matematykaszkolna.pl
:) ChcacaSieNauczyc: witam emotka czy ma ktoś jakieś zadania z działu : jednokładność i podobieństwo? chcialam sprawdzić swoje umiejętności emotka a jednocześnie licze na wskazanie mi moich błędów emotka
1 sty 23:39
Basiek: 3. Na podstawie AB trójkąta równoramiennego ABC zbudowano półkole, dla którego podstawa jest średnicą. Jakie długości mają cięciwy tego półkola zawarte w ramionach tego trójkąta, jeśli długość podstawy trójkąta wynosi a, a długość ramienia trójkąta b? 4. W trójkącie prostokątnym jedna z przyprostokątnych jest 2 razy dłuższa od drugiej przyprostokątnej. Oblicz stosunek długości odcinków, na jakie wysokość dzieli przeciwprostokątną. 5. Wyznaczyć skalę podobieństwa trójkątów równobocznych, jeśli trójkąt o boku długości 5 jest obrazem trójkąta o polu 4 3 6. W trapezie równoramiennym, którego podstawy mają długość 4 i 6, zaś kąt ostry ma miarę 30 stopni połączono środki boków otrzymując czworokąt. Oblicz pole tego czworokąta. 7. Każdy z boków trójkąta o polu 12 podzielono na 3 części w stosunku 1:10:1. Oblicz pole sześciokąta, którego wierzchołkami są punkty podziału boków. 8. Jasiu na mapie w skali 1:5000 zaznaczył obszar, którego pole wynosi 4 cm kw. Oblicz pole rzeczywistego obszaru. Wynik podaj w metrach kw. 9. Jakiej skali musi być plan, skoro pole obszaru o powierzchni 40 ha na planie wynosi 10 cm kw. 10. Jaka jest skala podobieństwa koła wpisanego, do koła opisanego na kwadracie o boku a. http://www.zs-chelmza.nazwa.pl/matematyka/Jednokladnosc%20i%20podobienstwo.pdf Tu znalazłam. Zaraz będę się musiała zbierać, ale jeśli nie masz limitu czasowego na to, to chociażby jutro mogę sobie też porozwiązywać
1 sty 23:51
ChcacaSieNauczyc: ok, udowodniłaś mi że nie umiem jednak tego działuemotka
1 sty 23:58
Basiek: UPS. Ale czekaj! Czekaj. Głowa do góry. Umiesz na pewno. Proponuję zacząć od końca. Jakbyś się zabrała za to zadanko? emotka
2 sty 00:00
ChcacaSieNauczyc: 5. Wyznaczyć skalę podobieństwa trójkątów równobocznych, jeśli trójkąt o boku długości 5 jest obrazem trójkąta o polu 4 √3
 5 
wyszło mi k =

 2 
dobrze?
2 sty 00:02
Basiek: no cóż, nie... mnie wyszło 5/4 emotka Jak Ty obliczyłaś swoje? emotka zaraz znajdziemy błąd.
2 sty 00:07
ChcacaSieNauczyc: obliczyłam pole tego trójkąta o boku 5 i wyszło mi 25 3
 P1 
i potem skorzystałam z tego, że

= k2
 P2 
2 sty 00:10
Basiek:
 a23 
P=

<− tak wygląda ten wzór emotka
 4 
Mogłaś też zrobić odwrotnie− z pola, dzięki temu wzorowi, wyznaczyć bok emotka i obliczyć k.
2 sty 00:14
ChcacaSieNauczyc: no tak..
2 sty 00:16
Basiek: Nie przejmuj się To był błąd w moim stylu. Podobno da się takie coś wyeliminować. Zresztą−ustalmy, że po prostu jest późno Teraz 10?
2 sty 00:17
ChcacaSieNauczyc: ok niech będzie emotka poczekaj muszę pomyśleć chwile
2 sty 00:19
ChcacaSieNauczyc: może i te zadania są dla niektórych banalne ale jak widać dla mnie trudne. co do zad 10 to mi trzeba obliczyc pole kola wpisanego potem opisanego i z tego : k2 =
 P1 

?
 P2 
2 sty 00:27
Basiek: Ale wiesz...po co od razu pola?
2 sty 00:28
ChcacaSieNauczyc: promienie porównać ?
2 sty 00:29
Basiek: Tak jest ! emotka
2 sty 00:29
ChcacaSieNauczyc:
 
1 

2 
 
k =

?
 
2 

2 
 
2 sty 00:32
Basiek: Mhm emotka I co teraz z tymi ułamkami zrobisz?
2 sty 00:32
ChcacaSieNauczyc:
 2 
k =

 2 
2 sty 00:33
Basiek: Mnie również tak wyszło emotka
2 sty 00:33
ChcacaSieNauczyc: emotka
2 sty 00:34
Basiek: Coś jeszcze dziś, czy zostawiamy na jutro?
2 sty 00:34
ChcacaSieNauczyc: w 8 ma być 10000m2 ? reszta na jutro emotka
2 sty 00:35
Basiek: Tak, to by mi też się zgodziło emotka
2 sty 00:37
Basiek: Reasumując 5,8,10− zrobione.
2 sty 00:37
ChcacaSieNauczyc: wow zrobiłam jedno zadanie dziękuję Ci za pomoc i mam nadzieję do jutra? spróbuje rozwiązać resztę zadań i liczę na twoją pomoc emotka
2 sty 00:38
Basiek: Postaram się, naprawdę. Powinnam dać radę, we wtorek tylko 2 spr. To tak wieczorkiem?
2 sty 00:39
ChcacaSieNauczyc: tak emotka dziękuję emotka
2 sty 00:42
Basiek: Nie ma za co, powodzenia emotka
2 sty 00:43
ChcacaSieNauczyc: 9. 1: 40000 ?
 103 
6. P=

