matematykaszkolna.pl
pomocy Kasiunia: 5. Podaj dziedzinę wyrażenia wymiernego a następnie uprość je: jak to zrobić :?
4 lut 20:19
Kejt: gdzie to wyrażenie...?
4 lut 20:21
Kasiunia: x3+4xx2+4
4 lut 20:22
Kejt: rozwiąż: x2+4=0 i powiedz czy coś trzeba wykluczyć z dziedziny potem wyciągnij w liczniku x przed nawias i skróć co się da.
4 lut 20:25
BLAZEJ_505: a czasem nie wyjdzie D:x∊R
4 lut 20:26
Kejt: cieszę się, że to wiesz..ale ona miała sama na to wpaść..
4 lut 20:27
Kasiunia: ale dla mnie to czarna magia . Więc już wiem ze nie zdam
4 lut 20:30
Kejt: jak masz czas i chęci to mogę Cię w tym podszkolić, chcesz?
4 lut 20:31
konrad: nie umiesz rozwiązać równania x2+4=0 czy w ogóle nie masz pojęcia o wyznaczaniu dziedziny?
4 lut 20:32
BLAZEJ_505: po prostu jak masz x3+4xx2+4 = x(x2+4)x2+4 = x a za x możemy podstawić każdą liczbę
4 lut 20:33
konrad: błędne rozumowanie
4 lut 20:35
Kasiunia: tak chce żebyś mi podszkoliła a czas mam do jutra wiem malo czasuemotka
4 lut 20:35
konrad: zgodnie z Twoim rozumowaniem
x2−x x(x−1) 

=

=x ⇒ x∊R co jest nieprawdą
x−1 x−1 
4 lut 20:36
BLAZEJ_505: + założenia że mianownik musi być różny od 0
4 lut 20:36
Kasiunia: Tak Konrad nie mam pojęcia zgadłeś więc wiem że jutro leżeemotka:(
4 lut 20:37
Kejt: damy radę. więc na początek trochę teorii. jeśli mamy ułamek a w mianowniku jest wyrażenie z 'x'(lub inna niewiadomą) to nie może on być równy zero. przykład:
1 

x+1 
D: x+1≠0 x≠−1 D∊R\{−1} (dziedzina to zbiór liczb rzeczywistych, z wyłączeniem '−1') jeśli mamy pierwiastek a pod pierwiastkiem jest wyrażenie z 'x' to musi być on większy lub równy zero. przykład: x−9 D: x−9≥0 x≥9 D∊<9;+) Na podstawie tego spróbuj zrobić:
 1 
a)

 x2−4 
 5x−4 
b)

 x2+2 
c)x+2 w razie czego pytaj.
4 lut 20:41
Kejt: generalnie dziedzina to zbiór liczb, które możemy podstawić za 'x' i otrzymamy sensowne wyrażenie.. a wiadomo pierwiastka stopnia parzystego z liczby mniejszej od zera nie wyciągniesz tak samo nie podzielisz przez zero.
4 lut 20:44
konrad: Więc tak. Jeżeli w ułamku w mianowniku znajduje się jakieś wyrażenie z x, to należy sprawdzić czy istnieje x dla którego to wyrażenie jest równe 0. Jeżeli tak to wykluczamy tego x z dziedziny, bo mianownik jak wiadomo musi być różny od zera. Jeżeli pod pierwiastkiem znajduje się jakieś wyrażenie z x, to należy sprawdzić dla jakich x jest ono mniejsze od zera i wykluczyć z dziedziny czyli prościej po prostu znaleźć x dla których wyrażenie jest większe lub równe 0 i rozwiązaniem jest dziedzina. logarytmy miałaś?
4 lut 20:44
konrad: A właśnie odnośnie pierwiastka, to tyczy się to pierwiastków stopnia parzystego.
4 lut 20:45
Kejt: ona zaraz będzie miała kogel−mogel w głowie..
4 lut 20:45
Kasiunia: ale ja już go mam .Tak Konrad miałam logarytny i też ich nie ogarniamemotka. Masakraa
4 lut 20:47
Kejt: przeczytaj dokładnie to co napisałam i postaraj się zrobić przykład pierwszy albo chociaż powiedz co tam trzeba zrobić.
4 lut 20:48
konrad: pytałem o logarytmy dlatego, bo tam też się wyznacza dziedzinę logab podstawa logarytmu 'a' i liczba logarytmowana 'b' muszą być większe od zera, przy czym a musi być również różne od jednego a>0 i a≠1 b>0
4 lut 20:50
Kasiunia: teraz to ja mam kogiel mogiel w głowie ,nie zdam to nie zdam
4 lut 20:53
konrad: xD dobra, powiedz czego konkretnie nie rozumiesz?
4 lut 20:54
Kejt: z całym szacunkiem, ale z takim nastawieniem jest to więcej niż pewne. Zamiast powtarzania sobie tego radziłabym skupienie się na tym co masz zrobić. To naprawdę jest do nauczenia się w jeden wieczór.
4 lut 20:54
Kasiunia: jak ja ci powiem czego nie rozumiem to sie pomodlisz emotka
4 lut 20:55
Kejt: masz wyrażenie:
1 

