:)
ChcacaSieNauczyc: witam
czy ma ktoś jakieś zadania z działu : jednokładność i podobieństwo?
chcialam sprawdzić swoje umiejętności
a jednocześnie licze na wskazanie mi moich błędów
1 sty 23:39
Basiek: 3. Na podstawie AB trójkąta równoramiennego ABC zbudowano półkole, dla którego
podstawa jest średnicą. Jakie długości mają cięciwy tego półkola zawarte w ramionach
tego trójkąta, jeśli długość podstawy trójkąta wynosi a, a długość ramienia trójkąta b?
4. W trójkącie prostokątnym jedna z przyprostokątnych jest 2 razy dłuższa od drugiej
przyprostokątnej. Oblicz stosunek długości odcinków, na jakie wysokość dzieli
przeciwprostokątną.
5. Wyznaczyć skalę podobieństwa trójkątów równobocznych, jeśli trójkąt o boku
długości 5 jest obrazem trójkąta o polu 4
√3
6. W trapezie równoramiennym, którego podstawy mają długość 4 i 6, zaś kąt ostry ma
miarę 30 stopni połączono środki boków otrzymując czworokąt. Oblicz pole tego
czworokąta.
7. Każdy z boków trójkąta o polu 12 podzielono na 3 części w stosunku 1:10:1. Oblicz
pole sześciokąta, którego wierzchołkami są punkty podziału boków.
8. Jasiu na mapie w skali 1:5000 zaznaczył obszar, którego pole wynosi 4 cm kw.
Oblicz pole rzeczywistego obszaru. Wynik podaj w metrach kw.
9. Jakiej skali musi być plan, skoro pole obszaru o powierzchni 40 ha na planie wynosi
10 cm kw.
10. Jaka jest skala podobieństwa koła wpisanego, do koła opisanego na kwadracie o boku a.
http://www.zs-chelmza.nazwa.pl/matematyka/Jednokladnosc%20i%20podobienstwo.pdf
Tu znalazłam.
Zaraz będę się musiała zbierać, ale jeśli nie masz limitu czasowego na
to, to chociażby jutro mogę sobie też porozwiązywać
1 sty 23:51
ChcacaSieNauczyc: ok, udowodniłaś mi że nie umiem jednak tego działu
1 sty 23:58
Basiek: UPS.
Ale czekaj! Czekaj. Głowa do góry. Umiesz na pewno.
Proponuję zacząć od końca. Jakbyś się zabrała za to zadanko?
2 sty 00:00
ChcacaSieNauczyc: 5. Wyznaczyć skalę podobieństwa trójkątów równobocznych, jeśli trójkąt o boku długości 5 jest
obrazem trójkąta o polu 4 √3
dobrze?
2 sty 00:02
Basiek: no cóż, nie...
mnie wyszło 5/4
Jak Ty obliczyłaś swoje?
zaraz znajdziemy błąd.
2 sty 00:07
ChcacaSieNauczyc: obliczyłam pole tego trójkąta o boku 5 i wyszło mi 25
√3
| P1 | |
i potem skorzystałam z tego, że |
| = k2 |
| P2 | |
2 sty 00:10
Basiek: | a2√3 | |
P= |
| <− tak wygląda ten wzór |
| 4 | |
Mogłaś też zrobić odwrotnie− z pola, dzięki temu wzorowi, wyznaczyć bok
i obliczyć k.
2 sty 00:14
ChcacaSieNauczyc: no tak..
2 sty 00:16
Basiek: Nie przejmuj się
To był błąd w moim stylu. Podobno da się takie coś wyeliminować.
Zresztą−ustalmy, że po prostu jest późno
Teraz 10?
2 sty 00:17
ChcacaSieNauczyc: ok niech będzie
poczekaj muszę pomyśleć chwile
2 sty 00:19
ChcacaSieNauczyc: może i te zadania są dla niektórych banalne ale jak widać dla mnie trudne.
co do zad 10 to mi trzeba obliczyc pole kola wpisanego potem opisanego i z tego : k
2 =
2 sty 00:27
Basiek: Ale wiesz...po co od razu pola?
2 sty 00:28
ChcacaSieNauczyc: promienie porównać ?
2 sty 00:29
Basiek: Tak jest !
2 sty 00:29
2 sty 00:32
Basiek: Mhm
I co teraz z tymi ułamkami zrobisz?
2 sty 00:32
2 sty 00:33
Basiek: Mnie również tak wyszło
2 sty 00:33
ChcacaSieNauczyc:
2 sty 00:34
Basiek: Coś jeszcze dziś, czy zostawiamy na jutro?
2 sty 00:34
ChcacaSieNauczyc: w 8 ma być 10000m
2 ?
reszta na jutro
2 sty 00:35
Basiek: Tak, to by mi też się zgodziło
2 sty 00:37
Basiek: Reasumując 5,8,10− zrobione.
