matematykaszkolna.pl
. Kasia: ICSP , jesteś jeszcze może? emotka
14 gru 13:03
ICSP: emotka
14 gru 13:08
Kasia: czy masz może wolną chwilke? mam problem z zadaniami z kombinatoryki. Dopiero miałam jedną lekcję o permutacjach bez powtórzeń i już niestety mam problemy, bo nie zostało to wytłumaczone bardzo jasno przez co w praktyce praktycznie nie wiem jak ruszyć zadańemotka
14 gru 13:11
ICSP: zależy od zadania. Z kombinatoryki też nie jestem najlepszy
14 gru 13:12
Kasia: dla Ciebie to pewnie będą banalne zadanka emotka no to zaczynamy, 1) Ile jest liczb pięciocyfrowych podzielnych przez 4, któe mozna utworzyc z cyfr 1,2,3,4,5, jesli cyfry nie mogą się powtarzać. I bardzo proszę nie tylko o wynik, tylko wytłumaczenie jak się zabrać za to zadanie, jak to rozpatrywać emotka bo zależy mi żeby po prostu załapać jak się takie zadania rozwiązujeemotka z góry dziękuję Ci za pomoc! emotka
14 gru 13:30
ICSP: Najpierw musimy znaleźć cechę podzielności przez 4. Liczba dzieli się przez 4 jeżeli dwie ostatnie cyfry dzielą się przez 4. Układam możliwe rozwiązania: 12, 24, Więcej chyba nie ma. Mam więc dwie możliwe liczby. Teraz zapisuję liczbę pięciocyfrową. xyz12 lub zyz24 są dwie możliwe liczby czyli zapiszę to w następujący sposób: xyz * 2 gdzie x,y,z są cyframi różnymi od tych co użyłem (w pierwszej liczbie będą to 3,4,5 w drugiej 1,3,5) xyz * 2 x mogę wybrać na 3 sposoby. (dla pierwszej liczby mogę wstawić 3 lub 4 lub 5) y mogę wybrać na dwa sposoby (dla pierwszej liczby mogę wstawić 4 lub (jeżeli jako x wstawiłem 3 itd.) z mogę wybrać na 1 sposób 3 * 2 * 1 * 2 = 12 chyba tak
14 gru 13:37
Kasia: ma wyjść 24 xD
14 gru 13:39
Patronus: no jeszcze są 32 i 52
14 gru 13:39
ICSP: widzisz 12,24,52,32 takie liczby dzielą się przez 4 emotka Zgubiłem dwa rozwiązania. Teraz mamy: x * y * z * 4 3 * 2 * 1 * 4 = 24 xD
14 gru 13:40
ICSP: zawsze coś gubię w tej kombinatoryceemotka
14 gru 13:41
Patronus: Są cztery końcówki i pozostałe trzy miejsca dla pozostałych trzech różnych cyfr czyli: 4*3! = 24 Myślę, że tak prościej emotka
14 gru 13:42
ICSP: Tak też można Tylko ja pisze tak jak ja to rozumiem, a że w kombinatoryce rozumuję trochę na około to wychodzi troszkę na około Patronus mógłbyś sprawdzić moje odpowiedzi w tych dwóch tematach i dać mi znać czy są dobre? https://matematykaszkolna.pl/forum/117017.html https://matematykaszkolna.pl/forum/117016.html
14 gru 13:45
Patronus: Pierwsze jest ok, do drugiego napisałem uzupełnienie
14 gru 13:49
Kasia: ja już coś widzę, że ten dział będzie dla mnie męczarniąemotka
14 gru 13:50
ICSP: Nie martw się Kasiuemotka Jak widać ja go też nie rozumiem do końca. Dziękuję Patronus
14 gru 13:51