matematykaszkolna.pl
Przewiduję pokój :P ICSP: Trivial odpisz jak jesteś Chciałbym się czegoś nauczyć w końcu
4 lut 16:43
Trivial: <:
4 lut 16:58
Godzio:
4 lut 16:59
ICSP: Dobrze O ile znowu Godzio się nie podszywa to byłbyś wstanie nauczyć mnie rozwiązywać równania zespolone?
4 lut 16:59
Trivial: Ale je rozwiązuje się przecież dokładnie tak samo jak normalne. No nie? <:
4 lut 17:00
ICSP: ale mi to kompletnie nie idzieemotka Nigdy nie mam pomysłu jak się za to zabraćemotka Chodzi mi o takie w których są sprężenia moduły itd.
4 lut 17:01
Trivial: Sypnij może jakimś przykładem.
4 lut 17:02
ICSP: z*|z| = 2ż gdzie ź to sprężenie
4 lut 17:05
Trivial: Chyba najprościej podstawić z = x + iy i porównać części rzeczywiste i urojone.
4 lut 17:07
ICSP: ale co zrobić z modułem ? przecież tam jest : x2 + y2
4 lut 17:11
Trivial: no i? emotka
4 lut 17:11
Trivial: (x+iy)*x2+y2 = 2(x−iy) Rozdzielając:
xx2+y2 = 2x 
yx2+y2 = −y
4 lut 17:12
Trivial:2y
4 lut 17:12
ICSP: no i : (x+yi)x2+y2 = 2(x−yi) no i co z tym pierwiastkiem. Bo chyba nie do kwadratu
4 lut 17:13
ICSP: aaa Teraz widzę
4 lut 17:13
ICSP: xx2+y2 − 2x = 0 x(x2 + y2 − 2) = 0 x = 0 v x2 + y2 − 2 = 0 dla x = 0 otrzymujemy : y * |y| = −2y y * |y| + 2y = 0 y( |y| + 2) = 0 widać że tylko y = 0 spełnia to równanie. teraz drugi przypadek : x2 + y2 − 2 = 0 x2 + y2 = 2 y * 2 = −2y 2y = −2y y = 0 wstawiając do pierwszego otrzymamy x = 0 chyba się całkowicie pogubiłem
4 lut 17:18
ICSP: chociaż y = 0 to x = 2 czyli mamy liczbę z = 2
4 lut 17:19
ICSP: x = 2 *
4 lut 17:19
Godzio: Hola, moi drodzy, takie rzeczy z postaci wykładniczej
4 lut 17:20
ICSP: słucham emotka
4 lut 17:22
Trivial: Z drugiego równania wychodzi, że y = 0 lub x2+y2 = −2 ← nie zachodzi. Czyli y musi być 0. Wstawiamy do pierwszego x*x2+y2 = 2x x|x| = 2x x = 0 lub |x| = 2 Zatem równanie to spełniają punkty (0,0), (−2,0) oraz (2,0) Zatem z ∊ {−2,0,2}.
4 lut 17:23
IQ: Trivial ty jesteś mózgiem możesz powiedzieć ile czasu spędzasz na naukę ?
4 lut 17:25
Trivial: Podczas sesji całkiem sporo. emotka
4 lut 17:26
Godzio: z*|z| = 2ż z = re ź = re−iφ |z| = r r2e = 2re−iφ 1o r = 0 Wiadomo 2o r > 0 r2 = 2r i φ = − φ + 2kπ r(r − 2) = 0 i φ = kπ r = 2 (r>0 więc r = 0 odrzucamy) i φ = 0, φ = π Zatem mamy: z1 = 2(cos0 + isin0) = 2 z2 = 2(cosπ + isinπ) = −2 z3 = 0
4 lut 17:26
ICSP: hmmm sprytne emotka Myślę że już rozumiem o co w tym chodzi emotka
4 lut 17:28
IQ: @ICSP sory że tutaj A masz czasami tak że zapominasz rzeczy których się jakiś czas temu uczyłeś? Pytam bo widzę ludzie zarzucają zadania np z zespolonych, a ty to pewnie miałeś tylko na pierwszym roku, a mimo to wiesz jak rozwiązać
4 lut 17:30
Godzio: Hehe, miałeś tylko na pierwszym roku emotka
4 lut 17:31
IQ: a nie ? Trivial chyba na matmie nie jest
4 lut 17:32
ICSP: Godziu skąd znasz tą metodę Podoba mi się emotka Możesz podać jakiś prosty przykład?
4 lut 17:32
Trivial: Powiedzmy, że jeśli coś zrozumiałem (dobrze) to raczej pamiętam. A że staram się zrozumieć, a nie bezmyślnie kuć to zapamiętuję całkiem sporo. emotka
4 lut 17:33
Trivial: ICSP, to metoda przejścia na współrzędne biegunowe. Gdybyś studiował co innego to też byś już ją znał. emotka
4 lut 17:34
Godzio: Znam z wykładu z3 = (ź)3 z = re z3 = r3e3iφ r3e3iφ = r3e−3iφ Pamiętamy zawsze o r = 0 2o r > 0 r3 = r3 > 0 − r dowolne 3φ = −3φ + 2kπ
 π 
φ =

