matematykaszkolna.pl
Kwantyfikatory, logika Bartek: Zbadaj prawdziwość zdania: dla każdego x,y prawdą jest,że (x >y ⋁ y≤x). Wiem, że alternatywa jest fałszywa wtedy i tylko wtedy gdy obydwa zdania są fałszywe. Pytanie 1: Czy od tego powinienem zacząć? Pytanie 2: A może więc łatwiej byłoby zacząć od opcji, kiedy jedno i drugie jest fałszywe? Pytanie 3: Jeżeli odp na pytanie 2 brzmi:"Tak", to co mam właściwie zrobić i jak to rozpisać algebraicznie. x − y >0 ma być fałszywe lub y − x ≤0 ma być fałszywe. Jeżeli więc x − y>0 jest fałszywe, to prawdziwe musi być x − y≤0 lub jeżeli y − x ≤0 jest fałszywe, to prawdziwe musi być y − x > 0. Pytanie 4: Czy ja poprawnie kombinuję?
16 lut 22:12
Krzysiek: przecież, jeżeli to ma zachodzić dla każdego x, y to można podać kontrprzykład: x=1,y=2 czyli: 1>2 (fałsz) lub 2≤1 (fałsz)... to byłoby prawdziwe gdyby byłoby: x>y ⋁ x≤y
16 lut 22:17
Bartek: Od razu widać kto matematyk a kto śniący artysta
16 lut 22:29
Bartek: Jak sobie to wszystko sprawdziłem, to doszedłem do tych samych wniosków co ty. Interesuje mnie jednak czy mogę z moją metodą (nie tak szybką jak twoja) iść, jak to się mówi "do ludzi"
16 lut 22:42