2 sty 00:37
ChcacaSieNauczyc: wow zrobiłam jedno zadanie
dziękuję Ci za pomoc i mam nadzieję do jutra?
spróbuje rozwiązać resztę zadań i liczę na twoją pomoc
2 sty 00:38
Basiek: Postaram się, naprawdę. Powinnam dać radę, we wtorek tylko 2 spr. To tak wieczorkiem?
2 sty 00:39
ChcacaSieNauczyc: tak
dziękuję
2 sty 00:42
Basiek: Nie ma za co, powodzenia
2 sty 00:43
ChcacaSieNauczyc:
9. 1: 40000 ?
2 sty 01:24
Basiek: 9−te: wyszło mi 1:20000
4−te − mam tak samo
6−te− mam inaczej, ale... Twój wynik ładniejszy, także potem zrobię jeszcze raz
2 sty 15:31
ChcacaSieNauczyc: a no faktycznie że 1 : 20000
2 sty 15:53
Basiek: a do tego 6−tego, to zrobię, tylko pierwsze zrobię kilka zadanek własnych, teraz niedawno
wróciłam
a mam tego kilkanaście niestety
Hm, zad. w ogóle jest dwuznaczne, bo przecież prosta dzieli trapez na dwa mniejsze
trapezy...liczysz pole tego u dołu, czy u góry?
2 sty 15:59
ChcacaSieNauczyc: wyszło mi, że ta figura która powstała po połączeniu środków boków to trapez i obliczylam pole
trapezu
2 sty 16:05
ChcacaSieNauczyc: to romb sory
2 sty 16:06
Basiek: A widzisz, Basia nie umie czytać
Połączyła środki ramion
2 sty 16:06
ChcacaSieNauczyc:
2 sty 16:08
Aga: W 9. Basiek ma dobrze.
6 z 1:24 źle.
2 sty 16:08
Basiek: | 15√3 | |
Olaboga. A mnie wyszło |
| |
| 2 | |
2 sty 16:12
ChcacaSieNauczyc: a ile ci wyszlo?
2 sty 16:12
Basiek: | √3 | |
Ale hm, bo tak, z tg30st⇒ h= |
| , z tw. o środkach ramion−> prosta łącząca środki |
| 3 | |
P={e*f}{2} e=h,f=g
2 sty 16:22
Aga: | a+b | |
środkowa w trapezie |
| =5 |
| 2 | |
| √3 | |
wysokość trapezu h = |
| |
| 3 | |
2 sty 16:22
Basiek: Aga Ja sobie wcześniej źle podstawiłam tg30st.
Ale teraz okej. Czyli się zgadzamy, co
do odpowiedzi. Tylko mam problem, żeby tam zastosować podobieństwo.
2 sty 16:27
ChcacaSieNauczyc: a jak zrobić 7 ?
2 sty 16:34
Basiek: Spokojnie
jest proste.
Więc− narysuj sobie taki trójkąt, i te 3 trójkąciki w rogach.
Masz pole całego.
Pomyśl− jak obliczyć środek− najprościej?
I hm, widzisz podobieństwo małych trójkącików do czegoś?
Teraz myśl
2 sty 16:38
ChcacaSieNauczyc: | h | |
dlugość boku jednego małego trójkąta wynosi |
| ? |
| 2 | |
2 sty 16:48
Basiek: Hm, nie mam pojęcia. Ale musisz iść dość okrężną drogą...
Zauważ, że 3 małe trójkąciki są podobne do dużego. Podobne w skali k=....
Czyli pole małego/ pola dużego= k
2
Pole dużego jest równe= 12...
pole małego=?
Pole dużego− 3*pole małego= pole sześciokąta.
Tak?
2 sty 16:51
2 sty 16:55
Basiek: | 1 | |
Dlaczego? Nie wydaje Ci się, że k= |
| ? Przecież porównujesz bok małego trójkąta(x) do |
| 12 | |
tego dużego (12x)?
2 sty 16:59
ChcacaSieNauczyc: o 12 mi chodziło
nawet nie zauważylam ze 10 mi się napisało
2 sty 17:01
Basiek: Nieważne
licz dalej
2 sty 17:03
2 sty 17:06
ChcacaSieNauczyc: Pole sześciokąta
2 sty 17:07
Basiek: MNie wyszło 11i 3/4
2 sty 17:09
ChcacaSieNauczyc: a tak zgadza się bo nie pomnozylam * 3 tego pola malego trójkąta
2 sty 17:14
ChcacaSieNauczyc: 3 zadania nie rozumiem w ogóle
2 sty 17:16
Basiek: Szczerze mówiąc, ja też średnio.
Głowa zaczyna mnie już boleć od roztrojenia
prawdopodobieństwo−logarytmy−podobieństwo.
To sobie może odpuśćmy, albo zróbmy później?
2 sty 17:21
ChcacaSieNauczyc: ok, jak bedziesz miala czas to mi napisz jak go rozwiązac jak mozesz
2 sty 17:22
Basiek: Jak na to wpadnę
Planimetria jest raczej moją słabą stroną
Ale postaram się
Teraz
roztrzaskam swoje zadania.
2 sty 17:26
woj: Dwie dziesiate dodac dwie dziesiate
6 sty 09:14