x+2 
określ dla niego dziedzinę.
4 lut 20:55
Kasiunia: Kajt ale wiesz nie mam innego nastawienia jak nauczycielkę mi zmienili i ona inaczej uczy
4 lut 20:56
Kejt: wiesz..u mnie mam wrażenie, że to ja uczę swoją nauczycielkę..Musiałam przez nią korki klasowe z matmy zorganizować, bo inaczej 3/4 mojej klasy nie zda matury..
4 lut 20:57
Kasiunia: po prostu napisze to co bd umiała a jak nie zdam poprawki to wie wypisze proste '
4 lut 20:58
BLAZEJ_505: wiesz że mianownik musi być różny od zera zatem x+2≠0 i ten x co ci wyjdzie wiesz że nie może być w dziedzinie,
4 lut 20:59
Kejt: jednak nie zaszkodzi spróbować.. napisz dokładnie czego nie rozumiesz..wszystko.
4 lut 20:59
Kejt: Błażej..ona ma to sama zrobić.. naprawdę robiąc za nią niczego jej nie nauczysz.. a jedynie zaszkodzisz..
4 lut 21:00
Kasiunia: nie ogarniam dziedziny . tego co teraz robimy .Logarytmów. i tych ciągów germanycznego czy jakos tak . funkcji nie wiem jak obiczyć .Oj wiem już ze nie dam radyemotka:(
4 lut 21:03
Kejt: dobra..zaczynamy od dziedziny. wiesz, że mianownik nie może być równy zero, więc jakiej liczby nie możemy podstawić pod 'x'?
1 

x+3 
4 lut 21:04
Kasiunia: może być różna ,ale nie na minusie tak czy źle mówie
4 lut 21:05
Kejt: na minusie może być, bo możemy dzielić przez liczbę ujemną, jedynie przez zero nie. więc jakiej liczby nie możemy podstawić?
4 lut 21:08
Kasiunia: czyli zero nie możemy podstawić tak .. nie lubie matmy
4 lut 21:09
Kejt: nie, nie.. cały mianownik nie może być równy zero. Jeśli podstawimy za 'x' zero to otrzymamy:
1 1 

=

i mianownik jest różny od zera..
0+3 3 
trzeba tak: x+3≠0
4 lut 21:11
Kasiunia: a jak zamiast x damy 3 to co
4 lut 21:12
Kejt: to będzie:
1 1 

=

3+3 6 
rozwiąż równanie x+3=0 x=...?
4 lut 21:13
Kasiunia: x=−3 chyba ,ale nie jestem pewna
4 lut 21:15
Kejt: tak! emotka więc dla x=−3 w mianowniku będzie zero. dlatego 'x' nie może przyjąć tej wartości. rozumiesz? emotka
4 lut 21:16
Kasiunia: czyli jak było 1x+2
 1 
To bedzie

 −2+2 
x+2≠0 tak czy nie
4 lut 21:18
Kejt: takemotka czyli D∊R\{−2}
4 lut 21:20
Kejt: teraz spróbuj z:
4 

4,5+x 
4 lut 21:22
Kasiunia:
 x3+4 
a to moje rozwiązanie jak zrobić to bd tak

 x2+4 
 −4x3+4x 
+

tak czy nie
 −4x2+4 
4 lut 21:24
Kejt:
x3+4x 

x2+4 
x2+4≠0 x2≠−4 i teraz musisz sobie odpowiedzieć na pytanie..czy da się podnieść jakąś liczbę do kwadratu tak, żeby otrzymać ujemną?
4 lut 21:26
Kasiunia:
4 

4,5+−4,5 
x+4,5≠0 czy nie
4 lut 21:26
Kasiunia: −2 czy niee
4 lut 21:27
Kejt: musimy jeszcze trochę nad zapisem popracować.. powinnaś zapisać to tak:
4 