* k
 3 
k = 0 ⇒ ... k = 1 ⇒ ... k = 2 ⇒ ... k = 3 ⇒ ... k = 4 ⇒ ... k = 5 ⇒ ...
4 lut 17:35
ICSP: hmm a są jeszcze jakieś inne ciekawe metody które można poznać ?
4 lut 17:35
IQ: ja tą metodę też znałem ale zapomniałem pewnie właśnie dlatego że jej nie zrozumiałem a nauczyłęm się schematu. Dobra robie wyjazd
4 lut 17:36
Godzio: Narazi ciekawych nie znam więcej
4 lut 17:38
ICSP: hmm no dobrze Jeszcze jedno pytanie : Czy funkcje cyklometryczne są w liceum czy na studiach?
4 lut 17:40
Godzio: studiach
4 lut 17:41
ICSP: To jest sam początek analizy?
4 lut 17:42
Trivial: Funkcje cyklometryczne są w przedszkolu. emotka
4 lut 17:43
ICSP: hmm Trivial do interesującego przedszkola chodziłeś emotka
4 lut 17:44
Trivial: Dobra powiem inaczej. Funkcje cyklometryczne wprowadzane są w ostatnich 15 minutach wykładu i uważa się, że od razu wiemy co i jak. emotka
4 lut 17:46
IQ: to teraz nie dziwie sie dlaczego tak wymiata my w przedszkolu nic nie robilismy
4 lut 17:46
IQ: To co ty studiujesz?
4 lut 17:46
ICSP: ale z analizy? Co mogę mieć w drugim semestrze na algebrze ? Czyżby to mogły być szeregi?
4 lut 17:47
Godzio: O co do tego się zgodzę Dział "ciągłośćfunkcji" blablabla, funkcjami ciągłymi są także funkcje cyklometryczne jako odwrotne do trygonometrycznych I dziale "pochodne" wyprowadziliśmy sobie wzór na pochodną arcsinx jako funkcję odwrotną do sinx, korzystając z tw. o pochodnej funkcji odwrotnej
4 lut 17:48
Trivial: IQ: informatykę. ICSP: nie wiem, przeczytaj sobie w sylabusie.
4 lut 17:48
ICSP: Spoko Ja nawet nie wiem co to funkcja odwrotna xD Tzn wiem, ale nie miałem z tego żadnych ćwiczeń ani nicemotka
4 lut 17:49
Godzio: Bo to analiza emotka
4 lut 17:50
Trivial: Już widzę ICSP, który błaga o to, żeby mu wyjaśnić co to właściwie jest bijekcja, iniekcja i suriekcja za miesiąc. emotka
4 lut 17:52
ICSP: No to tylko czekać aż się ferie skończą Jeszcze tylko tydzień
4 lut 17:52
Trivial: To Ty masz ferie już? Ja jeszcze do połowy sesji nie dobrnąłem. :<
4 lut 17:52
ICSP: Trivial chyba za wcześniej niż miesiąc
4 lut 17:53
IQ: skoro mówicie o funkcjach odwrotnych możecie mi powiedzieć co to jest sinh ?
4 lut 17:53
ICSP: Ja już mam ferie od chyba 10 dni
4 lut 17:53
Trivial: Tak. sinh = sh = sinus hiperboliczny. To jedna z tych funkcji które są wprowadzane w ostatnich pięciu minutach wykładu i są zupełnie bezużyteczne. emotka Jeszcze z tego nie korzystałem, domyślam się, że można tym parametryzować punkty na hiperboli.
4 lut 17:55
Godzio: Sinus hiperboliczny emotka
4 lut 17:55
Godzio: My mieliśmy tylko powiedziane (też przy ciągłości) że sh jest funkcją ciągłą, po czym na egzaminie otrzymujemy: ∫coshnxdx −− wyprowadzić wzór rekurencyjny
4 lut 17:56
IQ: ok to super nie będe sie wgłębiać a tutaj jeszcze mi się pare pytań nasunęło jak chcecie możecie mnie dokształcić emotka Czy ciągłość jest wystarczająca aby funkcja była różniczkowalna ?
4 lut 17:59
Godzio: Nie zawsze, np: y = |x| nie jest różniczkowalne w zerze
4 lut 17:59
Trivial: No to przecież trywialna całka jest. Łatwo zapamiętać wzory na funkcje hiperboliczne poprzez analogię do trygonometrycznych.
 eix+e−ix 
cosx =

