja jest coś... zawiła i... muszę zacząć się uczyć (od jutra).
22 lut 22:50
pigor: .... oczywiście tak , bo wektory [2,−1] i [4,−2]=2[2−1] normalne tych prostych są równoległe (różnią się tylko długością) . ...emotka
22 lut 22:53
Basiek: Czyli do prostej: k: 2x−y+5=0 równoległy jest wektor [2,−1], a prostopadły?
22 lut 22:54
ejendi: Ax+By+C=0 (A,B) to jest wektor a wektor ⊥do(A,B) będzie (B,−A) albo (−B,A)
22 lut 22:59
Basiek: a wektor ⊥do(A,B) będzie (B,−A) albo (−B,A) − bez różnicy? Oba będą prostopadłe?... Jej... trochę ciężko mi sobie to... uświadomić i wbić do głowy. Ale postaram się. Dziękujęemotka
22 lut 23:01
Basiek: O, a taki wektor (−A,−B) ? Ma jakieś "specjalne" właściwości odnośnie prostej?
22 lut 23:01
Basiek: Hm, w sumie..... to będzie jedynie wektor przeciwny do (A,B)− tak? Czyli też będzie równoległy?
22 lut 23:02
Mila: Najlepiej narysuj te wektorki w układzie wsp. . Pięknie widać wszystko.
22 lut 23:03
Basiek: Narysowanie wektora w układzie współrzędnych stanowi pewien... problem.
22 lut 23:03
Bartek0807: wektor v=[a,b] gdzie a jest początkiem (zaczepieniem) a "b" końcem. Albo inaczej ...gdzie tkwi problem?
22 lut 23:12
Basiek: No... więc, jak tak myślę ogólnie i nie mam żadnego konkrety, to mam taki problem, że nie umiem tego narysować. Może hm... rozważę jakiś przykład, np.: v=[2,3] to będzie.... no, jak to narysować? Czy np [5−3,7−4]=v, więc.... np. wektor będzie wyznaczać odcinek między A(5,7) B(3,4) ? O.o
22 lut 23:17
Mila: rysuneku=[3,2] v−[5,−2] w=[−3,−1]
22 lut 23:18
Mila: Niestety nie wyszły kratki. wektor u −3 kratki w prawo, dwie do góry.
22 lut 23:20
Basiek: Hm, rozumiem. Więc... te współrzędne to zwyczajnie są długości [góra−dół, prawo−lewo], powoli chyba zaczynam budować sobie właściwy obraz wektorów w głowie.
22 lut 23:21
Basiek: * [prawo−lewo,góra−dół] , bo pierwsza współrzędna jest przecież uzależniona od x−a. Okej. Przepraszam, że jestem taka problematyczna.
22 lut 23:24
Bartek0807: pomyśl sobie o wektorze jako o przesunięciu np v=[2,3] przeszuwasz wektor w prawo o dwa i o 3 w góre. Zapoznaj się też z translacją wektora, wtedy wektory nie będą tajemnicą emotka
22 lut 23:26
Mila: góra + dół− w prawo+ w lewo − Chodzisz jak robot, pod kątem prostym.
22 lut 23:26
Basiek: Paradoksalnie translacje i przekształcenia wykresów ogarniam. Okej, okej... chyba muszę się przespać z tym problemem. Dziękuję, jak coś jeszcze sobie ubzduram w tej sprawie− to się odezwę. emotka
22 lut 23:28
krystek: Krótko: wektor[2,3] rysujesz prostokąt o tych wymiwrach i przekątna z lewego dolnego rogu jest tym wektorem. Czyli jego rzut na oś Ox da odc 2 a na oś OY da 3. I takich wektorów możesz narysowac wiele.
22 lut 23:29
Basiek: I stąd wzór na długość wektora, którego ostatnio nie pamiętałam emotka...
22 lut 23:29
krystek: wektor [−2,3]− przekątna prostokąta z prawego dolnego wierzchołka jest tym wektorem.
22 lut 23:31
Bartek0807: i jeszcze jedna sprawa o której pewnie wiesz : jeżeli przesuwamy funkcje y=f(x) o wektor [2,3] to powstaje taki oto wzor funkcji y−3=f(x−2) ⇔ y=f(x−2) +3 z definicji o odległości punktów na osi liczbowej
22 lut 23:32
Basiek: O dziwo, rozumiem zwroty.... i hm. Teraz już nawet doszłam do konstruktywnego wniosku, że wektory [A,B] i [−A,−B] są równoległe
22 lut 23:33
Basiek: "z definicji o odległości punktów na osi liczbowej" −> do tego momentu rozumiałam emotka
22 lut 23:34
krystek: rysunek
22 lut 23:34
krystek: rysunek
22 lut 23:37
Basiek: Rozumiem, dziękuję Krystek emotka emotka
22 lut 23:40
Mila: Sympatyczna dyskusja, co Maciek na to?emotka
22 lut 23:43
krystek: IWszystko jasne? i teraz masz współrzędne wektora [ax, ay] gdze ax=xB−xA ay=yb−yA stąd [xA−xB, yB−yA] i liczysz długośc wektora z Pitagorasa.
