matematykaszkolna.pl
kombinatoryka Kasia: Witam emotka Mam problem z trzema zadankami z kombinatoryki.. Prosilabym bardzo o pomoc i wyjasnienie emotka Z góry każdemu bardzoooo dziękuję 1. W klasie jest 15 dziewczat i 16 chlopcow. Sposrob uczniow tej klasy trzeba wybrac czteroosobowa delegacje. Na ile sposobow mozna to zrobic, tak aby w delegacji znalazy sie a) tylko dwie dziewczynki b) co najmniej dwie dziewczynki c) co najwyzej dwie dziewczynki? 2. W turnieju szachowym startowalo 10 zawodnikow. W pierwszej fazie kazdy z zawodnikow rozegral po dwie partie z kazdym z pozostalych, po czym pewna liczba zawodnikow musiala wyjechac na zgrupowanie kadry i w drugiej fazie kazdy z pozostalych rozegral z kazdym po jednej partii. Ilu uczestnikow wyjechalo na zgrupowanie kadry, jesli w obu fazach turnieju rozegrano lacznie 111 partii? 3. Ze zbioru liczb {1,2,3,...,15} losujemy jednoczesnie dwie. Ile jest mozliwosci wynikow losowania, tak aby : a) suma obu liczb byla parzysta b) suma obu liczb byla nieparzysta c) iloczyn obu liczb byl parzysty
31 gru 17:47
Krzych: Zacznę od końca: Zadanie 3 Zauważ, że w podanym zbiorze masz 7 liczb parzystych i 8 liczb nieparzystych. a) Suma dwóch liczb jest parzysta gdy obie są parzyste lub gdy obie są nieparzyste, zatem będzie parzysta jak wylosujemy 2 z 7 parzystych lub 2 z 8 nieparzystych co zapisujemy następująco:
nawias
7
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
8
nawias
nawias
2
nawias
 
+
=28+21=49
  
b) Suma dwóch liczb jest nieparzysta gdy jedna z liczb jest parzysta a druga nieparzysta zatem musimy wylosować 1 z 7 parzystych i 1 z 8 nieparzystych co zapisujemy następująco:
nawias
7
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
8
nawias
nawias
1
nawias
 
*
=7*8=56
  
c) Iloczyn dwóch liczb jest parzysty gdy co najmniej jedna jest parzysta zatem musimy wylosować 1 z 7 parzystych i i 1 z 8 nieparzystych lub 2 z 7 parzystych co zapisujemy następująco:
nawias
7
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
8
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
7
nawias
nawias
2
nawias
 
*
+
=7*8+21=56+21=77
   
31 gru 19:21
Krzych: Zadanie 2
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
Sytyację kiedy każdy gra z każdym zapisujemy jako
gdzie n oznacza liczbę
  
zawodników, ponieważ na tyle sposobów z n zawodników można wybrać dwóch potrzebnych do rozegrania partii. Liczbę zawodników, którzy wyjechali na zgrupowanie kadry oznaczam jako x. Bazując na tym oraz na danych w zadaniu możemy ułożyć następujące równanie:
 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
10−x
nawias
nawias
2
nawias
 
111=2*
+
x<10 x∊N
   
 (10−x)(10−x−1) 
111=2*45+

 2 
 (10−x)(9−x) 
111=90+

 2 
 (x−10)(x−9) 
21=

 2 
42=x2−19x+90 x2−19x+48=0 (x−16)(x−3)=0 x=16 ⋁ x=3 x≠16 bo 16>10 zatem x=3 Odpowiedź: Na zgrupowanie kadry wyjechało trzech zawodników.
31 gru 19:30
Krzych: Zadanie 1 a) Losujemy 2 z 15 dziewcząt i 2 z 16 chłopców co zapisujemy następująco:
nawias
15
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
16
nawias
nawias
2
nawias
 
*
=105*120=12600
  
b) Losujemy 2 z 15 dziewcząt i 2 z 16 chłopców lub 3 z 15 dziewcząt i 1 z 16 chłopców lub 4 z 15 dziewcząt co zapisujemy następująco:
nawias
15
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
16
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
15
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
16
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
15
nawias
nawias
4
nawias
 
*
+
*
+
=105*120+455*16+1365=12600+7280+1365=21245
     
c) Losujemy 2 z 15 dziewcząt i 2 z 16 chłopców lub 1 z 15 dziewcząt i 3 z 16 chłopców lub 4 z 16 chłopców co zapisujemy następująco:
nawias
15
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
16
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
15
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
16
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
16
nawias
nawias
4
nawias
 