 2 
 ex+e−x 
coshx =

 2 
Teraz to można sobie nawet wzór jawny wyprowadzić
4 lut 18:00
Godzio: To wyprowadź Ale akurat miałem fuksa że się tego uczyłem, i to zadanie poszło bez problemu emotka
4 lut 18:02
IQ: ok dzięki Godzio A czy każdy ograniczony ciąg jest zbieżny ? Nie do końca rozumię to słowo zbieżny
4 lut 18:02
Godzio: ∫coshn−1x(sinhx)'dx = coshn−1xsinhx − (n − 1)∫coshn−2xsinh2xdx Później z jedynki trygonometrycznej i już praktycznie koniec emotka
4 lut 18:03
Godzio: Nie każdy ograniczony, ale każdy ograniczony z góry i rosnący, albo ograniczony z dołu i malejący jest zbieżny = posiada granicęemotka
4 lut 18:03
Godzio: Przykład ograniczonego i nie zbieżnego: an = (−1)n emotka
4 lut 18:04
IQ: ok kumam Czy funkcja jest ciągła w każdym odizolowanym punkcie d ? też tego odizolowany punkt nie rozumie
4 lut 18:06
IQ: aaa
4 lut 18:06
Godzio: Trudne pytanie Pierwsze słyszę
4 lut 18:08
Godzio: wcześniej napisałem "jedynki trygonometrycznej" chodziło mi o hiperboliczną
4 lut 18:08
IQ: Jeśli punkt należy do zbioru, ale nie jest jego punktem skupienia, to nazywamy go punktem izolowanym (tego zbioru). A zatem, punkt p należący do zbioru A jest izolowany wtedy i tylko wtedy, gdy istnieje takie jego otoczenie, które nie zawiera punktów zbioru A różnych od p.
4 lut 18:12
Vizer: Odizolowany punkt to pewnie taki, gdzie mając funkcję, jest ona nagle przerwana(zaznaczona pustym kółeczkiem) a wartość dla tego argumentu jest gdzieś "wyrzucona", więc taka funkcja nie jest ciągła w tym punkcie. Przynajmniej ja to tak interpretuje, nie znając i nie spotykając się z definicją odizolowany punkt.
4 lut 18:12
IQ: dobra ja nie wiem co to punkt skupienia jest
4 lut 18:12
IQ: hmm to może być prawda co piszesz bo co innego
4 lut 18:13
Trivial: Nie wiem czy jest sens wyprowadzać wzór jawny. emotka Wyjdzie 'brzydki'.
4 lut 18:17
Godzio: Punkty skupienia to takie punkty w których ciąg się skupia, przykładowo an = in (i − jednostka urojona) ma 4 punkty skupienia: −1,1,−i,i Ciąg który ma więcej niż jeden punkt skupienia nie jest zbieżny, i jeszcze mogę powiedzieć, że największy punkt skupienia to granica górna, a najmniejszy granica dolna ciągu emotka
4 lut 18:18
Godzio: No właśnie
4 lut 18:18
IQ: kurde to są ważne rzeczy a mógłbyś podać jeszcze jeden przykład z punktem skupienia ?
4 lut 18:20
Trivial:
 ex+e−x 1 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 
∫coshnxdx = ∫(

)ndx =

∫∑k=0...n
(ex)k(e−x)n−k dx =
 2 2n  
 1 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 
=

∫∑k=0...n
e(2k−n)xdx =
 2n  
 1 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 
 
 
=

k=0...n

e(2k−n)x + c
 2n 2k−n 
Działa tylko dla przypadku, gdy n jest liczbą nieparzystą. Dla liczby n parzystej i przy
 n 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 
k=

wyraz tej sumy trzeba zastąpić wyrazem
x.
 2  
4 lut 18:22
Trivial: Jednak wyprowadziłem.
4 lut 18:22
Godzio: Taki prosty to ten co podałem już: an = (−1)n −1 i 1
4 lut 18:24
IQ: rysuneka ten punkt odizolowany to moze byc takie cos czyż nie ?
4 lut 18:27
kazz: kazz
4 lut 19:58