22 lut 23:44
Basiek: Mhm. Póki co jasne, czasem mnie po kilku dniach dopiero nachodzą niepokojące pytania. Na tę chwilę− rozumiem. emotka W sumie cieszy mnie to, bo samą analityczną bardzo lubię, w sumie to mój ulubiony temat, więc troszkę mi brakowało w niektórych zadaniach wektorów. emotka A Maciek chyba zwiał emotka Może sobie to w najbliższym czasie przyswoi, bo wydawał się zainteresowany tematem, a ja chyba skorzystałam najwięcej emotka Dziękuję wszystkim jeszcze raz emotka
22 lut 23:48
krystek: Cały problem w tym,że "liżesię " a nie uczy!
22 lut 23:50
Maciek2: Maciek już zrozumiał zerknołem do podręcznika i nad nim siedziałem ale i tak pewnie będę to rozkminiał pod róznymi kątami emotka
22 lut 23:59
Basiek: Ja zgubiłam podręcznik, jeśli mam być szczera. Ale i tak nigdy go nie lubiłam
23 lut 00:01
Maciek2: wpadłem jeszcze na takie coś: wektory są prostopadłe wtedy i tylko wtedy, gdy ich iloczyn skalarny wynosi zero, czyli ux vx + uv vy = 0 szkoda tylko że w mojej szkole o skalarach pewnie nigdy nie słyszeli
23 lut 00:02
krystek: zerknąłem
23 lut 00:02
Basiek: Dobra, koniec. Zasiedziałam się przez te wektory i już mi się nawet nie chce przez nie spać. Ale i tak trzeba. emotka Dziękuję jeszcze raz baaaardzo za masę cierpliwości w stosunku do mnie i taką życzliwość. emotka Dobranoc! emotka
23 lut 00:05
krystek: Śpij spokojnie!
23 lut 00:06
krystek: @Maciek ponieważ cos90=0 a jest to kąt między wektorami!
23 lut 00:07
Maciek2: @krystek wiem czemu, wiem też że jeśli wynik jest 0< to jest to kąt rozwary a gdy 0> to ostry. Chodziło mi o to że takie fascynujące rzeczy poznam bliżej dopiero na studiach emotka
23 lut 00:11
krystek: Więc nie mów ,że w szkole o tym nie słyszeli! Tego nie uczyli ,ponieważ wyrzucono to z programu, jak i pochodne!
23 lut 00:13
krystek: @Maciek teraz widzę ,że Ty napisałeś ten post− i Ty jesteś na studiach i o to pytałeś?
23 lut 00:17
Maciek2: krystek spokojnie nie obrzucam ich błotem. Nie krzycz na mnie. Wyraziłem tylko zartem moje zaciekawienie i chęć eksporacji matematyki. Mój kolega miał skalary u siebie ...tak wiem że chodzi tu tylko o troskę nauczyciela by zaspokajać młode umysły i być może o czas więc im wybaczam emotka tak jak i wybaczam sobie i krystek przebacz też mi. Dziękuję wszystkim za czas i za wiedzę przekazaną emotka Dobranoc emotka
23 lut 00:21
Maciek2: krystek, krystek.....czytanie ze zrozumieniem...."Chodziło mi o to że takie fascynujące rzeczy poznam bliżej dopiero na studiach "
23 lut 00:23
krystek: @Maciek a kto mówi o krzyku !
23 lut 00:24
Maciek2: nie wiem...wykrzyknik mi tak troszeczkę zasugerował...nie powiem że nie.
23 lut 00:26
krystek: Co tutaj fascynującego − po prostu wiedza! n−ty wymiar −to dopiero fascynacja!
23 lut 00:26
Maciek2: czarna dziura, kwanty, wymiary to dopiero fascynacja widzisz ciebie może fascynować teoria a mnie matematyka stosowana, choć nie powiem że dumanie nad największymi problemami dawnych czasów może mieć swój klimat emotka
23 lut 00:30
krystek: @Maciek opanuj podstawową wiedzę! Dobrego samopoczucia i dobrej nocy życzę!
23 lut 00:32
Maciek2: ktoś tu chyba ma gorszy dzień emotka nie lubie kiedy ktoś zachowuje się ponad mnie kiedy powinien zakładać chociaż że jestem jeszcze młody i mam prawo do niewiedzy. Wyżyłeś się na młodszym brawo cywilizacja jest dumna.
23 lut 00:37
krystek: ?
23 lut 00:41