*
+
*
+
=105*120+15*560+1820=12600+8400+1820=22820
     
31 gru 19:44
Kasia: Krych, dziękuję bardzo za pomoc + świetnie tłumaczenie emotka Tego właśnie potrzebowałam. Jedynie mam dwa pytanka co do 2. zadania.
 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
dlaczego w pierwszej linijce rownania jest to
pomnożone przez 2 ?
  
a drugie pytanie : skąd w liczniku wzięła się ta postać (10−x)(10−x−1) z góry dziękuję za wyjaśnienie emotka
1 sty 18:21
kylo1303: Odpowiem za kolege: Mnozymy przez 2 bo powiedziane jest ze: "W pierwszej fazie kazdy z zawodnikow rozegral po dwie partie z kazdym z pozostalych" Co do drugiego: jesli n=10−x, to (n−1)=(10−x−1) a (n−2)=(10−x−2)
nawias
10−x
nawias
nawias
2
nawias
 (10−x)! (10−x)(10−x−1)(10−x−2)! 
=

=

 (10−x−2)!*2! (10−x−2)!*2! 
1 sty 18:35
Kasia: aaa, i wszystko jasne. Dziękuję bardzo. Nienawidze tych przekształceń z licznikiem w przypadku tego symbolu Newtona A czy mógłbyś(aś?) pomóc mi jeszcze w 2 zadankach?
1 sty 18:46
Kasia: albo zanim te dwa zadanka, czy mógłbyś/aś dać mi kilka przykładów żeby znowu przekształcić licznik tak żeby dopasować do mianownika, jak w tym przypadku? ( nie wiem jak fachowo nazwać to przekształenie). Chciałabym już bez problemu umieć przekształcić i wiedzieć o co chodzi.
1 sty 18:47
kylo1303: To znaczy to sa standardowe przyklady z dwumianu Newtona:
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 
=
 
nawias
n−1
nawias
nawias
3
nawias
 
=
 
nawias
6−2x
nawias
nawias
2
nawias
 
=
 
1 sty 19:00
Kasia: przepraszam, ale nie było mnie przy komputerze. Tak, wiem. Nie mam problemu gdy są same cyfry, tylko gdy jest jakaś niewiadoma. dla formalnosci
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 6! 
=

= 15
 4!*2! 
i teraz zaczynają się schody
nawias
n−1
nawias
nawias
3
nawias
 (n−1)! (n−1)! 
=

=

=
 (n−1−3)! * 3! (n−4)! * 3! 
 (n−1)(n−2)(n−3)(n−4) 

 (n−4)!*3! 
czy na tym to polega czy nie? nie chce robić na razie 3. przykładu jeśli źle rozumuje
1 sty 19:26
Kasia: jeszcze zgubiłam silnie na końcu w liczniku przy (n−4)
1 sty 19:28
Kasia: hm? odświeżam
1 sty 19:36
kylo1303: Tak, o to chodzi. To wnika oczywisice z tego ze: n!= 1*2*3*...*(n−1)n
1 sty 19:44
Kasia: uf emotka a w trzecim przykładzie ma wyjść
(6−2x)(5−2x)(4−2x)! 