4,5+x 
4,5+x≠0 x≠−4,5 D∊R\{−4,5}
4 lut 21:28
Kejt: (−2)2=−4?
4 lut 21:28
Kasiunia: ale już rozumiem chyba no nie emotka a zapis jakoś dam rade emotka
4 lut 21:29
Kasiunia: chyba nie bd −2
4 lut 21:31
Kejt: dobrze. więc będzie po prostu D∊R bo 'x' może być każdą liczbą. spróbuj teraz:
1 

x2−4 
podpowiem, że trzeba rozłożyć najpierw mianownik ze wzoru: a2−b2=(a+b)(a−b) postaraj się zapisać tak jak pokazałamemotka
4 lut 21:31
Kasiunia:
1 

x2−4 
−4+x≠0 x≠−4 ta czy nie
4 lut 21:35
konrad: można też to zrobić na takiej samej zasadzie jak poprzednie
4 lut 21:35
Kasiunia: x42=(x+4)(x−4) tak czy nie
4 lut 21:37
Kejt: niee.. a gdzie rozkład ze wzoru?emotka x2−4≠0 (x+2)(x−2)≠0 x+2≠0 i x−2≠0 dokończ i zapisz poprawnie.
4 lut 21:37
Kasiunia:
1 

o tak
−42−4 
4 lut 21:37
konrad: Kejt, życzę wytrwałości emotka
4 lut 21:39
Kejt: dziękuję.. zaraz chyba pójdę sobie zaparzyć herbatki uspokajającej..
4 lut 21:40
Kasiunia:
1 

−42+4 
x2−4≠0 (x+2)(x−2)≠0 i x−2≠0&x=2≠0 o tak
4 lut 21:41
Kasiunia: dobra sama widze że jestem tępa więc nie przeszkadzam .....jakoś dam rade /
4 lut 21:42
Kejt: bez pierwszej linijki.. ale dokończ to x+2≠0 x≠... x−2≠0 x≠...
4 lut 21:42
BLAZEJ_505: ale nie dokończyłaś
4 lut 21:42
Kasiunia: x+2≠0 x≠...0lub 2 x−2≠0 x≠...0 lub −2
4 lut 21:46
Kejt: dlaczego 0 lub 2?
4 lut 21:46
Kejt: x+2=0 x=−2 skąd to zero?
4 lut 21:46
konrad: a skąd to zero
4 lut 21:47
Kasiunia: nie wiem .a nie chem mam czasu marnowac na takie coś ,to moja wina ze nie rozumiememotka:(
4 lut 21:47
Kasiunia: x−2≠0 stąd te zero
4 lut 21:48
BLAZEJ_505: i wylicz sam x
4 lut 21:49
Kejt: ale czemu x nie może się równać zero? przecież 0−2=−2
4 lut 21:49
Kasiunia: w jednym bd x=−2 a w 2 x=2 czy nie ?/
4 lut 21:51
Kejt: taak.. teraz to zapisz..
4 lut 21:51
Kasiunia:
2 

−42+4 
x4≠0 x+2≠0 x−2≠0 x=−2 x=2 o tak
4 lut 21:53
Kejt: ta pierwsza linijka jest źle. teraz zapisz dziedzinę. tak jak pokazywałam.
4 lut 21:55
konrad: ta pierwsza linijka jest w ogóle niepotrzebna
4 lut 21:56
Kasiunia: 1−42+4 D∊R\{−2} ta czy źle
4 lut 21:58
Kejt: prawie..co się stało z 2?
4 lut 21:59
Kasiunia: ale jest 2 ...wiec co miało sie z nia stac
4 lut 22:01
Kejt: nie..masz tylko −2 wykluczone z dziedziny...
4 lut 22:02
Kasiunia: D∊R\{−2} D∊R\{2} o tak
4 lut 22:03
Kejt: D∊R\{−2;2} teraz spróbuj z:
1 

x2−9 
pamiętaj o rozłożeniu nie wzoru, który podałam!
4 lut 22:06
Kasiunia:
1 

−92−9 
x9≠0 x+9≠0 x−9≠0 D∊R\{−9,9} tak
4 lut 22:09
Kejt: niee..skąd Ty w ogóle tę pierwszą linijkę wytrzaskujesz.. i powinnaś wyciągnąć pierwiastek z 9..
4 lut 22:11
Kasiunia: dobra ja już ci nie zajmuje czasu i tak już nie zdałąm
4 lut 22:13
Kasia: przepraszam, że się wtrącam, ale mam tylko słowko do KAsiunia: zobacz jak Kejt się stara żeby Ci to wyjaśnić, doceń to i spróbuj naprawdę z całych sił się do tego przyłożyć, a zobaczysz, że i zadowolisz siebie, bo zrozumiesz to i zdasz zbliżający się egzamin, i przy okazji strania Kejt nie pójdą na marne emotka
4 lut 22:16
Kasiunia: Ale ja wiem że Kejt się stara za to jej bardzo dziękuje ,ale to ja jestem tempa a nie ..... i tak przed mną jej jeszcze troche nauki Kejt dziękuje Cie
4 lut 22:18
Kasia: nie mów tak. Po prostu część osób potrzebuje ciut więcej czasu na zrozumienie danego materiału, ale to wcale nie oznacza, że nie ma szans pojąc tego, więc głowka do góry emotka sama nie raz nie mogę czegoś zrozumieć, ale po prostu pytam i pytam ludzi o pomoc i próbuję sukcesywnie robić zadania z coraz mniejszą pomocą emotka więc głowka do góry !
4 lut 22:22
Kasiunia:
1 

