matematykaszkolna.pl
punkty na odcinku potrzebujący: rysunekWitam, mam dylemat. Na rysunku zaznaczyłem dwa punkty A i B (przykładowo dajmy, że A=(−40, −25), B=(123, 34). Mój problem polega na tym, że nie wiem jak wyliczyć współrzędne pośrednich punktów, które są oddalone od punktu A o 5
14 gru 08:21
krystek: Bieżesz stosunek podziału wektorów.
 AB liczba 
Wówczas

=

 AP 5 
14 gru 08:35
krystek: IABI=......... Ale wstyd BIERZESZ
14 gru 08:36
potrzebujący: Żaden wstyd, zdarza się najlepszymemotka Mógłbyś to wyliczyć i po drodze tłumaczyć na przykładzie powyżej?
14 gru 08:40
krystek: IABI=[123−(−40)]2+[34−(−25)]2=p{...a te liczby z zadania czy z sufitu? I teraz
[xB−xA;yB−yA] długośćIABI 

=

[xP−xA;yB−yA] 5 
14 gru 08:49
krystek:
 [3,7] 3 
I jak masz wektor NP:

=

to
 [xP−5];yP+2] 2 
 3 
[3;7]=

[xP−5;yp+2]
 2 
14 gru 08:54
potrzebujący: Z sufitu, dawno się nie uczę tylko mnie zastanawia właśnie ten problem.
 154,69 
po obliczeniu tego wyżej wycodzi,

 5 
I jak teraz mam znaleźć P1 = (x, y)
14 gru 08:56
krystek: no i piszesz
[AB] 154 

=

wg wzoru jak powyżej napisane ;Licz sprawdzę!
[AP] 5 
Współrzędne AP=[xP−(−40);yP−(−25)] a AB=[xB−xA;yb−yA]
14 gru 09:02
potrzebujący: Nie rozumiem tego w całości, ale dzięki za próbę nauczenia mnie czegoś emotka
14 gru 09:15
krystek: dam przykład: [7,8]=3*[xP+2;yp−8] [7;8]=[3(xP+2);3*(yP−8)] i teraz porównujesz po współrzędnych 7=3*(xP+2) 8=3*(yP−8)
 7 7 
xP+2=

yP−8=

 3 3 
xP=.. yP=... i masz współrzędne P=(xP;yP) Działania, podstawowe na wektorach musisz opanować.Aby wektory były równe muszą mieć te same współrzędne.A geometrycznie ten sam kierunek, zwrot i długość.
14 gru 09:37
potrzebujący: Xp = 0,333.... Yp = 10,333... tak?
14 gru 09:48
krystek:
 1 1 
podajesz w ułamku

10

 3 3 
Myślę ,że zrozumiałes i wyliczysz swoje zadanie analogicznie!
14 gru 09:54
potrzebujący:
 154 
[163; 59]=

[Xp−(−40); Yp − (−25)]
 5 
154 = 30,8(Xp + 40)
 154 
Xp + 40 =

 30,8 
 154 
Xp =

− 40
 30,8 
Xp = −35 59 = 30,8(Yp + 25)
 59 
Yp + 25 =

 30,8 
 59 
Yp =

−25
 30,8 
Yp = −23
14 gru 09:56
krystek: Sadze ,że w drugiej linijce pomyliłeś sie i zamiast 163=30,8... zapisałeś 154=30,8...
14 gru 09:59
krystek: Myślę ,że zrozumiałes!
14 gru 10:00
potrzebujący:
 7 
O kurcze nawet nie zauważyłem, faktycznie. Czyli Xp = −34

 10 
Jakby te 20 lat temu w liceum miał takich nauczycieli jak Ty, to ehhh.... Dzięki za pomoc emotka
14 gru 10:05
krystek: Na nauke nigdy za późno! .Obecne nauczanie dalekie jest od metodyki ,stąd problemy młodzieży. Uczy sie "na pamięc' bez logicznego myślenia. Ja nie przeliczam , daje wskazówki a działania na liczbach to w Twojej gestii.
14 gru 10:13