?
(4−2x)! * 2! 
1 sty 19:49
kylo1303: Tak, ale doprowadz to jeszcze do najprostszej postaci
1 sty 19:50
Kasia: chyba nie mam skrócić (4−2x)!, bo wcześniej się zostawiało normalnie. Czy chodzi o to, żeby wyłączyć np. z pierwszego nawiasu w liczniku 2 i pozniej skrocic z 2!, czy o coś jeszcze innego Ci chodzi?
1 sty 19:53
kylo1303: Tam zostawialem zeby bylo widac jak sie rozpisuje, gdy bedziesz musiala obliczac (np prawdopodobienstwo czy wlasnie kombinatoryke) to musisz skrocic i dojsc do najprostszej postaci. 1. skroc 2. wymnoz. 3. doprowadz do najproszej postaci
1 sty 20:03
kylo1303: I tak dodam zeby sie nie mylilo: jak masz w dwumianie jakas niewiadoma to trzeba dac odpowiedni warunek
1 sty 20:04
Kasia: rozumiem. to w takim razie najprostsza postać w trzecim przykładzie będzie wyglądać chyba tak : 4x2 − 22 x + 15 i jeszcze jak się wyznaczy pierwiastki to byłaby postać iloczynowa, ale nie chce mi się już loczyć. a możesz pomóc mi w dwóch zadankach? Bardzoo proszę emotka 1. Z talii 52 kart losujemy cztery karty. Ile jest możliwości wyników losowania, jeśli wśród tych czterech kart mają być: a) dwie damy i dwa asy b) trzy karty młodsze od dziewiątki i jeden król c) trzy figury (figury to:as,dama,król i walet) i jedna karta nie będąca figurą? 2. W przedziale wagonu kolejowego jest osiem numerowanych miejsc ( w dwóch rzędach naprzeciwko siebie). Do przedziału weszły cztery osoby. Na ile sposobów mogą one zająć miejsca w tym przedziale, tak aby: a) w każdym rzędzie siedziały po dwie osoby naprzeciwko osób siedzących w drugim rzędzie b) trzy ustalone osoby siedziały przodem do kierunku jazdy, czwarta − naprzeciwko jednej z trzech osób? Te dwa zadanka to dla mnie jakiś KOSMOS ! Bardzo proszę o pomoc i dokładnie wyjaśnienie emotka
1 sty 20:18
Kasia: ok, to później jak już przebrnę przez te dwa zadanka, które wysłałam przed chwilką i je zrozumiem, to wróce do tego dwumianu i jeszcze spróbuję poćwiczyć to. jeśli masz troche czasu, to bardzo proszę o pomoc emotka
1 sty 20:19
kylo1303: jesli sie nie myle to po skroceniu z 2 (z mianownika) wyszloby 2x2−11x+15 ale nie wazne, zakaldam ze to blad w obliczeniach 1.a) W talii sa 4 damy i 4 asy. Zeby obliczyc wszystkie mozliwosci musisz policzyc ile jest sposobow wybrania 2 asow i 2 dam, a nastepnie przemnozyc. Tak zeby nie pisac tego samego: to sa zadania z kombinatoryki, stosujesz wiec kombinacje. Musisz "policzyc" ile jest kart "w puli" z ktorej wybierasz, oraz ile kart wybierasz. Juz tlumacze o co chodzi na przykladzie b: "trzy karty młodsze od dziewiątki i jeden król" mllodsze od 9 sa: 8,7,6,5,4,3,2 czyli 7 kart, ale mnozymy przez 4 bo sa 4 kolory. Czyli takich kart mamy 7*4=28 Kroli mamy 4. Czyli twoim zadaniem jest policzyc na ile sposobow mozna wybrac 3 karty z 28 oraz 1 z 4ech (ten krol). Staram sie jakos tak opisowo zeby nie dawac od razu wynikow, sproboj jakos dojsc do tego jak liczyc a jak nie to potem juz bede tlumaczyl na rozwiazaniach, Zaraz dam zad2
1 sty 20:23
kylo1303: Zaczne od przykladu b mamy 3 ustalone osoby, wiec rozumiem ze nie musimy rozpatrywac kazdej dowolnej trojki (wtedy trzeba by pamietac zeby pomnozyc przez C43 ) Pierwsza osoba moze siasc na 4 miejscach (rzad tez mamy okreslony), druga na 3 a trzecia na 2. Czwarta osoba ma do dyspozycji caly drugi rzad, ale musi siedziec naprzeciwko kogos z rzedu pierwszego, wiec ma tylko 3 mozliwosci. Razem daje nam to: 4*3*2*3=9*8=72
1 sty 20:32
Kasia: tu chyba wychodzą braki ze znajomości kart xD wracając na chwile do a) ile jest dam w całej talii kart? asów jest chyba 4 jeśli dobrze pamiętam, tak? a co z damami?
1 sty 20:32
kylo1303: Talia sklada sie z 4 kolorow po 13 kart w kazdym kolorze. Co wiecej, w kazdym kolerze znajduja sie karty od 2 do asa. Czyli kart kazdego typu jest 4 (4 dwojki, 3 trojki, ..., 4 walety, 4 damy, 4 krole i 4 asy)
1 sty 20:35
kylo1303: 4 trojki*
1 sty 20:36
kylo1303: co do przykladu a (tutaj mam nadzieje ze nie wprowadze w blad) Mamy 2 rzedy po 4 miejsca, w kazdym rzedzie siada 2 osoby.
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
Najpierw "wybieramy" 2 osoby z 4:
  
Teraz rozpatrzmy ile jest mozliwosci zajecia miejsc w jednym rzedzie przez 2 osoby (wybieramy 2
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
miejsca z 4ech):
  