?
 3 
 1 
4. stosunek to

?
 2 
2 sty 01:24
Basiek: 9−te: wyszło mi 1:20000 4−te − mam tak samo emotka 6−te− mam inaczej, ale... Twój wynik ładniejszy, także potem zrobię jeszcze raz
2 sty 15:31
ChcacaSieNauczyc: a no faktycznie że 1 : 20000
2 sty 15:53
Basiek: a do tego 6−tego, to zrobię, tylko pierwsze zrobię kilka zadanek własnych, teraz niedawno wróciłam a mam tego kilkanaście niestety emotka Hm, zad. w ogóle jest dwuznaczne, bo przecież prosta dzieli trapez na dwa mniejsze trapezy...liczysz pole tego u dołu, czy u góry?
2 sty 15:59
ChcacaSieNauczyc: wyszło mi, że ta figura która powstała po połączeniu środków boków to trapez i obliczylam pole trapezu
2 sty 16:05
ChcacaSieNauczyc: to romb sory
2 sty 16:06
Basiek: A widzisz, Basia nie umie czytać Połączyła środki ramion emotka
2 sty 16:06
ChcacaSieNauczyc: emotka
2 sty 16:08
Aga: W 9. Basiek ma dobrze. 6 z 1:24 źle.
2 sty 16:08
Basiek:
 153 
Olaboga. A mnie wyszło

 2 
2 sty 16:12
ChcacaSieNauczyc: a ile ci wyszlo?
2 sty 16:12
Basiek:
 3 
Ale hm, bo tak, z tg30st⇒ h=

, z tw. o środkach ramion−> prosta łącząca środki
 3 
 a+b 
ramion(g)=

=5
 2 
P={e*f}{2} e=h,f=g
 53 
P=

 6 
2 sty 16:22
Aga:
 a+b 
środkowa w trapezie

=5
 2 
 3 
wysokość trapezu h =

 3 
 1 3 53 
P=

*5*

=

 2 3 6 
2 sty 16:22
Basiek: Aga Ja sobie wcześniej źle podstawiłam tg30st. Ale teraz okej. Czyli się zgadzamy, co do odpowiedzi. Tylko mam problem, żeby tam zastosować podobieństwo.
2 sty 16:27
ChcacaSieNauczyc: a jak zrobić 7 ?
2 sty 16:34
Basiek: Spokojnie emotka jest proste. Więc− narysuj sobie taki trójkąt, i te 3 trójkąciki w rogach. emotka Masz pole całego. Pomyśl− jak obliczyć środek− najprościej? I hm, widzisz podobieństwo małych trójkącików do czegoś? Teraz myśl emotka
2 sty 16:38
ChcacaSieNauczyc:
 h 
dlugość boku jednego małego trójkąta wynosi

?
 2 
2 sty 16:48
Basiek: Hm, nie mam pojęcia. Ale musisz iść dość okrężną drogą... Zauważ, że 3 małe trójkąciki są podobne do dużego. Podobne w skali k=.... Czyli pole małego/ pola dużego= k2 Pole dużego jest równe= 12... pole małego=? Pole dużego− 3*pole małego= pole sześciokąta. Tak?
2 sty 16:51
ChcacaSieNauczyc:
 1 
k =

?
 10 
2 sty 16:55
Basiek:
 1 
Dlaczego? Nie wydaje Ci się, że k=

? Przecież porównujesz bok małego trójkąta(x) do
 12 
tego dużego (12x)?
2 sty 16:59
ChcacaSieNauczyc: o 12 mi chodziło nawet nie zauważylam ze 10 mi się napisało
2 sty 17:01
Basiek: Nieważne licz dalej
2 sty 17:03
ChcacaSieNauczyc:
 11 
11

?
 12 
2 sty 17:06
ChcacaSieNauczyc: Pole sześciokąta
2 sty 17:07
Basiek: MNie wyszło 11i 3/4
2 sty 17:09
ChcacaSieNauczyc: a tak zgadza się bo nie pomnozylam * 3 tego pola malego trójkąta
2 sty 17:14
ChcacaSieNauczyc: 3 zadania nie rozumiem w ogóle
2 sty 17:16
Basiek: Szczerze mówiąc, ja też średnio. Głowa zaczyna mnie już boleć od roztrojenia prawdopodobieństwo−logarytmy−podobieństwo. To sobie może odpuśćmy, albo zróbmy później? emotka
2 sty 17:21
ChcacaSieNauczyc: ok, jak bedziesz miala czas to mi napisz jak go rozwiązac jak mozesz emotka
2 sty 17:22
Basiek: Jak na to wpadnę Planimetria jest raczej moją słabą stroną emotka Ale postaram się Teraz roztrzaskam swoje zadania.
2 sty 17:26
woj: Dwie dziesiate dodac dwie dziesiate
6 sty 09:14