−93−9 
x+9≠0 x−9≠0 a pierwiastek z 9 to 3 . D∊R\3 dobrze czy nie
4 lut 22:24
Kasia: robisz przykład
1 

?
x2−9 
4 lut 22:30
Kasiunia: tak ten ....
4 lut 22:30
BLAZEJ_505: x2−9≠0 x2≠9 IxI≠3 x≠3 i x≠−3 D:x∊R\{3,−3}
4 lut 22:32
Kasia: może zaproponuje ciut inny sposób zapisu i może nie popełnisz wtedy błędu, bo nie zauwazyłas jednego przypadku, ktory trzeba rowniez wykluczyc. jak już Kejt pewnie wspomniala mianownik nie może wynosić O.
 1 
mamy przykład

 x2−9 
zaczynamy od założeń : zał. x2 −9 ≠ 0 i teraz postępujemy tak : obliczasz na boku ile wynosiłoby x2 −9 = 0 ( z tego wyliczasz x , i to co Ci wyjdzie musisz wykluczyć z dziedziny) czy teraz jest jasne już? jeśli tak, to spróbuj to wyliczyc do konca i podac wynik.
4 lut 22:33
Kasia: Blazej, czy do Ciebie nic nie dociera? prosila Cie Kejt zebys nie podawal wyniku? dziewczyna niczego w ten sposob sie nie nauczy jak Ci sie nudzi to idz pomoc innym osobom, ktore szukaja GOTOWEGO rozwiazania, a tutaj Kasiunia chce się czegoś nauczyć.
4 lut 22:34
Kasiunia: IxI≠3 czemu tak ?
4 lut 22:35
Kasia: Kasiunia, nie patrz na jego rozwiazanie. Przeczytaj to co Ci napisalam i sprobuj wedlug tego modelu rozwiazac ten przykład.
4 lut 22:35
BLAZEJ_505: to ja już się nie wtrącam tylko zapiszę jeszcze coś takiego x2=IxI
4 lut 22:36
BLAZEJ_505: a w zamian wrzucę coś analogicznego 1x2−16
4 lut 22:37
Kasiunia:
1 

x2−9 
x−9=0 9=3 x=3 o tak
4 lut 22:39
Kasiunia: i znowu mam mętlik
4 lut 22:40
jasam: Kasiunia jak podnosisz do kwadratu (i analogicznie do potegi "parzystej" 4,6,8,10) to minus znika, bo (−3)x(−3) = 9 ,wiec rowniez musi byc wylaczenie −3. A jak napisal blazej505 z bezwzglednej masz 3 lub −3
4 lut 22:42
Kasia: moim zdaniem wprowadzenie tutaj wartości bezwglednej wcale nie ulatwi sprawy widzac,ze Kasiunia ma male problemy z rownaniami kwadratowymi. Dlatego tlumacze tak zeby nie musiec ich uzywac. Kasiuniu, x2− 9 = 0 skoro nie chcesz korzystac ze wzorow skroconego mnozenia, ktore ulatwiaja sprawe, to juz chociaz oblicz za pomocą delty, masz pewność, że przynajmniej się nie pomylisz i wyliczysz wszystkie pierwiastki rownania (czyli ten x, ktory moze byc nie tylko jedna liczba ale moze byc ich wiecej)
4 lut 22:43
Kasiunia: moze w czymś innym mi pomożecie ?
4 lut 22:43
Kasia: Kasiunia, czy teraz już rozumiesz? sprobuj rozwiazywac za pomoca delty, jest to czasochlonne, ale masz pewnosc,ze zrobisz dobrze, jesli tylko nie pomylisz sie w rachunkach emotka
4 lut 22:46
Kasiunia:
1 

x2−9 
x9≠ 0 x+9≠ 0 (x−9)(x+9)=x2−92 x=3 Dr/{−3,3} p tak
4 lut 22:53
Kasia: ale skad ty bierzesz to x−9 i x+9 wzor to a2 − b2 = (a−b)(a+b) tu mamy x2 − 9 analogicznie podkladajac do wzoru a = x ale b to nie jest 9, tylko 9 bo (9)2 = 9
4 lut 22:56
Kasiunia: ja sobie wzory napisze i mam to gdzieś tak poddaje sie !
4 lut 22:57