Dalej: Jesli wybralismy juz osoby i miejsce, to teraz rozpatrzmy ilosc mozliwosci zeby TE osoby siadly na TYCH miejsach: 1) A B 2) B A 3) A B 4) B A C D C D D C D C Czyli majac pare osob i 2 wybrane miejsca mozemy usadowic ich na 4 sposoby.
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
Lacznie daje nam to:
*
*4=36*4=144
   
(tutaj nie daje glowy ze to dobrze xD )
1 sty 20:43
Kasia: nooo, to zdecydowanie ułatwia mi życie dziękuję za zapoznanie mnie z kartami więc tak:
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
a)
*
   
 
nawias
7
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
1
nawias
 
b)
*
   
 
nawias
16
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
9
nawias
nawias
1
nawias
 
c)
*
   
Zgadza się czy nie
1 sty 20:44
kylo1303: a) tak b) nie c) nie
1 sty 20:48
kylo1303: b) Ile jest w sumie kart mlodszych od 9? c) Ile jest kart nie bedacych figura?
1 sty 20:49
Kasia: aaa, wiem już, chwila, poprawie
1 sty 20:49
kylo1303: Masz do tego wyniki? W zadaniu 2a mam jeszcze jedna koncepcje (w wiekszosci sie pokrywa, ale jest roznica)
1 sty 20:50
Kasia:
 
nawias
28
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
1
nawias
 
b)
*
   
c) tu mam tylko wątpliwość, po głębszym zastanowieniu się, te trzy figury mam rozumieć jako
 
nawias
4
nawias
nawias
3
nawias
 
figura i nie obchodzi mnie kolor itd czyli
czy mam brac pod uwage wszystkie karty,
  
 
nawias
4*4*4*4
nawias
nawias
3
nawias
 
które mają figure? czyli wtedy
? co do karty niebędącej fugurą to będzie
  
 
nawias
36
nawias
nawias
1
nawias
 
  
1 sty 20:54
Kasia: w przykładach a i b w zadaniu 2. oba rozwiązania są poprawne, które podałeś emotka przykład b już przeanalizowałam i rozumiem, teraz zabieram się za 'rozkminianie' przykładu a
1 sty 20:55
kylo1303:
nawias
44
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
256
nawias
nawias
3
nawias
 
=
?
  
Lacznie figur jest 16, jak napisalas "nie obchpdzi mnie kolor itd" wiec wybierasz dowolnie 3 z 16. Gdybys miala zawezone w poleceniu, np. mialyby to byc kiery ("czerwo", jeden z kolorow kart, takie czerwone serduszko ) to wtedy figur kier jest tylko 4. Ale ze nie masz nic powiedziane to losujesz ze wszystkich figur
1 sty 21:00
Kasia: w 2 zadaniu, w przykładzie a) nie rozumiem dlaczego tutaj stosuje się kombinacje? bo mi rozumiem podpowiada żeby zrobić po prostu regułą mnożenia, ale nie wyjdzie to samo..
1 sty 21:00
kylo1303: W zadaniu 2a mialem pewna watpliwosc, najlepiej gdyby ktos jeszcze to sprawdzil. Wybranie osob (6) i 2 miejsc (6) nie podlega jakiejs dyskusji. Gorzej dalej. Bo mozna rozpatrywac dla jednego rzedu i potem mnozyc x2 jako ze sa 2 rzedy. Tyle tylko ze jakos w swoim rozumowaniu uznalem ze dowolnosc wyboru 2 osob automatycznie usuwa nam wybor rzedu (chodzi o to ze w pierwszym rzedzie moze byc zarowno A,B jak i C,D− wtedy w drugim byloby odpowiednio C,D i A,B wiec tak czy siak rozpatrzylbym wszystkie mozliwosci zajecia miejsca w obu rzedach.)
1 sty 21:04
Kasia: no tak, piękne głupoty pisze −− oczywiście chodziło mi, że wszystkich figur jest 16, a ja jakieś głupie mnożenie zaczęłam robić.. nie zwracaj na to uwagi xD czyli ostatecznie
 
nawias
16
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
36
nawias
nawias
1
nawias
 
c)
*
, tak?
   
