Prawdopodobieństwo - krzakoterapia
Gustlik: Kochani − skąd moda na drzewka w zadaniach z prawdopodobieństwa na podstawach, nawet tak
prostych, jak rzut 2 kostkami czy 3 monetami? Przecież na podstawach jest reguła mnożenia,
która do tego typu zadań jest o wiele szybsza, a nauczyciele kombinują krzakami.
8 sty 02:13
ICSP: ponieważ nie każdy ma zdolności matematyczne i na pewno będzie mu łatwiej zapamiętać coś co
zobaczy niż sobie w jakiś sposób wytworzy w wyobraźni.
8 sty 03:01
kylo1303: Ale sa tez zadania do ktorych drzewka sa idealne, a liczenie "na piechote" sprawic moze
problemy.
8 sty 03:03
Gustlik: kylo1303 owszem, zadania z prawdopodobieństwa całkowitego typu: W urnie U1 jest 5 kul
białych i 3 czarne, w urnie U2 są 2 czarne i 6 bialych. Rzucamy kostką − gdy wypadnie 1 −
losujemy kulę z urny U1, w przeciwnym razie − z urny U2. Jakie jest prawdopodobieństwo
wylosowania kuli białej?
To jest typowe zadanie na drzewka. Natomiast rzuty kostkami czy monetami szybciej się liczy
regułą mnożenia, która jest łatwa i mało kto ma z nią kłopoty.
8 sty 03:08
krystek: @Gustlik "krzakoterapia" przemawia do uczniów również. Zaczynasz wątek ,który uważam za
zakończony.
8 sty 10:17
Gustlik: Przemawia, ale nie w zadaniach na regułę mnożenia, która jest jeszcze prostsza i bardziej
obrazowa do zadan z rzutami kostka czy monetą. Krzakoterapia jest dobra do doświadczeń dwu− i
więcej etapowych, których nie można połączyc w jedną całość, jest w dodatku świetną metodą na
zadania z prawdopodobieństwa całkowitego i warunkowego, bo tam rzeczywiście daje ona obraz.
Natomiast w zadaniach z rzutami kostką czy losowaniem kart z talii zakłóca ten obraz. Tu jest
lepsza kombinatoryka. Pozdrawiam
8 sty 13:28