rozumiem, że skoro nic nie pisałeś co do przykładu b, to znaczy, że jest okej? emotka
1 sty 21:04
kylo1303: Kombinacje stosujemy przy wyborze miejsc i osob. Odpowiedz sobie na pytanie: 1. Na ile sposob mozna wybrac 2 osoby z 4? 2. Na ile sposob mozna wybrac 2 miejsca z 4?
1 sty 21:05
kylo1303: Tak, "b" jest okej. Po poprawieniu c tez okej.
1 sty 21:06
kylo1303: Regula mnozenia tez mozna (zakladam ze chodzi o to zeby 4*3=12 jakos ilosc mozliwosci w jednym rzedzie), tylko ze trzeba by dokonac pewnej modyfikacji w dalszej czesci zadania.
1 sty 21:08
Kasia: co do Twoich pytań, to w obu przypadkach można wybrać na 6 sposobów. Właśnie tak zaczęłam kombinować z tym 2 a) rozważyłam najpierw pierwszy rząd , czyli pierwsza osoba ma do wyboru 4 miejsca, druga już 3, czyli 4*3 = 12 i później się pogubiłam.. a mógłbyś napisać jak można by zrobić właśnie tym sposobem? rozważając dalej II rząd.
1 sty 21:11
kylo1303: Glownie ogranicza sie to do tego, ze potem musisz przemnozyc tylko przez 2 (a nie tak jak w przypadku I przez 4). Pierwsza osoba moze siasc na 4 miejsach: A − − − A B − − A − B − A − − B − A − − B A − − − A B − − A − B − − A − itd − − − A itd Zwroc uwage na kolorowy fragment i porownaj z moim wczesniejszym rozumowaniem (ostatnia czesc, rozpatrywanie wszystkich sposobow usadzenia)
1 sty 21:17
Kasia: rozumiem, tylko , że próbując zrobić to regułą mnożenia to później rozważająć II rząd to trzecia osoba ma do wyboru 2 miejsca (skoro te kolejne dwie osoby mają siedzieć naprzeciwko tej pierwszej pary), a czwartej osobie zostaje jedno miejsce nie rozumiem dlaczego nie wystarczy to wymnożyć czyli 3*4*1*2 jeśli rozumiesz w ogóle co kieruje moim rozumowaniem i zrozumiesz gdzie coś źle analizuje, to proszę o wytłumaczenie emotka
1 sty 21:23
kylo1303: Dobrze analizujesz. Jesli chodzi o pierwszy rzad to wyszlo ci 12 sposob, w drugim rzedzie tak jak piszesz: 2*1 co lacznie daje 24 mozliwosci. Jedyne co ci pozostaje to wybor osob, ktore maja siedziec w pierwszym badz drugim rzedzie.
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
Tutaj zostaje nam kombinacja
=6
  
Co razem daje nam 6*24=144
1 sty 21:27
kylo1303: Bo ty rozpatrzylas mozliwosci przykladowo dla pary AB siedzacej w peirwszym rzedzie i CD w drugim. A moze byc przeciez AC i BD, AD i BC, BC i AD, BD i AC oraz CD i AB
1 sty 21:29
Kasia: aaaaaaa, teraz wszystko rozumiem emotka kurcze, ale sama za nic bym nie wpadła że tutaj trzeba jeszcze pamiętać o kombinacji.. masz racje emotka eh, gdybym mogła korzystać z Twojej pomocy na sprawdzianie to bym mogła napisać xD
1 sty 21:37
Kasia: w każdym razie dziękuję Ci ogromnie za pomoc emotka bardzo, ale to bardzo mi pomogłeś emotka
1 sty 21:37
kylo1303: Nie ma problemu. Przyjemnie jest pomagac komus kto chce sie nauczyc. Najgorzej jest gdy ktos nic nie daje od siebie i tylko liczy na gotowe rozwiazania. Pozdrawiam i zycze udanego sprawdzianu.
1 sty 21:40
Kasia: oj tak, masz racje. Nie dziękuję, żeby nie zapeszyć emotka Życzę miłego wieczoru : )
1 sty 21:45
Mila: Punkt a)
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
Wybieram 2 osoby z 4 −
  
 
nawias
2
nawias
nawias
1
nawias
 
Wybieram dla nich 1 rząd z 2 −
  
Dwie wybrane osoby siadają na : 4∧3 sposoby pozostałe osoby siadają na : 2 ∧1 sposoby razem : 288?
1 sty 23:04
kylo1303:
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
Sadze ze to rozumowanie ma jedna luke. Kombinacja osob
wyczerpuje juz mozliwosci
  
usadzenia roznych par w roznych rzedach, wiec nie trzeba mnozyc przez 2 jako ze sa dwa rzedy. Wtedy wynik wyszedlby 144 (bo chyba taki ma wyjsc)
1 sty 23:23
Kasia: tak, w odpowidziach jest 144.
2 sty 18:43